2022-03-16, 08:42
Medlem
lilla puttelina är bankrutt.
Klockan tickar ner mot statsbankrutt för Ryssland om landet inte betalar räntor på två dollarlån under onsdagen, varnar kreditvärderingsinstitutet Fitch Ratings enligt nyhetsbyrån Bloomberg.

Det handlar om 117 miljoner dollar, motsvarande drygt 1,1 miljarder kronor, i ränta – och frågan är nu om Ryssland kommer att betala eller inte.

Sanktionerna som västvärlden har infört för att straffa Ryssland för invasionen av Ukraina försvårar det hela. En del av den ryska centralbankens utländska tillgångar har frusits och kan därför inte användas för att betala.

Från ryskt håll har man tidigare sagt att man kommer att betala – men i rubel. Men enligt låneavtalen ska skulderna betalas i dollar.

Om Ryssland inte betalar under onsdagen får landet 30 dagar på sig att lösa problemet. Ställer Ryssland in betalningarna inträder det som kallas statsbankrutt, något som inte inträffat sedan 1998 i Ryssland men då på grund av inhemska skulder. (TT)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina?pinnedEntry=852088
Citera
2022-03-16, 08:42
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegaming
Hur vet du att det inte är så? Har du varit där?

Jag borde ha länbkat så du kan läsa vad borgmästaren sa.
Citera
2022-03-16, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Men det skulle inte heller Zelenskyj göra.

Sverige skulle givetvis ha föreslagit en fredlig kompromisslösning som är acceptabel för båda parter.
Citera
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Det hjälper ju inte att man enkelt hittar svastikor och hakkors all over the place. Bara söka på ”azov” och du hittar hundratals bilder på detta och som sagt, vilken annan seriös statligt sponsrad militär hade tillåtits detta?

EU skickar nu stingers. Sverige skickar också vapen nu. När ser vi de första bilderna på nazister med hakkors stå och heila med svenska vapen? Kommer man lägga locket på och spela dumma eller kommer någon ifrågasätta Sveriges (och resten av världens) hållning mot nassar?
https://euromaidanpress.com/2015/08/30/german-neo-nazis-carry-dnr-flag-while-kremlin-tries-to-portray-it-as-anti-fascist/

https://euromaidanpress.com/2014/10/24/russian-neo-nazis-fighting-for-separatist-republics-in-donbas/

https://meaww.com/vladimir-zhoga-russian-neo-nazi-warlord-shot-dead-ukraine (https://en.wikipedia.org/wiki/Sparta_Battalion)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tänkte anmäla för trams men jag ska svara.

Jag är svensk och mer nationalistisk än tillåtet antar jag. Det är först och främst Sveriges roll i världen jag försvarar. Och jag menar på allvar att vi är på väg att hamna på fel sida av historien. Vi har massiva egna problem men nu omfamnar vi den geopolitik som försatt oss i den situation vi är i. Och det är inte första gången. Vi har duktigt med nyttiga idioter, atlantisister, som dragit in oss i rent kontraproduktiva operationer där vi har fått stå för notan i slutändan som Irak, Afghanistan, Libyen etc.

Så även avskalat från min antiwar-ideologi så räcker ovanstående för att ta ställning.

Putin är president i Ryssland och det är ryssarna sak att avgöra vem som ska vara det. Jag hoppas att du läste det jag länkade till. Då borde du som jag inse att ingen annan president i Ryssland skulle ha agerat annorlunda. Tvärtom kan jag mycket väl tänka mig en mer aggressiv president.

Se ovanstående.
Nu säger du emot dig själv..

Är inte Ukrainas president, president i Ukraina?

Varför lägger du dig i deras land?
Citera
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ryssland skickar nu förstärkningar ifrån bl.a Fjärran-östern. Det är slut med Ryssland om, maximalt, 2 månader!

Det tar tid för de ryska förstärkningarna att anlända vilket ger UA möjligheter att förstärka och befästa sitt motstånd.

När kommer de ryska trupperna att vända sig emot Putin?
Citera
2022-03-16, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Taxametern tickar fortfarande och de ryska förlusterna kommer att bli rekordhöga. Hur skall ryssarna har råd att ersätta dessa då hyllorna i matbutikerna gapar tomma. Tomma magar bygger inga stridsfordon.

Ryssland är fucked!

Ja Ryssland är fucked, på alla plan. Men var kommer problemen ifrån. Var är roten?

Rysslands politiska tänkande är i grunden defekt och man gör inget åt det.

De flesta i tråden har säkert redan sett hur Putins stab funkar (det finns dokumenterat och ligger bla på Youtube). Ser man hur Putin behandlar sina underordnade, fattar man varför Ryssland är 100% fucked. Had det inte varit Ukraina-invasione hade det varit nåt annat misstag som sänkte Ryssland totalt.

