2022-03-15, 22:42
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Jag har självklart rätt.

Svenskar har en högre belåningsgrad än hushåll i nästan alla jämförbara länder. Notera även att det är populärt att höja bolånet i stället för att ta ett privatlån.
https://www.xn--tillvxtsverige-9hb.se/sa-mycket-lan-har-en-svensk-i-genomsnitt/
https://xn--privatln24-75a.se/lander-med-hogst-belaning/
https://omni.se/sveriges-skuldkvot-bland-de-hogsta-i-varlden/a/VVq4r

Duger dessa argumenten för herrn?

Att ha skulder är väl inga problem om man nu kan betala skulderna. Dessutom så har man ju även tillgångar. Tittar du på nettoförmögenhet så slår vi Ryssarna på fingrarna alla dagar i veckan. Ryssland har ungefär 3 gånger så stort BNP som Sverige, samtidigt är man 145 miljonet människor. Katastrofalt dåligt med tanke på alla naturtillgångar man har.

Det enda man verkar göra för pengarna är att satsa på militären, men inte ens det verkar vara så lyckat.
Citera
2022-03-15, 22:44
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Juggenauten har rätt. Och det stöds rent objektivt av svenskarnas lånegrad i förhållande till inkomsterna. Det har aldrig funnits så stor skillnad mellan dessa två , någonsin. Vi är förskuldade upp över öronen som vi aldrig varit någonsin i den svenska historieskrivningen.

Rent objektivt sett så har du fel,

Nu byggde han sitt argument på dom han umgås med. Jag umgås med andra människor än vad han gör.
Citera
2022-03-15, 22:44
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
Statskonkurs är synonym. Dåså...

Det verkar vara ren semantik här. Varför man inte använder ordet "konkurs" då det gäller stater vet jag inte, det är som du säger statsbankrutt som gäller. Same shit, different name...
Citera
2022-03-15, 22:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kommissarie.Hybris
Frågan är hur mycket det har planerats för detta i förväg.

Men det verkar absolut som att man har tänkt iallafall en del på vad som kan hända.

China/Saudi och eventuellt Indien kan var ett ess i rockärmen för Putin och Ryssland.

I bästa fall för Ryssland så har man support nog för tillräckligt många länder för att sätta hela världsekonomin i gungning. Tänker tex på Saudi och deras snack med Kina att börja handla olja i Yuan. Vilket eventuellt skulle vara början till slutet för Petrodollarn beroende på hur det går.

I värsta fall vänder alla, då menar jag alla och inte bara väst som nu, och då har man ju givetvis problem. Svält, massdöd, slutet för Ryssland och folket typ.

Hur som helst så tror jag det finns risk att världsordningen tiltar bort från oss i väst och mot Kina/Ryssland osv istället. Eller så kommer vi få se extrem humanitärkatastrof i Ryssland.

I bästa fall backa EU/NATO/USA från allt, låter Ryssarna göra sitt, ser till att hålla Ukraina neutralt osv så kan allt ovan undvikas.

Finner inte risken särskilt stor för kärnvapenkrig om jag ska vara helt ärlig.
Men tji får väl när det flyger nukes över huvudet på en
Det ör korrekt att Saudiarabien tänker betala med yuan. Kina är världens största importör av olja och får 25% av Saudi. Även läst att oljeexporten från Ryssland kommer att ske i yuan.
Dessutom kommer nu Indien att öka sin import av olja från Ryssland. Orsaken ör de höga världsmarknadspiserna på olja till följd av sanktionerna mot Putin. Ryssland säljer då istället med rabatt till Indien.
Jag tror vi står inför en ny världsordning. Kina styr världshandeln och Ryssland gas och energikällor.
USA har missat nåt.... eller ej?
EU är iallafall rökta. Tyskland fortsätter importera olja, från Ryssland, de har inget annat val.
Senast redigerad av Mary99 2022-03-15 kl. 22:54.
Citera
2022-03-15, 22:47
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Det ör korrekt att Saudiarabien tänker betala med yuan. Kina är världens största importör av olja och får 25% av Saudi. Även läst att oljeexporten från Ryssland kommer att ske i yuan.
Dessutom kommer nu Indien att öka sin import av olja från Ryssland. Orsaken ör de höga världsmarknadspiserna på olja till följd av sanktionerna mot Putin. Ryssland säljer då istället med rabatt till Indien.
Jag tror vi står inför en ny världsordning.
USA har missat nåt.... eller ej?
EU är iallafall rökta.

