2022-03-14, 14:58
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är helt klart motbjudande med folk som Bert Karlsson och Jan Emanuel som tjänar grova pengar på flyktingmottagandet. Men det beror ju på våra överdrivet präktiga politiker som tycker att Sverige ska vara världsledande inom flyktingpolitik, en humanitär stormakt. Det är därför vi har hamnat i en situation där varken boende, utbildning eller andra resurser räcker till för de flyktingar MP och andra tar emot med öppna armar.. De nya problemen med gängkrig och parallella samhällen beror på den generösa flyktingpolitiken.
Flykting ska man vara till det lugnat ned sig och man kan flytta hem igen. Annars är man en invandrare, och då gäller helt andra kriterier.
Jag säger bara invandrare rakt av.

Jag köper inte vapenargumentet som går ut på att svenskar minsann säljer vapen och därmed är skyldiga till att låta alla som vill bo här permanent. Men jag kan definitivt anse att man har viss skyldighet att ge skydd. 63 länder att exportera till bland annat USA som definitivt inte nöjer våldta vartenda land de har ett intresse av. Det är inte trevligare när amerikaner bombar skolor och sjukhus med oops vi missade än när Ryssland gör det. Krigets terror går främst ut mot civilbefolkningen. Sedan är det väl inte svenska regeringen som sitter och understödjer krig men ändå, vi människor har vissa skyldigheter mot varandra. Även när det kostar. Dvs att erbjuda skydd. Jag föredrar, trots att jag har brutit med min släkt förutom två personer,, att de minderåriga kan tas ut ur landet om det behövs.

Däremot är det regeringens fel att privata ägare skor sig på flyktingkrisen.
Citera
2022-03-14, 16:05
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det troliga är att en stor del av ukrainarna som kommer till Sverige är "ukrainare", som söker sig till Sverige för samma gamla anledningar som tidigare fick människor att resa långt och farligt 2015.

Till exempel enligt vlt familjen Hasanov. Fadern azerbadjan, yrkeserfarenhet "byggbranschen", fyra barn varav ett med Downs.

Citat:
Den första organiserade flyktingbussen från Ukraina anlände till Västmanland igår. Familjen Hasanov från Kiev är sex av de personer som klev av och nu har ett tillfälligt boende på Lindgården i Kila.

https://www.vlt.se/2022-03-11/familjen-hasanov-flydde-nar-det-borjade-skjutas-mot-civila-en-bomb-slog-ned-700-meter-fran-huset

De stannade inte i Polen på sin chans till Sverige. De kommer aldrig att resa hem frivilligt.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-03-14 kl. 16:08.
Citera
2022-03-14, 16:21
Medlem
Kvinnor och barn och man hittar en man att intervjua i ålder som skulle inneburit att han inte fick lämna landet , dessutom har har en medicinsk utbildning .... vad kan detta bero på :)

https://www.expressen.se/nyheter/vi-mots-av-en-enorm-empati-fran-svenskarna/
Citera
2022-03-14, 16:50
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Även när det är ukrainare lär Bankomaten Sverige-ukrainare att vara överrepresenterade kan man förmoda

Citat:
Det har snart gått två veckor sedan Ludmila Melnyk och sju av hennes barn kom till Sverige efter att ha flytt hemstaden Charkiv i östra Ukraina.

https://www.dn.se/sverige/efter-tolv-dygn-i-sverige-var-drom-om-att-atervanda-har-krossats/
Citera
2022-03-14, 18:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Jag förstår självklart, som invandringsmotståndare vad du säger. Men jag kan tyvärr inte anse att man stänger ute grannarna om de riskerar att dö utanför din dörr.

Jag vet inte. Jag ser inte något värde i Sverige. Allt är redan förstört. Vi kommer aldrig att få tillbaka Sverige. Vi har dessutom fullt av invandrare som tydligt diskriminerar och förstör landet inifrån utan att någon bryr sig då det inte gäller dem själva.

Det som verkligen gör mig förbannad är alla som ska göra vinster, särskilt när det kommer till invandrare som glatt suger ut landet och tjänar på att hålla folk nere. Gillar inte svenskar som gör så heller definitivt inte, men blir knappast positivt inställd till förtryckare utifrån. Och nu börjar de (allihop med beteendet) sannolikt att gno de giriga händerna på att få en ny flyktingvåg. Det är inte därför man vill ge människor skydd, som om de vore bankomater. Det ska inte vara vinstdrivande för privatpersoner när vi ger humanitärt stöd och skydd.

Sverige är iofs efter Norge det land som ligger längst bort från Ukraina i Europa, så det argumentet är irrelevant.

I min värld är det mänsklighet som styr, inte geografi. Så jag har inget emot att vi hjälper Ukraina trots att de ligger väldigt långt bort på många plan (ett av världens, inte Europas, mest korrupta länder etc)
Citera
2022-03-14, 18:23
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wetske
Sverige är iofs efter Norge det land som ligger längst bort från Ukraina i Europa, så det argumentet är irrelevant.

I min värld är det mänsklighet som styr, inte geografi. Så jag har inget emot att vi hjälper Ukraina trots att de ligger väldigt långt bort på många plan (ett av världens, inte Europas, mest korrupta länder etc)
Jag anser att geografi är rätt viktigt i ett Europa som bygger på en union med rörelsefrihet. Jag vet att Ukraina inte är medlem. Men jag tycker det är ruttet att tycka att om vi i EU som jag valt att acceptera (tidigare var jag mindre för de här globala utvidgningarna men accepterar att framtiden ligger o en rörlig värld), inte ser ett europeiskt land som granne (vilket det definitivt är till EU-länderna) samtidigt som vår fred hotas och hjälper istället för att fega ur, är det av exceptionell betydelse.

