2022-03-16, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Nåja..

Är ju inte direkt så att kronofogden åker dit och hyser dom från sina hus.

Min teori är att det blir utfattigt i detta land och befolkningen kommer att lida ända tills dom försöker störta kamrat Putin.

Då säger han приветствую вас идиоты och drar iväg 200 atombomber och utplånar halva världen som avsked!

приветствую вас идиоты = skål på er idioter
Jag har haft liknande tankegångar.
Citera
2022-03-16, 13:51
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Ryssland har i strid med folkrätten (FN:s bedömning) olagligt attackerat ett fredligt grannland, hotat omvärlden med kärnvapen samt uttalat hot mot andra länder (t ex Sverige och Finland) att de ska lyda Ryssland "för annars blir det problem". Tillika har de dödat ett stort antal oskyldiga civila i Ukraina. Ryssland har med sitt agerande korsat en stor mängd gränser och därför har de drabbats av de hårdaste ekonomiska sanktioner som någonsin utdelats. Med rätta.
Varför ska oskyldiga Ryssar drabbas av vad deras ledare gör om det inte är en demokrati?
På vilket sätt är det rätt att till exempel en sjuksköterska som inte kan påverka någonting ska drabbas?
Citera
2022-03-16, 13:53
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Det är väldigt mycket off topic här i tråden och en användare med namn efter en gammal engelsk poet gör sitt bästa för att vrida om tråden. Låt oss gå vidare och fokusera på det som verkligen är topic:

Att Ryssland väntas gå i konkurs idag. Man ska tydligen återbetala 100 miljoner dollar ränta på ett lån. Kan verka som en liten summa, men Ryssland har just nu inget "kassaflöde" alls i dollar, och därför blir det konkurs. Ska bli spännande att följa.

Redan för några veckor sedan ändrades Rysslands kreditvärdighet på S&P till "CCC-" vilket är skräpstatus och det lägsta man kan ha innan en konkurs är ett faktum. Det vi kommer att se nu i Ryssland är att staten kommer att få svårt att betala löner, mathyllorna kommer att börja gapa tomma och hyperinflationen sätter fart.

Redan nu har man en prisökningstakt i Moskvaområdet på 2000% i årstakt (6% senaste veckan).

Det är säkert en och annan supermiljardär som har dollar någonstans undangömt.... Putin har nog också det. Läste att han har 160 miljarder dollar i tillgångar....
Citera
2022-03-16, 13:54
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Niki Proshin har en väldigt bra video där han går igenom de relativa prisökningarna som skett i Ryssland de senaste veckorna:
https://www.youtube.com/watch?v=BUFMSNgNh3s&t=301s&ab_channel=NikiProshin

Väldigt intressant tack. Detta var alltså en jämförelse av en mängd helt vanliga produkter i en affär i St Peterburg. Han jämförde priserna för några dagar sedan, med de som var för 4 månader sedan.

Genomsnittsökningen låg runt 30% ökning på 4 månader. Det blir 220% inflation på årsbasis under senaste 4 månaderna.

Men sannolikt är att större delen av denna prisökning är senaste veckorna/veckan, efter kriget startade. Vi vet att ökningen varit ungefär 6% i genomsnitt senaste veckan enligt officiella mätningar, vilket är 2000% på årsbasis.

Så det är väldigt nära gränsen till det som betraktas som nyperinflation. Närmaste månaden blir intressant, då proppen troligtvis går ur totalt.
Citera
2022-03-16, 13:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Önsketänkande från dig att Ryssland kommer bli ett U-land. Deras nya partners bli Kina, Indien, Saudiarabien och förmodligen Afrika också.

Vad fan ska Saudi köpa av Ryssland? Olja och naturgas?

Du missar att Kina har anspråk på stora områden i Sibirien, inkl. hela Vladivostokregionen. Putin dillar i foliemössan om att Nato är ute efter honom samtidigt som han kollaborerar med det enda faktiska hotet mot Ryssland. Verkligen genialiskt.
Citera
2022-03-16, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Du missar att Kina har anspråk på stora områden i Sibirien, inkl. hela Vladivostokregionen. Putin dillar i foliemössan om att Nato är ute efter honom samtidigt som han kollaborerar med det enda faktiska hotet mot Ryssland. Verkligen genialiskt.

Vi har alla förstått att du inte är den vassaste kniven i lådan.

Men måste du verkligen fortsätta skämma ut dig själv?
Citera
2022-03-16, 14:13
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Naturligtvis inte. Det gör ditt case mycket svagt, däremot.

Det ena har inte med det andra att göra och det begriper alla normalbegåvade.

Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Om vi plötsligt skulle invadera Norge och börja slakta norrmän skulle nog ännu märkligare saker hända

Vänta nu. Tror du på fullt allvar att allt var lugnt och fint och sedan från ingenstans så gick diktatur-Ryssland in i demokratiska Ukraina och ingen förstår varför? Herregud, alltså - vilken nivå på kunskaperna.

Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Det är väldigt mycket off topic här i tråden och en användare med namn efter en gammal engelsk poet gör sitt bästa för att vrida om tråden. Låt oss gå vidare och fokusera på det som verkligen är topic:

Att Ryssland väntas gå i konkurs idag. Man ska tydligen återbetala 100 miljoner dollar ränta på ett lån. Kan verka som en liten summa, men Ryssland har just nu inget "kassaflöde" alls i dollar, och därför blir det konkurs. Ska bli spännande att följa.

Redan för några veckor sedan ändrades Rysslands kreditvärdighet på S&P till "CCC-" vilket är skräpstatus och det lägsta man kan ha innan en konkurs är ett faktum. Det vi kommer att se nu i Ryssland är att staten kommer att få svårt att betala löner, mathyllorna kommer att börja gapa tomma och hyperinflationen sätter fart.

