Citat:
Ursprungligen postat av
Captinhero
kanske testa Kbt ? prata med psykolog, försök kanske samla dina besparningar på färre ställen tex ett konto du ”inte ” kan röra. Sen ”slänger” du bort nyckeln och låter de växa.
försök göra ett veckoschema kanske typ söndagar så kollar du inga konton bankerna etc och försöker enbart fokusera på nya hobbys , träffa folk , ”njuta av livet” utan att tänka på ekonomi.
Saken är, jag rör inte mina besparingarna, jag lägger de på en hög och sedan tittar jag på saldot i appen. Har hört historier om folk som förlorar allt och det varit de bästa de varit med om eftersom det öppnande nya dörrar. Jag lever som en maskin just nu...
Citat:
Ursprungligen postat av
Niggward
Det låter inte alls roligt. När det kommer till ekonomi så brukar det som oftast ligga något emotionellt bakom ens ekonomiska beslut.
Kommer du från en fattig uppväxt? Har du varit med om något som fick dig att aldrig våga förlora pengar? Är det makt och status du strävar efter?
Detta låter mer som terapi så jag hade börjat där.
Tänker också mycket på pengar ibland, men i min värld är det nog när jag mår bra, vilket är nu. Tid är alltid mer värt än pengar enligt mig.
I ditt fall känns det som ett tvångsbeteende eller att du gömmer dig bakom jobb för att fly från något annat. Det viktigaste i livet är relationer och upplevelser. Ingen ligger på sin dödsbädd och tänker på pengar eller räkningar.
Håller med allt det du säger. Kommer inte från en fattig uppväxt men mina förädrar fick mig när de var låg avlönade doktorander. Jag kommer ihåg hur vi bodde i en etta medan alla kompisar bodde i villor och hade bil. Detta skappade någon typ av avundsjuka. När mina föräldrar efter många år själva kunde köpa en villa så antar jag det skapade en illussion att mer pengar ger ett bättre liv.
Har alltid haft något typ av beroende sen jag var liten. Kommer ihåg som ~tioåring hur jag ständigt räknade mina pengar och har läst mina dagböcker från den åldern hur jag varje dag skrev ned hur mycket pengar jag har.
Håller med om att den känns som att jag flyr från något, tror det är främst ensamheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
MASSAGATTI
Finns en del som bara lägger pengarna på hög hela livet och sen står de där på ålderns höst med en säck pengar men aldrig haft kul. Minns den där snåla gubben som hade 6 mille hemma som bara spara och spara samt snål som en jude. Han satt bara hemma och jobbade samt levde på samma
billiga skitmat typ hela livet.
Näe du TS du behöver nog träffa en hjärnskrynklare som får dig på lite andra tankar,bra att du har
ordnad ekonomi men du måste leva också .
Detta är mina mardröm, men samtidigt är det spåret jag följer just nu...
Citat:
Ursprungligen postat av
Sorgensvart
Det du beskriver låter som ett missbruk.
Det är ett missbruk. Jobbar aldrig mindre än 40h/vecka men snittar säkert 55h. Ibland har jag extrema dagar där jag jobbat 16h under en dag. Är så sliten mot kvällen, men samtidigt så pumpar hjärtat så hårt att jag inte kan sova.
Citat:
Ursprungligen postat av
ComedyBall
Känner igen mig mycket, att hela tiden jaga jaga jaga och blicka framåt till en dag där man är nöjd och allt är på sin plats. Men den dagen kommer aldrig, så är det bara. Det är illusion.
Stanna upp, varva ner, öva på att vara tacksam för vad du har. Den som ständigt jagar mer kommer ALDRIG vara nöjd. Spelar ingen roll om det är pengar eller vad det nu är.
Inse att du har det bättre ställt än de flesta på jorden, att du har tak över huvudet, att du kan äta dig mätt varje dag, att du har hälsan i behåll. Prioritera istället tid med sånt du gillar och med människor du bryr dig om, det är det som spelar roll i slutändan. För tid får du aldrig tillbaka.
Jag vet att jag har det så sjukt bra ställt, bara min boende situtation är som tagen ur en dröm. Men jag jämför med ständigt med de som är ovanför mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
FlyboySeven
Hej
Mycket vill ha mer
Prova tänk lite buddistiskt här.
Prova att göra dig av med allt materialistiskt.
Ju mindre du har desto mindre behöver du
Prova att hjälpa en ny människa varje dag eller en gång i månaden.
Snart inser du att du kan bli fullkomligt lycklig helt gratis
Sälj alla dina lägenheter och sätt in pengarna i en indexfond i en ISK.
Avanza zero kanske den är gratis
Nu kan du i princip leva på avkastningen och kan flytta in i en finare hyreslägenhet.
Gå ner i arbetstid till 4 timmar per dag.
Byt till ett jobb du älskar.
Skaffa en hobby, det har du tid med nu när du bara jobbar 4 timmar per dag.
Hoppas det funkar
Lycka till nu

Tro det eller ej, men jag följer den minimalistiska livsstilen, undrar dock om jag gör det pga snålhet.