Citat:
Ursprungligen postat av
Massmedia
Så tror jag också. Även om Ukraina inte går med i NATO så lär de ha en mycket djup relation till NATO och rusta upp sin militär mycket kraftigt tillsammans med NATO. Samt gå med i EU på sikt. Så Ukraina kommer vara lika tätt knutna till NATO som Sverige någonsin varit ändå.
Om man sen kan lösa Donbass- och Krimfrågan på ett sätt som alla (framför allt befolkningen) blir nöjda med så, gott så.
Första stycket: om det ändå vore så enkelt... Fortsatt upprustning är att be om trubbel, men precis som jag — kors i taket — kan förstå hur ryssarna ser på saken kan jag se hur Ukraina får resonera. Knivigt är det.
Jag tror nämligen inte att den ukrainska Nato-frågan är principiell ur rysk synpunkt, utan det handlar just om att man inte vill se någon upprustning. Tror att Ukraina får sköta sina kontakter med Nato/USA under bordet. Ett varningens finger för mer vapen till Ukraina efter kriget. EU, däremot — kan väl bli något av det på sikt.
Andra stycket: Instämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Americanwest
Nej, Ukraina kommer förbli demilitariserat tyvärr, det kommer ryssarna se till. Någon annan lösning som innebär upprustning igen är mindre sannolik.
Min tanke är att det här inte går att lösa med kort varsel, men man kan ju hoppas.