2022-03-16, 07:21
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Vilket av detta har att göra med Kuwaitkriget 1990-91 eller Afghanistan 2001?

Kontrafaktisk historia är inte trådämnet. Det var rätt av kubanerna att söka återta kontrollen över Kuba - USA ordnade bara transporten. Läget i Ukraina är härvid helt annorlunda.

FN utnämnde USA till ledare för en FN-koalition som återställde Kuwaits suveränitet efter det oprovocerade anfallet från Irak. Ett stort antal stater deltog fö i det kriget på FN:s sida. Sovjet var inte heller emot.

Var påstod jag att gasmyten du okritiskt papegojade har med Kuwaitkriget eller Afghanistan att göra? Senast vi hörde den var från Syrien då Assadregimen beskylldes för gasattacker. Men inte ens britterna gick på den usla CIA-bluffen. Det otäcka är dock att USA faktiskt har biovapenlabb inte bara i Ukraina. Ryssland och Kina har inget sånt.

Det är ju bara sorgligt om du inbillar dig att ”USA bara ordnade transporten för kubanerna”. Vilket som tycks du inte invända mot min analogi med kuppen i Ukraina i alla fall.

Ok. Men vad uppnåddes av den USA-ledda koalitionen? Saddam satt ju kvar vid makten så Bush Jr tvingades avsluta kriget som hans pappa misslyckades med. Med känt katastrofalt resultat.
Citera
2022-03-16, 08:13
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Sluta vara naiv nu, vem som helst kan hitta vad som helst igenom internet, det är inte som om väst kan stoppa unga att exempelvis se på rysk media eller stoppa unga män att tala fritt här i flashback om allt mellan himmel och jord. Unga kinesiska män är exempelvis otroligt feminiserade och spelar dataspel hela dagarna och k-pop är otroligt stort där. Vi lever i ett globalt informationssamhälle som inte riktigt går att stoppa, vill du inspirera unga män till ena eller andra riktningen måste du skapa bättre kultur än USA, något som möjligen Japan lyckas göra till någon grad (ifall man ser på deras dominans i spel, comics och tecknade) men Kinas monolitiska kultur misslyckas på alla plan, liksom Ryssland.

Du påminner här om sjw som tror att de kan censurera bort kultur som de anser vara toxisk, varesig det handlar om våldsamma machospel, metal, porr eller japanska mangas med objektifierade hyperfeminina karaktärer.

Det finns en marknad för vad som kan anses vara ren underhållning, sex, våld, glitter, yttligheter, etc. och det kommer då finnas utbud. Du kan inte stoppa globohomo amerikanisering eller vad du nu vill kalla det genom att klaga på det. Du måste erbjuda något bättre, mer storslaget, refränger som är mer catchy, serier som är mer beroendeframkallande, etc.

Ta hur nordisk folklore lever vidare genom maffig metalmusik som har otroligt många lyssnare bland unga män, utan att ens det är lättillgängligt genom mainstream media.

Hela Världen kommer givetvis leva vidare i den amerikanska kultursfären till och med efter att de upphört vara en ekonomisk supermakt. Deras försprång är för stor, Kina kanske blir första ledande supermakten som knappt exporterar någon kultur till omvärlden, vilket är ganska intressant i sig.

Det är helt uppenbart du som bara vill lyssna på ett narrativ, och att sitta och tro på RTs statspropaganda för hur kriget i Ukraina fortlöpper vore som att lyssna på fox news under Irak kriget eller tro att CNN rapporterar fakta när de visar Syrienkriget. Så lättmanipulerad kan du väl ändå inte vara?

NATOs skuld i frågan har jag tagit upp flertalet gånger, USA hade ingen rätt att söka manipulera fram en folkrevolt i Maiden eller lova Ukraina NATO-medlemskap redan för 14 år sedan. USA har begått ett gravt misstag, liksom Ryssland nu har gjort (och kom nu ihåg att jag ansåg inte att annexeringen av Krim var kriminellt eller ens värt sanktioner från Väst).

Det är ju besynnerligt att tro att Rom inte skulle vilja skapa en unipolär Värld eller att Alexander den store inte ville skapa en unipolär Värld eller att Napoleon inte ville skapa en unipolär Värld när de var påväg att få makt att göra så.

"Furthermore, I consider that Carthage must be destroyed" repeterade ju Cato till romerska senaten varje gång de möttes för att debattera sakfrågor.

Maktrealism innebär i högsta grad att ifall du har potential att få makt att styra Världen så kommer du just vilja styra Världen. Allt annat är naiv ideologisk trams.

Jag föreställer inte att renminbin kommer rakt av ta USDs plats, det kommer vara en långsam process (som dock accelererat med Rysslands krig).

Kina kan visst replikera USAs ekonomiska övertag, de kan rentav gå om USA. Den dag som kineser i snitt tjänar lika mycket som västerlänningar så kommer de vida överträffa USAs ekonomiska dominans under 90-talet eller ens 1960. USA hade 40% av Världens BNP 1960 och 30% 1990. Kina har idag 18% av Världens BNP. Detta kan enkelt växa till åtminstone 30%. Ifall Västvärldens ekonomier kollapsar pga obetalbara skulder och inflation kommer Kinas andel av Världens ekonomi växa markant.

Jag tror inte att Indien kommer kunna vara en global spelare på samma sätt som Kina dessutom, de saknar Kinas globala ambitioner och har dessutom ganska låg snitt-IQ (måste leva på en ganska liten intellektuell elit).

Jag sa ju nyss att Ryssland var påväg mot rätt riktning, tills sanktionerna slog mot landets ekonomi runt 2014 och fertilitetsnivån föll sakta ner från 1,8 till 1,5 (men kom nu ihåg att muslimer i Ryssland har högst fertilitetsnivå och vita ryssar har lägre, vilket skiljer de från de otroligt vita visigradländerna). Men dessa sanktioner var ju av dvärgstorlek jämfört med vad som väntar Ryssland. Fertilitetsnivå har en direkt korrelation till ekonomisk trygghet och framtidstro, därmed att Tjeckien, den minst konservativa och mest ekonomiskt framgångsrika av visigradländerna, har högst fertilitetsnivå utav dem (senast 1,71 och ständigt ökande).

Ifall Ryssland nu faller tillbaka till 90-talets depression så kommer det vara en absolut katastrof för landets fertilitetsnivåer och därmed även för dess framtid som supermakt.

Ryssland har aldrig lyckats modernisera ekonomin och är på många sätt ett u-land som lever på naturresurser, vilket skiljer de markant från visigradländerna och baltiska länderna som moderniserat sin ekonomi och växer snabbast i hela Västvärlden.

