2022-03-15, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteAntiVaxxer
Det är ganska knasigt att stänga ut Ryssland från betalsystemen. Dessa system är blodådror i vår civilisation och gör så att världen snurrar. Denna sanktion förändrar allt
Det är ännu knasigare att invadera ett annat land. Handlingar får konsekvenser. Tror att när någon likviderat Putin så är dom välkomna igen. Rysslands beteende kategoriseras nog inte till det civiliserade så dom tillhör inte civilisationen längre
Citera
2022-03-15, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick
Ja jag kommer nog sitta här och gråta när alla dessa rubel slutar rulla in på den europeiska marknaden.
USD samt Swift, VISA och Mastercard är det ju.
Citera
2022-03-15, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Det är ännu knasigare att invadera ett annat land. Handlingar får konsekvenser. Tror att när någon likviderat Putin så är dom välkomna igen. Rysslands beteende kategoriseras nog inte till det civiliserade så dom tillhör inte civilisationen längre
Du jämför äpplen och päron
Citera
2022-03-15, 22:18
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteAntiVaxxer
USD samt Swift, VISA och Mastercard är det ju.

Men vad försöker du säga nu? Jag använde mitt mastercard senast idag. Och överföringen till den europeiska banken fungerade ju också utan problem, så swift verkar inte ha några problem.

Jag äger även några tusen dollar, menar du att dessa nu inte är giltiga som betalmedel?
Senast redigerad av OrangePick 2022-03-15 kl. 22:21.
Citera
2022-03-15, 22:21
Medlem
Valutamarknaden tar Rysslands "konkurs i morgon" med ro. Sedan botten förra veckan har rubelns värde stigit ca. 25%.
Citera
2022-03-15, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Fast många har mer tillgångar än lån. I normala fall är "pengar" rätt värdelöst att spara i.

De tillgångar man oftast har som boende och bilar t.ex är ju ingen direkt säker tillgång i kristider.
Visst, ha ett hus/gård på landet är guld värt när det krisar men vad skall Pelle med sin lägenhet mitt i Stockholm? Belånad över öronen och lägenheten kan falla i pris som ingeting.

Vi lever självklart bättre än Ryssen men vi är generellt sjukt belånade.
Citera
2022-03-15, 22:24
Avstängd
Haha, det börjar likna en fars om detta stämmer.
Först inför man en massa sanktioner varpå man vill ha betalt..
Kanske har den judiska eliten något i bakfickan med detta?
De går ju all in just nu...
Citera
2022-03-15, 22:26
Medlem
Naofumis avatar
Citat:
Nej pengarna har inte blivit stulna/frysta för att Ryssland litade på det finansiella systemet.

Jo, det är exakt vad som har hänt, oavsett så har man alltid kunnat lita på att ett lands tillgångar var säkra så länga man använda USAs finansiella system. Den tiden är nu för alltid över.

Citat:
Pengarna har blivit stulna/frysta för att Ryssland invaderar och bombar ett annat land.

Derp, ska vi då anta att USA och all dess lydstaters tillgångar är frysta för att miljoner de har bombat ihjäl i Afghanistan, Syrien, Irak, Irak igen, Libyen osv?

Eller vad sägs om Saudiarabiens tillgångar för att de bombat ihjäl 250k barn i Yemen?

Citat:
Nej, man kan inte starta ett krig och sedan åberopa force majeure p.g.a. kriget man startade, för att slippa betala för sig.

Ryssland vill knappast slippa betala för sig, tvärtom det har väldigt goda förutsättningar att betala. Däremot har ju PK-diktaturna helt kasta alla internationella regler och normer åt sidan och stulit Ryssland tillgångar.

Tveksamt att säga att Ryssland starta kriget också med tanken på att den Ukraniska regimen har bombat barn i Donbas i 8 år och fullständigt strunta i Minsk 2 fredsavtalet, utöver det så har ju NATO expanderat in i Ukraina trots att Ryssland varnat och försökte lösa situationen diplomatiskt i över 8 år, 15 år egentligen. CIA publicerad en rapport redan 2008 där de sa att om Ukraina blev erbjuden medlemskap i NATO så skulle det leda till ett inbördeskrig i Ukraina som Ryssland oundvikigen skulle dras in i.

Den huvudsakliga skyldiga parten är alltså utan tvekan USA. Det var inga problem fören USA störtade Ukrainas demokratiskt valda regeringen 2014, inte heller fören USA uppmuntra Ukraina att gå med i NATO, byggde militärbaser i landet samt uppmuntra Ukraina att strunta i Minsk 2 fredsavtalet.

En liten film så du kan uppdatera dig om situationen.
https://swebbtv.se/w/tHWG7e3Hgy8V7szBme175v
Citera
2022-03-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick
Men vad försöker du säga nu? Jag använde mitt mastercard senast idag.
Du kan inte använda ditt Mastercard i Ryssland. Ryssarna kan inte använda sina Mastercard här. Dvs den öppna ekonomin lider.

Långivare och investerare till Ryssland ser sina investeringar bli värdelösa. Din pension bla.

Vad är det du inte förstår? Den globala ekonomin är helt beroende av fritt flöde kapital och varor. Du som svensk torskar på det om den globala ekonomin inte fungerar.
Citera
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarslira
Vilken tramstråd !
Är det något som snabbt är på väg mot det som TS kallar konkurs är det USA, tappar dollarn sin reservvaluta status, ja då är det kört för det judiska påfundet FED.

Tack, äntligen någon som verkar fatta något.

När Ryssland isoleras kommer istället andra handelsparterns och tar över. När länder som Kina och Indien börjar svänga om från väst till öst kommer de också växla in sina dollar$ mot valutor som är uppbackade av reellt värde. Att ha Rubel i sitt kassaskåp som går att byta mot olja är bättre än att ha Dollar$ som går att växla mot vadå? Slippa hot om att se demokratiska bomber™ regna ner över sitt land? Det fick både Khadaffi och Saddam erfara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Nej, men det är helt säkert att det inte kommer bli så.

Det här kommer ha extremt marginell påverkan på alla andra än Ryssland.

Världen kommer rulla på som vanligt, ingen kommer märka något. Utanför Ryssland då.

Är du lite efter kanske?

Verkar ju bli bye bye till petrodollar snart. 😂🤷‍♀️
Citera
2022-03-15, 22:30
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Jag känner ytterst få Svenskar som har mer pengar än lån. De allra flesta är i minus.

Bland det dummaste argumentet jag hört. Du bygger ditt argument på dom du umgås med, inte fakta. Jag känner många svenskar som har mer pengar än lån, så vem av oss har mest rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in