2022-03-14, 17:10
Medlem
Oakenshields avatar
Indiepop är en vedertagen musikterm sedan flera årtionden. Vad fan är problemet?
Citera
2022-03-14, 17:11
Avslutad
Soundgarden är ett one hit wonder band.
Citera
2022-03-14, 20:09
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Idag används begreppet indie av folk som vill vara "alternativa" utan att bli kallade emos.

Om du, liksom jag, regelbundet hade läst engelsk musikpress (NME, Sounds, Melody Maker) under tidigt åttiotal skulle du veta att de på den tiden hade en speciell försäljningstopplista för oberoende skivbolag, vid sidan av den allmänna topp 50-listan. I den återfanns alla möjliga musikstilar: punk, postpunk, reggae, hårdrock, folkmusik, och naturligtvis även pop från mindre lablar (här ett talande exempel från NME). Allt detta var ”indie”. Av oklar anledning kom termen så småningom att beteckna en viss sorts gnällig, skev gitarrpop, även om jag misstänker att MTV’s ”120 Minutes” hade något med saken att göra. I Sverige fick indiepopen ett särskilt starkt fäste i Norrland. Numera verkar emellertid begreppet ”indie” har urvattnats totalt om det du säger om hon Maggio stämmer, men vad vet jag som knappt följer den svenska scenen längre.
Citera
2022-03-14, 21:13
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Om du, liksom jag, regelbundet hade läst engelsk musikpress (NME, Sounds, Melody Maker) under tidigt åttiotal skulle du veta att de på den tiden hade en speciell försäljningstopplista för oberoende skivbolag, vid sidan av den allmänna topp 50-listan. I den återfanns alla möjliga musikstilar: punk, postpunk, reggae, hårdrock, folkmusik, och naturligtvis även pop från mindre lablar (här ett talande exempel från NME). Allt detta var ”indie”. Av oklar anledning kom termen så småningom att beteckna en viss sorts gnällig, skev gitarrpop, även om jag misstänker att MTV’s ”120 Minutes” hade något med saken att göra. I Sverige fick indiepopen ett särskilt starkt fäste i Norrland. Numera verkar emellertid begreppet ”indie” har urvattnats totalt om det du säger om hon Maggio stämmer, men vad vet jag som knappt följer den svenska scenen längre.

Det beror såklart på hur man väljer att definiera termen "pop". Vill man definiera det som en artist som är mycket populär, då skulle jag säga att det inte går hand i hand med indie. Sådana artister är oftast beroende av sina skivbolag, och det är så långt ifrån indie man kan komma.

Har varit med om det flera gånger att folk kallar artister som Maggio för "indiepop".
Om man med indiepop menar "lättlyssnad radiovänlig musik som är släppt på ett oberoende skivbolag" så är det lite en annan grej. Men nu används ju begreppet för att beskriva mainstreamartister, oftast. Det stör jag mig faktiskt på.
Citera
2022-03-14, 21:15
Medlem
Breezycheesys avatar
Folk som gillar musiken från radiokanaler som rixfm, mix Megapol med flera är efterblivna
Citera
2022-03-14, 21:43
Medlem
HeroicDozes avatar
Musik behöver varken lyrik eller vocals.
Citera
2022-03-14, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Breezycheesy
Folk som gillar musiken från radiokanaler som rixfm, mix Megapol med flera är efterblivna
Helt okontroversiellt.
Citera
2022-03-16, 16:19
Medlem
Geomeisters avatar
Bandet Svensk Pop (det finns ett band som heter så) är Sveriges bästa band!
Citera
2022-03-16, 16:21
Medlem
Jag gillar inte negermusik
Citera
2022-03-16, 18:16
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz

Är det "Black Hole Sun" du tänker på?
Citera
2022-03-16, 21:58
Medlem
Chinatowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz

Kan det vara hmmm.. Vad heter den... Fell on Black Days!?
Citera
2022-03-16, 21:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Är det "Black Hole Sun" du tänker på?

Ja, exakt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto