2022-03-16, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Det blir tufft (inte bara) för henne att ens få köra världscupen nästa vinter om alla är hela och friska. Om alla vill köra så borde Jonna, Maja, Linn, Emma och Johanna vara givna i sprint och Ebba, Frida, Jonna, Linn (?) och Emma på distans. Alltså finns det en plats kvar för Dyvik, Moa O, Moa L, Moa H, LL, Kalla, Modig med flera att slåss om i respektive lopp. Alternativt synsätt - det finns risk att inte ens Ribom platsar.

Det är ändå Sveriges damlag vi pratar om, chansen att alla stora hopp är friska är påfallande liten.

Men det är väl åt det hållet det lutar annars. Sen tror jag visserligen inte att Jonna kommer bli någon Diggins som åker alla fristående distanslopp plus touren, men jag kan ha fel. För Linns del tror jag hon kommer ha distansmål satta främst mot VM, men låt se var hon står i början på säsongen.

Riboms distanssäsong i år var inte så bra. Olsson hade bättre.
Citera
2022-03-16, 17:50
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Det är ändå Sveriges damlag vi pratar om, chansen att alla stora hopp är friska är påfallande liten.

Men det är väl åt det hållet det lutar annars. Sen tror jag visserligen inte att Jonna kommer bli någon Diggins som åker alla fristående distanslopp plus touren, men jag kan ha fel. För Linns del tror jag hon kommer ha distansmål satta främst mot VM, men låt se var hon står i början på säsongen.

Riboms distanssäsong i år var inte så bra. Olsson hade bättre.
Jag håller med dig - om allt tror jag.
Men det är påtagligt att konkurrensen om platserna på damsidan kan bli oerhört tuff nästa säsong.
Louise L kan även om hon tar ett steg till, eller Moa L om hon är hel, få väldigt svårt att köra särskilt många tävlingar. Riboms distanssäong var inte bra - men hon visade vad hon kan i Lahti - och hennes sprintsäong var mer än godkänd.
Citera
2022-03-16, 18:10
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxinsox
Håller med.
Nästa års atrupp bör bli; (om 8 som i år)
Linn
Maja
Jonna
Frida
Ebba
Emma
Johanna
?
Tänker annars vi kan stoppa vid 7 då dessa är en klass för sig. Tänker Dyvik har till skillnad från Johanna och Emma inga pallplatser, inga framskjuten placering i mästerskap. Hon behöver en nivå till om hon ska vara aktuell. Kalla kan köra själv om hon vill men tror hon slutar. Olsson möjligen kan vara aktuell.

Herrar (tidigare 6 platser)
Calle
Wille
Jens
Oskar
Grate
Leo
Ev Häggas om 7 platsen ges tillbaka från damerna. Hur snart kan Anger flyttas upp? Bättre satsa på ungtupparna.

Moa Olsson borde få Kallas plats i A-laget så det fortsatt är åtta stycken med ganska bra balans mellan sprint/distans. Dyvik tror jag kommer fortsätta satsa på egen hand.

Vet inte om Leo gjort tillräckligt för att ingå i A-laget men Team Bauhaus bör han absolut vara god för. Anger hade jag också gärna sett i B-laget men det är nog möjligt att man sätter honom i TSS till att börja med. Sen är frågan om övriga från j-landslaget för nytt förtroende i TSS, vill väl till att några flyttar på sig i så fall.
Citera
2022-03-16, 18:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Moa Olsson borde få Kallas plats i A-laget så det fortsatt är åtta stycken med ganska bra balans mellan sprint/distans.

Nu tycks ju uppdelningen mellan A-laget och Team Bauhaus mest vara en skillnad på papperet.

Återväxten på damsidan ser inte lovande ut. Att Kalla med sina mediokra resultat ska tillhöra A-laget är ett underbetyg åt andra.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-03-16 kl. 18:54.
Citera
2022-03-16, 18:57
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Håller med. Man kan lägga till att Ingvild har riktigt bra utförsteknik.
Sen är väl Ingvild tidernas främste i JVM med totalt sju JVM-guld och mig veterligt ensam om att ha vunnit alla guld under ett JVM (som 19-åring, i konkurrens med Krista, Heidi med flera).

Bland tjejerna, ja. Men både Petter Northug (2006) och Sergej Ustiugov (2012) tog storslam bland pojkarna.
Citera
2022-03-16, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu tycks ju uppdelningen mellan A-laget och Team Bauhaus mest vara en skillnad på papperet.

