• 1
  • 2
2022-03-14, 23:46
Medlem
Hej!

Jag är så arg på DHL och förstår inte hur detta landet SVERIGE tänker!

Jag beställde lite kosttillskott utanför EU, det skickades med DHL.

DHL bad mig skicka länkar på produkterna jag köpt + vad de innehöll.

Jag gjorde det.

Nu skriver" Gällande bifogad sändning verkar denna innehålla produkter innehållande läkemedelsklassade varor: " Produkter utan läkemedelsklassade ämnen kan ändå klassas som läkemedel när dem utlovar lindrande eller botande effekter.

Hostmedicin är i regel en läkemedelsklassad vara men i just detta fallet så är det texten ”The cough reliver” som gör att den klassas som läkemedel. "

Är dem seriösa?

Produkten innehåller inga läkemedel, det är bara vad kosttillskottet syftar på, cough reliver.

Så om det hade stått på produkten Atom bomb hade det då varit en atombomb. Vad kan jag göra, är så arg det kostade mig 4500 kr det paketet.

Va fan liksom!
Citera
2022-03-15, 00:41
Medlem
Musik.mannens avatar
Konstigt att det är DHL då det oftast är idiot-posten som gör sånt där.
Har själv råkat ut för det för några år sedan då jag vägrade att betala deras utpressningsavgifter på 125kr i deklarationsavgift för paketet plus moms.

Har du varit i kontakt med tullen?
Dom kan ju inte skicka tillbaka paketet utan att först ha varit i kontakt med dig.

Själv har jag nästan slutat med att skicka efter varor utanför EU även Ebay utom vissa undantag för varor som jag inte kan hitta på andra ställen då jag inte vill straffas.

Av ren nyfikenhet vad är det för kosttillskott du beställt?
Det känns som om tullen och fraktbolagen lägger ner mer resurser på att straffa folk som köper kosttillskott än dom lägger ner på folk som köper knark på nätet.
Senast redigerad av Musik.mannen 2022-03-15 kl. 00:47.
Citera
2022-03-15, 00:58
Medlem
Det enda galna är att:

1. Folk använder kosttillskott
2. Att folk dessutom köper in kosttillskott som inte finns inom EU

Du får det att låta som att hela ditt liv hänger på just dessa specifika kosttillskott.
Varför just dom och inga andra? Eller säg inte att du följt rådet från någon amerikansk 12 årig "influencer" på TikTok som tipsade just om dessa specifika kosttillskott.
Vakna, din jävel! Det går bra att använda andra kosttillskott - eller inga alls för den delen.

Du är en sån jävel som ska ha alla grejer på plats innan du gör något.
Ska du spela datorspel, då ska du ha en 100,000 kr dator. När du väl har den, då spelar du ett jävla webbrowser spel som kan köras på en 20 årig tamagotchi.

Fyfan för materialistiska foliehattar.
Du är ju uppenbarligen beroende av denna produkt. Fokusera på det riktiga problemet istället (din besatthet av att äga och konsumera just denna specifika produkten). Shoppinggalning utan dess like, 4500kr för lite kosttillskott. Hoppas du lärt dig en läxa och tar tag i dina problem.

Sen så är det inte DHLs problem att säljaren har skrivit vad produkten innehåller (eller inte innehåller). Det är heller inte DHLs ansvar att varken du eller säljaren kollat upp vad som gäller vid import till EU. Du blev blåst. Vet du varför? För säljaren vet att bara galningar som är beroende av shopping kommer köpa deras produkter. Du blev utnyttjad pga. dina shoppingvanor.

Antar att du redan vid denna stund lagt en till köpsorder på något annat bolag, också utanför EU.
Vissa lär sig aldrig...
Senast redigerad av nyfirma 2022-03-15 kl. 01:09.
Citera
2022-03-15, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyfirma
Det enda galna är att:

Du får det att låta som att hela ditt liv hänger på just dessa specifika kosttillskott.
Varför just dom och inga andra? Eller säg inte att du följt rådet från någon amerikansk 12 årig "influencer" på TikTok som tipsade just om dessa specifika kosttillskott.
Vakna, din jävel! Det går bra att använda andra kosttillskott - eller inga alls för den delen.