Vi har hjälpt hela världen och du är riktigt ful mot mig som underförstått påstår inte av medmänsklighet det andra människor. Vi har en väldigt stor andel ickeuropeisks invandrare och vi har inte resurser för Ukraina. Vad för skäl förutom mänskliga påstår du att jag drivs av när vi knappast har bostäder? Tror du jag som fsttigsvensk kan tjäna på det här med en grymmare utvidgning av en underklass? Tror du att jag inte känner av taket? Negativa konsekvenser av invandringen?

Vad har du själv för personliga uppoffringar som gör dig så villig att fortsätta ta från de fattigaste (däribland givetvis de invandrare som redan finns här) för att tycka att vi kanske då ska vara så goda att vi dubblar invandringen?

Vi som säger att vi inte vill ha invandring, men att grannlandets flyktingar måste tas emot är inte sämre än vad du är. Hur mycket du än påstår det. Vi är nyktra. Jag tror mina grannar föredrar att jag skulle slita in dem till mig än veta på en svensk längre bort om det var fara för liv och död i mitt närområde.
Citera
2022-03-14, 22:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Jag anser att geografi är rätt viktigt i ett Europa som bygger på en union med rörelsefrihet. Jag vet att Ukraina inte är medlem. Men jag tycker det är ruttet att tycka att om vi i EU som jag valt att acceptera (tidigare var jag mindre för de här globala utvidgningarna men accepterar att framtiden ligger o en rörlig värld), inte ser ett europeiskt land som granne (vilket det definitivt är till EU-länderna) samtidigt som vår fred hotas och hjälper istället för att fega ur, är det av exceptionell betydelse.

Vi har hjälpt hela världen och du är riktigt ful mot mig som underförstått påstår inte av medmänsklighet det andra människor. Vi har en väldigt stor andel ickeuropeisks invandrare och vi har inte resurser för Ukraina. Vad för skäl förutom mänskliga påstår du att jag drivs av när vi knappast har bostäder? Tror du jag som fsttigsvensk kan tjäna på det här med en grymmare utvidgning av en underklass? Tror du att jag inte känner av taket? Negativa konsekvenser av invandringen?

Vad har du själv för personliga uppoffringar som gör dig så villig att fortsätta ta från de fattigaste (däribland givetvis de invandrare som redan finns här) för att tycka att vi kanske då ska vara så goda att vi dubblar invandringen?

Vi som säger att vi inte vill ha invandring, men att grannlandets flyktingar måste tas emot är inte sämre än vad du är. Hur mycket du än påstår det. Vi är nyktra. Jag tror mina grannar föredrar att jag skulle slita in dem till mig än veta på en svensk längre bort om det var fara för liv och död i mitt närområde.

Krimhalvön ligger lika långt bort från Stoclholm som Istanbul, bör vi plocka in alla turkar också?
Citera
2022-03-14, 22:25
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Krimhalvön ligger lika långt bort från Stoclholm som Istanbul, bör vi plocka in alla turkar också?
Har vi inte redan tagit in en mängd människor därifrån.

Jag är extremt säker på det.
Senast redigerad av AdMortem 2022-03-14 kl. 22:27.
Citera
2022-03-14, 23:06
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/afrikanska-soldaterna-till-putin-vi-ar-redo/

Ryssland har många länder på deras sida. Flertalet afrikanska bland annat.

Det är väldigt intressant att se hur folk anser att just människor från Ukraina är särskilt lite värda att ta in efter flera decennier av invandring hit. De är inte värda tillräckligt mycket eftersom de är för ljusa för antirasister.
Citera
2022-03-15, 22:58
Medlem
frågan är väl snarare hur många vi kan ta hand om?

ygeman och migrationsverket pratar om fler än 200 000

"Migrationsverket har sagt att det kan komma drygt 200 000 flyktingar från Ukraina till Sverige före sommaren. Men nu säger migrationsminister Anders Ygeman att han tror att det kan bli fler. Han tror att tolv miljoner ukrainare kan komma att fly från Ukraina till andra länder."

https://sverigesradio.se/artikel/migrationsminister-anders-ygeman-tolv-miljoner-kan-tvingas-fly-fran-ukraina

kanske hälften barn? 6 miljoner?
Citera
2022-03-16, 10:21
Avslutad
Vi kan väl konstatera att så fort kriget är över lär en stor majoritet av ukrainska flyktingar åka hem och får troligtvis en slant av oss för att lämna.

Jag ser detta intressant eftersom invandringsfrågan kommer att få en annan syn inför valet och kommande fyra åren, här kommer vi se hur ukrainska flyktingar beter sig. De har inte tid att sälja droger på förorter och hålla på med gangsterrap etc.
Citera
2022-03-16, 21:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
frågan är väl snarare hur många vi kan ta hand om?

ygeman och migrationsverket pratar om fler än 200 000

"Migrationsverket har sagt att det kan komma drygt 200 000 flyktingar från Ukraina till Sverige före sommaren. Men nu säger migrationsminister Anders Ygeman att han tror att det kan bli fler. Han tror att tolv miljoner ukrainare kan komma att fly från Ukraina till andra länder."

https://sverigesradio.se/artikel/migrationsminister-anders-ygeman-tolv-miljoner-kan-tvingas-fly-fran-ukraina

kanske hälften barn? 6 miljoner?

Satan, men då är det dags för de här j-a östländerna att hjälpa till, de får biljoner av oss genom EU, men anser sig in inte ha några som helst skyldigheter.

Vi fick ta emot vartenda flykring de kastade ut sist det begav sig. Inte en jävla flykting släppte de in, men varenda EU-miljard skulle de fortfarande kräva. Svin. Nu får de fan betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in