Det är just Dugin som skriker ut hur fantastisk det är med sanktioner och hur det kommer göra ryssarna själsligt starkare och att han tackar väst för sanktionerna. Han lever i en drömvärld, ryssar är ett traumatiserad folk som knarkar ihjäl sig, slutar ha barn, och systemet blir än mer korrupt när det är tal om ekonomisk depression. Han kanske inbillar sig att ryssar är likt japaner i imperiala Japan som gediget ser självuppoffring för kollektivet som livsandan i livet. Det är inte fallet, ryssar är giriga och älskar att leva stort och de är egocentriska och är dåliga på att skapa meritokratiska hierarkier där alla offrar sig för helhetsbilden av landet.

Jag förstår geopolitisk maktrealsm, och har lyssnat mycket på den brilliante John Mearsheimer och läst the grand chessboard av Brzezinski, liksom jag uppskattar Samuel Huntington. En sak som slog mig när John Mearsheimer för 6 år sedan varnade om Ukraina-konflikten som en utav Västs stora misstag som bara kommer skapa problem var att han trodde att Putin var för intelligent för att invadera Ukraina, något som jag själv också trodde.

Geopolitisk maktrealism är givetvis otroligt viktigt, men även propaganda och ekonomiska verkligheten är viktigt. Ukraina-kriget är en katastrof för Rysslands ekonomiska framtid, liksom dess propagandabild av sig själva som hälsosam alternativ åt konservativa i Europa till ett aggresivt överdrivet liberalt USA.

De har kastat bort allt för ett krig som möjligen knappt kommer ge de några önskade resultat. Dugin dregglade om att detta var momentet då Ryssland sväljer Ukraina och återskapar fornstora Ryssland, men detta kunde bara ske ifall åtminstone delar av Ukraina välkomnade Rysslands intervention. Så som det ser ut så sker detta inte ens i rysktalande Sydöstra Ukraina som röstade på ryskvänliga presidenter.

Så som det ser ut så kan inte Ryssland ens få tillbaka novarussia från konflikten. Ifall de bombar sönder Ukraina till ruiner så sväljer de ett folktomt Ukraina utan kvinnor och barn och fylld med män som aldrig ger upp i gerillastrider. Ett problemområde där inget fungerar och som aldrig kommer ge Ryssland lugn och ro.

Ett tips är att du åtminstone försöker få en bättre struktur på dina mastodontinlägg. Du är ”all over the place” i din argumentation.

Du kan inte ordbajsa bort din misslyckade whataboutism. Om du medger att inte ens Ryssland är förskonade från globohomos mediala gift så kan du inte förneka att det problemet är oändligt mycket värre i östländerna du hyllar. Vilket skänker ett löjets skimmer över din romantiska beskrivning av östländernas möjligheter att freda sig mot globohomo i längden. Du påstår vidare att det inte går att censurera bort oönskad information och kultur. Kan du då förklara varför det för mig är helt omöjligt att komma in på RT längre trots att jag använt ett otal VPN och olika servrar världen över? Särskilt komiskt med tanke på att du beskyller mig för att vara megafon åt RT. Är det någon som är naiv så är det du.

Din argumentation är inte bara spretig utan bitvis rejält motsägelsefull. Å ena sidan tror du att Kina ska ta över USAs roll i världen som ekonomisk supermakt men du tror inte att det kommer att ha någon kulturell betydelse. Kan du finna några historiska prejudikat till det? Redan nu står Kina för en allt större del av filmproduktioner med europeiska och amerikanska skådespelare. Filmer som är kliniskt befriade från allt vad woke och kulturmarxism heter.

Kineser förstår inte vad globalism är för något. För att fenomenet globalism till sin grund är en väldigt judisk idé. Det är ingen slump att just USA blivit den främsta banerföraren för globalism och att idén egentligen bara fått fäste i västvärlden. Så även om Kina skulle få den ekonomiska förmågan att skapa en unipolär värld så har de sannolikt inget intresse av att kulturellt och etniskt terraforma andra länder. Och även om de skulle vilja det så skulle den kulturimperialismen gestalta sig på ett helt annat sätt än den amerikanska. Ett sätt som skulle ge möjligheter för konservativa och traditionalistiska ideal att återigen frodas i väst. Sen framstår din diss av Rysslands ekonomiska utsikter helt inkompatibla med din tro på Kina som världens nya stora supermakt. Ryssland är oerhört viktigt för Kina såväl ekonomiskt som politiskt och militärt.

Din bild av Ryssland är väldigt tendentiös och oavsett hur mycket du förnekar det så märks det hur färgad den är av västpropaganda. Helt okritiskt påstår du att inte någon del av Ukraina välkomnar den ryska militära interventionen. Well...jag läser berättelser från helt vanliga ukrainare och min bild är en helt annan. En där galna ukrainska milismän och gangsters fått fria tyglar i städerna och ger sig på oskyldiga civila. Där korrupta och värdelösa ukrainska befäl leder frivilliga och illa utrustade lurade stackare från väst till slakt. Allt under högljudda hejarop från lismare och lögnare inom västetablissemangets propagandaapparat.
Senast redigerad av Worldwatcher 2022-03-16 kl. 08:15.
Citera
2022-03-16, 10:02
Medlem
Silvrets avatar
Citat:
Sluta vara naiv nu, vem som helst kan hitta vad som helst igenom internet, det är inte som om väst kan stoppa unga att exempelvis se på rysk media eller stoppa unga män att tala fritt här i flashback om allt mellan himmel och jord. Unga kinesiska män är exempelvis otroligt feminiserade och spelar dataspel hela dagarna och k-pop är otroligt stort där. Vi lever i ett globalt informationssamhälle som inte riktigt går att stoppa, vill du inspirera unga män till ena eller andra riktningen måste du skapa bättre kultur än USA, något som möjligen Japan lyckas göra till någon grad (ifall man ser på deras dominans i spel, comics och tecknade) men Kinas monolitiska kultur misslyckas på alla plan, liksom Ryssland.

Du påminner här om sjw som tror att de kan censurera bort kultur som de anser vara toxisk, varesig det handlar om våldsamma machospel, metal, porr eller japanska mangas med objektifierade hyperfeminina karaktärer.

Det finns en marknad för vad som kan anses vara ren underhållning, sex, våld, glitter, yttligheter, etc. och det kommer då finnas utbud. Du kan inte stoppa globohomo amerikanisering eller vad du nu vill kalla det genom att klaga på det. Du måste erbjuda något bättre, mer storslaget, refränger som är mer catchy, serier som är mer beroendeframkallande, etc.

Ta hur nordisk folklore lever vidare genom maffig metalmusik som har otroligt många lyssnare bland unga män, utan att ens det är lättillgängligt genom mainstream media.

