2022-03-14, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, det framgick inte i inlägget som jag citerade vad tjetjenerna ska göra i Ukraina.

Det handlade i stort sett om att den jag citerade får gåshud, därför ställde jag frågan.

Tjetjenska soldater ska hjälpa ryssarna att ta Kyiv menar du?

Vad gör de här tjetjenerna så intressanta att de förtjänar att uppmärksammas, finns väl redan tusentals ryska soldater kring Kyiv?

Desto fler desto bättre.

Tror dessa tjetjener har stridserfarenhet och så slipper ryssarna offra sina egna soldater i lika stor omfattning som de annars skulle behöva. Ryska förband kommer att rycka fram bakom tjetjenerna som kommer att utgöra en förtrupp som banar vägen för efterkommande styrkor.

Dock är de kända har jag för mig för att inte följa krigets lagar, så kan bli otäcka scener om de har framgång i striderna.
Citera
2022-03-14, 18:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
2 alternativ till bombattacken i Donetsk idag så som jag ser det.
False flag av ryssarna eller en attack från nån av nassebattaljonerna.

Nassarna i ukrainas militära led(kom inte och säg att dom inte existerar, dom är tusentals) kommer aldrig acceptera en fredlig lösning som på något sätt gynnar Ryssland och aldrig en total kapitulation.
Sådana här attacker skulle vara ett sätt att motverka att Ryssland ens vill fortsätta förhandla.

Rysk false flag. Ryssarna vill vinna sympati, "vad var det vi sa, såna här attacker har ukrainska ryssar i regionen levt med i 8 år".

Är det en ukrainsk attack så är jag tveksam till att ordinarie ukrainska styrkor skulle stått för den.

Knixigt läge, minst sagt komplicerat och kommer Ryssland uttala sig om attacken?

Ytterligare ett alternativ är att en missil kommit på avvägar, till exempel efter att den har blivit beskjuten, GPS har störst ut, eller för att eldledningen som den eventuellt styrdes från har blivit beskjuten, eller för att någon oerfaren har programmerat måldata.
Citera
2022-03-14, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpamTrapper
Du tänker på de "civila sköldarna" som illvilligt hade placerats på BB, sjukhus, daghem, skolor och i sina lägenheter?

bland annat ja
Citera
Medlem
Som vanligt hade Putins lakejer fel om flygrummet.

Now Playing'We are ready to fight': Kyiv mayor says Ukraine is ready to defend the city

LIVE UPDATES

Russia invades Ukraine

By*Aditi Sangal, Melissa Macaya,*Helen Regan,*Steve George, Amy Woodyatt, Ben Church and Ed Upright, CNN

Updated*1:29 p.m. ET, March 14, 2022

What we're covering

Russian airstrikes*hit a large military base near the western city of Lviv, which is close to Poland’s border,*a NATO*member, killing 35 people and leaving more than 130 in hospital.There have been heavy explosions in Kyiv and multiple casualties*after a residential building*in the Ukrainian capital was hit by shelling, authorities said.A pregnant woman who was photographed being stretchered out of a*maternity hospital in Mariupol last week when it was bombed*has died,*along with her baby.A fourth round of talks between Russian and Ukrainian negotiators*are on "pause"*until Tuesday, Ukraine's negotiator said. He noted that "negotiations continue."In the besieged*city of Mariupol, more*than 2,500 civilians*have died, officials estimate, and those who remain are without electricity, water*and*heat.Want to help? Learn how to support humanitarian efforts in Ukraine*here.*Having connection issues? Bookmark*CNN's lite site*for fast connectivity.

AllCatch UpOn The GroundRefugees

55 Posts

SORT BYLatestOldest

1 min agoUS defense official: Russians haven't achieved "air superiority over all of Ukraine"*

From CNN's Ellie Kaufman and Jeremy Herb

The*airspace*over*Ukraine*“remains*contested,” a*senior*US*defense*official*told reporters Monday.*

“We still maintain the*airspace*is*contested, that the Russians have not achieved air superiority*over*all of*Ukraine,” the*official said.

Because the*airspace*is “dynamic” there are “times and places” where Russia or*Ukraine*“has more dominance,” the*official added.

“The Russians certainly have, although they have not achieved air superiority, they certainly have more assets available to them and they are flying many more times per day than the Ukrainians are,” the*official*added.