Återväxten på damsidan ser inte lovande ut. Att Kalla med sina mediokra resultat ska tillhöra A-laget är ett underbetyg åt andra.

Nåja vi har ett par talangfulla 22-åringar som säkert kan bli något.
Citera
2022-03-16, 19:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azmuth
Nåja vi har ett par talangfulla 22-åringar som säkert kan bli något.

Vilka tänker du på och vad tyder på att de ska »bli« någonting?
Citera
2022-03-16, 20:15
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Märkligt påstående. Det är väl just det den är.
Citera
2022-03-16, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxinsox
Håller med.
Nästa års atrupp bör bli; (om 8 som i år)
Linn
Maja
Jonna
Frida
Ebba
Emma
Johanna
?
Tänker annars vi kan stoppa vid 7 då dessa är en klass för sig. Tänker Dyvik har till skillnad från Johanna och Emma inga pallplatser, inga framskjuten placering i mästerskap. Hon behöver en nivå till om hon ska vara aktuell. Kalla kan köra själv om hon vill men tror hon slutar. Olsson möjligen kan vara aktuell.

Herrar (tidigare 6 platser)
Calle
Wille
Jens
Oskar
Grate
Leo
Ev Häggas om 7 platsen ges tillbaka från damerna. Hur snart kan Anger flyttas upp? Bättre satsa på ungtupparna.
Jag såg Oskar Svensson på plats i Falun och det så mycket tungt ut på 15 km det var en stor fartskillnad jämfört med de bästa. Han verkar ju fullständigt ur form. Såg även när Heidi Weng blåste förbi Hagström på 10 km otrolig skillnad i tempo. Man upplever det inte på samma sätt i tv-rutan.
Citera
2022-03-16, 20:56
Medlem
Triste nyheter - Landslagslege Øystein Andersen sier at Ingvild Flugstad Østberg ikke går NM i Harstad som begynner lørdag 26. mars.

Blir nesten overrasket om hun blir klar for neste sessong.
Citera
2022-03-16, 21:03
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Triste nyheter - Landslagslege Øystein Andersen sier at Ingvild Flugstad Østberg ikke går NM i Harstad som begynner lørdag 26. mars.

Blir nesten overrasket om hun blir klar for neste sessong.

Frågan är vad det är för något man inte får ordning på med tanke på alla bakslag (eller brist på framsteg)? Kan det bara handla om tillräckligt med näringsintag, tycker det börjar verkar vara konstigt.

Man ack så trist, hon är min favorit bland de norska damåkarna.
Citera
2022-03-16, 21:21
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
De enda som har givna platser, dvs de kör om de vill, är Jonna och Maja på sprint och Jonna, Ebba och Frida på distans. Resten kommer att roteras beroende på form, säsongsupplägg och annat. Det är ju VM-säsong igen så TdS ligger skrynkligt till. Så, det finns nog plats för alla de uppräknade att få åka världscup.

Jag vill se Linn tillbaks på skidor, med stavar, innan jag uttalar mig om hennes status. Det är inte bara att börja tävla igen - jag är tyvärr lite pessimistisk även om jag naturligtvis hoppas på det bästa.
Jonna borde få åka allt hon vill på distans. Det är trots allt ingen svenska som slagit henne på distans i vinter.

Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Du glömde väl Louise Lindström och nästa säsong blir även Märta Rosenberg och Lisa Ingesson seniorer. Fortsätter man och låter halvdana åkare som t.ex. Moa O och Kalla åka i världscupen istället för de unga talangerna så kommer de knappast att utvecklas och till slut tröttnar de och lägger av. Detta var väl vad som hände med många norska talanger som aldrig fick chansen i världscupen.
LL är Louise Lindström - som jag ser det hör hon till dem som är med och slåss om en sjätte distansplats med Moa O och Moa L med flera.
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast Olsson är väl inte aktuell i sprint om alla våra bästa är tillgängliga (även om hon gjort det OK i år). Sen ser jag inte att alla de du räknar upp i distans ligger före Olsson. Jag rankar Olsson före flera av dessa.
Nej, Moa O borde inte vara aktuell i sprint. Mer så att jag allmänt fascineras över vilken oerhört tuff konkurrens det kan bli om startplatserna i världscupen nästa år. Kapacitet att komma topp tio räcker kanske inte ens på distanssidan när alla vill köra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in