Hela Världen kommer givetvis leva vidare i den amerikanska kultursfären till och med efter att de upphört vara en ekonomisk supermakt. Deras försprång är för stor, Kina kanske blir första ledande supermakten som knappt exporterar någon kultur till omvärlden, vilket är ganska intressant i sig.

Det är helt uppenbart du som bara vill lyssna på ett narrativ, och att sitta och tro på RTs statspropaganda för hur kriget i Ukraina fortlöpper vore som att lyssna på fox news under Irak kriget eller tro att CNN rapporterar fakta när de visar Syrienkriget. Så lättmanipulerad kan du väl ändå inte vara?

NATOs skuld i frågan har jag tagit upp flertalet gånger, USA hade ingen rätt att söka manipulera fram en folkrevolt i Maiden eller lova Ukraina NATO-medlemskap redan för 14 år sedan. USA har begått ett gravt misstag, liksom Ryssland nu har gjort (och kom nu ihåg att jag ansåg inte att annexeringen av Krim var kriminellt eller ens värt sanktioner från Väst).

Det är ju besynnerligt att tro att Rom inte skulle vilja skapa en unipolär Värld eller att Alexander den store inte ville skapa en unipolär Värld eller att Napoleon inte ville skapa en unipolär Värld när de var påväg att få makt att göra så.

"Furthermore, I consider that Carthage must be destroyed" repeterade ju Cato till romerska senaten varje gång de möttes för att debattera sakfrågor.

Maktrealism innebär i högsta grad att ifall du har potential att få makt att styra Världen så kommer du just vilja styra Världen. Allt annat är naiv ideologisk trams.

Jag föreställer inte att renminbin kommer rakt av ta USDs plats, det kommer vara en långsam process (som dock accelererat med Rysslands krig).

Kina kan visst replikera USAs ekonomiska övertag, de kan rentav gå om USA. Den dag som kineser i snitt tjänar lika mycket som västerlänningar så kommer de vida överträffa USAs ekonomiska dominans under 90-talet eller ens 1960. USA hade 40% av Världens BNP 1960 och 30% 1990. Kina har idag 18% av Världens BNP. Detta kan enkelt växa till åtminstone 30%. Ifall Västvärldens ekonomier kollapsar pga obetalbara skulder och inflation kommer Kinas andel av Världens ekonomi växa markant.

Jag tror inte att Indien kommer kunna vara en global spelare på samma sätt som Kina dessutom, de saknar Kinas globala ambitioner och har dessutom ganska låg snitt-IQ (måste leva på en ganska liten intellektuell elit).

Jag sa ju nyss att Ryssland var påväg mot rätt riktning, tills sanktionerna slog mot landets ekonomi runt 2014 och fertilitetsnivån föll sakta ner från 1,8 till 1,5 (men kom nu ihåg att muslimer i Ryssland har högst fertilitetsnivå och vita ryssar har lägre, vilket skiljer de från de otroligt vita visigradländerna). Men dessa sanktioner var ju av dvärgstorlek jämfört med vad som väntar Ryssland. Fertilitetsnivå har en direkt korrelation till ekonomisk trygghet och framtidstro, därmed att Tjeckien, den minst konservativa och mest ekonomiskt framgångsrika av visigradländerna, har högst fertilitetsnivå utav dem (senast 1,71 och ständigt ökande).

Ifall Ryssland nu faller tillbaka till 90-talets depression så kommer det vara en absolut katastrof för landets fertilitetsnivåer och därmed även för dess framtid som supermakt.

Ryssland har aldrig lyckats modernisera ekonomin och är på många sätt ett u-land som lever på naturresurser, vilket skiljer de markant från visigradländerna och baltiska länderna som moderniserat sin ekonomi och växer snabbast i hela Västvärlden.

Det är just Dugin som skriker ut hur fantastisk det är med sanktioner och hur det kommer göra ryssarna själsligt starkare och att han tackar väst för sanktionerna. Han lever i en drömvärld, ryssar är ett traumatiserad folk som knarkar ihjäl sig, slutar ha barn, och systemet blir än mer korrupt när det är tal om ekonomisk depression. Han kanske inbillar sig att ryssar är likt japaner i imperiala Japan som gediget ser självuppoffring för kollektivet som livsandan i livet. Det är inte fallet, ryssar är giriga och älskar att leva stort och de är egocentriska och är dåliga på att skapa meritokratiska hierarkier där alla offrar sig för helhetsbilden av landet.

Jag förstår geopolitisk maktrealsm, och har lyssnat mycket på den brilliante John Mearsheimer och läst the grand chessboard av Brzezinski, liksom jag uppskattar Samuel Huntington. En sak som slog mig när John Mearsheimer för 6 år sedan varnade om Ukraina-konflikten som en utav Västs stora misstag som bara kommer skapa problem var att han trodde att Putin var för intelligent för att invadera Ukraina, något som jag själv också trodde.

Geopolitisk maktrealism är givetvis otroligt viktigt, men även propaganda och ekonomiska verkligheten är viktigt. Ukraina-kriget är en katastrof för Rysslands ekonomiska framtid, liksom dess propagandabild av sig själva som hälsosam alternativ åt konservativa i Europa till ett aggresivt överdrivet liberalt USA.

De har kastat bort allt för ett krig som möjligen knappt kommer ge de några önskade resultat. Dugin dregglade om att detta var momentet då Ryssland sväljer Ukraina och återskapar fornstora Ryssland, men detta kunde bara ske ifall åtminstone delar av Ukraina välkomnade Rysslands intervention. Så som det ser ut så sker detta inte ens i rysktalande Sydöstra Ukraina som röstade på ryskvänliga presidenter.

Kina har för stora problem för att bli ekonomisk supermakt. Dels för att de är en kommuniststat som under nuvarande presidenten rört sig mer och mer bort från den ekonomiska liberalisering som tjänat den kinesiska ekonomin väl. Dels för att kinesiska ekonomin nu är så extremt skuldtyngd. Sammanlagd skuld (statens, företagens och hushållens) är mycket större än i USA och senaste tiden har Kinas BNP-tillväxt varit nästan helt skulddriven. Skulle Kina åka på fastighetsbubbla är det ej säkert de återhämtar sig, likt Japan aldrig återhämtade sig från 1991. Stigande kinesiska löner leder också till att den tillverkningsindustri som tidigare matade kinesisk tillväxt kommer vara allt mindre attraktiv att lägga i Kina. Att genomsnitts-kinesen på fastlandet ska få uppleva motsvarande Taiwans, Hong Kongs och Singapores välstånd är ej möjligt under ett kommunistparti som går i mer totalitär riktning.

