2022-03-16, 19:32
Medlem
Ukraina påstår ryska förluster i häraden
>13 800 dödade, 430 stridsvagnar, 1 375 pansarfordon, 819 mjuka fordon, 190 haubitsar, 70 salvpjäser, 43 luftvänrssystem, 84 flygplan, 108 helikoptrar

Ukraina inledde tydligen en motoffensiv både i norr och söder igår, ryssarna har det riktigt jobbig just nu...
Citera
2022-03-16, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Ryssland vill ha tillbaka Alska som kompensation för de ekonomiska förlusterna kriget har orsakat.
https://www.express.co.uk/news/world/1580681/Ukraine-Russia-war-live-Vladimir-putin-volodymyr-zelensky-Kyiv-latest

Israel planerar att köpa grekiska öar som tillflyktsort vid händelse av större krig. Är ett krig med Iran, Syrien, Libanon med hjälp av Ryssland mot Israel och Saudi i antågande.
Israel har visat sin avsky mot Rysslands ockupation av Ukraina och Ryssland svarar att de fortfarande ser de av Israel ockuperade Golanhöjderna som ockuperat.

"Israeli Official Eyes Greek Islands as "Safe Haven for the Jewish People"" https://greekreporter.com/2022/03/15/israel-greek-islands-safe-haven-jewish-people/

Den alternativa verklighet ryssen lever i börjar otroligt nog överträffa Trumps. Humor på högsta nivå.
Citera
2022-03-16, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Tvärtom.

Citera mig om du vill säga att jag ursäktar något krig, annars ser det mer ut som du försöker projicera dina egna avsikter på mig.

Hela ditt resonemang går ju ut på att Ryssland har rätt att anfalla.

Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut

Vad vi har diskuterar här är varför du letar ursäkter för andra än Ryssland.

Det du säger är både rent tekniskt sett ett felaktigt påstående och det är också ett försök att rentvå andra från sitt ansvar i konflikten genom att fokusera på en specifik del (en viktig del, men fortfarande bara en del) av konflikten.

Det är tekniskt sett ett felaktift påstående och jag gav dig ett exempel som till och med är involverad i den här konflikten. När Ukraina bryter mot Minsk 2 avtalet så är det exempel på ett land som anfaller.

Det är också ett försök att rentvå andra parters ansvar i konflikten. Konflikten har en bakgrund som sträcker sig före Rysslands invasion av Ukraina. konlfiktens kärna ligger i vad jag sa i inlägget som du valde att kommentera.

Rent tekniskt är det Ryssland som rullat över gränsen till Ukraina och öppnat eld. Alltså är det ett land som anfaller.
I wikiartikeln jag länkade igår står att ingen av sidorna höll Minsk2 avtalet. Att det öht skulle vara ett skäl att starta ett anfallskrig på bred front håller jag för orimligt. Det rimliga hade varit att ta sig tillbaka till förhandlingsbordet samt kalla in medlare.
Min bestämda uppfattning är att Putin omger sig av ja-sägare och lider av storhetsvansinne. Han ville skapa någon sorts sovjet igen. Därför finns det inga bakomliggande orsaker eller något ondskefullt globaslistNato. Det är bara ett sätt för troll och nyttiga idioter att försöka rättfärdiga kriget.
Senast redigerad av LudwigVon 2022-03-16 kl. 20:21.
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
https://t.me/polkazov/4196

Det här berörde till och med mig.
Tredje skottet. Kolla skyttens lucka.

Skottet går igenom och skapar en ugn inne i vagnen. Det ser man då det kommer puff ur kanonröret. Vagnsskytten lever 3 sekunder till på adrenalin och har en sista medveten tanke om att ta sig ut. Han öppnar luckan, får ut en hand och en armbåge innan han kommer på: ”just ja: jag dog ju här i Ukraina för att jag gjorde som Putin sa att jag skulle göra”

Varpå han sakta sjunker ned i vagnen och evigheten.

Exakt som den där scenen i Fury. Fy fan vilket sätt att dö på.

Undrar vilka det var som tog han av daga och med vad? Azov är ju förintade fjorton gånger om och alla donerade vapen tas ju av ryssen redan vid Polska gränsen enligt AntiMedelklassen men ändå så är det här från Mariupol och färska bilder.

Kan Antimedelklassen haft lite fel?

Ja Azov Bataljonen är inte att leka med på slagfältet, Ukrainska spartaner som kör in till döden 🇺🇦👍
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Intressant! Bla Jesper är med.

Thousands of foreign volunteers — including Americans — are arriving in Ukraine to help defend the country. But an attack on their training camp on Sunday has left some wondering if they’ll ever see the front lines.

https://www.japantimes.co.jp/multimedia/2022/03/16/news/these-foreign-fighters-are-joining-the-battle-for-ukraine/

Av alla länder så vill 2000 thailändare komma och slåss för Ukraina. Jag utgår att flertalet är militärt tränade då de har värnplikt i Thailand.
Citera
2022-03-16, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RusImperia
Vid 1:21, är det en flygande stackare som landar bredvid vagnen? Ser så ut, även om anatomin är lite ommöblerad...

