2022-03-14, 19:38
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Varför menar "experter" att västvärlden snart inte har något annat val än att ingripa och därmed starta tredje världskriget? Har jag missat något?

Varför ska vi bry oss om Ukraina när Ukraina har gett västvärlden fingret i decennier? Varför ska vi riskera ett tredje världskrig över en korrupt öststat som knappt någon egentligen bryr sig om? Det är ju ryssar trots allt.

Jag har aldrig sett Ukraina ge väst fingret, men helt oavsett det är svaret enkelt: Putin har tappat det. Helt och totalt, han valde att leva upp till sitt öknamn Putler så hårt han bara kunde. Kan han försöka invadera ett land med vacklande men ändå fungerande demokrati för att ”denazifiera” det när landets president är Jude så kan han göra precis vad fan som helst. Han är sjuk och borde skjutas i en gränd, och han inte bara borde utan måste stoppas, Ryssland förstörde nästan världen efter andra världskriget, med en blådåre vid makten försöker dom samma sak igen.
Citera
2022-03-14, 19:38
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killercan1
Det är nu vi i Norden verkligen får se vad Ryssland går för, att den där Putin och Ryssland faktiskt är galna. Det är nu vi har tid att ta vårt försvar till en ny nivå mot Ryssland, men framförallt ändra vår attityd mot Ryssland mot en ännu allvarligare, och se till att Ryssland kommer få betala för detta så länge Putin lever, vi snackar isolering till max tills bebis-ansiktet ruttnar iväg, men förmodligen för all framtid. USA och NATO får heller inte ge sig, Ryssland som land får klara sig själva medans den pajasen lever, Ryssland har gått över gränsen, dom har gjort något som inte bara kan tas tillbaka, Europa kommer aldrig glömma. Ryssland har gått in i en ny etapp, och där ska dom få sitta LÄNGE.

Även om den väsande kackerlackan Putler dör så ska de fortsätta straffas. Han är inte ensam i detta.
Citera
2022-03-14, 19:39
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladkaka69
Som dom inte får tillgång till 🎉🎉👍👍👍

Artikel 5 gäller stenhårt.
Collective defence means that an attack against one Ally is considered as an attack against all Allies.

Oavsett spekulationer så kommer denna att gälla stenhårt, det har hela NATO försäkrat gång på gång. Ett angrepp på någon av baltstaterna kommer ge en stenhård respons från hela NATO.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Putin har inte startat något tredje världskrig. Däremot så skulle västvärlden kunna göra det genom att attackera Ryssland.

Jag menar att du inte alls kan veta det, vad som var starten på tredje världskriget om det kommer vet vi bara efteråt. Om något efteråt kommer. Nu vet vi bara att Putin startat detta krig, ingen vet hur det slutar.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Dem kommer aldrig våga ta det steget själva. Men hade blivit imponerad om de gör vad de röstar för även om USA håller sig utanför.

Senast igår var biden för 10 gången tydlig med att nato inte kommer gå in och kriga eller ställa upp med No fly zone. För det skulle kunna leda till tredje världskriget. Alltså mindre än 24 timmar sen.
Citera
2022-03-14, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Det går fruktansvärt trögt för Ryssland. Inget händer, det är nog därför de bombar allt mer urskillningslöst, och närmare Polska gränsen också.

Vad är egentligen orsaken till att de börjat rycka fram västerut från Kiev, längs väg E373? Känns inte som det finns någon samlad strategi alls.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/2022_Russian_invasion_of_Ukraine.svg
https://liveuamap.com/

Ryssarna är överallt och ingenstans på samma gång. Känns helt okoordinerat.
Jag tror det är så enkelt att ekonomin är körd i botten i Ryssland nu.

Lägg därtill att Kina inte helt spelar med i Putins lekstuga.

Jag tror Kreml börja inse att det bästa de kan göra nu är att förhandla sig till en fred som inte svider allt för mycket för Putinisterna.
Citera
2022-03-14, 19:40
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Fast jag har nog alltid tyckt så. Halv-ok, kunde väl funka att de blir ryska, verkar ändå finnas visst folkligt stöd för övertagandet. Inte så självklart att de ska tillhöra Ukraina. Osv. Kunde lugna ner sig med tiden. Det är först nu med fullskaligt krig i Ukraina som det gått för långt, så att säga. Ja gått för långt är för milt uttryckt men ändå. Så tänker jag.
Det är lugnt. Jag känner i stort sett likadant. Och jag vet inte riktigt hur jag ser på framtiden.
Citera
2022-03-14, 19:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Det går fruktansvärt trögt för Ryssland. Inget händer, det är nog därför de bombar allt mer urskillningslöst, och närmare Polska gränsen också.

Vad är egentligen orsaken till att de börjat rycka fram västerut från Kiev, längs väg E373? Känns inte som det finns någon samlad strategi alls.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/2022_Russian_invasion_of_Ukraine.svg
https://liveuamap.com/ Ryssarna är överallt och ingenstans på samma gång. Känns helt okoordinerat.

I söder har de gjort, och gör likadant. Det är som att de försöker anfalla överallt för att se om de kan lyckas någonstans. När de stoppas försöker de längs en ny väg. Det är alltid längs vägarna.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Trodde mer på den klassiska "kina utbildar 10miljoner ingejörer per år" de kommer ta över,,,
blev inte såmycket av det...

Ta över vet jag inte, men dom har flyttat fokus på IT utveckling eller hur, betänkt hur det var när dom förbjud Google mfl att verka i landet och se nu vilka jättar dom har och glöm inte företag som Huawei som skrämt USA till den milda graden att man nästa funderat på att köpa in sig i våra två telekomjättar och förbjudit vissa kinesiska företag att utveckla produkter mha av västverktyg!!
Senast redigerad av kuluser 2022-03-14 kl. 19:48.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Jag har aldrig sett Ukraina ge väst fingret, men helt oavsett det är svaret enkelt: Putin har tappat det. Helt och totalt, han valde att leva upp till sitt öknamn Putler så hårt han bara kunde. Kan han försöka invadera ett land med vacklande men ändå fungerande demokrati för att ”denazifiera” det när landets president är Jude så kan han göra precis vad fan som helst. Han är sjuk och borde skjutas i en gränd, och han inte bara borde utan måste stoppas, Ryssland förstörde nästan världen efter andra världskriget, med en blådåre vid makten försöker dom samma sak igen.
Det här är bevis på att putins strategi lyckas.

Ni upplever han som en galning.

Då kommer han kunna få som han vill ännu mer för det är så svaga ledare i väst. Tror du han hade gjort samma sak med donald trump?Det är strategi.

Med veklingarna i väststaterna så har putin öppet mål.
Citera
2022-03-14, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chokladkaka69
Senast igår var biden för 10 gången tydlig med att nato inte kommer gå in och kriga eller ställa upp med No fly zone. För det skulle kunna leda till tredje världskriget. Alltså mindre än 24 timmar sen.

Vad ska Estland då göra?
Citera
2022-03-14, 19:42
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag tror det är så enkelt att ekonomin är körd i botten i Ryssland nu.

Lägg därtill att Kina inte helt spelar med i Putins lekstuga.

Jag tror Kreml börja inse att det bästa de kan göra nu är att förhandla sig till en fred som inte svider allt för mycket för Putinisterna.

Ja, det är rätt talande att den sida som pratar mest om "positiva förhandlingar" och så vidare de senaste dagarna faktiskt är Ryssland. Jag tror Putin söker med ljus och lykta efter ett sätt att komma ur detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in