2022-03-14, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja jag tror du har helt rätt. Det blir nästan omöjligt för Ryssland att vinna detta krig, i synnerhet eftersom ekonomin håller på att kollapsa.
Teoretiskt skulle det kunna vända så att Ukraina går in i Ryssland. Men ryssarna har ju alltid möjligheten att sätta in atombomber. Det räckte med två för att Japan skulle ge upp i WWII. Kanske har Putin planerat något likande.

Nej, sluta skriv i dessa trådar. Ukraina har absolut inga resurser att gå in i Ryssland. Du är inkompetent inom ämnet, uppenbarligen.
Citera
2022-03-14, 21:26
Medlem
wwrs avatar
Den verkliga målsättningen är att återuppväcka det kalla kriget för att skrämma in små länder som Ukraina, Sverige och liknande i NATO, EU och liknande. Så en bra diplomatisk lösning som tillfredställer alla är otänkbar.

Kriget kanske aldrig tar slut utan blir ett vapenstillestånd. Korea är fortfarande i krig efter 70 år med extrem misstänksamhet mellan parterna. Trump gjorde väl lite nytta där.

En situation typisk för när de stora blocken drabbar samman kommer att bli slutresultatet: Folk är sura och misstänksamma mot varandra så att ingen enighet som kan hota EU eller Ryssland uppstår.
Citera
2022-03-14, 21:33
Medlem
fluffypuffys avatar
Den VERKLIGA målsättningen är att driva fram ett fiktivt mellan redan ägda stormakter "krig" som ska resultera i ett kumbaja där folket i världen säger nej och BER om ett enat styre.
Nej till putintin, Nej till Hitler, nej till länder med kärnvapenmakt. Nej nej nej.
Ett enat styre utan villepellar som Putintin.
Ni kommer be om det och ni kommer få det.
Citera
2022-03-14, 21:42
Medlem
Ukraina kommer gå med på Putins högst rimliga krav närmaste dagarna.

Ukraina neutralt, Krim erkänns och Donbass blir självständigt.
Citera
2022-03-14, 21:47
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Den VERKLIGA målsättningen är att driva fram ett fiktivt mellan redan ägda stormakter "krig" som ska resultera i ett kumbaja där folket i världen säger nej och BER om ett enat styre.
Nej till putintin, Nej till Hitler, nej till länder med kärnvapenmakt. Nej nej nej.
Ett enat styre utan villepellar som Putintin.
Ni kommer be om det och ni kommer få det.
"... and you will be happy."

Det är en vettig synpunkt. Men frågan är om världen någonsin kommer att få ta det steget. Då kan folk enas och hota regimen. Konflikt och kärnvapen utgör grunden för systemet.

Jag tror Schwabben och WEF sprider de tankarna för att försöka skönmåla systemet.

Jag tippar på ett slutresultat med kallt krig. Ett slutresultat bortom Orwells 1984 tror jag inte vi får se. (Fast där gick Ryssland och Europa i samma block, men det är en detalj.)

Jag tippar (kanske) alltså till och med på ingen fred, utan bara vapenstillestånd.
Senast redigerad av wwr 2022-03-14 kl. 22:14.
Citera
2022-03-14, 22:02
Medlem
area50s avatar
Kommer sluta med att UA går med på Rysslands krav & alla UA/NATO-runkare i tråden kommer att lipa som en liten unge som nyss tappat sin glass.
Citera
2022-03-14, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feverilex
Ukraina har absolut inga resurser att gå in i Ryssland.

Jag tror Ukraina kan ta tillbaka en hel del men inte allt. Ryssland kommer inom ett par veckor tappa all slags initiativförmåga. Aldrig att man tar Odessa exempelvis (bedömer jag).

Men särskilt i söder är det ju mycket steppmark. Där blir det jättesvårt för Ukraina att mobilisera större styrkor och slå igenom etablerade försvar.
Citera
2022-03-14, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppen67
Snart har ni stora egna problem på hemmaplan att tänka på när dom normala Ryssarna vaknar och förstår att ni håller på att starta ett storkrig som Hitler gjorde 39..
Vänta och se! Ja ni vet nog vad jag menar, det där att vanliga Ryssar har fått nog eller kommer få nog när svångremnen dras åt.
Den dagen kommer, var så säker.

