2022-03-15, 21:20
Medlem
Sgt.Blands avatar
Här är drönarfoto av en rysk stridsvagn som blir träffad av förmodad NLAW eller liknande från sjukt nära håll.

https://twitter.com/WyattClewis/status/1503827572106436615
Citera
2022-03-15, 21:20
Medlem
Hoppas vi når fred imorgon.
Citera
2022-03-15, 21:21
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Jag tror inte det verkliga straffet är 2800 kr i böter om inte hon och hennes familj får lämna Ryssland oskadda. Frankrike har väl redan beviljat henne asyl.
Hon är inte åtalad ännu för sin TV-protest som ju skedde helt nyss. Böterna avser något helt annat.
Media har fulvinklat.
Citera
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Ööööhhh kolla kartan igen. Var ligger Donbass?

Fail! Fortfarande alltså bara ett land som attackerar ett annat land.

Sen ljuger du så klart, men det är ju till och med onödigast påpeka.
Luhansk och Dontetsk (Donbassområdet) utropade sig som självständiga för att de inte accepterade en statskupp var efter landet lät militanta ryssfientliga neo-fascister härska på gatorna. Landet Ukraina attackerade separatisterna i Luansk och Donetsk.

Det startade med paramilitära fascistiska grupper, men dessa har nu införlivats i den reguljära ukrainska armen. Ukraina skrev under fredsavtal (Minsk 1 och Minsk 2) som de Ukraina inte kunde hålla eftersom regeringen inte kunde styra över militären. Till slut pressade militären regeringen (latent hot om en ny statskupp) att helt ge upp Minsk 2 och Ryssland invaderade.
Citera
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Jag kan inte hjälpa dig med din schizofreni. Det är du själv som hållit
på och diskuterat IKEA´s vinst i Ryssland med andra i tråden. Inte jag.

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU

Så fruktansvärt många troll i den här tråden så det är svårt att hålla reda på alla, sorry för den.
Men berätta nu istället varför lera ska stoppa väst, för att dom är tyngre?
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Är inte så säker på att Ukraina ger upp Krim nu.
Ryssland ska givetvis lämna tillbaka Krim. De måste bort från området. Likaså det som de har snott från Georgien.
Citera
2022-03-15, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Tror du krig är nån lekstuga eller Tv-spel
Du sitter och applåderar angreppet och slakten på oskyldiga och fördriving som skapar ett obeskrivligt lidande för millioner människor för fan. Du borde droppas ner framför mördarpacket så du får dig en dyrköpt läxa.
Gömma vämjeliga velande åsikter om vem som har skuld till våldtäckten på Ukraina bakom stora stygga vargen Usa är bara barnsligt.
Hoppas rättvisan har sin gång och låter den egotrippade Putin röna samma öde som Gadaffi dömdesav den internationella brottmålsdomstolen för brott mot mänskligheten.
Läs inlägget igen och se att jag inte applåderar. Jag har följt många krig genom åren och jag behöver inte längre se bilderna folk postar här utan vet hur det ser ut. Du är medveten om att det pågår fler krig just nu, Jemen till exempel? Har du något moraliskt stöd att ge för dessa folk? Kliv av ditt hyckleri, du är bara här för att hata ryssar.

Som jag skrivit förut så ville jag inte ha krig alls utan tyckte att EU och NATO kunde ha skött detta snyggare och kommit överens med ryssarna tidigare. Ryssarna har ju varnat om detta i flera år men blivit ignorerade. Att USA hetsar är inte konstigt för dom tjänar ju på detta, inte folket där naturligtvis utan miljardärerna.

Var inte så känslosam, andas djupt och snyt dig.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PackMan123
En annan aspekt av denna konflikt man inte talat så mycket om är att ett av Rysslands mål med kriget är att skapa stora flyktingströmmar till EU som på sikt kan bli en destabiliserande faktor för sammanhållningen mellan EU-länderna.

Bara till Tyskland kommer det tusentals ukrainare varje dag. Polen börjar nå sin bristningsgräns.

Man påstår att för Sveriges del så kan kostanden bli stor första året, men sedan krympa. Återstår och se om det blir så.

Den flyktingvåg som nu väntas från Ukraina kan komma att kosta den svenska ekonomin upp emot 40 miljarder kronor under det första året. Det spår Joakim Ruist, nationalekonom som forskat kring migration, för DN.
Enligt det högsta scenariot från Migrationsverket kan uppemot 212*000 flyktingar komma hit innan halvårsskiftet – vilket enligt Ruist skulle göra den initiala kostnaden hög.
– Men sedan krymper kostnaden snabbt, säger han och påpekar att de starka svenska finanserna inte gör en sådan flyktingvåg till ett ”oöverstigligt problem”.

Känner du Putin och vet att det här är ett mål för honom?
Citera
Medlem
Citat:
Tror inte Kina vill riskera sin ekonomi med sanktioner. Ekonomiskt herravälde är viktigare än att rädda rySSland.

Nästa generation ryssar kommer ha sneda ögon.
Citera
2022-03-15, 21:23
Medlem
Citat:
Vad har du i Wagnergruppen???? En äkta NAZIST om du missat det hahahaha...
Läs på först om nazister i ryssland.

Otroligt många faktafel i din lilla text om kamrat Stalin.
Citera
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zrx
Exakt. NATO medlemskap för ukraina var liksom inte på tapeten ändå. Så det är likt "avnazifieringen" bara svepskäl som lät bra. Putin tog helt enkelt chansen och missbesömde både insatsen och responsen mot den. Det Putin endast lyckats bevisa är NATOs legitimitet. Finns alltså goda skäl att små gamla suveräna stater vill vara i en allians för deras egna säkerhet. Även jag brukade ifrågasätta deras organisation och legitimtet. Nu har Ryssland spelat dom i händerna
Japp, och ”avnazifiering” när den som ligger först på Rysslands dödslista är en rysktalande jude som öppet pratat om hur stolt han är över sin farfar som stred mot tyskarna i WW2, hans farfars tre bröder och deras familjer blev alla mördade av nazister.

Det här sa han till den den dåvarande israeliska premiärministern Netanyahu under den 75:åriga firandet av befrielsen av Auschwitz: “About a family of four brothers.”
Three of them, their parents and their families became victims of the Holocaust.
All of them were shot by German occupiers who invaded Ukraine.
The fourth brother survived.
Two years after the war, he had a son, and in 31 years, he had a grandson. In 40 more years, that grandson became president, and he is standing before you today, Mr. Prime Minister.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hoppas vi når fred imorgon.

Enligt någon här på flashback hade inte Putin verkat optimistik vid samtal med någon europeisk potentat.

Så en överenskommelse i morgon är omöjlig.

Jag tippar på 14 dagar till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in