Ska du spela datorspel, då ska du ha en 100,000 kr dator. När du väl har den, då spelar du ett jävla webbrowser spel som kan köras på en 20 årig tamagotchi.

Vad är det för idiotiska jämförelser, kosttillskott,- dator för 100000? Jävla attityd att ha mot en berättigad frågeställning av TS. Du ska nog ta något mycket starkare än kosttillskott och tagga ner!
Citera
2022-03-15, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkes21
Vad är det för idiotiska jämförelser, kosttillskott,- dator för 100000? Jävla attityd att ha mot en berättigad frågeställning av TS. Du ska nog ta något mycket starkare än kosttillskott och tagga ner!

Verkligen inte Sveriges eller DHLs fel att TS försökt köpa in en produkt som uppenbarligen inte får skickas in till EU. Det är inte heller Sveriges eller DHLs fel att företaget som sålt produkten kanske skrivit fel beskrivning av innehållet på paketet.

TS har heller ingen agenda. Han bara gråter ut här på Flashback. Vad ska vi göra åt saken? Ändra EUs importlagar? Han skriver ju dessutom att han redan kontaktat DHL om ärendet och att de inte kommer ändra på något. Vad ska diskuteras? Jo, TS absurda och naiva shoppingvanor.

Menar TS att det inte finns någon annan produkt inom tusentals kilometer här i EU och att man bara måste köpa just denna specifika produkt, som dessutom inte får importeras, och sedan gråta ut på nätet om det? Kan förstå om det är någon Ebola-medicin som endast finns i en liten by mitt ute i ingenstans i Burundi som hela hans liv hänger på. Men varför inte köpa kosttillskott från EU? Gör om, gör rätt!
Senast redigerad av nyfirma 2022-03-15 kl. 01:17.
Citera
2022-03-15, 04:57
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dakillaman
Hej!

Jag gjorde det.

Nu skriver " Gällande bifogad sändning verkar denna innehålla produkter innehållande läkemedelsklassade varor: " Produkter utan läkemedelsklassade ämnen kan ändå klassas som läkemedel när dem utlovar lindrande eller botande effekter.

Hostmedicin är i regel en läkemedelsklassad vara men i just detta fallet så är det texten ”The cough reliver” som gör att den klassas som läkemedel. "

Är dem seriösa?

Produkten innehåller inga läkemedel, det är bara vad kosttillskottet syftar på, cough reliver.

Så om det hade stått på produkten Atom bomb hade det då varit en atombomb. Vad kan jag göra, är så arg det kostade mig 4500 kr det paketet.

Va fan liksom!

Det är i ditt inlägg svårt att utläsa sig till vad DHL faktiskt har skrivit och vad som är dina egna kommentarer (pga.
att citationstecknen är placerade på litet konstiga ställen). Det blir därför svårt att avgöra om DHL's motivering att returnera paketet är befogad eller ej.

Min gissning är att produkten innehåller någon särskild beståndsdel som inom EU är klassad som läkemedel. Det spelar därför ingen roll vad produkten heter, utan det avgörande är vilka beståndsdelar som finns listade i innehållsdeklarationen. Alternativt att du själv i din förklaring till DHL kallade varan som just "hostmedicin"? I så fall kan du ha blivit nekad införsel pga. av att du använt benämningen medicin.
Citera
2022-03-15, 07:52
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Hej!

Jag gjorde det.

Nu skriver" Gällande bifogad sändning verkar denna innehålla produkter innehållande läkemedelsklassade varor: " Produkter utan läkemedelsklassade ämnen kan ändå klassas som läkemedel när dem utlovar lindrande eller botande effekter.

Är dem seriösa?

Va fan liksom!

Nu skall väl DHL tulla in dina varor. Du får helt enkelt skicka en förteckning över innehållet. Så får du se vad som händer.
Annars bara gilla läget och lära dig för framtiden
Citera
2022-03-15, 07:55
Medlem
Det är inte DHL som tagit något beslut, de lyder under tullverkets regler för import från tredje land in till Sverige / EU.
Det är tullverket som krävt DHL om extra information om vad produkterna innehåller, för att kunna godkänna eller neka importen in i Sverige.
Och för att importera läkemedel till Sverige krävs licens av Läkemedelsverket, och detta ges nog bara till företag.

