2022-03-14, 13:46
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Lars Wilderäng har väldigt lite med verkligheten att göra dock.

Wilderäng har stenkoll på läget. En halv miljon följer han inklusuve många tunga militäranalytiker statsvetare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpost2
Jag har i alla fall inte sett någon härinne påstå att Ryssland skulle vara mindre korrupt än Sverige.
Det jag sett är att visa påstår att Ryssland nog inte är världens mest korrupta land och att Sverige inte det ärligaste landet i Världen. Med andra ord en mer nyanserad bild som stämmer med verkligheten

Det man i mycket högre grad läser härinne är att ryssar är lägre stående varelser som snarast borde avlivas. Lite som man beskrev judarna i Tyskland under och före WW2. Mänskligheten verkar inte ha tagit lärdom.

Nu är det du som har länkat ren Rysspropaganda och hänvisat till att det är sanningen och att det som sänds i svensk media är fake.
Jag har aldrig uttalat mig om det rysska folket, däremot så har jag en hel del synpunkter på det ryska(Putin) styret av landet.
Är vän med ett antal Ryssar både här(I sverige) i baltstaterna och i Ryssland. Däremot skulle jag inte kunna vara vän med någon som hyllar Putin, skulle sagt samma om Hitler, Starlin, Bokassa och Idi Amin också.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
De har aldrig helt kunnat försvara Donetsk mot ukrainska terrorbombningar. Det här har förekommit under åtta år. Det som pågår just nu är i vilket fall en offensiv, ett försök att röka ut de här terroristerna ur sina väl fortifierade fästen utanför staden. Det som pågår är befrielsen av både Donetsk och Lugansk. När republikerna är fria kommer folket i Donetsk att kunna andas ut lite.

Liksom terroristerna i DNR bombar den fria provinsen Donetsk.

Säg mig, vad tycker du om Putins invasion och att ryssar har dödat tusentals civila?
Citera
2022-03-14, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Men rysslands bombningar av civila bostadshus, sjukhus mm är alltså inte medvetet, men när något liknande händer när man kan skylla det på Ukraina så är det en medveten handling från Ukraina?
Det är inte medvetet men vad har dom för val när den Ukrainska armén gömmer sig där inne? Ska dom bara springa fram till dom och bli skjutna på öppen gata?

Dom måste skjuta tillbaka, annars är det ju poänglöst. Du borde istället kritisera Ukrainska armén som gömmer sig där.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Ryssland är en mindre ekonomi än Norden.NATO-ländernas ekonomi är 30 ggr så stor som Rysslands.Rysslands befolkning har minskat med 1 miljon på bara två år.Ryssland är en ekonomisk dvärg. De har i princip ingen innovation och knappt några andra företag än Olje- och Gasbolag som bär upp hela ekonomin. Om försäljningen av råvaror minskar så tar pengarna helt enkelt slut. Och det snart.Detta är både en anledning till att Putin startade kriget och den största anledning till att han redan har förlorat kriget. Han kan helt enkelt inte vinna.Tusentals inlägg här inne pratar om militära saker. En intagen stad. En bombning. En flygattack.Allt det är helt irrelevant.Kriget kommer att förloras genom att Rysslands ekonomi brakar ihop fullständigt.Läs gärna denna artikel. Densammanfattar vad jag sedan länge skrivit här inne medan många andra ältat det fysiska kriget.https://www.di.se/ledare/ryssland-forlorar-kriget/

Men den ekonomiska krisen skapades av det misslyckade fysiska kriget. Och varje dag kriget går dåligt för Ryssland ju längre är det till en ändrad ekonomisk situation, samt att kostnaden för kriget spär ju på de ekonomiska problemen.
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Nej.
Ja.

Jag bidrar med följande. https://www.youtube.com/watch?v=65Z8xp6BvzM&ab_channel=SyrianDailyNews

Högtryckskrematorium.
Citera
2022-03-14, 13:48
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Det säger jag inte heller. Men att ryssland släpper en medveten missil i ett centrum för att döda så många civila som möjligt det har jag inte hört talas om hittills

Men nu har du gjort det.

Säger en del om dig som tycker sådant är ok, allt i din förtvivlade kamp att utrota de av Putin påhittade nazisterna.
Citera
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Det är inte medvetet men vad har dom för val när den Ukrainska armén gömmer sig där inne? Ska dom bara springa fram till dom och bli skjutna på öppen gata?

Dom måste skjuta tillbaka, annars är det ju poänglöst. Du borde istället kritisera Ukrainska armén som gömmer sig där.

