2022-03-15, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Hur menar du? Han/hon skrev följande:

Han känner... och jag känner andra människor. Men man kan inte bygga argument på dom man umgås med.

Du kan sluta quota mig och istället läsa de länkar jag skrivit. Du har hängt upp dig på en snutt text och använder det som något motargument. Jag har rätt, gå vidare bara
Citera
2022-03-15, 23:00
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Jag kan tyvärr inget om börser och aktier.
Det enda jag vet är att de som producerar och kontrollerar spannmål, gas och olja - de styr i praktiken resten av världen som är beroende av att importera dessa.
Alltid roligt när självuttalade ekonomiskt illitterata människor försöker framstå som experter i samma mening som de säger att de inte har en susning om vad de talar om,
Citera
2022-03-15, 23:00
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det verkar vara ren semantik här. Varför man inte använder ordet "konkurs" då det gäller stater vet jag inte, det är som du säger statsbankrutt som gäller. Same shit, different name...
Gemene flashbackaren verkar tro att det är konkurslagen som diskuteras i nationalekonomi.
Således spelar det ingen större roll om statsbankrutt eller statskonkurs används.
Huvudsaken är att SVT-reportaget använder begreppet vilket gör att trådstarten legitim.
Citera
2022-03-15, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Jätten Ryssland har ungefär lika mycket ekonomiskt slagkraft som lilleputtlandet Belgien i EU. Och då är Rysslands fantastiska intäkter för gas (700 miloner euro per dag) Inräknade, oljeexporten lite mindre. Så, du ser att Ryssarna är helt beroende av sin exportmarknad av energi för att överleva i längden.
Ryssarna har positiv handelsbalans, låg statsskuld och bra budgetunderskott. Jämför dessa siffror mot euroländerna

Ett lands ekonomi är mer än BNP.
Citera
2022-03-15, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ryssarna är inte som Stockholmare som lever på lån.
Vill inte de som lånat ut få betalt får de skylla sig själva.

Nej de lever just inte på lån. Svenskar och greker lever på lån.
Citera
2022-03-15, 23:02
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Jag kan tyvärr inget om börser och aktier.
Det enda jag vet är att de som producerar och kontrollerar spannmål, gas och olja - de styr i praktiken resten av världen som är beroende av att importera dessa.

Ryssland kan kontrollera det hur mycket dom vill. Men vad gör dom när inflationen börjar skena? Eller när det inte finns några varor att köpa pga alla sanktioner.

Ta en sån sak som toapapper. Det importerar Ryssland. Man har alltså inte ens förmågan att själva producera en sån basal vara.
Citera
2022-03-15, 23:03
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Det är trams. Det är tveksamt om begreppet konkurs alls kan tilläpas på ett land. Deras skulder är låga de har en stor hög med guld och obegränsat med olja som de kan betala med.

Korrekt. Ryssland har bunkrat guld de senaste 15 åren och har nu 2300 ton (var de nu har sitt lager?). Olja finns i överflöd. Ingen i världen vet heller exakt hur mycket olja som ligger begravd i Ryssland - inte ens ryssarna själva - eftersom oljefyndigheter med väldigt stor sannolikhet ännu ligger oupptäckta i Sibirien och Norra ishavet.
Citera
2022-03-15, 23:04
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Vad innebär egentligen konkurs i detta avseende? De kanske bara säger fck you och skiter att betala och vänder sig mot Kina. Sen vid förhandlingsbordet så löser ryssarna det.

Precis vilket gör att detta enbart kommer drabba väst. Det är väst som förlorar pengarna.

Våra genier till ledare har gjort det igen Alltså satt krokben för sig själva.
Citera
2022-03-15, 23:06
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElongatedMuskrat
Precis vilket gör att detta enbart kommer drabba väst. Det är väst som förlorar pengarna.

Nej. Det blir långivarna som tar över Rysslands tillgångar när landet kollapsat.
Citera
2022-03-15, 23:07
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElongatedMuskrat

Våra genier till ledare har gjort det igen Alltså satt krokben för sig själva.

Det har redan drabbat Ryssland, det har inte drabbat oss. Varför tror du att det är så?
Citera
2022-03-15, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Korrekt. Ryssland har bunkrat guld de senaste 15 åren och har nu 2300 ton (var de nu har sitt lager?). Olja finns i överflöd. Ingen i världen vet heller exakt hur mycket olja som ligger begravd i Ryssland - inte ens ryssarna själva - eftersom oljefyndigheter med väldigt stor sannolikhet ännu ligger oupptäckta i Sibirien och Norra ishavet.

Många länders guldreserver verkar sakna en hel del av sitt verkliga lager vid inventering, i Rysslands fall så är bristen säkert mycket mycket större.

Om alla länders uppgivna guldreserver räknas ihop är detta troligtvis mer än allt guld som tagit upp.
Citera
2022-03-15, 23:08
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
1.5 biljoner i skuld? Amatörer. USA har 280 biljoner i skuld. Jag tror nog Ryssland klarar sig.

Ännu en nisse som har blandat ihop en amerikansk Biljon med europeiska Miljard . En amerikansk Biljon är samma som en miljard europeiska pengar. Det är bara det efterblivna sättet av U.S. att ha egna räknesätt. Det skiljer 3 (tre) nollor från den europeiska miljarden att bli en europeisk billion. Du har just räknat upp den amerikanska statsskulden 280x och den ryska statsskulden 1,5x för ingen anledning alls . Grattis. Bli inte anställt på bank bara och fråga din lärare om varför hen inte lärt ut dig skillnaden mellan amerikanska och europeiska storlekar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in