Citat:
Ursprungligen postat av
cashew30
Du kan väl för fn inte jämföra Irak, Afghanistan med Ukraina. Ukraina är en demokrati med en mycket omtyckt president. Mammor som har satt sina barn i säkerhet i flyktingläger åker nu tillbaka till Ukraina för att försvara landet.
Måste man påminna att den demokratiskt valda regeringen blev störtad bl.a. via våld och det var så en stor del av dagens problematik började?
Du kan ju fråga de oppositionspolitiker som blev förföljda post-Maidan om de anser att deras hemland är en "demokrati" just nu, eller de radiostationer, tv-stationer och tidningar som blev nedstängda endast för att de var kritiska mot den nya regeringen.
Det är som att förfölja SD politiker och anhängare i Sverige och stänga ned alla alternativmedier (vilket sjukt nog har försökts i en viss mån).
Detta är inget man gör i en demokrati då folket ska kunna välja sina alternativ, och genom att ta bort alternativ när du förföljer oppositionen så påverkas deras valmöjligheter.
Vi har nog olika definitioner av vad en "demokrati" egentligen innebär. Definitionen av demokrati fick jag lära mig redan som barn i skolan här i Sverige, så jag undrar vart du fått din ifrån?