Senaste data från IMF placerar storleken på USA:s ekonomi för 2021 på 23 biljoner dollar. Kina på 17 biljoner dollar. Sedan handlar ekonomisk supermakt inte bara om BNP, utan också om att USA skapat alla internationella finansiella system som kom efter WWII.

Till skillnad från Sovjet har Kina heller inte vänligt sinnade grannar, och länder som Japan, Sydkorea, Vietnam med flera har militärmakter som relativt Kinas är mycket starkare än de västeuropeiska var relativt Sovjetunionens. Och Kina saknar Sovjets stora nätverk av ideologiska kamrater runt om i hela världen.

Som du påpekar exporterar Kina väldigt lite kultur. Jämför med betydligt mindre Japan och Sydkorea med sina populärkulturella exporter som anime, manga, TV-spel, K-pop, med mera. Trots den kinesiska tillverkningsindustrin har de ej kunnat lansera stora elektronik-varumärken i nivå med Japans och Sydkoreas som Samsung, Sony, med flera. Sett till filmer har de kinesiska filmer som fått en internationell publik framförallt varit Hong Kong-produktioner, snarare än från kommunistiska fastlandet.

Dugin lever i en fantasy-roman och man måste vara oerhört svagbegåvad för att köpa någonting av det han häver ur sig. Man behöver inte vara särskilt gammal för att minnas 90-talet och inse att ekonomiskt bistra tider inte leder till ett super-traditionellt stor-Ryssland. Tvärtom.

Kina kommer dra fördel av ett svagare Ryssland och man kan på sikt stärka sina territoriella anspråk i östra Ryssland. De kinesiska kärnvapnen togs fram på 60-talet som en garant mot Moskva, mer än de togs fram som en garant mot Washington.

Att Visegrad-länderna saknar Västeuropas mångkulturella problem, samt har en positiv ekonomisk tillväxt är knappast romantisering utan beskrivning av verkligheten. Det är mycket talande att man aldrig ser några av dessa västerländska Rysslands-dyrkare faktiskt flytta till Ryssland. Inte ens Rysslands makthavare själva vill vara i Ryssland utan föredrar London, USA och franska rivieran. Medan det går nämna många nationalistiska västerlänningar som flyttat till Visegrad-länderna. Folk röstar med fötterna.
Senast redigerad av Silvret 2022-03-16 kl. 10:08.
Citera
2022-03-16, 10:02
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Var påstod jag att gasmyten du okritiskt papegojade har med Kuwaitkriget eller Afghanistan att göra? Senast vi hörde den var från Syrien då Assadregimen beskylldes för gasattacker. Men inte ens britterna gick på den usla CIA-bluffen. Det otäcka är dock att USA faktiskt har biovapenlabb inte bara i Ukraina. Ryssland och Kina har inget sånt.

I frågan om legitima krig, anförde jag Kuwaitkriget 1990-91 och Afghanistan 2001, ingetdera med koppling till gasattacker, så hur de kom in i bilden är oklart.

Citat:
Det är ju bara sorgligt om du inbillar dig att ”USA bara ordnade transporten för kubanerna”. Vilket som tycks du inte invända mot min analogi med kuppen i Ukraina i alla fall.

Ok. Men vad uppnåddes av den USA-ledda koalitionen? Saddam satt ju kvar vid makten så Bush Jr tvingades avsluta kriget som hans pappa misslyckades med. Med känt katastrofalt resultat.

Man uppnådde det som FN-mandatet stipulerade - Kuwaits suveränitet återställdes.
Citera
2022-03-16, 10:05
Medlem
Silvrets avatar
Citat:

Misslyckades? Idag har vi facit och vet därför att det som gjorde Gulf-kriget till en framgång var att man inte gick in i Irak och störtade Saddam.
Citera
2022-03-16, 10:56
Medlem
Silvrets avatar
Citat:
Kan vi inte släppa det där med att komma med moralisk dömande över hur olika supermakter agerar och istället fråga oss ifall det var rationellt försvarsbart att kasta Ukraina som bete för en aggressiv omoralisk stat som Ryssland, med 7000 atombomber, att agera så som man förväntat sig att de kunde agera?

Att Ryssland invaderade Ukraina var knappast det förväntade utfallet. Det är ej ett rationellt agerande från Putin. Att sedan Ukraina skulle visa sig kunna stå emot Ryssland så pass väl militärt var inte heller det förväntat.

Citat:
Kan vi återvända till maktrealism och försöka analysera vad det fanns för anledning för USA att lägga sig i Ukraina i så hög grad som de gjorde? Var det bara för att provocera Ryssland? I så fall, brydde de sig någonsin om ukrainska folket? Har det gjort Världen säkrare? Har det gjort Västvärlden starkare?

Det är snarare Ryssland som provocerat fram situationen. Genom att behandla sina grannar som skräp har Ryssland skapat en situation där östeuropéer inget hellre vill än att gå med i NATO. För Ryssland är det en provokation att balter, polacker, ukrainare, georgier med flera ska kunna försvara sig mot återkommande ryska övergrepp.

Citat:
Det här är inte 1938 och även ifall Putin skulle vara Hitler (en ganska absurd jämförelse från västerländsk media) så är det i sådana en Hitler med 7000 atombomber. När vi nu isolerar Ryssland så blir Ryssland aggressivare och därmed farligare. Vi tvingas lämna Ukraina med dess 45 miljoner invånare i sticket dessutom. Är det värt uppoffringen för att försvaga Ryssland?

Putins propaganda att han för en strid mot nazistiska Ukraina är än mer absurd.

Putins idé att han kan rycka territutorium från grannländer där det finns ryskspråkig befolkning skiljer sig inte från Hitlers syn Danzig och Sudetenland.
Citera
2022-03-16, 11:57
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Det är värt att ändå påpeka att Japan och Sydkorea länge tagit åt sig västerländsk kultur utan att det styrt deras invandringspolitik, och jag ser inga signaller på att visigradländerna inte kan göra liknande balansgång.

Det är ändå värt att påpeka vikten av geografiskt läge. Japan är en ögrupp i nordöstasien utan några grannar landvägen. Sydkorea, som separeras från Japan av hav, har endast en granne landvägen: Nordkorea. Nordkoreas gräns mot Sydkorea är den mest hårdbevakade gränsen i världen. Koreanska halvön ligger också i nordöstasien. Det är inte lätt att ta sig dit och söka asyl. Visegradländerna ligger å andra sidan mitt i Centraleuropa. Tjeckien och Polen är grannländer till Tyskland. Ungern och Slovakien ligger också mitt i Europa.