Större problem på hemmaplan än att sitta här kan jag tycka och käfta med yngre folk och tomtar som mig själv menar jag..

Vilket slöseri med tid för er Ryssar när ca 85-90% av Svenska folket inte läser här...jösses..

Tex min mor och far svärfar svärmor syrran osv vet inte vad Flaschback är för något överhuvud taget och så tror jag det ser ut i resten av landet också.

Vill ni inte leva ett vanligt liv i fred och ta en pilsner på Fredagen ha en lugn skön helg jobba i veckan följa med grabben på hockeyträning osv osv??

Men neej neej Nej! vi startar ett krig istl, JAA vilken jättebra ide tycker ryggdunkarna ..VI skjuter mot vanligt folk, våldtar Ukrainskor och hotar med kärnvapen som ingen kan vinna med utan alla förlorar, även du!

Har ni tappat det totalt?

Tydligen.

Åk hem och lugna ner er!

För det är onda jävla as du har att göra med.

Dom sade ryssen var en kackerlacka. Att ryssar är mongoler fast det lilla jag vet om rysk historia så gick väl.mongolerna just på bet mot ryske björnen?!

Hur som haver blev det precis tvärtom. Ekonomiska migranter i bibliska proportioner ^^ snart kommer gubbarna med 2 tänder och 12 könssjukdomar.

Om 2-3 år är 10% av den karmiska skulden betald och dags för att pröjsa resterande 90%. och då gäller det att heroinproduktionen kommer igång i talibanien. Amfetaminlabbarna går snabbt att sätta upp.

Vapen flödar det redan nu. Allt ska in i de europeiska länder som visat fientlighet mot folket i östra Ukraina.

Du kan kalla mig ryss bäst du vill. Ge det 2-3 år innan uppvaknandet kommer. Papegoja.
Citera
2022-03-14, 22:36
Avstängd
Dom tar hela kusten inklusive moldavien
Citera
2022-03-14, 23:24
Medlem
Mary99s avatar
Svårt att säga hur det slutar men nu gissar jag.
Dröjer vapenvilan mellan parterna siktar Ryssland in sig på att destruera alla militära baser.Även civila mål som är viktiga som elcentraler, flygplatser, hamnar och industrier mm.
Även om Ryssland skulle ge upp om någon eller några månader kommer en stor del av Ukrainas ekonomiska och militära infrastruktur att ligga i ruiner.
För varje dag som går försämras läget för de stackars ukrainarna. Ukrainas jordbruk som är av central betydelse för exportinkomster riskerar nu att få en sen start och få sämre skördar. Ukraina är dessutom beroende av gas och olja från Ryssland.
Detta är en katastrof för landet!
Putin är inte intresserad av att äga eller ta ansvar för hela Ukraina, förutom Krim och Donbassrepublikerna i öster, därför straffar han nu resten av landet för att tvinga fram en förhandlingslösning. Kanske sitter Jelensky kvar som president men han kommer att minska i popularitet när kriget väl är över. Biden avtalar med Putin om att Ukraina hålls utanför NATO tills 2032. EU försöker hjälpa Ukraina ekonomiskt men misslyckas när det går upp för medlemsstaterna vad det kommer att kosta. Viljan att hjälpa Ukraina svalnar i takt med att övriga Europa känner sig tryggare. Den nationella egoismen är starkare än altruism.
Ryssland å sin sida blir betydligt mer isolerat mot Väst än tidigare även om en del sanktioner mildras med tiden. Knyter istället nära band med Kina och flertal sk BRICs länder. Ekonomin får en tillfällig dipp men återhämta sig på sikt. Kanske efterträds Putin av Lavrov eller liknande typ av oligark maffian.
Fattiga folk världen över får betala priset för kriget i form av svält om ca ett år.
Krigets enda vinnare blir USA och Kina.
Senast redigerad av Mary99 2022-03-14 kl. 23:50.
Citera
2022-03-15, 00:45
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Förhandlingslösning är mycket osannolik i närtid.

