2022-03-16, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Är också övertygad om att det kommer övergå till världskrig och då blir kärnvapen inblandade.
Det kommer säkerligen ske innan sommaren

Men vart ska man sticka vid kärnvapenkrig? Nya Zealand??
Citera
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Moderna vätebomber kan ofta vara hundratals gånger starkare än Hiroshimabomben (som gick på ca 15 kiloton).

Det är sant. Men här kommer en matematisk effekt in i bilden. Sprängkraft verkar nämligen i tre dimensioner. Människor bor bara i två dimensioner. Och sprängverkan utsträcker sig bara i en dimension. Det betyder att även om en bomb har tusen gånger högre sprängkraft än en annan så kommer dess sprängradie bara vara tio gånger större. Tsar Bomba, världens kraftfullaste kärnvapen, var 4000 gånger starkare än Hiroshima-bomben. Men sprängradien var ändå bara 20 gånger större. Det är förstås fortfarande en stor bomb men inte så enormt stor som den första siffran kan ge sken av.

Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag länkar till samlingen av studier återigen.
https://allianceforscience.cornell.edu/blog/2022/03/what-the-science-says-could-humans-survive-a-nuclear-war-between-nato-and-russia/

Nedan är inte atomvinterteorin som grundar sig i en studie från 80-talet som hävdade att det kunde sjunka med 20C och som mycket riktigt har visat sig vara felaktig. Studien som andra pratar om där man hävdar en sänkning på 1,8 grader pekar ut andra problem som alla som hitills nämnt temperatursänkningen antingen medvetet eller genom okunskap valt att utelämna.

Som jag nämnde tidigare så utgår alla atomvinterteorier från att atombombsexplosionerna ska ge upphov till eldstormar som är så massiva att sot och rökpartiklar trycks hela vägen upp i stratosfären. Den typen av eldstormar existerar. Men ingen har kunnat visa att atombomber har den effekten på moderna städer (tyvärr har man inte kunnat utföra några praktiska tester). Tvärtom är det ytterst osannolikt att sådana eldstormar uppstår. Moderna städer är till största delen byggda av betong som dels inte brinner och som dels kväver allt annat brännbart material när det rasar ihop. Trots detta så utgår alla atomvinterstudier från att varje sprängd atombomb leder till en stor eldstorm. Varken jag eller någon annan kan förstås säga med säkerhet att det inte kommer att inträffa. Men det framstår ändå som ett mindre sannolikt alternativ.

Sedan kan jag förstås inte låta bli att anmärka på att studien du citerar talar om en global sänkning av medeltemperaturen med 1,8 grader, vilket framställs som en katastrof. Men sätt det i relation till den globala uppvärmningen, som hittills har sett en global ökning av medeltemperaturen med 1,2 grader, vilket också framställs som en katastrof, och du kommer att märka att de nästan tar ut varandra. Två katastrofer som tar tar ut varandra borde bli noll men i klimatalarmisternas värld blir det förstås dubbelt så mycket katastrof.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jag kollar just nu på Agena på SVT1.

Mikhail Khodorkovsky är kvällens gäst, som tidigare var en oligark i Ryssland.

Han är övertygad om att om inte kriget i Ukraina kommer stoppas så kommer ett NATO-land vara nästa måltavla för Putin.

Jag förstår inte riktigt, varför just ett NATO-land?

Jag får inte ihop det, varför inte istället ett land som Moldavien isåfall? Det ligger nära Ryssland och är dessutom inte medlem I NATO.

Till och med Putin måste väl ha förstått att ett angrepp mot ett NATO-land betyder indirekt självmord för Ryssland?

