2022-03-16, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Hur kännbart är det för ryska militären med ca 14.000 dödsfall?

Är det kännbart eller är det något som inte märks då dom har en stor armé?

Det är katastrofalt. De gick in med knappt 200.000. Nästan 10% är döda. Sedan är det naturligtvis en hel del skadade. Vid sådana förluster kan man i stort sett säga att man är försatt ur stridbart skick, i synnerhet som anfallande part. När man anfaller skall man göra det med så överlägsen styrka så att man nästan inte får några förluster. När man börjar få förluster så minskar förmågan, vilket leder till ännu mer förluster. Det blir en ond cirkel och det kan gå ganska snabbt.

Ryssarna borde i nuläget kasta in handduken eller i alla fall retirera tillbaka till Krim och Ryssland fortast möjligt.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar
Rysk strategisk inkompetens är verkligen gränslös. Här en artikel om ryska militärens fantastiska krypterade kommunikationsssystem - som tyvärr inte fungerar i krig, när man själv skjuter sönder telekommasterna..
https://www.nyteknik.se/sakerhet/rysk-kryptolur-holl-inte-militaren-fick-ringa-okrypterat-7030282

Ännu löjligare är detta. Om det stämmer (citat ur artikeln):

Citat:
Använder "vanliga" mobiler

(...)

– Min bedömning är att mobilnäten fortfarande fungerar i Ukraina. Däremot har ukrainska operatörer spärrat möjligheten för ryska simkort att använda roaming i mobilnäten. Det finns rapporter om att ryska soldater stulit civila mobiler med ukrainska simkort, med följden att de kan avlyssnas. Det behövs inte ens någon särskild teknik för detta utan det skulle kunna göras med lawful interception-stödet, det vill säga laglig polisär avläsning, säger han.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja men det är inte frågan. Hur kan du säga att Ryssland inte är en diktatur och hävda att Ukraina är värre? När allt talar om motsatsen?

Till med den ryska krigföringen verkar ju påverkas negativt på grund av att de inte är demokratiska och de är korrupta?

Att du är svensk och tycker som du tycker gör bara saken värre.
Men snälla du. kärnan i det jag säger är att det är respektive länders befolkningar att avgöra sin framtid. Särskilt med tanke på de misslyckanden vi lämnat efter oss när vi har försökt ändra på det.

Hursomhelst, det verkar komma positiva signaler från förhandlingarna:

Patrick Reevell
@Reevellp
Significant. Russia’s foreign minister Lavrov says that, at their ongoing peace negotiations Ukraine and Russia are now discussing “concrete formulations, that are close to agreement.”
https://twitter.com/Reevellp/status/1504014457005039617?s=20&t=pHNxfjUhrgMC3rWkjANN6Q
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Korruptionen påverkar hela samhället och sannolikt också kärnvapnen.
Man kan allvarligt fråga sig hur säkra de är och hur underhållet ser ut.

Jag betvivlar starkt att Ryssland förfogar över 6000 kärnvapen, som det snackas så mycket om.
Skulle sönderkorrumperade Ryssland förfoga över 6000 nyservade kärvapen?
Det är inte gratis att underhålla en sådan arsenal och dessutom kräver det disciplin och logistik på nivå som Ryssland antagligen saknar.

Jag tror faktiskt inte att Rysslnd kommer att använda kärnvapen i detta krig.
Huruvida Putin vill, är nog irrelevant. Jag tror inte att han klarar av det.

Han kommer att mala på med sina förvirrade marktrupper och mala sönder bostadshus och sjukhus, tills ammunitionen tar slut eller Väst stoppar honom.

Putler har ju egentligen redan förlorat ungefär som Hitlers situation 1943. Nu är bara frågan om han kommer löpa linan ut till ett skott i bunkern om nåt år?
Citera
2022-03-16, 10:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Ja men om.du vill att zelensky ska.gå med.på Rysslands villkor så säger du emot.dig själv.

Varför ska Putin och Ryssland bestämma över Ukraina?
Världen är allt bra orättvis, är det inte?

Jag vill att Zelensky ska få slut på dödandet.
Citera
2022-03-16, 10:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är katastrofalt. De gick in med knappt 200.000. Nästan 10% är döda. Sedan är det naturligtvis en hel del skadade. Vid sådana förluster kan man i stort sett säga att man är försatt ur stridbart skick, i synnerhet som anfallande part. När man anfaller skall man göra det med så överlägsen styrka så att man nästan inte får några förluster. När man börjar få förluster så minskar förmågan, vilket leder till ännu mer förluster. Det blir en ond cirkel och det kan gå ganska snabbt.

Ryssarna borde i nuläget kasta in handduken eller i alla fall retirera tillbaka till Krim och Ryssland fortast möjligt.

