2022-03-15, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Finns hur många som helst om du hoppar över de oficiella ryska källorna.
Men en idé för dig är att du faktiskt försöker faktakolla dina källor med fysiska personer.
Det är så jag gör, får jag samma historia från ett antal personer som jag känner är trovärdiga, så brukar jag faktiskt se rätt kritiskt på media som motsätter det.
Just nu sitter jag i möten veckovis med Ryssar i Baltstaterna och Polen de delar med sig av sin rädsla. Tyvärr har jag tappat kontakten med mina kontakter i Ukraina efter att kriget startade.
Enligt dina källor pågår inget krig.

Kan du komma med något konkret? Inte bara svammel utan konkreta källor som du anser vara trovärdiga.

För min del finns det inga trovärdiga källor någon sida. Jag faktakollar så gott jag kan med både ryssar och ukrainare, även nu. Inte bara du som gör det. Den som letar efter någon "trovärdig" källa kommer slutligen bli dåligt informerad. Det gäller att läsa mellan rader, se saker ur olika perspektiv och göra sin egen källkritik.

Enligt mina källor pågår inget krig. Jag undrar vart du får allt ifrån. Blandar du ihop mig med någon annan användare kanske?
Citera
2022-03-15, 14:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Sägs vara från Mariupol, ryska specialstyrkor lika inkompetenta som resten av ryska armén.

https://mobile.twitter.com/MarQs__/status/1503711150495707140
Citera
2022-03-15, 14:57
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
MAD.

USA vedergäller för hela Nato.

Det är den berömda paragrafen 5 som säger att om ett Natoland blir angripet så reagerar hela Nato. USA är skyldigt enligt avtal att ingripa och vedergälla.

Polen har inga egna kärnvapen så USA, UK eller Frankrike svarar. Jag gissar USA.

Den gäller dock inte om ett Nato land agerar aggressor först... Som när Turkiet sköt ned ett ryskt plan och sprang te USA och Nato direkt och fick kalla handen.
Citera
2022-03-15, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yankee.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/pW5yyG/oligarkernas-superyachter-beslagtas-men-ar-det-lagligt

https://www.google.se/amp/s/www.nbcnews.com/news/amp/rcna18278

Skyddet av egendom är reglerad i Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna. Det är ingen slump. Staten ska inte få ta dina tillgångar utan mycket välgrundad anledning.

Precis och det har man.
Citera
2022-03-15, 14:58
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är väl inte en lika het fråga för Zelensky nu när han fått bekräftat i skarpt läge att de klarar att stå emot någorlunda ändå, och att det går att fixa vapen på olika sätt i vilket fall som helst. Till Rysslands förtret. Om ryssarna vill bevisa något — inte minst för sig själva — måste de skadeskjuta Ukraina rejält.

Så tror jag också. Även om Ukraina inte går med i NATO så lär de ha en mycket djup relation till NATO och rusta upp sin militär mycket kraftigt tillsammans med NATO. Samt gå med i EU på sikt. Så Ukraina kommer vara lika tätt knutna till NATO som Sverige någonsin varit ändå.

Om man sen kan lösa Donbass- och Krimfrågan på ett sätt som alla (framför allt befolkningen) blir nöjda med så, gott så.
Citera
2022-03-15, 14:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Vem som är dummast är en meningslös diskussion.

Om R. peggar rubeln till guld. Och köparen tror att han kan få leverans
av guldet. Så kommer ej rubeln sjunka under den kursen.
Problemet är att få guldet levererat. Och hur länge det räcker .

R. är dumma om de peggar valutan. Guld är det sista de har att köpa saker med.
Trots frysta tillgångar utomlands har Ryssland gott om guld. Bättre man köper det än dollar helt enkelt och är antagligen tanken med att ta bort momsen.

Men jag kan inte förstå att väst ger sig på oligarkerna särskilt de i exil. De är de enda som skulle ha en sportslig att samla en opinion mot Putin. Hur har de tänkt det? Utpressning? Fixar ni inte Putin får ni inte tillbaka era pengar.

Jag tror inte det.
Tvärtom kommer oligarkerna aldrig mer lita på länder i väst.

Dessutom jublar den vanlige Ivan åt det.

Och Kina! När det här är över kommer en försvarlig del av oljeaffärerna och annan handel lämnat petrodollarn för...host, host...yan renminbi.
Citera
Bannlyst
Vad tycker ni om att Elon Musk utmanar Putin i en duell om Ukraina?

Personligen tror jag att om Kamala Harris hade visat sin håriga grotta för Putin så hade han aldrig ens tänkt tanken att attackera Ukraina.

Källa:

https://www.expressen.se/nyheter/elon-musk-utmanar-putin-pa--duell-vill-slass-om-ukraina/
Citera
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Frågan är hur det är med statens utgifter inom landet? Kan Ryssland betala löner till miljontals anställda i offentlig sektor; inklusive poliser som stoppar demonstrationer? Kan de betala alla privata aktörer som utför tjänster till offentlig sektor? Kan alla pensionärer få pension?

Självklart kan de inte göra detta nej.Men de kan ju alltid låtsas som att de gör det och starta upp några gulags igen.Det man inte ser finns inte....TROR en del
Citera
2022-03-15, 15:00
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Ja, det är rusning efter guld från de ryska hushållen, då de vill bli av med sina värdelösa rubel och istället inneha guld. Då slutar centralbanken att själv köpa guld för att inte bidra till att driva ner rubelns värde.

Det som i princip har hänt är att hyperinflationsspiralen har satt igång. Det kan gå väldigt snabbt när allt kollapsar. Kändaste exemplet är nog Tyskland 1922-1923, och Ryssland kan gå minst lika illa. I Tyskland kostade en limpa 160 mark vid årskiftet 1922/1923. På hösten 1923 kostade limpan 200 miljarder mark.

Ryssland gör samma som nazityskland och sverige gjorde tidigare.
Fasta priser på basvaror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
MAD.

USA vedergäller för hela Nato.

Det är den berömda paragrafen 5 som säger att om ett Natoland blir angripet så reagerar hela Nato. USA är skyldigt enligt avtal att ingripa och vedergälla.

Polen har inga egna kärnvapen så USA, UK eller Frankrike svarar. Jag gissar USA.
Så dom övriga natoländerna inte har nåt att säga till om några nato länder vill atombomba ryssland...
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegaming
Låt oss titta på vad du länkade till mig tidigare idag Står det dollar eller rubel?

Russia drops gold tax to encourage savers to dump dollars

https://www.business-standard.com/ar...0900880_1.html
Exakt så!

Man springer iväg och köper guld istället för utländsk valuta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Den gäller dock inte om ett Nato land agerar aggressor först... Som när Turkiet sköt ned ett ryskt plan och sprang te USA och Nato direkt och fick kalla handen.

Precis, ett Natoland som anfaller kan stå ensamma, som Turkiet i Syrien.

När USA anföll Irak så var det ju bara en minoritet av Nato som anslöt. Frankrike och Tyskland behöll ju soldaterna på kasern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in