Han har varnat NATO i över 15 år att inte expandera eller hota ryssland men ändå gör dom det.
The red line is crossed. Förstår gubben på ett sätt. Sluta hata vanliga ryssar nu, säger inte det till dig personligen men har följt tråden i några dagar och dom flesta är så jävla slut i huvet. Igår fick man inte vara rasist ungefär men när det gäller ryssar så är det goda hatet igång igen, precis som mot vita CIS män eller vad fan dom kallar det, precis vilket jag är.
Människan är så jävla dum och lyssnar på propagandamaskinen för mycket.. tragiskt
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Den där sucken kändes inte frisk! Inte i balans.
Sen babblar han om nån korrupt elit. Som han själv tillhör... 🤔
Det är ju ett av skälen till att det går så dåligt för dom, att korruptionen inom deras egna led är så omfattande.

Mkt hat i det där talet också. Blir väl slakt på opposition nu kanske.
Vladimir Vladimirovitj, som av många kunniga anses som en av de absolut rikaste i världen, är alltså inte en man av folket? Det är nåt som inte stämmer här
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ok dags för lite rykten. Anonym källa på Pentagon påstår att de delar taktisk information med UAF. Och att Ryssland har satt in 75% av sin totala militära kapacitet i Ukraina nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odenplan69
Ingen ide att diskutera med dig. Propagandavänliga kommunisttroll. KOMRADE
Det är så mycket mer än en invasion av Ukraina det handlar om. Det har varit elitens hub för penningtvätt (Biden crime family bl,a) och så mycket mycket mer. Resten får du ta reda på själv. Kan ge dig lite ledord i PM om du vill ha. Sov gott barn

Redan där är du diskvalificerad lilla vän. Jag vill skjuta förrädare som stödjer Putin och du kallar mig för kommunisttroll? Mår du bra?
Citera
2022-03-16, 21:45
Medlem
Å andra sidan är Ukraina ett endast 30 årigt land -

Inte värt ett enda liv egentligen.
Citera
Medlem
Citat:
Han har varnat NATO i över 15 år att inte expandera eller hota ryssland men ändå gör dom det.

I starten av kriget sade han ju att de inte är rädda för någonting så vad är problemet med lite mer NATO egentligen? Varför förhindra det som inte skrämmer dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Men vart ska man sticka vid kärnvapenkrig? Nya Zealand??

Finnes ingenstans att fly
Blir nog slutet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jag kollar just nu på Agena på SVT1.

Mikhail Khodorkovsky är kvällens gäst, som tidigare var en oligark i Ryssland.

Han är övertygad om att om inte kriget i Ukraina kommer stoppas så kommer ett NATO-land vara nästa måltavla för Putin.

Jag förstår inte riktigt, varför just ett NATO-land?

Jag får inte ihop det, varför inte istället ett land som Moldavien isåfall? Det ligger nära Ryssland och är dessutom inte medlem I NATO.

Till och med Putin måste väl ha förstått att ett angrepp mot ett NATO-land betyder indirekt självmord för Ryssland?

Vad jag förstår så vill han sammanföra Kaliningrad med Ryssland via landvägen då blir det en bit av Polen eller Litauen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Haha, Putin ser ju stressad ut på riktigt. Han anar att slutet är nära, i form av mynningen på en pistol.

Edit: här är videon igen om någon missade den
https://twitter.com/just_whatever/status/1504144895501557762
Herr Putin ser snarare mycket frisk och viril ut. Det lite plufsiga ansiktet han har lagt på sig är bara konsumtion av vodka som ökat under fredsoperationen. Fullt normalt att skåla ofta när man utrotar nazister.
Vår ärade ledare mår mer än bra. Bra färg och pigga ögon.
Citera
2022-03-16, 21:46
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
The red line is crossed. Förstår gubben på ett sätt. Sluta hata vanliga ryssar nu, säger inte det till dig personligen men har följt tråden i några dagar och dom flesta är så jävla slut i huvet. Igår fick man inte vara rasist ungefär men när det gäller ryssar så är det goda hatet igång igen, precis som mot vita CIS män eller vad fan dom kallar det, precis vilket jag är.
Människan är så jävla dum och lyssnar på propagandamaskinen för mycket.. tragiskt
Snälla du, de allra flesta här hatar inte vanliga ryssar. De flesta hatar Putin, främst baserat på hans agerande den senaste månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in