Frågan är vad som händer när det ekonomiska välståndet i V4-länderna hunnit ikapp ett land som Sverige, vilket mycket väl kan ha skett inom en generation? I nuläget är länder som Sverige och Tyskland mer lockande destinationer. Till stor del beror det på vilken asylpolitik som förs naturligtvis, men också på att det är rikare länder med tillhörande generösa välfärdsstater.

Vi måste också väga in att asyltrycket mot kallare breddgrader kommer öka enormt över tid eftersom klimatet blir varmare; varmare breddgrader (så som MENA) blir på sikt obeboeliga som en följd.

V4 blir också mer lockande över tid för migranter allt eftersom Västeuropa sjunker ner sig djupare i det mångkulturella träsket.

Politiska påtryckningar kommer även öka i takt med att de blir rikare, om inget avgörande ändras avseende internationell politik (så som att USA försvagas).

Ser vi f.ö. till Orbáns nuvarande regering som exempel är samtliga ministrar uppvuxna under kommunismen. Lejonparten är 50-70-talister. Den yngste är född 1981 och var alltså barn under kommunismen och fick även uppleva den dåliga perioden efter kollapsen. Frågan är vad som händer när vi får en generation i Visegrad på ledarskapspositioner som bara vet välstånd eftersom man är född för sent och som inte upplevt dessa saker? Detta i kombination med ett ökat asyltryck och att dessa länder är småländer i Centraleuropa som är beroende av USA ekonomiskt och för militärt beskydd samt som exponerats under längre tid för deras kulturella och ideologiska påverkan. Jag säger inte att det kommer finnas ett likhetstecken med boomer-generationen i Västeuropa, men det finns en tydlig risk.

V4 är suveräna stater och de är inte direkt tvingade, men de har inte så optimala utgångspunkter för att undvika det på längre sikt. Om USA går ner sig rejält som makt ändras förutsättningarna, men då ökar o andra sidan säkerhetshoten mot dessa länder. Det bästa för dem vore att fortsätta plocka russinen ur kakan avseende den liberala internationella ordningen, men frågan är som sagt hur länge man klarar av denna balansgång.

För att ta ett annat exempel på min huvudpoäng med geografi så har Island i nuläget minst lika fördelaktig demografi som flera av V4-länderna, trots att det är ett nordvästeuropeiskt land. Detta beror onekligen på att det är otillgängligt (ögrupp utan grannar landvägen, separerat av enorma mängder vatten, ligger närmre Grönland än Norge) och svårt att ta sig dit och söka asyl. Det finns många invandrare förvisso, men primärt ifrån Europa (polacker är den största gruppen) samt i andra hand östasiater. Demografin består till 99 % av europeiska människor fortfarande. Island är ett amerikaniserat land (delvis pg a ockupationen under ww2) med en progressiv politisk kultur, men ändå så är det fortfarande väldigt rasligt homogent. Både geopolitik och politisk geografi har stor betydelse.

Med det sagt så hoppas jag att du har rätt Har personligen planer på att inom några år flytta till ett land i Östeuropa som saknar galen asylpolitik och som fortfarande har en viss uppskattning för högkultur.
Senast redigerad av 10FtGanjaPlant 2022-03-16 kl. 12:17.
Citera
2022-03-16, 14:38
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
Det är ändå värt att påpeka vikten av geografiskt läge. Japan är en ögrupp i nordöstasien utan några grannar landvägen. Sydkorea, som separeras från Japan av hav, har endast en granne landvägen: Nordkorea. Nordkoreas gräns mot Sydkorea är den mest hårdbevakade gränsen i världen. Koreanska halvön ligger också i nordöstasien. Det är inte lätt att ta sig dit och söka asyl. Visegradländerna ligger å andra sidan mitt i Centraleuropa. Tjeckien och Polen är grannländer till Tyskland. Ungern och Slovakien ligger också mitt i Europa.

Frågan är vad som händer när det ekonomiska välståndet i V4-länderna hunnit ikapp ett land som Sverige, vilket mycket väl kan ha skett inom en generation? I nuläget är länder som Sverige och Tyskland mer lockande destinationer. Till stor del beror det på vilken asylpolitik som förs naturligtvis, men också på att det är rikare länder med tillhörande generösa välfärdsstater.

Vi måste också väga in att asyltrycket mot kallare breddgrader kommer öka enormt över tid eftersom klimatet blir varmare; varmare breddgrader (så som MENA) blir på sikt obeboeliga som en följd.

V4 blir också mer lockande över tid för migranter allt eftersom Västeuropa sjunker ner sig djupare i det mångkulturella träsket.

Politiska påtryckningar kommer även öka i takt med att de blir rikare, om inget avgörande ändras avseende internationell politik (så som att USA försvagas).

Ser vi f.ö. till Orbáns nuvarande regering som exempel är samtliga ministrar uppvuxna under kommunismen. Lejonparten är 50-70-talister. Den yngste är född 1981 och var alltså barn under kommunismen och fick även uppleva den dåliga perioden efter kollapsen. Frågan är vad som händer när vi får en generation i Visegrad på ledarskapspositioner som bara vet välstånd eftersom man är född för sent och som inte upplevt dessa saker? Detta i kombination med ett ökat asyltryck och att dessa länder är småländer i Centraleuropa som är beroende av USA ekonomiskt och för militärt beskydd samt som exponerats under längre tid för deras kulturella och ideologiska påverkan. Jag säger inte att det kommer finnas ett likhetstecken med boomer-generationen i Västeuropa, men det finns en tydlig risk.

V4 är suveräna stater och de är inte direkt tvingade, men de har inte så optimala utgångspunkter för att undvika det på längre sikt. Om USA går ner sig rejält som makt ändras förutsättningarna, men då ökar o andra sidan säkerhetshoten mot dessa länder. Det bästa för dem vore att fortsätta plocka russinen ur kakan avseende den liberala internationella ordningen, men frågan är som sagt hur länge man klarar av denna balansgång.

För att ta ett annat exempel på min huvudpoäng med geografi så har Island i nuläget minst lika fördelaktig demografi som flera av V4-länderna, trots att det är ett nordvästeuropeiskt land. Detta beror onekligen på att det är otillgängligt (ögrupp utan grannar landvägen, separerat av enorma mängder vatten, ligger närmre Grönland än Norge) och svårt att ta sig dit och söka asyl. Det finns många invandrare förvisso, men primärt ifrån Europa (polacker är den största gruppen) samt i andra hand östasiater. Demografin består till 99 % av europeiska människor fortfarande. Island är ett amerikaniserat land (delvis pg a ockupationen under ww2) med en progressiv politisk kultur, men ändå så är det fortfarande väldigt rasligt homogent. Både geopolitik och politisk geografi har stor betydelse.

