2022-03-16, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chic
Detta hände dock aldrig USA när de genomfört sina krig och invasioner. Om man förväntar sig att användare ska respektera ett system så måste det systemet behandla alla lika. Eller?

Hela denna konflikt har visat på ypperligga mått av hyckleri då Ryssen behandlas på ett sätt USA aldrig behandlats på (vilket tydligt visar vem det är som "styr" internationellt). Minns varken sanktioner eller bojkotter från någon regering efter t.ex. Irak eller Afghanistan.
Du kan väl för fn inte jämföra Irak, Afghanistan med Ukraina. Ukraina är en demokrati med en mycket omtyckt president. Mammor som har satt sina barn i säkerhet i flyktingläger åker nu tillbaka till Ukraina för att försvara landet.

Nu när Ryssland står på randen till konkurs blir det mer än angeläget att förstatliga de utländska bolagen och inta kiev och ta över hela landet inklusive ekonomi, naturtillgångar osv.
Senast redigerad av cashew30 2022-03-16 kl. 10:38.
Citera
2022-03-16, 10:34
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Du får skicka dina insikter och instruktioner hur Ryssland ska hantera sina ekonomiska åtagande till ryska staten. Enligt SVT borde Ryssland ha gått i konkurs redan igår.
Nej det stämmer inte.
Det är idag onsdag betalningen ska ske.
Moderatorn har skrivit fel datum i rubriken.
Citera
2022-03-16, 10:36
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det blir Rysslands problem eftersom de inte kommer att kunna låna mer pengar för sitt krig (de har ett land att ta hand om också), alternativt får betala extremt mycket för att låna mer. Det är bara en tidsfråga annars innan de får gå in i en krigsekonomi där de får ställa om hela landet till att föra krig. Lite svårt att hålla skenet för medborgarna att det då bara är en "militär operation".

Lånar Ryssland pengar? De har ju enligt uppgift använt inkomsterna från olje/gasindustrin till att betala ner sin statsskuld samt rejält öka på sin guld och valutareserv?

Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
Du verkar som sagt inte förstå att Ryssland har försatt sig i situationen genom att starta krig.
Krig får konsekvenser.
Har Ryssland dollar så är det väl bara att betala enligt avtal.
Lyckas de inte så får väl avsluta kriget om de vill återgå till normala ekonomiska förhållanden.

Ukraina bröt mot Minskavtalet precis som NATO/Georgien bröt mot Bukarestdeklarationen så att hävda att Ryssland startar krig genom att gå in i Ukraina är väl snarare en halvsanning. Inbördeskriget i östra Ukraina är väl närmst att likna en attack eller provokation på Ryssland eftersom man riktat in sig på det ryska folket där. Ungefär som Sovjetunionen eller """de""" i Polen mördade tyskar i tyska delen av Polen vilket medförde att Tyskland gick in och skyddade sin befolkning. Att Tyskland gick in har blivit en sanning att "Tyskland startade kriget", inte att Polen, England och Frankrike de facto förklarade Tyskland krig eller att Sovjetunionen/Polen mördade tyskar och provocerade. Som sagt, snarlika förhållanden i Ryssland/Ukraina konflikten. Ukraina har eller trodde sig ha the big dog i ryggen och provocerade Ryssland till angrepp och sedan lipar man över att Ryssland agerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Staterna som sanktioneras kan alltid välja att allokera om resurserna så att mindre pengar går till deras militär och mer pengar går till att föda dess folk.

Den kommande massvälten i Ryssland blir främst något som Putin är ansvarig för eftersom han hellre köper stora bomber till sin militär och släpper på bostadshus i Ukraina än köper mat till sitt folk.

din övriga whataboutism lämnar jag därhän eftersom du är en av forumets mer vettiga motståndarskribenter och jag vill inte att du blir bannad för OT så att jag blir utlämnad till att behöva diskutera med alla mentalt handikappade nyreggade ryssvänliga.

