2022-02-28, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterForsman
Jamen det är ju själve fan med....

Du skrev det jag tänkte på

https://www.expressen.se/nyheter/systembolaget-slutar-salja-rysk-vodka-/
"Systembolaget beslutat att omedelbart och tillsvidare stoppa försäljningen av samtliga ryska artiklar i Systembolagets sortiment, och om att ställa in samtliga planerade lanseringar av ryska artiklar.”
Senast redigerad av SKIL 2022-02-28 kl. 18:40.
Citera
2022-02-28, 20:06
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim
Häromveckan lanserades en ny rysk vodka på bolaget vid namn "White Lake". Med en alkoholhalt på 40% och ett pris på 209 kr så ser den ut att kunna vara ett bra budgetalternativ.

Är det några som provat White Lake? Och i så fall - vad tyckte ni?

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/white-lake-4001
Denna hade blivit min absolut personliga favorit bland det sortiment av vodka som fanns på mellanstora systembolag, den hade mer smak än de flesta andra vodkor med unikt inslag av citrus utan att den hade någon otäck, skarp billig spritsmak. God både att dricka ren och blanda i drinkar, inte alls så där tråkigt smaklös att dricka ren som t ex nästintill smaklösa vodkor i klass med Smirnoff. Vad jag såg med tiden var också att hyllorna för denna vodka bara växte i storlek flera gånger om och att den ibland till och med blev nästintill tom innan dess, verkade ha blivit en mycket populär vodka på kort tid. Den hade också ett väldigt bra pris för något som faktiskt smakade mycket bättre än många lite dyrare vodkor, ja som sagt det var ofta den absolut godaste vodkan i flera systembolags sortiment. Hoppas att tillverkaren kommer finnas kvar så att den kommer tillbaka en dag eller att någon åtminstone sparar receptet.

Har tyvärr bara en knappt öppnad flaska kvar.. kommer att sakna denna och att tvingas gå tillbaka till att dricka mer tråkig, mer smaklös eller mer fulsprit-smakande vodka. Som det ser ut nu så kommer det inte kunna gå att köpa någon rysk vodka under en lååång tid framöver.
Senast redigerad av Stalinfuhrer 2022-02-28 kl. 20:13.
Citera
2022-02-28, 20:49
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Du skrev det jag tänkte på

https://www.expressen.se/nyheter/systembolaget-slutar-salja-rysk-vodka-/
"Systembolaget beslutat att omedelbart och tillsvidare stoppa försäljningen av samtliga ryska artiklar i Systembolagets sortiment, och om att ställa in samtliga planerade lanseringar av ryska artiklar.”

Liknande ställningstagande har gjorts mot Belarus, Sovjet Sparkling Wine är försatt med stopp i 40år.

Citat:
Systembolaget följer utvecklingen i Belarus samt EU:s och Sveriges politik gentemot Belarus som har sin grund i ett tydligt ställningstagande för demokrati, mänskliga rättigheter och rättsstatlighet.

https://press.systembolaget.se/pressmeddelanden/2021/systembolaget-saljstoppar-sovjet-sparkling-wine-fran-belarus/
Citera
2022-03-01, 22:34
Medlem
Giant Squids avatar
Det är bara Koskenkorva som gäller. Allt annat är bara fake news och propaganda.
Citera
2022-03-04, 23:17
Medlem
Avsiktarens avatar
Jag föredrar Explorer. En av de billigaste vodkorna med rätt bra smak och i plastflaska så att man inte riskerar att den krossas ifall den välts ned på fyllan.
Citera
2022-03-04, 23:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Jag föredrar Explorer. En av de billigaste vodkorna med rätt bra smak och i plastflaska så att man inte riskerar att den krossas ifall den välts ned på fyllan.

Jag kan bara inte förmå mig att köpa vare sig sprit eller öl i plast. Det bara går inte, möjligen en likör. Kanske.

Med det sagt är Explorer klart godkänd så det en förbannad synd att den måste säljas på bögflaska.
Citera
2022-03-04, 23:37
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Jag kan bara inte förmå mig att köpa vare sig sprit eller öl i plast. Det bara går inte, möjligen en likör. Kanske.

Med det sagt är Explorer klart godkänd så det en förbannad synd att den måste säljas på bögflaska.

Ah jag tycker plastflaska är praktiskt av sagd anledning. Jag har själv råkat välta ned en vodkaflaska på fyllan och se den krossad.
Citera
2022-03-04, 23:41
Avslutad
Citat:
Ah jag tycker plastflaska är praktiskt av sagd anledning. Jag har själv råkat välta ned en vodkaflaska på fyllan och se den krossad.

Ja vi är alla olika.

Jag råkar då hellre ut för ett krossat helrör per 20 druckna( fast det har nog aldrig hänt mig ärligt talat) än att hålla i eller smaka ur en sån styggelse som en spritflaska i plast är.
Citera
2022-03-05, 13:42
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ja vi är alla olika.

Jag råkar då hellre ut för ett krossat helrör per 20 druckna( fast det har nog aldrig hänt mig ärligt talat) än att hålla i eller smaka ur en sån styggelse som en spritflaska i plast är.

Det är ändå inte flaskan du skall dricka. Sedan är hembränt vad jag vet mest i plastdunkar och plastflaskor men jag tycker att sprit är allt för dyrt så jag dricker inte så mycket av det.
Citera
2022-03-05, 13:48
Avslutad
Citat:
Det är ändå inte flaskan du skall dricka. Sedan är hembränt vad jag vet mest i plastdunkar och plastflaskor men jag tycker att sprit är allt för dyrt så jag dricker inte så mycket av det.

Nej men snälla du det är ju KÄNSLAN. Lite stil och finess för tusan, några krav måste man ju ändå ha annars kan man ju lika gärna gå på T-röd direkt.

Den säljs ju dessutom i plastflaska sen länge, bra för nedgångna sluskar som tappar flaskan.

Dricker inte hembränt ur dunk heller men om nån mot förmodan skulle ha ett oerhört högkvalitativt hemkört skulle jag be att få köpa ett par liter på glas.

Nu släpper vi OT-snacket tycker jag, är du nöjd så är jag nöjd och skål för helgen!
Citera
2022-03-14, 20:10
Medlem
Själv är jag förtjust i smaken av vodka men skulle föredra en alkoholfri variant då det blir lite väl häftigt att hälla i sig ett glas till lunchen. Precis som det nu mera faktiskt går att hitta ganska goda alkoholfria öl så borde Systembolaget också satsa på ett sortiment av alkoholfri vodka.

Det tycker jag.
Citera
2022-03-14, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harsettdetmesta
Själv är jag förtjust i smaken av vodka men skulle föredra en alkoholfri variant då det blir lite väl häftigt att hälla i sig ett glas till lunchen. Precis som det nu mera faktiskt går att hitta ganska goda alkoholfria öl så borde Systembolaget också satsa på ett sortiment av alkoholfri vodka.

Det tycker jag.

I Ryssland har de något som heter "voda" som är en slags alkoholfri vodka de ibland dricker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in