Jag kan tycka att ryssarna borde sluta gömma sig beväpnade på bussar mm istället.
Citera
Medlem
Citat:
Det säger jag inte heller. Men att ryssland släpper en medveten missil i ett centrum för att döda så många civila som möjligt det har jag inte hört talas om hittills

Att ryssarna hittills dödat fler civila i enbart Mariupol än vad Ukrainska armén gjort på 8 år i Donbass säger en del.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Ryssland är en mindre ekonomi än Norden.
NATO-ländernas ekonomi är 30 ggr så stor som Rysslands.
Rysslands befolkning har minskat med 1 miljon på bara två år.

Ryssland är en ekonomisk dvärg. De har i princip ingen innovation och knappt några andra företag än Olje- och Gasbolag som bär upp hela ekonomin. Om försäljningen av råvaror minskar så tar pengarna helt enkelt slut. Och det snart.

Detta är både en anledning till att Putin startade kriget och den största anledning till att han redan har förlorat kriget. Han kan helt enkelt inte vinna.

Tusentals inlägg här inne pratar om militära saker. En intagen stad. En bombning. En flygattack.
Allt det är helt irrelevant.
Kriget kommer att förloras genom att Rysslands ekonomi brakar ihop fullständigt.

Läs gärna denna artikel. Den sammanfattar vad jag sedan länge skrivit här inne medan många andra ältat det fysiska kriget.

https://www.di.se/ledare/ryssland-forlorar-kriget/

Ryssland hade behövt göra som Kina och fokuserat på in ekonomi i första hand, samtidigt som man satte korrupta företagare och myndighetsfolk i omskolningsläger.

Jag undrar hur mycket skatteintäkter som försvinner med de utländska företagen, vad jag hört tidigare var det ryska skatteverket mycket noggranna med att beskatta utländska företag, samtidigt som inhemsks företag ägda av rätt personer kom undan med rätt mycket.
Det var dock ett tag sedan
Citera
2022-03-14, 13:49
Medlem
Frickys avatar
Citat:

Det är ingen som har tvingat ryssarna att åka till Ukraina från första början.

Det finns så många andra val än att t.ex. spränga sjukhus där både soldater och civila befinner sig.

Att packa för sig och istället åka hem.

Jävlar vilket uselt argument från ett rysstroll.
Citera
2022-03-14, 13:49
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Du skriver så osammanhängande, med motexempel som inte är motexempel mot argument etc, att jag funderade på om du var helt compos mentis.

De ryska förlusterna avseende stridsfordon är oerhört omfattande. Under hela kriget i Afghanistan förlorade Sovjet 147 stridsvagnar och ca 1 300 pansarskyttefordon/pansarbandvagnar. Det var alltså de samlade stridsfordonsförlusterna under tio års krig… Du gör med andra ord din okunnighet rätt uppenbar när du försöker avskriva de ryska fordonsförlusterna som något normalt.

Avseende luftvärn har det rätt så länge bland flygnördar ansetts att manpads knappast kan användas för att plocka ned high-performance-jets och är rätt skruttigt även för nivån därunder (som attackflygplan som inte är av det mest långsamma slaget). När man för några år sedan i Syrien plockade ned en SU-25 med en manpads så ansågs det vara en inte obetydlig sak. I Ukraina har det ryska frontflyget inte bara misslyckats med att etablera luftherravälde utan verkar även förlora inte bara SU-25or utan också betydligt mer avancerade flygplan som SU-30 och SU-34, mot ett luftvärn som mig veterligen haft inflöde utifrån enbart i form av lätt buret luftvärn. Inte så bra reklam för Ivan.

Jag tror världens inköpare av modern materiel noterar att den ryska materielen inte verkar hålla måttet på ett modernt slagfält. Inte för att den ryska industrin lär vara kapabel att exportera särskilt mycket nyproducerad militär materiel under överskådlig tid, men ändå. Jag är t.ex. övertygad om att Indien, lite stilla, inom en inte avlägsen framtid kommer att droppa Ryssland som samarbetspartner när det gäller utveckling av militär materiel och plocka in någon eller några andra, Frankrike är mitt stalltips. Vi lär väl få se vem som får rätt.

Inte mitt fel om du ej förstår Svenska språket. Och därav ej kan följa tentativa resonemang.

Se markerade.

Det märks att du är för ung för att kommentera på de som sker.
Stinger hade inga problem att skjuta ned lågflygande plan i Afghanistan,
när Sovjet invaderade. Så fort de poppade upp tvingades Sovjet ändra sin taktik.

Vi ser en repris i U.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in