Din argumentation låter som från en tonårstjej. Är du så intellektuellt ohederlig eller är du så oerfaren och hjärntvättad?
Citera
2022-03-16, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
Nej det stämmer inte.
Det är idag onsdag betalningen ska ske.
Moderatorn har skrivit fel datum i rubriken.

Det är fortfarande så att de är ett land och det finns ingen utomstående myndighet som kan tvinga dem till något de. Kanske inte får nya lån men de har inte lånat mycket hitintills.

Om de har en stor skuld till någon så kommer betalningsmottagaren acceptera vad som helst i betalning guld, kol, olja, rubel istället för ingen betalning.
Citera
2022-03-16, 10:39
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Tror du väst är bättre? I 10-15 länder i Europa riskerar du upp till 10 års fängelse om du offentligt ifrågasätter en händelse som sägs utspelas för 80 år sedan. Sverige håller på att införa samma straff. Fria demokratiska väst? My ass.

Självklart är väst betydligt öppnare och mer säkert att uttrycka sin åsikt i än Ryssland. Det är en närmast löjlig jämförelse. De flesta länder i västeuropa ligger mycket högt upp i listor som exempelvis Pressfrihetsindex, medan Ryssland ligger ruggigt långt nere.

Och vad är det för "händelse för 80 år sedan" som man inte får ifrågasätta? Fattar inte vad du menar.
Citera
2022-03-16, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Men herregud människa

Förstår du varför man t.ex avsätter 2% av BNP till försvarsbudget(som Sverige vill göra nu)?

Det är för att man ska samla på sig en rejäl budget när det väl gäller.
Du tror inte Ryssland har det?

Att man ska behöva skedmata en vuxen människa.

Vill bara flika in och säga att du har rätt, Ryssland hade en stor reserv, problemet är bara att dom kommer inte åt en stor del av det pga swish bannen
Citera
2022-03-16, 10:41
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag tror min historiekunskap är över medel. Ryssland gjorde ekonomiska och sociala framsteg under det tidiga 00-talet. (Kanske även tidigare.) Detta krig mot Ukraina har däremot kastat Ryssland tillbaka till 1940-talet.

Då behöver du läsa på. Bifogade en del i mitt förra inlägg. Börja där.

Citat:
En lätt överslagsräkning där jag jämför Iraks folkmängd med Rysslands och drar en 1:1-uppskattning på hur sanktionerna kommer att påverka barnsvälten.

I don't hate them. Men kan vi inte komma åt att döda Putin, och hans folk fortsätter med att underhålla och möjliggöra hans terrorkrig, så får vi helt enkelt slå där vi kan.
We're unfortunely gonna have to starve them all to death.

No, I became like this on my own and without any external help. Jag började som spirituell antiamerikansk konspirationsteorist, men sen blev jag gammal, cyniker och slutligen brutalrealist.

Fast för att de siffrorna skall betyda något måste man även titta på deras utgifter.

2017, innan de nuvarande sanktionerna var igång så såg det ut så här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Russia
Revenues 258.6 billion (2017 est.)
Expenses 281.4 billion (2017 est.)

Vi kan nog ganska kallt räkna med att deras utgifter idag rejält överstiger deras intäkter.

Konsumerar man för mer än man säljer så har man definitivt byggt en korthusekonomi.

Så kan man inte döda diktatorn så är det rätt att mörda civila inklusive barn? Ta du och läs igenom dina inlägg igen och fundera på din moraliska kompass.

Viss skillnad på möjligheten att ge sitt folk föda i Irak och i Ryssland. Tror inte ryssarna kommer få det så svårt som du verkar hoppas.
Citera
2022-03-16, 10:44
Medlem
Citat:
Då behöver du läsa på. Bifogade en del i mitt förra inlägg. Börja där.

