2022-03-16, 00:31
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Höjer min kopp österut annu en gång!Jag hör dig.Själv har jag njutit av höga skyar och många nedpackade nylondukar senare

Då har du (som kännare av bl.a. Karlsborg med omnejd antar jag?) betydligt mer kunskap om den typen operationer än jag, som blott var en blygsam tilltänkt nedkämpare av den fi som dumt nog tänkt sig att landa i Kongl. Hufvudstadens centrala delar och som dessutom generellt anser det högst betänkligt att under några som helst omständigheter hoppa ut ur ett fullt fungerande flygplan…

Det är rätt oklart vilka VDV-förband det är som deltagit och var men det verkar som att förband ur 76. LLD var med i striderna kring Kiev, som gått åt helsike, eftersom de var anmälda som deltagare i ”övningarna” i Vitryssland. Även delar ur 98. LLD och en massa spetsnäsor verkar ha gått åt där. Delar ur 11. LLbrigaden verkar ha deltagit i luftlandsättningen i Kharkiv och delar ur 7. Gardes-bergsLLD verkar vara med kring Mariupol och leka mekaniserad strid utan riktiga pansarskyttefordon (=dålig idé). Det är vad jag fångat upp.
Citera
2022-03-16, 00:32
Medlem
Kan inte sluta garva åt dessa stolpskott.
De va visst mysigare hemma i Sverige, med lördagsgodis och flashback.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wOmKvd/svenske-marcus-vittnesmal-fran-ukraina-total-massaker
Citera
2022-03-16, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt Aftonbladet har ryska soldater trängt in i ett sjukhus i Mariupol och personalen där är gisslan. Dom släpps inte ut.

Dom sjuka eller skadade vårdas i källaren.

Ryssland begår ständiga brott mot mänskligheten. Det måste kraftigt fördömas och bestraffas.

Absolut. Ställ dem inför rätta.

För att vidga detta lite: På samma sätt dödade USA hundratusentals civila i Irak.

Blev inte så många rubriker på det.

Och USA har aldrig tillåtit en enda amerikansk soldat att ställas inför rätta i Haag...

Det är otänkbart för USA att låta soldater fängslas efter en process i en internationell domstol.

"Might makes right" som det brukar heta...
Senast redigerad av Noone1 2022-03-16 kl. 00:34.
Citera
2022-03-16, 00:33
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
Det är nu -8 C i Kharkiv, torsdag morgon prognos -10 C. Det är mycket kalla nätter hela mars, gäller även Mariupol och Kiev. Tjälen släpper i april.

Har hört detta konstiga uttalandet faktiskt på en av Sveriges största ekonomibloggar (Cornucopia) Att det minsann blir besvärlig nu när vårsolen kikar fram och förvandlar allting till gyttja och halva ryska tankkompanier gräver ner sig och blir stående i gyttjepölarna. What ? Det är svinkallt just nu och inte ens middagstemperaturen orkar töa upp ens ytan på tjälen i Mars. What Gives ?
Citera
2022-03-16, 00:36
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Då har du (som kännare av bl.a. Karlsborg med omnejd antar jag?) betydligt mer kunskap om den typen operationer än jag, som blott var en blygsam tilltänkt nedkämpare av den fi som dumt nog tänkt sig att landa i Kongl. Hufvudstadens centrala delar och som dessutom generellt anser det högst betänkligt att under några som helst omständigheter hoppa ut ur ett fullt fungerande flygplan…

Det är rätt oklart vilka VDV-förband det är som deltagit och var men det verkar som att förband ur 76. LLD var med i striderna kring Kiev, som gått åt helsike, eftersom de var anmälda som deltagare i ”övningarna” i Vitryssland. Även delar ur 98. LLD och en massa spetsnäsor verkar ha gått åt där. Delar ur 11. LLbrigaden verkar ha deltagit i luftlandsättningen i Kharkiv och delar ur 7. Gardes-bergsLLD verkar vara med kring Mariupol och leka mekaniserad strid utan riktiga pansarskyttefordon (=dålig idé). Det är vad jag fångat upp.
Som sagt,vi kan ta den diskussionen i ett framtida tjat över en kopp.Off topic här är en känslig sak även om det hör till helheten.Ha en fin kväll nu Grey.
Citera
2022-03-16, 00:36
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Det roliga är ju att Putin har uttalat en respekt för det utfallet flera gånger. Varför har han ändrat sig?

