2022-03-14, 20:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Nu får du ta och länka. Senast idag förnekade Kina att de ens fått en förfrågan och förnekade bestämt att det skulle vara aktuellt.

Dagens industri Betalartikel.

https://www.di.se/live/uppgifter-kina-visar-oppenhet-att-bista-ryssland-med-militart-stod/

Dock är det väl positiva vibbar. Men det lär väl visa sig om det plötsligt dyker upp kinesisk militärmateriel. I så fall agerar säkert Nato/EU.
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Läser ni inte The sakers blogg än så har ni missat något. en av dom bästa där ute vad gäller Operationen

https://thesaker.is/three-important-missile-strikes/
Nej, gör jag inte, läser inte Der Stürmer heller.
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nja, Estland har ju faktiskt ett territorium intill Ryssland att bidra med.

Skulle man deklarera en flygförbudszon över Ukraina kan Baltikum utgöra en viktig komponent för att upprätthålla flygförbudet.
Jag har rätt svårt att se det då Polen, Rumänien och kanske Turkiet(?) hade varit bättre baser för flygen? Kan inte tänka mig att man vågar sig på att snudda gränsen till Ryssland för att sedan kringla sig förbi Vitryssland innan man tar sig in i Ukraina?
Får dock ge dem en eloge då det lär vara en och annan sur min i Kreml just nu som fantiserar om vedergällningar mot dess granland.
Citera
2022-03-14, 20:45
Medlem
Även om Ryssland vinner det här slaget och informationskriget. Så har jag svårt att tro hur länge det kommer att hålla. Hålla ordning och infrastrukturen känns inte långsiktigt. Vips ska Ukraina bara glömma sina döda?
Citera
2022-03-14, 20:46
Avslutad
Nyhet idag:

Citat:
China backs Russian allegations about US biological weapons ahead of Rome talks
Beijing’s official news agency repeats claims America is trying to spread pathogens through animals

https://amp.ft.com/content/3f9b8164-e9d6-4dfd-880a-f4fa96966439

Tror de försöker sprida ett coronalikt skräckscenario som rättfärdigar kriget.
Citera
2022-03-14, 20:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Jag har rätt svårt att se det då Polen, Rumänien och kanske Turkiet(?) hade varit bättre baser för flygen? Kan inte tänka mig att man vågar sig på att snudda gränsen till Ryssland för att sedan kringla sig förbi Vitryssland innan man tar sig in i Ukraina?
Får dock ge dem en eloge då det lär vara en och annan sur min i Kreml just nu som fantiserar om vedergällningar mot dess granland.

Nja, det handlar ju inte enbart om att flyga över Ukraina, minst lika viktigt är att kunna skydda Europa från ryska motdrag, Estlands territorium är strategiskt betydelsefullt vem som än står för den militära förmågan i landet.
Citera
2022-03-14, 20:48
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Såg det här : https://www.ft.com/

Fy fan vad detta eskalerar fortare och fortare för var dag.

Kommer detta gå att stoppa innan det är för sent?

Var fan i världen är man säkrast nu, Australien typ?

"Military support" betyder inte att Kina skickar militärer.

Västvärlden skickar ju hjälp till Ukraina så varför vore det konstigt om Kina skickade vapen och ammunition till Ryssland?
Citera
2022-03-14, 20:48
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troy_mclure
Även om Ryssland vinner det här slaget och informationskriget. Så har jag svårt att tro hur länge det kommer att hålla. Hålla ordning och infrastrukturen känns inte långsiktigt. Vips ska Ukraina bara glömma sina döda?

Rysslands upplysta kommer fly landet. Kvar blir de korkade som lyder en diktator. Nordkorea all over again.
Citera
2022-03-14, 20:49
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tog dom fel?

https://mobile.twitter.com/gastinopablo/status/1503437764104265731
Någon som har en länk till den videon som bilden är ifrån. Jag har bara sett smådelar av den men skulle vilja se hela.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Lars Wilderäng har väldigt lite med verkligheten att göra dock.

Nja, han har,iof, överskattat den ryska cancersvulstens kapacitet i sina romaner, men han har bra koll på utvecklingen på sin blogg.

Bra att NATO-länder, även i praktiken, markerar att de både kan och vill hjälpa oss vid ett väpnat angrepp.

Otroligt, dock, att den ryska cancersvulsten verkar t.o.m fungera sämre än 1939! De ukrainska siffrorna 10 döda ryska soldater på varje död ukrainsk soldat är precid som under det finska vinterkriget. Men Stalin var i alla fall smsrt nog att byta ut brfälhsvaren för den operationen så att den rysks ångvälten kom igång efter 2 månader. Jsg tvivlar på att Putler har den kapaciteten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
"Military support" betyder inte att Kina skickar militärer.

Västvärlden skickar ju hjälp till Ukraina så varför vore det konstigt om Kina skickade vapen och ammunition till Ryssland?

Det är mer faktumet att världen behöver enas mot Ryssland. Om han nu börjar få diverse stöd av Kina,Indien,Pakistan,Iran och dylikt så kommer han bara bli farligare.

Vi behöver stopp på konflikten inte en eskalering.
Citera
2022-03-14, 20:50
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Varför är man då för något men hoppas att andra utför det uppdraget? Man märker att många av de här små länderna gärna vill utöka konflikten med Ryssland så länge andra tar den striden åt dem.

Har svårt att se att övriga Natoländer kan fullfölja något om inte USA eller UK/ Frankrike ställer sig bakom

Vi måste nödgat vända lite på detta;
Just nu och bakåt, är det ingen annan än Ryssland som ensamt utökar konflikt.
Därav sker politik som aldrig förr legat så nära militära frågor - Något vi tack och lov är ovana vid och förskonade från - Fram tills nu.
Olika länder har olika approach, och allt är faktiskt styrt av konfliktens art samt vilken röst man själv upplever sig ha, mot vilka risker man är beredda att ta för att att i slutändan skydda vårt Europa.

Baltikum befinner sig i ett annat läge än resten av omvärlden så det är inte alls konstigt att det kan komma sådan här retorik från länder som ligger alldeles inpå.
Här puttar jag även in Finland, som ju totalsvängt i Nato-frågan.

Estlands uttal står i paritet med hur viktiga dom är för Ryssland, både faktiskt och upplevt.
Den faktiska delen har sedan invasionen höjts i mörkt dunkel, och går helt enkelt inte längre att omvandla till upplevt hot.
Ingen vet.
Jag ser Estlands uttal som dels ett politiskt prövande av respons, men också dels en avvägning av vad man som land tar för risk ställt mot rysk vedergällning.
Bedömningen är säkert övervägande lågrisk, men vinsten i respons av grannländer kan komma att bli viktig.

No-fly zoner är en het fråga som inte är helt lätt att ta i.
Vi kan utgå från att Estlands gräns för utsattheten av civila offer i Ukraina odiskutabelt nu nått fram, samt vi kan i viss mån utgå från att Estland vill pröva läget politiskt att som första land bifalla sådant förslag.
Detta utan större risktagande, men med desto mer potentiell vinst.

Må låta lite flummigt, men så här är det.
Vi står inför en stor osäkerhet, och tittar samtidigt på hur ett annat land massakreras av inkräktare.
Aktioner måste komma, annars är vi inget mer än en liten lort...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in