2022-03-15, 22:31
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteAntiVaxxer
Du kan inte använda ditt Mastercard i Ryssland. Ryssarna kan inte använda sina Mastercard här. Dvs den öppna ekonomin lider.

Långivare och investerare till Ryssland ser sina investeringar bli värdelösa. Din pension bla.

Vad är det du inte förstår? Den globala ekonomin är helt beroende av fritt flöde kapital och varor. Du som svensk torskar på det om den globala ekonomin inte fungerar.

Den globala ekonomin är inte så beroende av Ryssland som du tror. Jag har inte sett några som helst konsekvenser än. Men om det du säger är sant så verkar det ju vara guldläge att köpa kraftigt rabatterade ryska aktier, tar och fixar det när den ryska börsen öppnar imorgon

Men du har rätt, min portfölj har faktiskt minskat med brutala 5% sen konflikten startade, snart kommer jag inte ha råd att äta
Senast redigerad av OrangePick 2022-03-15 kl. 22:34.
Citera
2022-03-15, 22:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Exakt!

Nej, ett land kan inte ”gå i konkurs” som t.ex ett företag kan.

Det som händer är att landet kommer försöka förhandla med sina långivare.

I det här fallet är det ju inte så att Ryssland inte kan eller vill betala. Men deras enda alternativ är rubel och då kan jag inte se att låntagaren inte kommer acceptera det.

Bättre det än att skriva av skulder, som man alltså ofta får göra när länder går i konkurs(vilket förövrigt inte är så ovanligt).

jaha! Putler klarar sig.
Citera
2022-03-15, 22:34
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ryssland-vantas-ga-i-konkurs

Konsekvenser?

Inga konsekvenser. Alla Putinkuksugare på FB påstår att Ryssland inte har några större lån till utländska lånegivare.

Skämt åsido. Kan man sätta en regering i konkurs ? Blir lånegivarna gladare av det ?

Och vad betyder det för lånegivarna ?
Citera
2022-03-15, 22:35
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ryssland-vantas-ga-i-konkurs

Konsekvenser?

Min granne som är nationalekonom säger att nationer inte kan gå i konkurs. Konkurs är en term som överhuvudtaget inte används när det gäller stater.
Citera
2022-03-15, 22:36
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Min granne som är nationalekonom säger att nationer inte kan gå i konkurs. Konkurs är en term som överhuvudtaget inte används när det gäller stater.
Fråga din granne om han känner till det anrika ordet statsbankrutt.
Citera
2022-03-15, 22:37
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Valutamarknaden tar Rysslands "konkurs i morgon" med ro. Sedan botten förra veckan har rubelns värde stigit ca. 25%.

Tittar man på rubelkursen framstår det som troligt att någon sitter och eldar den valutareserven som är kvar för att hålla uppe rubelkursen. Duktiga dagliga spikar i kursen på en rätt så illikvid marknad (finns ingen som har anledning att köp rubel med dras ytterst begränsade handel).

Men det som händer är att ryssarna kommer att få avsevärt högre lånekostnader även när dom lånar av kineserna. Lånen tagna där rubel accepteras som betalning kostar ju typ dubbla beloppet i rubel att återbetala, när de lånen börjar förfalla kommer ryssarna bedömt att trycka rubel för att betala och trycka ner rubelkursen ytterligare. Lägg där till att Ryssland i praktiken konfiskerar den ryska medelklassens tillgångar i utländsk valuta (i teorin allas, men det är ju Ryssland), den ryska börsen är stängd för att undvika avförsäljning och inga utländska investerare kommer att peta in en dollar där eller i Ryssland i allmänhet på lääääänge så är den ryska medelklassen ekonomiskt körd med den stadiga ryska tvåsiffriga inflationen som redan råder.

Så Putin har lyckats med konststycket att under trevlig veckors tid bedrivs ett krig som skulle varat i tres dagar och därtill skickat den ryska ekonomin 30 år bakåt i tiden. Starkt jobbat.
Citera
2022-03-15, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
De tillgångar man oftast har som boende och bilar t.ex är ju ingen direkt säker tillgång i kristider.
Visst, ha ett hus/gård på landet är guld värt när det krisar men vad skall Pelle med sin lägenhet mitt i Stockholm? Belånad över öronen och lägenheten kan falla i pris som ingeting.

Vi lever självklart bättre än Ryssen men vi är generellt sjukt belånade.

Visst är många belånade. Det beror på att folk tillåter makten att styra samhället dit. Och att folk är dumma nog att låna till värdeminskande skit. Pengar har bara en funktion, byte för utförda tjänster eller produkter. Att spara i pengar är det sämsta valet av alla. Alternativet för de flesta är spara i boendet. Att fasta tillgångar tappar värde i kriser är inget nytt men det finns iaf något värde kvar i de flesta fall. Om inte annat som skydd. Ägandet är sekundärt. I krissituationer är det mat, värme och säkerhet som kostar. Boendet har bara ett värde om man kan vara trygg, varm och säker i det akuta skeendet men sedan när marknaden stabiliserats kommer det tillbaka. Som alltid. Samma gäller inte pengar, de kan bytas, konfiskeras eller försvinna. Samma gäller skitprodukter som aktier, bilar och annat krafs.
Citera
2022-03-15, 22:38
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Fråga din granne om han känner till det anrika ordet statsbankrutt.

Japp, statsbankrutt och t ex statsförfall (failed state) är vedertagna ord i detta sammanhang, men uppenbarligen inte "konkurs".
Citera
2022-03-15, 22:39
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Japp, statsbankrutt och t ex statsförfall (failed state) är vedertagna ord i detta sammanhang, men uppenbarligen inte "konkurs".
Statskonkurs är synonym. Dåså...
Citera
2022-03-15, 22:40
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Bland det dummaste argumentet jag hört. Du bygger ditt argument på dom du umgås med, inte fakta. Jag känner många svenskar som har mer pengar än lån, så vem av oss har mest rätt?

Juggenauten har rätt. Och det stöds rent objektivt av svenskarnas lånegrad i förhållande till inkomsterna. Det har aldrig funnits så stor skillnad mellan dessa två , någonsin. Vi är förskuldade upp över öronen som vi aldrig varit någonsin i den svenska historieskrivningen.

Rent objektivt sett så har du fel,
Citera
2022-03-15, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick
Den globala ekonomin är inte så beroende av Ryssland som du tror. Jag har inte sett några som helst konsekvenser än. Men om det du säger är sant så verkar det ju vara guldläge att köpa kraftigt rabatterade ryska aktier, tar och fixar det när den ryska börsen öppnar imorgon
Det hela handlar om att man minskar öppenheten och aktivt splittrar upp systemet. Det är självskadebeteende.

Sverige är ett litet exportberoende land som förlitar sig på, för sin överlevnad, att det globala systemet fungerar.
Citera
2022-03-15, 22:42
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteAntiVaxxer
Det hela handlar om att man minskar öppenheten och aktivt splittrar upp systemet. Det är självskadebeteende.

Sverige är ett litet exportberoende land som förlitar sig, för sin överlevnad, på att det globala systemet fungerar.

Hur mycket av den svenska exporten är beroende av ryssland? Klarar jag mig som vanlig svensk arbetandes på ett högteknologiskt företag tror du? Jag måste säga att det känns riktigt dåligt att gå in i denna utnötningskamp mot den ekonomiska jätten ryssland, vår export kommer ta rejäl skada av det här. Både du och jag vet exakt hur mycket det rör sig om, men det blir betydligt roligare om du skriver det så att vi alla kan få skratta åt det.
Senast redigerad av OrangePick 2022-03-15 kl. 22:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in