Kosttillskott är en vanlig varubeskrivning av diverse läkemedelsklassade / narkotikaklassade preparat.
Vad som är kosttillskott i ett land kan vara tung narkotika i ett annat.

Finns ingen annan att skylla på än dig själv, att du som importör ej vet vad du håller på med.
Citera
2022-03-15, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Konstigt att det är DHL då det oftast är idiot-posten som gör sånt där.
Har själv råkat ut för det för några år sedan då jag vägrade att betala deras utpressningsavgifter på 125kr i deklarationsavgift för paketet plus moms.

Har du varit i kontakt med tullen?
Dom kan ju inte skicka tillbaka paketet utan att först ha varit i kontakt med dig.

Själv har jag nästan slutat med att skicka efter varor utanför EU även Ebay utom vissa undantag för varor som jag inte kan hitta på andra ställen då jag inte vill straffas.

Av ren nyfikenhet vad är det för kosttillskott du beställt?
Det känns som om tullen och fraktbolagen lägger ner mer resurser på att straffa folk som köper kosttillskott än dom lägger ner på folk som köper knark på nätet.

De skickar tillbaka produkten enbart för att det står " The cough Reliver" på produkten!
Känns mer som att de gör det med meningen som att Big Pharma har gjort det för att skydda sig själva.

Produkten
https://himalayawellness.in/products/koflet-syrup
Citera
2022-03-15, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyfirma
Det enda galna är att:

Du är ju uppenbarligen beroende av denna produkt. Fokusera på det riktiga problemet istället (din besatthet av att äga och konsumera just denna specifika produkten). Shoppinggalning utan dess like, 4500kr för lite kosttillskott. Hoppas du lärt dig en läxa och tar tag i dina problem.

Sen så är det inte DHLs problem att säljaren har skrivit vad produkten innehåller (eller inte innehåller). Det är heller inte DHLs ansvar att varken du eller säljaren kollat upp vad som gäller vid import till EU. Du blev blåst. Vet du varför? För säljaren vet att bara galningar som är beroende av shopping kommer köpa deras produkter. Du blev utnyttjad pga. dina shoppingvanor.

Antar att du redan vid denna stund lagt en till köpsorder på något annat bolag, också utanför EU.
Vissa lär sig aldrig...

Va snackar du om, herregud du glömde nog ta din medicin.

Jag använder inte dessa kosttillskott, de ska säljas igen. Det är av märkes Organic India som är mycket efterfrågat i Amazon. Jag orkar inte förklara för dig, och vad har en dator med det att göra. Herregud.

Jag är bara rädd om mina pengar i dessa svåra tider, inget mer.
Citera
2022-03-15, 11:17
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
De skickar tillbaka produkten enbart för att det står " The cough Reliver" på produkten!
Känns mer som att de gör det med meningen som att Big Pharma har gjort det för att skydda sig själva.

Produkten
https://himalayawellness.in/products/koflet-syrup

Om den som beskrivet endast innehåller honung, helig basilika (tulsi) och lakritsrot, så skulle du väl ganska enkelt kunna köpa tillbehören här i Sverige och brygga en kopp te på dem?

Alla tre tillbehör finns bl.a. att köpa på r*wfoodshop.se, dessutom på rea just nu

*=a

Senast redigerad av GilGrissom82 2022-03-15 kl. 11:27.
Citera
2022-03-15, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Om den som beskrivet endast innehåller honung, helig basilika (tulsi) och lakritsrot, så skulle du väl ganska enkelt kunna köpa tillbehören här i Sverige och brygga en kopp te på dem?

Alla tre tillbehör finns bl.a. att köpa på r*wfoodshop.se, dessutom på rea just nu

*=a

Det handlar inte om det, vad spelar det för nån roll. Jag köpte det i syfte att sälja det vidare. Det är varumärkes som har en betydelse.

Sen handlar det om kvalitet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in