Du är nog ganska ensam om att utgå ifrån att Putin talat sanning.
Citera
2022-03-16, 00:37
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Absolut. Ställ dem inför rätta.

För att vidga detta lite: På samma sätt dödade USA hundratusentals civila i Irak.

Blev inte så många rubriker på det.

Och USA har aldrig tillåtit en enda amerikansk soldat att ställas inför rätta i Haag...

Det är otänkbart för USA att låta soldater fängslas efter en process i en internationell domstol.

"Might makes right" som det brukar heta...

Visst, helt sjukt. Men vad har det med denna tråd att göra?

Går du in i trådar om något mord och börjar prata om andra mord också?
Citera
2022-03-16, 00:39
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Nazisterna stormade lokalregeringens lokaler.

Om det ursäktas; hur kan du ha missat sådan information om du nu tycker dig undersöka saker så noga?

Det där är ju info man skakar fram på högst fem minuter.
Det glädjer mig att du har noterar min noggrannhet. Nu när du har förklarat så vet vi vad du menade med våld och förtryck när du svarade på mitt inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Luhansk och Dontetsk (Donbassområdet) utropade sig som självständiga för att de inte accepterade en statskupp var efter landet lät militanta ryssfientliga neo-fascister härska på gatorna. Landet Ukraina attackerade separatisterna i Luansk och Donetsk.

Det startade med paramilitära fascistiska grupper, men dessa har nu införlivats i den reguljära ukrainska armen. Ukraina skrev under fredsavtal (Minsk 1 och Minsk 2) som de Ukraina inte kunde hålla eftersom regeringen inte kunde styra över militären. Till slut pressade militären regeringen (latent hot om en ny statskupp) att helt ge upp Minsk 2 och Ryssland invaderade.
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det var tvärtom, lokala kupper. Med våld satte man igång att förtrycka delar av provinserna Donetsk och Luhansk.
Så rätta mig om jag har fel. Du menade...

Med våld *separatisterna med vapen i hand tog över sina myndighetsbyggnader* satte man igång att förtrycka delar av provinserna Donetsk och Luhansk *de förtryckta är den politiker, byråkrat eller annan personal som separatisterna avskedade från sina jobb i myndighetsbyggnaderna alternativt de handfull personer dog/försvann där de olika sidorna skyller på varandra*.

Med "Det var tvärtom" så är det fortfarande knepigt att förstå vad du menade.

Jag beskrev att Luhansk och Donetsk förklarade sig självständiga för att Ukraina gjorde en våldsam kupp som medförde att våldsamma ryskfientliga grupper härjade gatorna.

Så med tvärtom så menar du inte tvärtom, utan du menar att separatisterna gjorde samma sak, kupp och våldsamheter.

Att även om separtisterna fortfarande förklarade sig självständiga på grund av kuppen 2014, så gjorde de också en kupp och var också våldsamma?
Senast redigerad av BroderDonut 2022-03-16 kl. 00:43.
Citera
2022-03-16, 00:40
Medlem
Röksopps avatar
Jaha så nu har Ryssarna börjat döda kvinnor och barn i Kiev också. Övertäckta kroppar utanför bostadshusen i Rapport ikväll. De var väl ute och lekte. Kan ingen knäppa den där Putin snart?
Citera
2022-03-16, 00:41
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Varför erkände väst folkomröstning om Ukrainas självständighet 1991 men inte folkomröstningen i Krim 2014? Vad är det för skillnad?

Krim var ockuperat av Ryssland 2014. En avgörande skillnad.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Som sagt,vi kan ta den diskussionen i ett framtida tjat över en kopp.Off topic här är en känslig sak även om det hör till helheten.Ha en fin kväll nu Grey.

Låter bra, men tacksam för eventuella spaningar i tråden rörande VDVs framfart, eller brist därpå, i pågående krig, från dig eller andra användare. Det är så sabla mycket som pågår att det är svårt att hänga med.
Citera
Medlem
bullerbyns avatar
Handen på hjärtat, är det inte det bästa att ta all skit på en gång? Det jag menar är att införa även tunga sanktioner mot även Kina. Svälta ut dom, på det sättet att det i princip blir omöjligt att handla med Kina.

Ja, det kommet innebära att västvärlden går en tuff framtid till mötes. Men det är dags att avgöra vilket samhälle som inte överlever, vi…eller dom…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in