Att Ryssland vinner/Ukraina kapitulerar i närtid är väldigt osannolikt.

Att Putin störtas i närtid är väldigt osannolikt.

Kan vi därför anta att kriget fortfarande kommer pågå 28/2 2023? Tycker mycket pekar på det.

Med vilka resurser? Skulle Ryssland kunna kriga kontinuerligt i ytterligare 6 år? Det går inte.

Tre veckor in och dom söker redan nu efter resurser utomlands. Nej, det här kriget är över inom 1-3 veckor.

Det har redan kommit signaler om att kriget inte blir så värst långvarigt:
• Man har backat från en del krav. Dvs man har förstått att förhandlingspositionen inte var så stark.
• Avsatta generaler och en gripen FSB-chef. Ett begynnande blame-game.
• Idag gick man ut och sa att nazisterna var borta ut Mariupol. Dvs ett mål avbockat.
• Man har ännu inte gjort slag i saken att nationalisera företag och flygplan. Två helt värdelösa åtgärder om man förväntar sig att det blir en lösning inom de närmsta framtiden.
• Båda sidor har de senaste dagarna utryckt sig försiktigt positivt till förhandlingar

Nej, jag tror det är få mål kvar nu för Putin. Snart är avtal påskrivna.
Citera
2022-03-15, 01:48
Medlem
Teorier

1. Kina skickar stridsflygplan till Ryssland.
Polen skickar stridsflygplan till Ukraina och Ukraina mottar dem innan Kinas leverans hunnit fram.
Ukraina tar tillbaka kontrollen över luften och tar tillbaka kontrollen av ryskt kontrollerade områden.
Finland och Sverige meddelar medlemskap i Nato.

Ryssland använder någon typ av biokemiskt vapen för att straffa Ukraina för deras framgång samt involvera Nato. För att det är bättre att förlora när flera länder blandas in än mot Ukraina som dem trodde att de hade full kontroll över.

Efter det förlorade kriget satsar man på att skapa en diktatur och utbilda yngre generationer om väst hat. Allt var genomtänkt av väst från start kommer dem att säga. Uppmuntra hämnd. Den yngre generationen kommer att få lära sig om hur Ryssland blev lurad väst. Att kriget förlorades för förutsättningarna var orättvisa (Nato och Eu blandade sig i).

Inga kärnvapen kommer att användas utan en plan för hämnd kommer smidas och inväntan på en lämplig tid för hämnd.

Alternativt

2. Alla världens diktaturer går ihop med Ryssland för att tillsammans förgöra demokratin? Siktar in sig på stormakten USA och struntar i Ukraina?

Alternativt

3. Kina väljer att avstå hjälp. Ryssland har inte råd att fortsätta kriget och återvänder hem.

Efter det förlorade kriget väljer dem att isolera sin befolkning och skapa en strikt diktatur likt Nordkorea.

Skriver om historien till sin fördel. Ryska folket avskärmade från resterande av världen tror att Ryssland vann kriget och att Kreml, Donbas och Luhansk tillhör dem. Besöka dessa områden för att kontrollera fakta är strikt förbjudet för ryska folket då faran i områdena kvarstår.

Ukraina tillhör väst och lever i demokrati och Ryssland förblir en diktatur som tror att Ukraina tillhör dem.

Alternativt

4. Putin lämnar sin position på ett eller annat sätt. Avsätts av sina egna? Fejkar sin död eventuellt?
Väst går med på att avveckla sanktionerna mot att Ryssland avvecklar sin militär (som Tyskland efter WWII) samt en väst vänlig president eventuellt Navaljni? Ryska och Ukrainska folket lever lyckliga i resten av sina dagar under en demokrati.
Senast redigerad av presente 2022-03-15 kl. 02:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback