2022-03-16, 21:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jag kollar just nu på Agena på SVT1.

Mikhail Khodorkovsky är kvällens gäst, som tidigare var en oligark i Ryssland.

Han är övertygad om att om inte kriget i Ukraina kommer stoppas så kommer ett NATO-land vara nästa måltavla för Putin.

Jag förstår inte riktigt, varför just ett NATO-land?

Jag får inte ihop det, varför inte istället ett land som Moldavien isåfall? Det ligger nära Ryssland och är dessutom inte medlem I NATO.

Till och med Putin måste väl ha förstått att ett angrepp mot ett NATO-land betyder indirekt självmord för Ryssland?

Ryssland vill ha landförbindelse med Königsberg (Kaliningrad) och måste därför ta en bit av Litauen. Ryssland vill ha egen kust längs hela finska viken, vilket innebär en bit av Estland (Eller Finland fast det är nog mindre troligt).
Citera
2022-03-16, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Väldigt mycket grumliga rasideologiska tankar och märkliga övermännisko ideer om den finare ryska rasen och tanken. degenererade människor i väst som försöker smutsa ner deras höga ädla värden. Får så mycket hitlervibbar det är skrämmande.
Ja, det där var riktigt skrämmande. Lite extra på slutet om att alla som inte är patrioter är avskum och förrädare som ska spottas ut ur samhället. Gulag nästa.

För övrigt är hans vänstra sida helt still åter igen. Stroke?
Citera
2022-03-16, 21:47
Medlem
Borgmästaren i Melitopol fritagen från orchernas fångenskap
https://mobile.twitter.com/achkhikvadze/status/1504155308553293825?s=20&t=X9l7U0NnljBfB8rLRpnJ4Q
Citera
2022-03-16, 21:47
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Är ett ouppfyllt avtal samma som ett anfall på en suverän stat?

Börjar bli jävligt tjatigt men det var Ryssland som anföll Ukraina.

Återigen då…. I wikiartikeln gick att läsa att ingen av parterna uppfyllde något av kraven i mins2 avtalet. Ger det Ryssland rätt att anfalla Ukraina på bred front?
Vi kan ta alla andra frågor du har väckt i vår diskussion efter vi är färdiga med den första.

Citat:
Fast det är bara ett land som anfaller. Det går inte att hävda något annat.
Citat:
I wikiartikeln jag länkade igår står att ingen av sidorna höll Minsk2 avtalet.
Så vad du säger här, är att du håller med mig? Vilket land anföll och höll inte Minsk 2 avtalet enligt dig själv?

Det är inte bara en som anfaller.
Citera
2022-03-16, 21:48
Medlem
Någon som kan förklara vad som menas med "avtalsparten förbinder sig att stå på Ukrainas sida av en konflikt". Avtalsparten är ju ryssarna?

https://www.expressen.se/nyheter/tre-saker-som-hant-i-ukraina-den-16-mars/

Citat:
Svaret på det ryska påståendet var emellertid omedelbart från Ukraina.

– Vi förstår att de försöker vara proaktiva i förhandlingarna, därav orden om Sverige och Österrike, som en modell för neutralitet. Men nu befinner sig i Ukraina i ett aktivt krig med Ryssland, säger den ukrainske förhandlaren Mykhailo Podoliyak till ukrainska Pravda.

– Därför kan modellen bara vara ukrainsk. Och den kan endast innehålla lagligt bindande säkerhetsgarantier. Det finns inga alternativ modeller till det.

Podoliyak understryker att det enda tänkbara avtalet skulle innebära att avtalsparten förbinder sig att stå på Ukrainas sida av en konflikt.
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jag kollar just nu på Agena på SVT1.

Mikhail Khodorkovsky är kvällens gäst, som tidigare var en oligark i Ryssland.

Han är övertygad om att om inte kriget i Ukraina kommer stoppas så kommer ett NATO-land vara nästa måltavla för Putin.

Jag förstår inte riktigt, varför just ett NATO-land?

Jag får inte ihop det, varför inte istället ett land som Moldavien isåfall? Det ligger nära Ryssland och är dessutom inte medlem I NATO.

Till och med Putin måste väl ha förstått att ett angrepp mot ett NATO-land betyder indirekt självmord för Ryssland?

Helt vanlig korrupt oligark som hatar Putin, som bara snackar skit.
Ryssland vågar inte röra ett NATO land.
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ok dags för lite rykten. Anonym källa på Pentagon påstår att de delar taktisk information med UAF. Och att Ryssland har satt in 75% av sin totala militära kapacitet i Ukraina nu.

Jo, detta har jag också hört. Och med tanke på att väst skickar in vapen för tiotals miljarder kronor i veckan till Ukraina så vore det nästan konstigt om det inte finns ett högkvarter någonstans i Västeuropa, med 100-tals militärtaktiker och all jordens spaningsdata, som jobbar 24/7 med att tipsa Ukraina om vad de bör göra härnäst.

Känns rätt självklart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Det där såg inte normalt ut på något sätt. Misstänker att han inte sover mycket och går på tunga droger. Vid 1:22 är det någon sorts överslagsreaktion som lär bero på droger och stress.

Tror det är paranoian som tagit över. Låter som att han försöker rättfärdiga mord på oliktänkande ryssar?

Alltså mot alla som inte stödjer honom och hans krigsbrott. Utrensning ala sovjet på gång?
Citera
2022-03-16, 21:49
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Lite ukrainskt överrasknings party på ryss "kontrollerat" område De bak lär vara skapligt skärrade och de i hytten stendöda.

https://twitter.com/i/status/1504185993800433665
Lite kul med pilen på vapnet, ungefär som "rikta denna ände mot fienden".
Citera
2022-03-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Så vad du säger här, är att du håller med mig? Vilket land anföll och höll inte Minsk 2 avtalet enligt dig själv?

Det är inte bara en som anfaller.

Det var separatisterna/ryssarna som anföll och Ukraina som försvarade sig.
Citera
2022-03-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Å andra sidan är Ukraina ett endast 30 årigt land -

Inte värt ett enda liv egentligen.

Väldigt inkompetent kommentar, har du någon koll på historia? Du vet att dem har ett eget språk va? Deras land härstammar från Kievriket(Kievrus) grundat delvis av Ruser alltså en del svensk/finska vikingar. Går alltså tillbaka en bra bit i historien.
Citera
2022-03-16, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Nja är nog med pansarskott eller granatgevär de skjuter på dem. I slutet av filmen när stridsvagns soldaten krålar på marken så sprängs en annan stridsvagn och in i bild kommer ett lik flygandes och hamnar mitt på vägen med huvudet bredvid som en fotboll. Riktigt sjuk bild av krig.
Så den åkte nog inte själva utan det är flera stridsvagnar till bara att man inte ser de i bild.

Jag vet inte men tycker det vid första påsendet ser ut som indirekt eld som kommer uppifrån. Det smäller ju även rejält på marken bredvid (och marken blir svart) och så stora krevader blir det inte av rsv-laddningar från RPG-7, pansarskott 86 m.m. Jag är ingen vapenteknisk expert men har en relativt gedigen militär bakgrund.

Du har nog rätt i att det är fler fordon men utanför bild och i så fall så gör ju ryssarna mer rätt än på vissa andra filmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in