The Ukrainian air plan changes every day, the*official*said.

“I can’t speak to the Ukrainians air plan, it changes every day, they’re being, we think appropriately careful with their air assets and how they’re*using them and what they’re*using them for,” the*official*said.

Russian President Vladimir Putin has “100% of his assembled forces inside*Ukraine,” the*official*said.

“He’s moved everything in,” the*official*added

Källa.https://edition.cnn.com/europe/live-news/ukraine-russia-putin-news-03-14-22/index.html
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är officiella kanaler.

Deras media fungerar inte som västerländsk.

För att förstå mycket av bakgrunden räcker det att lyssna på Putins tankar om östslavisk gemenskap. Han har en pojkdröm om att återskapa ett stort Ryssland, och det är i ljuset av det som man skall läsa artikeln.
Jag vet mycket väl att Ryssland och ryska media är annorlunda, och att Putin gillar att flörta med panslavismen. Jag har bara svårt att utmana min egen uppfattning om vad det här kriget har för mål och syften. Det är en process. I mina ögon är det nämligen inte helt uppåt väggarna med en "preventiv" attack på Ukraina.

Så här: jag är Nato-motståndare, jag gillar inte Corporate America, jag vill att någon utmanar dem, men jag är också antiimperialist. Det är inte lätt att smälta vissa grejer nu i dagarna. Men, som jag skrev till arbetet — jag vet trots allt var mina gränser går. Vi får se var det landar.
Citera
2022-03-14, 18:32
Avslutad
Fått höra att socker nu är slut på butikshyllorna i Ryssland. Vet att salt är extremt viktigt för ryssar så fick de stopp på salt så är kriget slut direkt.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kanske. Men får vi verkligen reda på det? Tror du Ukraina låter meddela vilka försvarsindustrier som är igång och vilka som inte är det?
Du kommer kanske inte att tro på det, men ryssarna kommer förmodligen att meddela vad de slagit ut, precis som de gjort under hela kriget.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej en tillfångatagen pilot (Hans plan störtade) sa att de fick order om att bomba civila mål.
Jasså det sa han, tar självklart för givet att du har en länk till det där han självmant säger så!
Citera
2022-03-14, 18:33
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpost2
Jag rättfärdigar inte Rysslands agerande. Jag motsätter mig den infantila bilden av att det handlar om en kamp mellan de onda och de goda. Jag har också bekanta i Ukraina och får också info från annat håll.

Situationen är väldigt komplex och vi vill alla att inga oskyldiga civila dör antar jag.

Vem fan vill vara kung över en hög med dödskallar när allt bara är öken runtomkring, och alla andra bara hatar en?

Den här invasionen sattes i verket av en människa som förmodligen är mycket ensam och kanske har någon udda psykisk läggning, för det är inte vettigt att starta krig bara för att förverkliga pojkdrömmar.

Folk kommer då att säga om en att man är som den där politikern i Tyskland.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Tjetjenerna befinner sig främst i Mariupol för det är där azov är.

Det är 100% hat mellan dom och båda vill ha ihjäl varandra. Går ut radiomeddelanden i bilradion att "vi är här, lägg ner era vapen osv"

Bara några få tjetjener i Kiev men dom strider inte utan gör spec ops. Hittills iallafall

Finns ju tjetjenska förband även på Ukrainas sida. Det kanske jämnar ut sig det där.

Men också, är de verkligen såna supermän du vill få det till? Förutom biffigheten och den sexuella attraktionen, vad är det som är så bra med dem?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Det stod en rubrik om nåt sånt igår i Expressen.
Kanske ska läsa lite mer än rubriker på Expressen innan du sprider propaganda och rykten nästa gång.
Citera
2022-03-14, 18:34
Medlem
Kedoslavs avatar
Tog tyskarna 35 dagar att mala ner Polen , Ryssarna är inne på sin 19onde dag och har inte ens tagit över en enda stor stad 😂 säger ju hur DÅLIGA ryssarna är på att kriga.

Ni som är rädda för ryssen kommer hit, oroa er inte för varje ryss som dör i Ukraina och varje ryss som flyr deras diktatur samhälle så vid ett försök av en attack på ett NATO land så kommer Ryssland falla ihop som ett korthus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in