Ryssland har inte växt upp och lämnat 1900-talets patologiska politik. Man har fortfarande inte gjort upp med kommunismen (fast den inte syns på ytan), mobbningen, toppstyrningen och despotismen. Putin förvaltar arvet från Stalin väl.

Mötena som hälls inför invasionen var absurda. Hans underordnade satt flera meter ifrån honom, de stammade, de var rädda och stämningen var mkt tryckt. Som den maktspelare Putin är, har han lyckats manövrera ut alla runt sig, vilket alla vet är destruktivt. Kejsaren har ingen som viskar i hans öra längre. Ryssland är synonymt med Putin själv. Hans morgonhumör, nycker och tvångstankar präglar allt staten gör.

Och Ukraina-invasionen är nog en väldigt personlig sak, precis som Irak-invasionen var för spånskallen George Bush Jr (även smutsiga toppolitiker har komplicerade känslor).

Ukraina-invasionen måste ses som ett symptom på ett större problem, om man ska kunna nå en lösning och om Ryssland ska kunna samsas med resten av världen.

Ryssland måste reformeras på djupet.

Och om Putin får hållas i Ukraina, kommer han att fortsätta härja i Europa.
Han kommer först att förstöra hela Ukraina, och han kan mycket väl orsaka Rysslands sönderfall.
Att han dragit på sig den mest omfattande ekoblockaden i mannaminne, är tillräckligt skäl för en statskupp.
Senast redigerad av Eremona2.0 2022-03-16 kl. 08:48.
Citera
Medlem
Har någon lurat Putin in i den här fällan? Han verkade ju vara helt övertygad om att denna invasion skulle gå som en dans. Har han så dålig underrättelse? Eller har det varit en medveten plan att få honom att misslyckas? Vem ligger bakom?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Inte att ryssarna gör rätt, men åtminstone att Ukraina hör fel som fortsätter ett meningslöst krig som inte går att vinna och offrar sin egen befolkning och accepterar enorma materiella skador.

Är detta något du har hört från gisslan?
Du kanske har något på gång där. Ska man vinna anfallskrig så ta ett par sjukhus som gisslan så vinner man.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Tror du Magdalena och kungen skulle hålla presskonferens och säga: Vi struntar i gisslan skjut dem bara.

De skulle säga: ’vi förhandlar inte med terrorister’. Det är det etablerade svaret sedan decennier.
Citera
2022-03-16, 08:45
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:

Jag är svensk och mer nationalistisk än tillåtet antar jag.

Nej, stämmer inte.

Citat:
Det är först och främst Sveriges roll i världen jag försvarar.

Bullshit. Du försvarar Rysslands rätt att förtrycka och mörda människor i grannländer. Inklusive Sverige.

Svenskar är misstänksamma mot Ryssland. Bara en landsförrädare eller ett ryskt troll skulle påstå något annat.

Citat:
Putin är president i Ryssland och det är ryssarna sak att avgöra vem som ska vara det. Jag hoppas att du läste det jag länkade till. Då borde du som jag inse att ingen annan president i Ryssland skulle ha agerat annorlunda. Tvärtom kan jag mycket väl tänka mig en mer aggressiv president.

Med andra ord: Den ryska nazismen behöver krossas i grunden. Ryssland behöver lida enorma förluster av civila i det här kriget. Det behövs många miljoner döda ryska barn innan de kan tillåtas ovillkorligen kapitulera.

Varje etnisk republik måste brytas loss och Ryssland ska avmilitariseras och förbjudas inneha någon form av vapen.
Citera
2022-03-16, 08:45
Medlem
Citat:
Tänkte anmäla för trams men jag ska svara.

Jag är svensk och mer nationalistisk än tillåtet antar jag. Det är först och främst Sveriges roll i världen jag försvarar. Och jag menar på allvar att vi är på väg att hamna på fel sida av historien. Vi har massiva egna problem men nu omfamnar vi den geopolitik som försatt oss i den situation vi är i. Och det är inte första gången. Vi har duktigt med nyttiga idioter, atlantisister, som dragit in oss i rent kontraproduktiva operationer där vi har fått stå för notan i slutändan som Irak, Afghanistan, Libyen etc.

Så även avskalat från min antiwar-ideologi så räcker ovanstående för att ta ställning.

Se ovanstående.

Hur ser du på fängslandet av oppositionella röster i landet? Opinionsundersökningar visar att ryssarna har lågt förtroende för landets politiska institutioner och inte tror sig ha stora möjligheter att påverka någonting i samhället. Min fråga är då, hur kan du vara så säker på att det är "ryssarnas sak"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in