Redan nu har man en prisökningstakt i Moskvaområdet på 2000% i årstakt (6% senaste veckan).

Utgår från att du syftar på mig. Att försöka förstå en motståndare och orsaken till vederbörnades handlingar/agerande och inte minst i perspektivet av historia och militärpolitiska skeenden är inte att vrida tråden. Det är att försöka förstå.

Felet som många i tråden gör är att rakt av acceptera MSM (globalisternas) berättelse. De som tänker lite till försöker sätta sig själva i Putins situation och argumenterar utifrån det. Men det blir också fel. Vi i Sverige skiljer oss åt från ryssar, precis som vi skiljer oss åt från amerikanare. Skulle en svensk politiker säga Gud bevare dig i var och varannan mening skulle denne aldrig komma in i riksdagen men en amerikan kan inte bli president om man inte säger så. På samma vis skulle en svensk politiker som brottas med björnar eller rider på en häst i bar överkropp inte heller skulle ha skuggan av en chans att komma in i riksdagen men det fungerar uppenbarligen i Ryssland. Man måste inse att folken är olika och vi formas av vår uppväxt, vår kultur, värderingar och det vi exponeras för. Bevekelsegrunderna för att agera och stegen man väljer att ta lär se annorlunda ut för en ryss, en svensk och en amerikan, för att inte tala om en arab eller en afrikan. Begriper man inte det blir diskussionen infantil. Putin är galen.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Vilken metod anser Du att vi skall använda för att stoppa Ryssland då?

Till att börja med kanske man inte borde tryckt NATO hela vägen till Rysslands gräns när de var som svagast. Kanske borde man inte försökt få med Georgien och Ukraina i NATO. På 90-talet vill jag minnas att Ryssland ville gå med i NATO. Jag som tio år tidigare fått besked om att "vilken timme som helst kan jag (regementschefen) beordra ut er (värnpliktiga) och ni ska skjuta och döda allt som kommer upp från vattnet", tyckte det kändes helt apart att Ryssland skulle vara med i NATO. USA motsatte sig det, främst USA vill jag minnas. Kanske hade det varit en god idé att sluta fred med en tidigare fiende och tillsammans bygga en säker framtid för lugn och fred. Varför tror du att man inte vill det? Kan det militärindustriella komplexet som Eisenhower, JFK och sedermera Trump varnade för ha haft ett finger med i spelet?

Vad jag här läst mig till så har Ukraina svikit Minskavtalet och har sedan 2014 dödat 13.000 ryssar i Donbas däribland barn. Ukraina har haft ett inbördeskrig i 8 år där främst ryssar attackerats så att säga att allt började med att Ryssland gick in i Ukraina för en månad sedan är rätt oärligt.

För att vara extremt tydlig för de som läser. Jag stöder inte Putin. Jag stöder inte Ryssland. Jag stöder inte Ukraina. Jag vill inte ha krig. Jag försöker bara förstå konflikten.

Citat:
Ursprungligen postat av UpTop
Varför är inte alla länder det? Är ryssen smartare än svensken? Hur kan det tolereras att vara beroende av import för att sin befolkning ska leva.

Är vår regering mer ondskefull än Putins regering som riskerar så många liv av sina egna ifall något händer?

Våra riksdagspolitiker är landsförrädare, sannolikt mer eller mindre rakt av. Vi var 100% självförsörjande på 80-talet. Vi var i stort sett en homogen befolkning där framtidstro flödade. Det var lugnt och säkert nästan överallt. Sedan dess har man öst in 2-3, kanske totalt 4 miljoner invandrare som skapar kaos och kalabalik och dränerar landet. Detta samtidigt som man slaktat vårt försvar och dragit ner vår självförsörjning till 50%. Jag hoppas det finns människor i Sverige med makt och kraft att avslöja korruptionen, lögnerna och förräderiet.
Citera
2022-03-16, 14:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vi har alla förstått att du inte är den vassaste kniven i lådan.

Men måste du verkligen fortsätta skämma ut dig själv?

Ska vi slå vad om att Kina invaderar Ryssland samma vecka som Ryssland kollapsar?
Citera
2022-03-16, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Du har en halv poäng, Republiken Kina ("Taiwan") gör fortfarande anspråk på dessa områden. Däremot släppte PRC alla dessa anspråk för drygt 30 år sedan...

I övrigt tycks de samarbeta i Centralasien, medan ryssen blivit kraftigt underminerad i Europa.
Citera
2022-03-16, 14:21
Medlem
Lajtels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
Jaså? Jag kom hit från en liten by i södra Ryssland ensamstående med 2 barn och köpte bostadsrätt på 78 kvm i Stockholm stad.
Hur bor du? Bostadslån i 40 år? Tror du att du inte fattig bara därför att du får låna till hus och bil?
Så sent som i Januari så skrev du
Citat:
Jag är invandrare. Boende i ett ghetto.
, och baserat på din posthistorik så förstår jag att det är Tensta du bor i.

Skryter du verkligen om att du har köpt en 78kvm bostadsrätt i Tensta? Det kan vilken McDonald's anställd som helst göra.
Faktum står fast - Ryssar är generellt fattigare än Svenskar.
Citera
2022-03-16, 14:23
Medlem
Citat:
Nu tog ju pengarna slut för dessa länder som du tog upp.

Inte riktigt samma situation med Ryssland nu va? 😉

3000 miljarder är frysta och svårt att få in nya. Ingen vill handla med deras värdelösa valuta.
Citera
2022-03-16, 14:25
Medlem
Ghastens avatar
Bara plocka fram guldet dom skryter om som finns i landet. Troligen trä sprayade med guldfärg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in