Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Moderna vätebomber kan ofta vara hundratals gånger starkare än Hiroshimabomben (som gick på ca 15 kiloton).
Det är sant. Men här kommer en matematisk effekt in i bilden. Sprängkraft verkar nämligen i tre dimensioner. Människor bor bara i två dimensioner. Och sprängverkan utsträcker sig bara i en dimension. Det betyder att även om en bomb har tusen gånger högre sprängkraft än en annan så kommer dess sprängradie bara vara tio gånger större. Tsar Bomba, världens kraftfullaste kärnvapen, var 4000 gånger starkare än Hiroshima-bomben. Men sprängradien var ändå bara 20 gånger större. Det är förstås fortfarande en stor bomb men inte så enormt stor som den första siffran kan ge sken av.
Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
Jag länkar till samlingen av studier återigen.
https://allianceforscience.cornell.edu/blog/2022/03/what-the-science-says-could-humans-survive-a-nuclear-war-between-nato-and-russia/
Nedan är inte atomvinterteorin som grundar sig i en studie från 80-talet som hävdade att det kunde sjunka med 20C och som mycket riktigt har visat sig vara felaktig. Studien som andra pratar om där man hävdar en sänkning på 1,8 grader pekar ut andra problem som alla som hitills nämnt temperatursänkningen antingen medvetet eller genom okunskap valt att utelämna.
Som jag nämnde tidigare så utgår alla atomvinterteorier från att atombombsexplosionerna ska ge upphov till eldstormar som är så massiva att sot och rökpartiklar trycks hela vägen upp i stratosfären. Den typen av eldstormar existerar. Men ingen har kunnat visa att atombomber har den effekten på moderna städer (tyvärr har man inte kunnat utföra några praktiska tester). Tvärtom är det ytterst osannolikt att sådana eldstormar uppstår. Moderna städer är till största delen byggda av betong som dels inte brinner och som dels kväver allt annat brännbart material när det rasar ihop. Trots detta så utgår alla atomvinterstudier från att varje sprängd atombomb leder till en stor eldstorm. Varken jag eller någon annan kan förstås säga med säkerhet att det inte kommer att inträffa. Men det framstår ändå som ett mindre sannolikt alternativ.
Sedan kan jag förstås inte låta bli att anmärka på att studien du citerar talar om en global sänkning av medeltemperaturen med 1,8 grader, vilket framställs som en katastrof. Men sätt det i relation till den globala uppvärmningen, som hittills har sett en global ökning av medeltemperaturen med 1,2 grader, vilket också framställs som en katastrof, och du kommer att märka att de nästan tar ut varandra. Två katastrofer som tar tar ut varandra borde bli noll men i klimatalarmisternas värld blir det förstås dubbelt så mycket katastrof.