Med det sagt så hoppas jag att du har rätt Har personligen planer på att inom några år flytta till ett land i Östeuropa som saknar galen asylpolitik och som fortfarande har en viss uppskattning för högkultur.

Ifall man driver historisk determinism till sin spets, och tror på allvar att det är Fukuyamas liberala slutdestination som kommer avsluta historien, så är givetvis Ryssland dömd att gå samma väg, och nu manifesterar de bara en döende mans sista spasmer när han andas in sista andetaget.

För vem vet vad som händer när Putin dör, olikt visigrad - som förlitar sig på en mer mångbottnad folklig stöd för bevarandet av självständighet och nationell identitet, i krig både mot Bryssel och Moskva - så är Ryssland ett land som är topstyrt och allt som växer i gräsrotsnivån kvävs (inklusive mer nationalistiska rörelser som vill fokusera på det ryska istället för eurasiska maktspel).

När Putin dör eller blir avsatt av sina oligarkvänner (eller möjligen till och med av folket) så är det ju ingen som vet vad som händer med Ryssland. Kanske det kommer in en riktig liberal kandidat som ska ursäkta för allt Ryssland ställt till med, för att USA och övriga Europa ska ta bort sanktioner och oligarkerna kan återigen njuta av sitt gamla lyxliv?

Så att argumentera för att visigrad är ohållbart är inget riktigt argument, då Ryssland är ännu mer instabilt, och oligarkerna är mindre måna om nationell identitet (många av dem är rentav judar och väldigt globala), och med fallande fertilitetsnivåer i Ryssland kan det bli ännu mer tryck för att de ska ta in migranter från Centralasien eller möjligen Kina och Indien. Landet är liksom redan mångkulturell och riksfilosofen Dugin uttrycker rakt av att man måste offra rasidentitet ifall man är inriktad på att bygga ett imperium.

Så givetvis finns aldrig några garantier på att något förblir stabilt, men visigrad är helt klart det bästa alternativet vi har framför oss för att skapa ett starkt och hållbart alternativ till tokliberalismen i Väst.

Historien dömer sedan hårt misslyckade experiment, är det så att mångkulturella Europa och USA fallr samman pga balkaniseringen och vita från dessa länder flyr till ett växande och starkt Östeuropa så kommer man inte vara så villig att återvända till att experimentera med mångkultur (ungefär som ingen längre vill experimentera med kommunism idag).

Angående klimatförändringar och så vidare så tror jag att det är en överdrift att tro att saker kommer förändras radikalt av någon extra grad i mellanöstern, men det så länge Östeuropa skapar murar mot omvärlden och Sydeuropa blir än hårdare i sin gränsövervakning i medelhavet (Italien och Grekland kokar av frustration mot migranter) så ser jag ingen anledning att tro att det är Europa som ska lösa sådana problem.

Det finns sedan ganska kalla bergiga länder som Turkiet och Iran, båda med ganska låg fertilitetsnivå, som knappast kommer må dåligt av att det blir någon grad varmare. Jag tror att riktiga katastrofen som kommer innebära lidande i Mellanöstern är saker som överbefolkning och att Världen blir oberoende av olja framöver.

En sista sak: Ukraina skulle vara en mycket positiv medlem i EU, då landet med sina 45 miljoner invånare, och naturligt nationalistiska befolkning, skulle välta över maktbalansen till visigrads fördel (landets naturliga förebilder och brodernationer). Mindre makt åt Tyskland och Frankrike heltenkelt.
Citera
2022-03-16, 15:22
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvret
Kina har för stora problem för att bli ekonomisk supermakt. Dels för att de är en kommuniststat som under nuvarande presidenten rört sig mer och mer bort från den ekonomiska liberalisering som tjänat den kinesiska ekonomin väl. Dels för att kinesiska ekonomin nu är så extremt skuldtyngd. Sammanlagd skuld (statens, företagens och hushållens) är mycket större än i USA och senaste tiden har Kinas BNP-tillväxt varit nästan helt skulddriven. Skulle Kina åka på fastighetsbubbla är det ej säkert de återhämtar sig, likt Japan aldrig återhämtade sig från 1991. Stigande kinesiska löner leder också till att den tillverkningsindustri som tidigare matade kinesisk tillväxt kommer vara allt mindre attraktiv att lägga i Kina. Att genomsnitts-kinesen på fastlandet ska få uppleva motsvarande Taiwans, Hong Kongs och Singapores välstånd är ej möjligt under ett kommunistparti som går i mer totalitär riktning.

Det är möjligt att du har rätt, men Kina är ett monster som inte liknar något som vi någonsin har bevittnat, och därmed finns inte heller någon modell för hur den kommer fortsätta växa. Kina har en rad fördelar mot just Japan, Sydkorea, etc. och det är att de har kapacitet att bygga en ambitiös global nätverk där de står som maktcentrum. Ge lån till länder, bygga hamnar, skicka kineser för att bygga stora infrastrukturprojekt, få en militärbas i Sri Lanka, en i Kenya, en i Montenegro, etc.

Kinas skuld är inte enligt min mening lika svårhanterlig som USAs skuld pga landets tillväxtpotential. Desto mer tillväxtpotential, desto mer kan man växa ifrån ens skulder och skulderna blir närmast till en investering för framtiden. USAs skulder beror ju mer på misslyckade sociala projekt, pensionkostnader, etc. (och det ser ännu värre ut i Europa, i synnerhet Sydeuropa). Medan Kinas skulder delvis investerats i spökstäder och annan planekonomisk idioti, men delvis i enorma energiprojekt som ger fantastisk resultat, ambitiös infrastruktur, investering i handelsnätverk, etc.

Men ifall man ser hur landet misslyckats i saker som att hinna ikapp andra länder i exempelvis tillverkningen av halvledare åt dataindustrin så är det ju helt klart prov på att det inte alltid räcker att bara kasta pengar åt alla riktningar. Taiwan är ju Världens ledare i den fronten, efter att Kina misslyckats med flera miljarderdollarsindustrier så söker man nu stjäla Taiwans expertis genom att ge gigantiska löner. De ska ha stulit 3000 av TSMCs personal genom sådana metoder.

Och då måste vi tala om vad som är Kinas fundamentala problem: de saknar kreativitet. All överdriven statspropaganda och massövervakning har gjort kineserna otroligt snäva i sin intellektuella förmåga, de kan inte komma med banbrytande ny teknologi. Kinesiska studenter som lyckas utomlands vill också sällan återvända hem.

Kinas taktik blir att köpa kreativ personal utomlands, köpa europeisk och amerikansk teknologi, ständigt köra med reverse-engineering för att kunna massproducera det som vi först lyckats skapa, kopiera Elon Musks raketer, köra med cyberspionage på stora västerländska företag, etc.