Ryssarna gräver ner sig nu o försöker hålla sina positioner medan Ukraina börjat göra vissa motanfall. Moralen i de rySSka förbanden faller nog snabbt nu. Bästa chansen för rySSar är att överge sina fordon o vifta med en vit flagga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Dom ryska villkoren kan vi ju kasta där dom hör hemma men samtidigt så kan vi nog vara ganska överrens om att det är helst nu man ska förhandla om fred. Ryssland har märkt av att man inte kommer kunna ta landet så enkelt som man först trott och börjar nu övergå till en fas där man bombar skiten ur städerna istället vilket är någonting som egentligen både Ryssland och Ukraina förlorar på.
Har Ryssland förmågan att "bomba skiten ur städerna"? Jag är inte så säker. Visst man kan bomba sönder infra (iofs tveksamt) men att de Ukrainska städerna är försvarslösa tror jag inte.
Citera
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Om strider från hustak ingår i urban krigföring, så ingår även riskerna det för med sig.
Ukrainska armén kan omöjligen vinna kriget i öppen terräng. Den valda taktiken att försvara sig utifrån större och medelstora städer är den enda möjliga. Den är också cynisk med tanke på civilbefolkningen som får lida när ryska trupper antingen besvarar elden, eller försöker inta städerna.

Hur vet jag att husen är bebodda? För att långt ifrån alla civila har lämnat sina hem. För att alltfler civila dör, något som Ukraina utnyttjar i PR-propagandan.

Här berättar de flyende från Mariupol om ukrainska truppernas taktik.

Du länkar till Rysslands försvarsministeriums youtube, är du seriös? Jag kan länka till Tass https://tass.com/politics/1421801

Notera The Defense Ministry has repeatedly said the Russian army avoids attacking cities, its main targets being military infrastructure. The civilian population is not at risk.

Civila löper ingen risk, det är en direkt lögn vilket är lätt att slå fast.

Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Med handen på hjärtat, hur många såna har du sett? Troligtvis en enda videosnutt som CNN loopar under 48 timmar.
Vilka emotionella utfall är du beredd till när du ser ukrainska fordonskolonner med den svart-röda nationalistflaggan OUN/UPA, en symbol för pogrommer, folkmord, och nynazism? Till skillnad från sovjetflaggan förekommer ukrainska nationalistflaggor frekvent sedan 2014, något som du i din enögdhet troligtvis inte ens har reflekterat över.

Du är rolig du, följer det ryska narrativet om "nazism"

Igen då, Ryssland har invaderat en suverän stat i Europa utan anledning, Ryssland är för övrigt bäst i världen på att invadera grannländer i Europa, det har dom sysslat med länge.

Dom mördar civila utan att blinka, nu senast har dom ockuperat ett sjukhus och strider från sjukhuset
Citera
2022-03-16, 10:54
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Ny uppdatering från Ukrainas försvarsministerium
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/pfbid035Hugub6rzcsTiDMKT8dXhRyhWcXYfq4EEo5xRA1PLhq n4xWW6PRzZxNyYKrFtBqnl
OBS detta är från Ukrainas försvarsministerium inget är mina egna påståenden.
De totala stridsförlusterna för fienden från 24.02 till 15.03 var ungefär:
13800 Personal / Personer
430 Pansarvagnar
1375 Bepansrade stridsfordon / APV
190 Artillerisystem
70 MLRS raketartillerifordon
43 Luftvärns system
84 Flygplan
108 Helikoptrar
819 Motorfordon / fordon
3 Fartyg / båtar / kutter
60 Bränsletankar
10 UAV operativ-taktisk nivå
Data uppdateras. Beräkningen kompliceras av den höga intensiteten i fientligheterna.

De senaste av tidigare listor
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU

Aj aj måste svida. Nån som är kunnig och som kan göra en sammanställning på hur mycket pengar vi pratar om här? Fartyg och flygplan låter ju inte så billigt.
Citera
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Hur kännbart är det för ryska militären med ca 14.000 dödsfall?

Är det kännbart eller är det något som inte märks då dom har en stor armé?

Det är inga 14000 som dött, på sin höjd 10000, så 5%.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
När du svarat på min fråga kan vi börja diskutera.

(Notera hur svarslös denne "arbetet" ständigt är såtillvida det inte gäller att framföra värdelös Rysk propaganda.)
Vilken fråga tycker du att jag inte har besvarat. Jag taggade in mig i mitt inlägg där jag förklarar min grundinställning i detta.

Utan känslosås.

Och länkad video är till en pro-NATO-amerikan som uppenbarligen anser att USA är Guds gåva till världen.

Huvudsaken för mig är att samtalen mellan Moskva och Kiev verkar gå framåt. Får vi ett slut på detta denna vecka?
Citera
2022-03-16, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vilken fråga tycker du att jag inte har besvarat. Jag taggade in mig i mitt inlägg där jag förklarar min grundinställning i detta.

Utan känslosås.

Och länkad video är till en pro-NATO-amerikan som uppenbarligen anser att USA är Guds gåva till världen.

Huvudsaken för mig är att samtalen mellan Moskva och Kiev verkar gå framåt. Får vi ett slut på detta denna vecka?
OK. I rest my case.

Du mår inte bra mentalt. Antagligen efter det att din morsa dog.

EDIT: Försvara en jävla kommunist! Gör det för helvete men vänta sig inte att vi andra ska göra vågen!!!
Senast redigerad av NurseRatched 2022-03-16 kl. 10:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in