*klipp*.
Jag är inte övertygad.
Citera
2022-03-16, 10:45
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Så kan man inte döda diktatorn så är det rätt att mörda civila inklusive barn?
Vi mördar dem inte direkt. Vi gör det svårt för Ryssland att lägga pengar på annat än nödvändigheter till sitt folk.
Citat:
Ta du och läs igenom dina inlägg igen och fundera på din moraliska kompass.
Jag har ingen moralisk kompass. Använder man moraliska kompasser när man strider emot en brutal fiende som själv inte har några moraliska kompasser så förlorar man alltid.
Citat:
Viss skillnad på möjligheten att ge sitt folk föda i Irak och i Ryssland. Tror inte ryssarna kommer få det så svårt som du verkar hoppas.
We're just gonna have to wait and see.
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Självklart är väst betydligt öppnare och mer säkert att uttrycka sin åsikt i än Ryssland. Det är en närmast löjlig jämförelse. De flesta länder i västeuropa ligger mycket högt upp i listor som exempelvis Pressfrihetsindex, medan Ryssland ligger ruggigt långt nere.
Den här twitterfilmen säger allt man behöver veta om hur farligt det är att säga sin åsikt i Ryssland:
https://twitter.com/canokar/status/1503149177693523970
Citat:
Och vad är det för "händelse för 80 år sedan" som man inte får ifrågasätta? Fattar inte vad du menar.
Han pratar om revisionism.
Citera
2022-03-16, 10:45
Medlem
Chics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashew30
Du kan väl för fn inte jämföra Irak, Afghanistan med Ukraina. Ukraina är en demokrati med en mycket omtyckt president. Mammor som har satt sina barn i säkerhet i flyktingläger åker nu tillbaka till Ukraina för att försvara landet.

Måste man påminna att den demokratiskt valda regeringen blev störtad bl.a. via våld och det var så en stor del av dagens problematik började?
Du kan ju fråga de oppositionspolitiker som blev förföljda post-Maidan om de anser att deras hemland är en "demokrati" just nu, eller de radiostationer, tv-stationer och tidningar som blev nedstängda endast för att de var kritiska mot den nya regeringen.

Det är som att förfölja SD politiker och anhängare i Sverige och stänga ned alla alternativmedier (vilket sjukt nog har försökts i en viss mån).

Detta är inget man gör i en demokrati då folket ska kunna välja sina alternativ, och genom att ta bort alternativ när du förföljer oppositionen så påverkas deras valmöjligheter.

Vi har nog olika definitioner av vad en "demokrati" egentligen innebär. Definitionen av demokrati fick jag lära mig redan som barn i skolan här i Sverige, så jag undrar vart du fått din ifrån?
Citera
2022-03-16, 10:46
Medlem
Citat:
Fast för att de siffrorna skall betyda något måste man även titta på deras utgifter.

2017, innan de nuvarande sanktionerna var igång så såg det ut så här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Russia
Revenues 258.6 billion (2017 est.)
Expenses 281.4 billion (2017 est.)

Vi kan nog ganska kallt räkna med att deras utgifter idag rejält överstiger deras intäkter.

Kommer du med 5 år gamla uppgifter och tror på riktigt att det säger något? 😂😂

Ryssland betalar av sin statsskuld rejält samt har en gigantisk guld och valutareserv.
Citera
2022-03-16, 10:47
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashew30

Nu när Ryssland står på randen till konkurs blir det mer än angeläget att förstatliga de utländska bolagen och inta kiev och ta över hela landet inklusive ekonomi, naturtillgångar osv.

Really?

Mina kontakter som arbetar för multinationella företag vilka har fabriker bland annat i både Ukraina och Ryssland säger att båda länderna är vidriga och korrupta och att Ukraina är värst. De är inte särskilt mycket till övers för någon av dem när det kommer till handel i alla fall.

Citat:

Blir OT att diskutera här och begriper du inte vad jag skrev eller kan ta reda på det med några enkla sökningar så kommer du inte fatta ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Vill bara flika in och säga att du har rätt, Ryssland hade en stor reserv, problemet är bara att dom kommer inte åt en stor del av det pga swish bannen

Ligger Rysslands reserv utomlands? Att man beslagtagit oligarkernas tillgångar har jag hört, men är alla ryska tillgångar utomlands konfiskerade? Hur skulle man själv reagera på det? Hur skulle USA reagera på om någon gjorde så mot dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in