Olikt Japan och Sydkorea som inspirerades av Väst för att sedan köra på med sin egen race, så är Kina bara någonslags massproducerande copycat-land. Kan man bli en supermakt med sådan taktik?

Jag kan inte med säkerhet svara på den frågan.

Detta blir som mest tydligt i kinesiska filmer. Ser man på Wolf Warrior som västerlänning verkar den helt missa vad som gör actionhjältar badass, och allt verkar löjligt och överdrivet. De sökte visst kopiera de infantila Rambofilmerna, men till och med Rambo hade något mänskligt och nyanser som Wolf Warrior saknar. Kom ihåg att den första Rambo (och delvis de andra) till delar är en kritik mot hur amerikanska samhället behandlade krigsveteraner, och han krigar mot en hel småstad av småsinnade amerikanska poliser (och sedan ger fuck you åt amerikanska militären som utnyttjat honom).

En sådan nyans tål liksom inte propagandaministeriet, allt med kinesiska staten måste vara perfekt, allt med kinesiska institutioner måste vara perfekt, och hjälten kan inte vara en krigstraumatiserad galning som tror han fortfarande är i krig när han återvänt hem. Han måste göra allt rätt, hans fiender ska vara halmgubbar på överdrivet rasistiska amerikaner. Ingen förutom den mest hjärntvättade kinesen kan tycka att sådan propaganda är underhållande.

De bedriver löjliga social credit krig mot sannerligen macho MMA-fightern Xu Xiaodong för att han går runt och synar att kung fu mästare bara är yta och saknar substans. Därmed så blir maskulintetsidealen i landet något som saknar substans, och möjligen visar sig även deras stridsförmåga mest vara yta och sakna någon djupare spirituell krigsmentalitet.

Ifall man ser på japanska samuraifilmer i 50-talet så är det i motsattsförhållande till Kina idag, då de hade än mer konstnärlig djup och nyanser än amerikanska westernfilmer med dess John wayne arketyp för hjälten. Toshiro Mifune blev snarare modellen som Clint Eastwood och många lone warriors i hollywood (som Mad Max) inspirerades utav.

Det finns alltså mycket som pekar mot att Kina definitivt inte kommer utvecklas som en Sydkorea eller Japan framöver.

Citat:
Din argumentation är inte bara spretig utan bitvis rejält motsägelsefull. Å ena sidan tror du att Kina ska ta över USAs roll i världen som ekonomisk supermakt men du tror inte att det kommer att ha någon kulturell betydelse. Kan du finna några historiska prejudikat till det? Redan nu står Kina för en allt större del av filmproduktioner med europeiska och amerikanska skådespelare. Filmer som är kliniskt befriade från allt vad woke och kulturmarxism heter.

Mongolska imperiet är ett historiskt prejudikat till det.

Jag tror att jag svarade detta ovan. Du kan inte bli en kulturell supermakt när kulturen detaljstyrs av en kommunist parti som mest är intresserad att göra övertydlig propaganda, och på alla sätt försvagar sina invånares möjlighet att tänka fritt.

Kreativitet kräver att man nästan utforskar alla ideer som möjligen kan utforskas innan man väljer att ta en riktning, men man vill helst gärna inte att ens invånare tänker så fritt i Kina.

Därmed att Taiwan och Hong Kong står för nästan hela kreativa utbudet som går att finna inom filmproduktion från Kina och detta trots att Kina investerar hundratals miljoner dollar på fiaskon som The Great wall eller wolf warrior, och som du säger ofta tar med kända vita skådespelare i hopp om att det ensamt ska få ens propagandakultur att sälja i utlandet.

Du kan kasta hur mycket pengar du vill i kultur, det kommer inte att sälja ifall du inte har en sannerligen meritokratisk process som väljer ut kreativa skapare i världsklass.

Sydkorea skapar kultfilmer, oscarvinnande filmer, hit-serier och nya kulturella trender för en bråkdel av Kinas budget. Bong Joon-ho och Park Chan-wook är exempelvis filosofiskt lärda och fria i sitt skapande, deras sätt att tänka försöker givetvis kommunistpartiet med alla medel hämna hos sin befolkning.

Ett myrsamhälle skapar inte stor konst, ett myrsamhälle kan inte ens att skapa underhållande mainstreamkultur.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-03-16 kl. 15:45.
Citera
2022-03-16, 15:34
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Senaste data från IMF placerar storleken på USA:s ekonomi för 2021 på 23 biljoner dollar. Kina på 17 biljoner dollar. Sedan handlar ekonomisk supermakt inte bara om BNP, utan också om att USA skapat alla internationella finansiella system som kom efter WWII.

Till skillnad från Sovjet har Kina heller inte vänligt sinnade grannar, och länder som Japan, Sydkorea, Vietnam med flera har militärmakter som relativt Kinas är mycket starkare än de västeuropeiska var relativt Sovjetunionens. Och Kina saknar Sovjets stora nätverk av ideologiska kamrater runt om i hela världen.

Jo, men assymetrin i befolkningsstorlek spelar roll. Soviet hade en sjättedel av Kinas befolkning. Detta kommer spela en avgörande roll framöver.

Citat:
Som du påpekar exporterar Kina väldigt lite kultur. Jämför med betydligt mindre Japan och Sydkorea med sina populärkulturella exporter som anime, manga, TV-spel, K-pop, med mera. Trots den kinesiska tillverkningsindustrin har de ej kunnat lansera stora elektronik-varumärken i nivå med Japans och Sydkoreas som Samsung, Sony, med flera. Sett till filmer har de kinesiska filmer som fått en internationell publik framförallt varit Hong Kong-produktioner, snarare än från kommunistiska fastlandet.

Och kultur är liksom det viktigaste som finns för den som vill på riktigt förändra framtiden. Greklands antika småstater var ju små i ekonomisk och militär förhållande till sitt inflyttande i omvärlden. De var ändå med att förevigt förändra Världen till att reflektera de själva på ett sätt som mongolerna aldrig lyckades. Vi lever därmed förevigt i grekernas tankevärld på olika sätt, medan mongolerna försvann tillbaka till den okända stäppmark de kom ifrån och lämnade mest ruiner.

Kina tycks alltså bli ett massproducerande monster som inte lämnar några bestående avtryck på omvärlden.

Citat:
Dugin lever i en fantasy-roman och man måste vara oerhört svagbegåvad för att köpa någonting av det han häver ur sig. Man behöver inte vara särskilt gammal för att minnas 90-talet och inse att ekonomiskt bistra tider inte leder till ett super-traditionellt stor-Ryssland. Tvärtom.

