2022-03-15, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Jag tror att separatisterna i Donbassområdet som blivit bombade och beskjutna i över 7 år skulle hävda något annat.

Om vi hade fostrat en världsordning där vi värnade om länders suveränitet så hade du haft ett starkare argument, men nu lever vi inte i den världen. Tyvärr har Sverige urholkat både vår neutralitetspolitik och vår trovärdighet när det kommer till internationell rätt efter att det kalla kriget tog slut.

Jag hoppas att Sverige återgår till den neutralitetspolitik samt att arbeta igen för fred och stabilitet i världen, vilket historiskt har tjänat oss väl och även bidrog något för att göra världen bättre.
Du menar de seperatister som med vapen och våld anföll donbass området?
Citera
2022-03-15, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja smidigt med ett så kallat föenklat regelverk.

Ja, jag håller med. Ryssarna har mkt bra saker som vi borde ta efter. Mord? livstid, enkel biljett aldrig mer ut - mindre byråkrati.

Utländsk medborgare/påbrå och begår kriminella handlingar i fantastiska Sverige? Hembiljett efter avtjänat straff. Minst 18 år för icke svenskar vid grövre brott. Så himla bra Sverige hade varit egentligen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Svenskarna i den gamla svenska byn Gammalsvenskby i Ukraina är nu omringad av ryska soldater:

Kommer ryssarna att utplåna byn?

"Endast några få av dem talar idag svenska"
Sådär särdeles svenska är dom inte längre i Gammalsvenskby
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gammalsvenskby
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Det ansågs vara det mest sannolika scenariot av experter om det blev krig innan det hände.
Alla blev överraskade att Putin attackerade på bred front.
Nu kanske Putin får nöja sig med det mest väntade.

Du har säkert sett kartor på Novorossiya. Är det där tänkbart eller för stort?
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpost2
Otroligt många faktafel i din lilla text om kamrat Stalin.

Läs på först som jag sa. Inte propaganda från rySSland.
Citera
2022-03-15, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Det är en teori som många har att Putin vill ha kusten mot svarta havet inkl Odessa. Nu går rykten att det ska ske en landstigning i Odessa närmaste tiden.

Det är möjligt att det är här som Putin vill stoppa och påstå att Ryssland uppnått sina mål. Eventuellt så vill de väl även störta regeringen och ersätta den med en Putinvänlig regering, men det tror jag är en dröm han redan släppt.

Man förstod för någon vecka sedan när han sänkte kraven rejält att det inte gått som planerat.

Hursomhelst så har de flera planer beroende på utfall.
Citera
Medlem
Citat:
Luhansk och Dontetsk (Donbassområdet) utropade sig som självständiga för att de inte accepterade en statskupp var efter landet lät militanta ryssfientliga neo-fascister härska på gatorna. Landet Ukraina attackerade separatisterna i Luansk och Donetsk.

Det startade med paramilitära fascistiska grupper, men dessa har nu införlivats i den reguljära ukrainska armen. Ukraina skrev under fredsavtal (Minsk 1 och Minsk 2) som de Ukraina inte kunde hålla eftersom regeringen inte kunde styra över militären. Till slut pressade militären regeringen (latent hot om en ny statskupp) att helt ge upp Minsk 2 och Ryssland invaderade.

Din information är ständigt felaktig.
Det var ryska ultranationalister som attackerade Ukraina och separatister hakade på.
Ukraina försvarade sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Vilket jävla tjat!
Motiverar det ett krig som förstör både Ryssland och Ukraina för decennier framåt, brott mot internationell rätt och mänskligheten?

Brott mot mänskligheten påbörjades 2014.
Citera
2022-03-15, 21:27
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag tror att separatisterna i Donbassområdet som blivit bombade och beskjutna i över 7 år skulle hävda något annat.

Om vi hade fostrat en världsordning där vi värnade om länders suveränitet så hade du haft ett starkare argument, men nu lever vi inte i den världen. Tyvärr har Sverige urholkat både vår neutralitetspolitik och vår trovärdighet när det kommer till internationell rätt efter att det kalla kriget tog slut.

Jag hoppas att Sverige återgår till den neutralitetspolitik samt att arbeta igen för fred och stabilitet i världen, vilket historiskt har tjänat oss väl och även bidrog något för att göra världen bättre.

Argumentet finns inte för det har dött folk i de fria delarna av dessa provinser också.

Du bara saluför Moskvas propaganda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Läs på först som jag sa. Inte propaganda från rySSland.

Uppenbart här vem som behöver läsa på.
Citera
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Allmänt blaj!

Kan inte du gitta iväg till Plattjord-tråden i stället?

Där finns det rum att få lite ryggdunkar av andra som är lika smarta som dig, använder samma typ av argumentationsbrist som dig och på det även uppskattar källkritik på samma nivå som dig.

Shiiiit, min grabb som går på gymnasiet och läser retorik skrattar sig harmynt åt dina inlägg.

Maken till obegåvad rySSkramare går fanimej inte hitta!

Det enda sättet det här kan sluta på är att rySSland drar sig ur UA, hela UA inkl Krim och på detta betalar stora skadestånd för återbyggandet av UA - pengar som egentligen borde ha allokerats långt innan för att göra rySSland till ett bättre land för alla rySSar och inte bara oligarker med anhang.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Känner du Putin och vet att det här är ett mål för honom?

Ryssland har sedan länge velat destabilisera EU. Flykting-debaclet förra året vid Belarus gräns mot Polen var orkestrerat av Ryssland tillsammans med Belarus.

Detta har bedömare skrivit om redan innan denna kris. Att Ryssland bla använder flyktingströmmar för att skapa friktion mellan EU-länderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in