Vagnschefen sitter ofta
Uppluckad så den sköts nog ut.
Resten av besättningen kan kanske klart sig, men förmodligen inte
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ryssland har velat knäcka Väst i 100 år 🙂
Det har aldrig lyckats och det lyckas inte nu heller.

Putin bevisar åter att ryssen är sin egen värsta fiende.

Ryssland kan inte ens avsluta Ukraina.
Hur fan ska man då avsluta Väst?

Det kräver lite mer än gasstopp.
Vi får se helt enkelt. Det viktigaste är vad som händer på marken, all propaganda åtsido. Där utklassar dom Ukraina. Jag är övertygad om att dom redan har laddat en kalibr missil för den där vapenleeransen också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av damnit2
Sanslös drönarfilm när en rysk tank förstörs, en lyckligt lottad soldat överlevde smällen....
https://twitter.com/Tibtinabulum/status/1504156724676202496

Det ser ut som att de skjuter med granatkastare samtidigt som de filmar från ovan med drönare. Bestyckade drönare borde ha grejer med bättre effekt, nåt i stil med hellfire-robotar och har mig veterligen inte heller kanoner som de kan skjuta många grövre granater i följd med.

Frågan här är ju främst varför in i helvete en ensam stridsvagn är ute på sightseeingtur i urban miljö? Vad håller ryssarna på med? Lär de sig aldrig? Det här är dessutom inte nåt man ska behöva lära sig av tidigare misstag utan nåt som man kan läsa sig till. Har dessa ryska militärer fått ens grundläggande utbildning? Har de inga reglementen om grundläggande strid och taktik? Jag kliar mig i huvudet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Och vad har ändrats över 25 år? Jo siffrorna. Att det kommer upp aska i astmosfären har ingen någonsin ifrågasatt. Vi vet att det kommer ske. Jag antar att du aldrig förstått varför medeltiden kallas för the dark ages på engelska?

för mycket "how dare you moments", utgå ifrån att jag vet vad jag pratar om , och att det här är fel forumdel för en disskusion kring "apocalypsen är här "nukewar"....

skapa en egen tråd om det så ska jag offra lite tid i den för de andra flashbackarna....(de som läser men inte skriver)

varför det kallades the dark ages

The "Dark Ages" is a term for the Early Middle Ages or Middle Ages in Western Europe after the fall of the Western Roman Empire, characterizing it as marked by economic, intellectual, and cultural decline.

Och det är möjligt att vi nu kommit så offopic som det går.
Citera
2022-03-16, 19:35
Medlem
Sgt.Blands avatar
Lite mer slakt på ryska fordon utanför Mykolaiv.

https://twitter.com/Tibtinabulum/status/1504157467260895243
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-03-16 kl. 19:37.
Citera
2022-03-16, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Dom klarar sig, deras natturresurser är väl bland dom bästa på planeten. I väst ser det inte så ljust ut dock. Alla priser skenar i takt med inflationen och är beroende av Rysslands energi. Sanktionerna häller bensin på elden eftersom att dollarn forsar in i väst.

Ryssland har många sätt som dom kan avsluta väst på. Stänga av kranen är bara ett exempel.

Ryssland enda påtryckning är risiga atomvapen och korrupt stat.

Vilken kran GAS? Sverige behöver inte gas -

De som har naiva regeringar som stäng av sina gratis ofarliga kärnkraftverk - skall börja söka förrädare och 5kollon inom EU stater!
Senast redigerad av Whistlehead 2022-03-16 kl. 19:38.
Citera
2022-03-16, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Kriget är märkligt, har strategin Putin tappat greppet eller har han räknat med detta o har något i åtanke. Den samlade EU enigheten kommer spricka smart då det börjar bli dyrt för länderna runt medelhavet. Ryssarna tar sig fram, men det är två steg framåt ett steg bakåt. En sak jag reagerat på är att i väst media lyfts ett argument fram att Putin varit felinformerad av sin underrättelsetjänst. När frågan ställdes till svenska säpochefen var svart från denne att ryska säkerhetstjänsten är skickliga, dvs Säpo tror inte på att Putin varit felunderrättad. Kvar finns då att Putin tappat greppet själv (eller att säpo har fel). Ser jag Putin på tv så ser han inte ut att tappat greppet. Biden o andra sidan verkar tyvärr på väg att bli dement.

Detta är långt från över, men skall jag spå i kristallkulan- Ryssland tar Ukraina. EU gör bort sig, inre slitningar som vanligt, det är en tidsfråga innan något Eu land sträcker ut handen till Ryssland. Att polens ledare åkte till Ukraina o talade för Eu utan talat
Med Eu innan visar redan nu på sammanbrott för Eu. Polen blir utslängt ur EU. Eu försvagas av sina egna sanktioner mot Ryssland och den egenskapen inflationen som kryper närmare 10%.

Kanske den mest verklighetsfrånvända och fabulerande analysen någonsin. Lavrovklass på den🤣🤣. Se till att få tag på en skottkärra illa kvickt och fyll den med dasspappersrubel så du kan knalla ner till affären och köpa dig en torr limpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in