Kina kommer dra fördel av ett svagare Ryssland och man kan på sikt stärka sina territoriella anspråk i östra Ryssland. De kinesiska kärnvapnen togs fram på 60-talet som en garant mot Moskva, mer än de togs fram som en garant mot Washington.

Jo, det är därför som Ryssland på många sätt kunde ha varit en mer naturlig allierad till Väst, och en allierad som vi skulle behöva mot Kina. Ifall inte washingtons hökar var så otroligt besatta av att skapa en liberal mur mot Ryssland, så skulle det nog fungera att få Ryssland att mjukna till lite mot Väst och istället spela en roll som vår aggressiva mer barbariska skydd österut (så som gamla imperier brukade förlita sig på allierade barbarer i deras gränsområden). Nu är det försent för sådant, nu har historien redan bestämt vilken roll alla ska spela.

Citat:
Att Visegrad-länderna saknar Västeuropas mångkulturella problem, samt har en positiv ekonomisk tillväxt är knappast romantisering utan beskrivning av verkligheten. Det är mycket talande att man aldrig ser några av dessa västerländska Rysslands-dyrkare faktiskt flytta till Ryssland. Inte ens Rysslands makthavare själva vill vara i Ryssland utan föredrar London, USA och franska rivieran. Medan det går nämna många nationalistiska västerlänningar som flyttat till Visegrad-länderna. Folk röstar med fötterna.

Rysslands makthavare tycks mycket riktigt hata Ryssland och lever hellre utomlands. Detta är alltid tecken på att ett land inte mår särskilt bra. Det är inte som om japanska miljardärer lever utanför Japans gränser.
Citera
2022-03-16, 16:07
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Att Ryssland invaderade Ukraina var knappast det förväntade utfallet. Det är ej ett rationellt agerande från Putin. Att sedan Ukraina skulle visa sig kunna stå emot Ryssland så pass väl militärt var inte heller det förväntat.

Det är snarare Ryssland som provocerat fram situationen. Genom att behandla sina grannar som skräp har Ryssland skapat en situation där östeuropéer inget hellre vill än att gå med i NATO. För Ryssland är det en provokation att balter, polacker, ukrainare, georgier med flera ska kunna försvara sig mot återkommande ryska övergrepp.

Putins propaganda att han för en strid mot nazistiska Ukraina är än mer absurd.

Putins idé att han kan rycka territutorium från grannländer där det finns ryskspråkig befolkning skiljer sig inte från Hitlers syn Danzig och Sudetenland.

Du har delvis rätt om att Ryssland själv har skapat en situation där man gett upp förförelse och istället våldtar sina mindre grannar.

USA har inte svårt att förföra Östeuropeer till sin sida när Ryssland beter sig som de gör.

Men att USA ska gå och detaljstyra den framtida ukrainska regeringen just under en folkrevolt som sker i Västra delen av landet (som inte kunde acceptera att Östra Ukraina har en helt annan världsbild än Väst) ser jag som en övertramp och jag tycker att USA skulle ha agerat mer neutralt i Rysslands bakgård.

Jag säger detta av rent pragmatiska skäl (även ifall jag ogillar etiskt att man lägger sig i andra länders politiska konflikter), för även ifall vi inte visste att Ryssland skulle agera så idiotiskt att de anfaller Ukraina så var det förutsägbart att Ryssland skulle agera, och att de antagligen skulle söka sönderstycka Ukraina genom att exempelvis stödja väpnade grupper i de delar av Ukraina där ryssar är majoritet (antagligen drömde Putin om en väpnad revolt i hela rysktalande Novarussia, men det blev aldrig till).

Det kan inte sägas vara fördelaktigt för Ukraina att leva i ett ingemansland mellan Väst och Öst där de ständigt har inbördeskrig. USA tycks ständigt justifiera deras handlingar med att de står för det goda och de liberala värderingarna, och även ifall vi låtsas om att det är så svartvit, så har konsekvenserna av ens handlingar betydelse, intentionerna är av mindre betydelse i jämförelse.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-03-16 kl. 16:37.
Citera
2022-03-16, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Lappri!

Putins Ryssland är väl närmast att betrakta som en sorts fasciststat, dvs en avlägga från socialismen - som fascism och nazism alltid varit. Det är således en ideologisk avlägga från sovjettiden, som Putin också förklarat sig sakna.

Det är Din politiska sida som avrustat Sverige så att vi både är i det närmaste värnlösa, och heller inte kan hjälpa Finland med något substantiellt.

Fascism är ultranationalism och inte socialism.
Fasen! försök greppa grundläggande målsättningar med ideologier tack.
Putin saknar stormakten, och han tänker och pratar om tsartiden, och är inte ett skit intresserad av någon klasslöshet eller jämlikhet vilket är socialismens fokus.

Det är min politiska sida och idéer som rått i Europa de senaste 100 åren, vilket i stort har renderat fred.
Om det är något som Putin avskyr så är det demokrati, liberalism och Europas variant av "vänster".

Citat:
. Det är inte självklart. Finland kan bita ifrån sig, och ryssarna har fått känna på det förr. Sverige, som både saknar ett fungerande försvar och är utanför Nato, kan mycket väl bli anfallet. Gotland ligger nog närmast till hands.
https://bulletin.nu/rysk-utrikesexpert-diskuterar-oppet-ockupation-av-gotland

Men, först vinner vi kriget, sedan utkräver vi ansvar av de inhemskt skyldiga.

Om Ryssland bestämmer sig för att erövra Finland så har inte Finland en chans. Sorry.
Nä Sovjet under andra världskriget hade nu inte kärnvapen, inte heller var de speciellt välförsedda militärt.
Men det är de alltså nu.

Citat:
Menar Du den intelligens och kunskap som gjort att svensk vänster i decennier lagt ner det svenska försvaret? Menar Du den liberalism som gjort att svenska vapenvägrare kunnat smita från militärtjänsten? Den demokrati som ägts av socialisterna och som efter att man lagt ner försvaret, haft världens högsta skatter nu vill extrabeskatta svenska folket för att återskapa delar av det försvar vi hade?

Vi har haft gott om borgliga regeringar som också nedprioriterat försvaret, har du glömt det?
Det har helt enkelt inte funnits speciellt mycket skäl att hålla en extremt dyrt försvar för vår del, eftersom vi inte haft några maktgalna auktioritära nationalister med konservativa värderingar av "ära" och flaggviftande i vår närhet.
När ditt tänk och ideologi sprids över Europa och västvärlden, så poppar dessa idioter upp överallt.

Och för din info, det är vänstern som bidragit till att halva befolkningen också getts möjligheter att göra värnplikten, vilket alltså gett militären betydligt fler folk än den konservativa idén att krig = män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in