Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Ja utan tvekan har USA intresse av att skydda Taiwan, och med stor sannolikhet kommer de att göra detta, på ett eller annat vis.
Just nu tror jag inte Kina är beredd att gå i krig mot Taiwan ännu, jag misstänker att de vill fortsätta att bygga upp sin kapacitet till en sådan nivå att de avskräcker USA och dess allierade att blanda sig i konflikten. Detta scenario kanske ligger 10-20 år fram i tiden.
Vi ser hur ofta Kina kränker Taiwans luftrum med stridsflyg, hur de tränar att landsätta större mängd soldater etc.
Men vi ser också hur Kina förbereder sig för ett krig i Stilla Havet, de åtar sig åt fattiga Stilla havsländer som Papua Nya Guinea, Vanuatu, Fiji att bygga hamnar som vida överstiger dessa länder behov, skänker dem bistånd och bygger infrastruktur som gör dem beroende av Kina.
Ryssland är viktig partner för Kina inför en eventuell Stilla Havskonflikt. Dels kan Kina få in råvaror landvägen ifall deras hamnar blockeras av den amerikanska flottan och dels så har de ryggen fri, dvs de kan koncentrera sina trupper till Stilla Havet utan att riskera bli huggna i ryggen.
Hur som helst så hjärntvättas kinesiska barn och ungdomar du på samma sätt som under Mao:s tid, alltså även vad gäller deras syn på Ryssland och Ukraina:
https://youtu.be/MipTHyFXYTE
Jag måste säga att väldigt många kineser, dock inte alla, verkar ha väldigt lätt att falla in i en kollektiv hjärntvätt av primitivaste slag. Förmodligen så har de lättare att bli, totalt, hjärntvättade än t.o.m ryssar. Då det är mest äldre ryssar som blir hjärntvättade, de yngre verkar kunna genomskåda regimens propaganda.