Men om allt är frid och fröjd och sanktionerna inte spelar nån roll för Ryssland varför öppnar man inte börsen?

När Moskvabörsen öppnas så kommer Putins dagar vara räknade.
Citera
2022-03-15, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick
Hur mycket av den svenska exporten är beroende av ryssland? Klarar jag mig som vanlig svensk arbetandes på ett högteknologiskt företag tror du? Jag måste säga att det känns riktigt dåligt att gå in i denna utnötningskamp mot den ekonomiska jätten ryssland.
Givetvis ger detta ringar på vattnet för hur andra länder väljer att bygga samarbeten och BRICS-länderna följer nog utvecklingen noggrant.

Denna ekonomi bygger på tillit. Har du inte tillit från deltagare så blir systemet värdelöst.

Du verkar fö vara en riktig tönt. Svara på det jag faktiskt skriver eller svara inte alls.
Citera
2022-03-15, 22:54
Medlem
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ryssland-vantas-ga-i-konkurs

Konsekvenser?

Det är trams. Det är tveksamt om begreppet konkurs alls kan tilläpas på ett land. Deras skulder är låga de har en stor hög med guld och obegränsat med olja som de kan betala med.
Citera
2022-03-15, 22:54
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick
Hur mycket av den svenska exporten är beroende av ryssland? Klarar jag mig som vanlig svensk arbetandes på ett högteknologiskt företag tror du? Jag måste säga att det känns riktigt dåligt att gå in i denna utnötningskamp mot den ekonomiska jätten ryssland, vår export kommer ta rejäl skada av det här.

Jätten Ryssland har ungefär lika mycket ekonomiskt slagkraft som lilleputtlandet Belgien i EU. Och då är Rysslands fantastiska intäkter för gas (700 miloner euro per dag) Inräknade, oljeexporten lite mindre. Så, du ser att Ryssarna är helt beroende av sin exportmarknad av energi för att överleva i längden.
Citera
2022-03-15, 22:57
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Jätten Ryssland har ungefär lika mycket ekonomiskt slagkraft som lilleputtlandet Belgien i EU. Och då är Rysslands fantastiska intäkter för gas (700 miloner euro per dag) Inräknade, oljeexporten lite mindre. Så, du ser att Ryssarna är helt beroende av sin exportmarknad av energi för att överleva i längden.

Ja jag vet, att oroa sig för ekonomiska konsekvenser som svensk av att sanktioner mot Ryssland är vansinne. De har ytterst liten påverkan på vår ekonomi. Av vår export är 1.4 procent till Ryssland, det är inom gränserna för ett räknefel.
Citera
2022-03-15, 22:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Men om allt är frid och fröjd och sanktionerna inte spelar nån roll för Ryssland varför öppnar man inte börsen?

När Moskvabörsen öppnas så kommer Putins dagar vara räknade.
Jag kan tyvärr inget om börser och aktier.
Det enda jag vet är att de som producerar och kontrollerar spannmål, gas och olja - de styr i praktiken resten av världen som är beroende av att importera dessa.
Citera
2022-03-15, 22:59
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Är du lite efter kanske?

Verkar ju bli bye bye till petrodollar snart. 😂🤷‍♀️
Naw... är du lite efterbliven?

Snarare bye bye till Ryssland.

Återkom om ett år och så får vi se hur mycket det är kvar av Rysslands ekonomi.

Det här är något som den mäktiga DOLLAR kommer vinna och Ryssland förlora.
Citera
2022-03-15, 22:59
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Verkar som många här inne inte förstår vad en statskonkurs är.
Det sker när en stat ställer in betalningar oavsett anledning.
Ryssland kommer inte kunna ta nya lån och förmodligen ser vi hyperinflation på sikt om Kina inte går in.

Kineserna är alltid intresserade av gruvor, oljefält o fabriker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in