2022-03-14, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Vart ska ryss-IKEA och McPutins få sina varor ifrån har de tänkt?

Jag vet inte om ryssarna duger till att snickra ihop delar till Billy Bokhylla.

Som vanligt, ren desperation från ryssarna. Ingen kommer någonsin att vilja eller våga investera i Ryssland efter sådana uttalanden.

Omsättningen på just Billy och Ivar bokhyllor kommer nog att öka.
1: Det är nog det ända produkter som Ryssen kommer att kunna ersätta.
2: Kvaliten kommer nog att bli sådan att de måste ersättas varje år.

I övrigt kommer nog MCDonalds att börja servera rödbetsburgare, och HM militärt överskott.

En snabb bedömning från en rätt oinvigd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
För den som vill se rysk statsmedias version funkar Vesti.ru fortfarande (Rysslands motsvarighet till SVT:s Rapport typ). Ryska försvarsministeriet rapporterar dagligen om kriget. Länk med Google-översättning till svenska:

https://www-vesti-ru.translate.goog/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv

Varning: Nyheterna kan vara vinklade
Tack..skrämmande att vi inte kan läsa ryska nyheter annars..
Citera
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Har jag missuppfattat eller är Kadyrov på väg till Kiev?? Och om han är, borde det inte bli ganska så många försök att döda honom?

Kadyrov har skickat sin elit brigad som blev utplånad innan de ens började strida.

Det sägs att ryska FSB sålde ut deras position.

Kadyrov har visat sig som svag ledare vilket kommer inte tolereras av tjetjenska klaner.

Han har inte många dagar kvar att leva. Så det är mycket möjligt att han i Ukraina för stärka sin image.
Citera
Medlem
Ukraina kommer att kräva omedelbar vapenvila och tillbakadragande av ryska trupper under måndagens förhandling, rapporterar AFP.

– Fred, omedelbar vapenvila och tillbakadragande av alla ryska trupper – efter det kan vi prata om regionala relationer och politiska skillnader, säger Ukrainas förhandlare Mikhailo Podolyak enligt AFP.

Källa aftonbladet.se
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Har jag missuppfattat eller är Kadyrov på väg till Kiev?? Och om han är, borde det inte bli ganska så många försök att döda honom?

Kadyrov är redan i Ukraina.

Han och hans enhet förväntas gå in i Kiev snart.
Citera
2022-03-14, 10:58
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Ja, jag har sett att många rysstroll de senaste dygnen pekat på de där turkiska Leo 2 som slagits ut under de turkiska interventionerna här och där i Levanten. Jag förstår inte riktigt vad poängen är eftersom det inte för mig är någon nyhet att en stridsvagn kan bli utslagen av ett tungt pvrbs. Vi talar här om 15 kg robot med ca 3 kg stridsdel, tacka fan för att det kan penetrera en strv om man träffar i rätt vinkel. Turkarna verkar ha förlorat 8-10 stycken totalt under de år de varit i Syrien.

Vad har det med nuvarande rysskrig att göra? Ryssarnas fordonsförluster är i en helt annan dimension och mycket av förlusterna verkar handla om fordon som bara kört fast eller gått sönder. Hade turken förlorat fordon i närheten av samma takt så hade han vid det här laget åkt häst och vagn. Det ryska flyget verkar också vara påtagligt ineffektivt och sårbart för manpads på ett sätt som tidigare ansågs otänkbart. Nej, jag tror inte Indierna är alls glada över att de verkar ha köpt skrot.

Jag noterar också att du inte svarar på min fråga om varför USA skulle hota Indien utan svamlar något obegripligt om sanktioner mot USA istället. Mår du bra?

Du undear om jag mår bra? Jepp jag mår bra. Hur mår du som svamlar om Ryska troll
hela tiden?

Förstår ej varför du är förvånad, att luftvärn kan skjuta ned plan. Och tror att
nationaliteten har någon betydelse i det fallet.

Om Turkiet skickat in alla sina leoparder i Syrien. Och du hade gett 2000st pv-robot,
till kurderna så är utfallet kanska förutsägbart.

Ryska förlusterna av stridsfordon i U., är i direkt relation till storleken på konflikten.
Citera
2022-03-14, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
Kadyrov har skickat sin elit brigad som blev utplånad innan de ens började strida.

Det sägs att ryska FSB sålde ut deras position.

Kadyrov har visat sig som svag ledare vilket kommer inte tolereras av tjetjenska klaner.

Han har inte många dagar kvar att leva. Så det är mycket möjligt att han i Ukraina för stärka sin image.
Källa?
Citera
2022-03-14, 10:59
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det visar att ukrainas armé finns överallt där dom inte "borde" finnas. Och ändå är dom knarkare eller?
Haha! Fest hos dig idag? Nu är det kul här i tråden. Inte för rysstrollen kanske.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ertequsqurttalad
Kadyrov är redan i Ukraina.

Han och hans enhet förväntas gå in i Kiev snart.
Finns ingen oberoende källa som stärker detta
Citera
Medlem
Ny uppdatering från Ukrainas försvarsministerium
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/275307574781702
OBS detta är från Ukrainas försvarsministerium inget är mina egna påståenden.
De totala stridsförlusterna för fienden från 24.02 till 14.03 var ungefär:
1200 Personal fler än 12 000 personer,
389 Pansarvagnar
1289 Bepansrade stridsfordon / APV
150 Artillerisystem
64 MLRS raketartillerifordon
34 Luftvärns system
77 Flygplan
90 Helikoptrar
617 Motorfordon / fordon
3 Fartyg / båtar / kutter
60 Bränsletankar
8 UAV operativ-taktisk nivå
Data uppdateras. Beräkningen kompliceras av den höga intensiteten i fientligheterna.

Ryska försvarsministeriets uppdatering.
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Ny uppdatering från Ryska försvarsministeriet
OBS detta är från Ryska försvarsministeriet inget är mina egna påståenden, jag uppdaterar jag inte poster som inte har en samlad siffra alltså jag lägger inte till nämnda bekämpningar som saknat total.
https://www.youtube.com/watch?v=o03s2IkdBP0
Texten finns i beskrivningen så ni kan översätta från Ryska.
3920 mål träffade inklusive
90 ledningscentraler
144 S-300, Buk M-1 och Osa luftvärnssystem,
88 radarstationer
100 flygplan
61 helikoptrar
1267 pansarvagnar och bepansrade stridsfordon
122 MLRS raketartillerifordon
457 fältartilleri och granatkastare
1028 enheter av speciella militära fordon
143 drönare
Senast redigerad av Jahvet 2022-03-14 kl. 11:12.
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Är det där ett svenskt pansarskott på den döda ukrainaren? Verkar inte ha hjälpt honom iaf.
https://twitter.com/hazemaloh/status/1502504877087408134
Helt klart en konstruerad bild.
Skulle man lämna någon fastkedjad med ett vapen, denne kan använda mot dig, när du lämnar honom?
Varför kastade han inte vapnet och höll upp händerna när fienden kom?
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
OBS GRAFISKT!

Ukrainska armén beskjuter Donetsk centrum med ballistiska missiler och dödar minst 20 civila:
❗️20 people died and 9 were injured as a result of the strike of the tactical missile "Tochka-U" of the Armed Forces of Ukraine in Donetsk.
https://t.me/intelslava/22307

Nu kan man ju inte verifiera sanningshalten av detta, jag tar allt som ryssarna påstår med en mycket stor nypa salt.

Men oavsett, så hade ingen civil alls dött i någon missilattack, vare sig rysk eller ukrainsk, om inte Ryssland hade invaderat Ukraina. Kan vi vara överrens om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in