Citat:
Jag har lite svårt att hänga med i logiken ang. Eva och Weine. Om Weine och Eva hade fått veta av barnen mordkvällen att Kevin legat och flutit i vattnet och Christian t o m ritat en teckning av det hade knappast paret låtit bli att reagera öht och åkt på fisketur istället. Så onormala och helt empatilösa var de knappast. Om de nu mot förmodan ändå gjort detta hade de förstås reagerat på uppgifterna direkt då de fick veta att Kevin var död. Ändå skall de inte ha kommit ihåg saken ens när Robin började tala om att han sett Kevin mördas och de därefter åkte in till polisen för att låta Robin berätta.
Men när historien utvecklades och förändrades skall de alltså då först ha kommit ihåg teckningen och Kevin som flöt i vattnet. Förklaringen skulle ha varit att de förträngt detta, men när barnen kom med nya varianter skall de ha återfått minnet.
Detta är helt osannolikt. Antingen ljuger föräldrarna av någon anledning eller också har de har sakerna inte inträffat och pressen de är under får dem att konstruera falska minnen och falska vittnesmål, som den typen av press under polisförhör är känt för att kunna framkalla.
Även barnens förändrade historier tyder på detta, för inte heller Christian och Robin berättar ju om någon teckning eller att de berättat för föräldrarna att Kevin låg och flöt förrän senare. Barnen skulle om detta inträffat nämt detta initialt, speciellt Robin, istället för hans märkliga historier om hur Kevin dött.
…
Men när historien utvecklades och förändrades skall de alltså då först ha kommit ihåg teckningen och Kevin som flöt i vattnet. Förklaringen skulle ha varit att de förträngt detta, men när barnen kom med nya varianter skall de ha återfått minnet.
Detta är helt osannolikt. Antingen ljuger föräldrarna av någon anledning eller också har de har sakerna inte inträffat och pressen de är under får dem att konstruera falska minnen och falska vittnesmål, som den typen av press under polisförhör är känt för att kunna framkalla.
Även barnens förändrade historier tyder på detta, för inte heller Christian och Robin berättar ju om någon teckning eller att de berättat för föräldrarna att Kevin låg och flöt förrän senare. Barnen skulle om detta inträffat nämt detta initialt, speciellt Robin, istället för hans märkliga historier om hur Kevin dött.
…
- Du menar å ena sidan att de borde ha reagerat annorlunda om barnen berättat om Kevin den 16/8. Deras bristande reaktion då skall bevisa att detta inte inträffat (barnens berättelse).
- När de sedan den 22/8 åker in till polisen eftersom de nu övertygats om att bröderna faktiskt sett saker i samband med Kevins död, då menar du å andra sidan att de uppträder till synes helt sinnesförvirrat och diktar upp sina historier om allt från var de stod i hallen, Cs ordval (”Kevin stöpte i vattnet”), hur Eva kände sig illa till mods under fisketuren*. Notera att din påstådda ”press” saknar verklighetsförankring; dessa förhör sker 24-26/8, dagarna efter att man kontaktat polisen, och absolut ingenting talar för att polisen då misstänkte att bröderna var GM.
- Efter dessa påstått uppdiktade förhörsuppgifter skall vi sedan tro att de fortsätter på samma vis: Weine skriver i sin dagbok ~15/9 precis vad som hände innan fisketuren, Eva berättar om de blöta byxorna. Dessa blöta byxor har hon tydligen suggesterat även Weine, för han fortsätter att fråga bröderna om det långt in i november efter polisutredningen avslutats**.
Med all respekt, det här är inte övertygande. Att bara anta att två vuxna människor spontant börjar hitta på detaljerade berättelser om att deras barn sett ett mord… varför skall någon tro på det? Om man använder ett rak-verktyg bara lite skarpare än smörkniven så hittar man en mycket enklare förklaring:
- 10-åringen minns fel, eller överdriver/ljuger för att skydda sig själv och kamraterna.
- mamma Grahn har inte haft uppsikt över barnen hela tiden, även om hon kanske tror det själv. Detta styrks av att styvmamman Eva uppger i förhör att hon såg att C försvunnit från lekplatsen, vilket direkt motsäger mamma Grahns uppgift.
Till sist skriver du om brödernas förändrade historier. Jag har aldrig sett någon del av FUP med förhören från 23/8, och jag minns inte att filmklipp av detta visas i dokumentären. Har du något stöd för att berättelsen 23/8 är väsentligt annorlunda eller orimlig? Att inte kartan fanns ned från början är inte så konstigt, för man frågar såvitt jag förstår om den först 26/10 efter att Weine berättat om den. C blir då inte alls konfunderad, vilket är lite konstigt om det vore så att Weine hade hittat på alltihop. I stället fyller C på med egna detaljer. Så här står det i FUP:
Förhöret med Christian den 26 oktober 1998
s. 460 f.
Anders Forsman: För pappa, vet du vad han har gjort?
CK: Nej.
AF: Han har ritat för oss och beskrev hur det var när du kom hem, så han ritade köket där och vart han stod och här var jag och här var Christian när han ritade och berättade för mig och så ritade han in att det var flera med där också. Det var någon mer som du ritade för.
[---]
CK: Eva.
AF: Och Eva?
CK: Ja.
[---]
CK: Jag ritade hur vi sprang och hur han ramlade i vattnet.
AF: Mmm. Den där ritningen då, vart gjorde ni av den sedan då?
CK: Han kastade den.
AF: Gjorde han?
CK: Ja. Det var inte jag som kastade den då men Robin var så arg, så han gick och hämtade den och kastade den.
http://goranlambertz.se/bilaga-1-till-anmalan-till-granskningsnamnden/
Notera att C bekräftar att pappa Weine kastade bort kartan han ritade, vilket är precis vad Weine skrev i sin dagbok. Om Weine hittat på kartans existens, hur vet C att han skrev att den kastades bort…?
(https://www.expressen.se/gt/darfor-tror-sandberg-inte-pa-huvudvittnet/, 3:e bilden)
— — — — —
*) https://www.expressen.se/gt/qs/berattelsen-om-den-kritiserade-kevin-utredningen/
**) http://goranlambertz.se/bilaga-2-till-anmalan-till-granskningsnamnden/, se 22 november.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-03-14 kl. 17:58.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-03-14 kl. 17:58.
enligt nedan (gammal artikel). Hur blev det med detta?