2022-03-14, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin
Om det sovjetiska flygvapnet hörde jag skräckhistorier. Kanske likadant än idag.

Runt 2003 konsultade jag åt det då nya litauiska klockmärket Vostok Europe. En anställd där hade jobbat på den framskjutna sovjetiska flygbasen Klaipeda som låg i dåvarande Lituaiska SSSR.
Och flygintresserad som jag är började vi såklart prata om detta.

Flygbaserna i Ventspils (Estland), Liepaja (Lettland) och Klaipeda (Litauen) var Sveriges skräck under Kalla kriget. Så det var intressant att få höra hur illa ställt det var med funktionaliten och säkerheten på Klaipeda. Dom opererade bla attackflygplanet SU-24 Fencer och han jag pratade med menade att två av 20 flygplan för fullt operativa. Resten i uselt och med nöd och näppe flygbart skick.

Piloterna ville inte flyga skiten pga säkerhetsbrister. Och det som Klaipeda var tvungna att rapportera tillbaka till Moskva var antal starter och landningar samt bränsle. Så en vanligt förekommande taktik som gjordes med flottiljchefens goda minne var tanka SU-24: orna fulla, sedan flyga ut en bit över Östersjön, dumpa bränslet och landa de livsfarliga SU-24: orna snarast möjligt. Ibland körde man lite touch and go för att få upp statistiken på start och landningar. I Moskva var man nöjd med hur effektiva och aktiva attackförbanden på Klaipeda var.

SU-24 Fencer finns kvar än idag och det var två såna rishögar samt två gamla SU-27: or som nu senast kränkte svenskt luftrum. Det var även en SU-24 som Turkiet sköt ner 2015.

Nåväl, jag frågade litauern om han visste ifall det var lika illa ställt med ryska flygvapnet idag som på Sovjet-tiden. Det visste han naturligtvis inte, men han sa att den ryska mentaliteten är densamma.

JAg har hört massa historier. En av de bästa är från denna youtube video

Den är bäst. Ett uselt ryskt plan (Tu-22) men personalen gillade den för gratis sprit.

https://www.youtube.com/watch?v=bKoHMXggEHU&t=158s
Citera
2022-03-14, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det här had jag missat!
Ryssland planerar att konfiskera utländska företag som sanktionerar och lämnar ryssland. Böand annat McDonalds, IKEA, H&M mm.
Man vill ju inte ha hundratals arbetslösa på gatorna som skriker.
Det är bara att byta ut ledningen och behålla personalen. Varför inte anställa ännu mer med statliga pengar för att sänka arbetslösheten så att Putin får ännu mer populäritet!

https://www.investmentmonitor.ai/special-focus/ukraine-crisis/russia-nationalise-assets-foreign-companies

Hur skall dom kunna importera varor? Det kommer inte att fungera. Ryssarna saknar i stort innovationsförmåga.

Och utländska investerare kommer att sky Ryssland. Och allt detta så onödigt. Ett helt onödigt krig som inte ger Ryssland några vinster alls.
Citera
2022-03-14, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag var snabbt inne på sexistiska Expressen också. Stora rubriker om att Ryssland sköt på ett BB samt att den gravida kvinnan och hennes barn dog.

Oj oj oj oj oj.....Ryssland helt utskämt i den civiliserade världen.

Hur skall någonsin Ryssland få upp sitt anseende? 10 år räcker inte, det kan ta 30 år.

Ryssland och feminism går inte ihop.

Var finns Putin?
Sluta gå på detta! Nu är media desperata går på kvinnor och barn!
Dessutom bryter man mot publicistisk sed att visa dessa bilder. Ska anmäla PON
JÄVLA LÅGT SVENSK MEDIA SJUNKIT
Citera
2022-03-14, 10:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Precis antalet piloter är viktigt. Underhållet är nog sådär. Dessutom har man inte jättemånga smarta bomber och de man har vill man spara om NATO agerar

Ja antal tillgängliga piloter kan vara viktigt, men Ryssland har av någon outgrundlig anledning använt flyget väldigt sparsamt i Ukraina. Kanske för att loggestiken är svår och att man därför riskerar att skjuta ner egna flygplan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Är det nån som sett reportage om de över hundra tusen Ukrainare som flytt till Ryssland? (källa svt) Vet inte vem som kollar dessa siffror..Fler som flytt dit än till Rumänien o Moldavien.
Hur tas de omhand etc?

Var är media? .

Att västerländsk media inte är där är väl förstårligt, skulle någon yttra att de flyr från ett krig så får man ju 15års fängelse.
Så hurde tas emot eller behandlas lär vi inte få reda på fören efter Putinregimens fall. Om det blir inom nån månad eller om 30 år får framtiden utvisa.
Citera
Medlem
Citat:
Då var det enligt en källa här 3 flygplan och 4 helikoptrar som Ryssland förlorade igår. Det kan inte vara roligt att vara rysk pilot.

Blir man tillfångatagen blir det svältkost länge för det tar tid att snickra ihop en fred.

Och sedan komma hem till Ryssland avmagrad som en hjälte?----nej jag tror inte det.

Hur går det med dom 8 helikoptrarna som Ukraina skall få hem från uppdrag i Afrika? Hur får man in dessa i landet?

piloter och artelerister kommer nog inte hem på ett tag, de ska utdömmas straff för krigsbrott (de bombar civila)
Citera
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin
Om det sovjetiska flygvapnet hörde jag skräckhistorier. Kanske likadant än idag.

Runt 2003 konsultade jag åt det då nya litauiska klockmärket Vostok Europe. En anställd där hade jobbat på den framskjutna sovjetiska flygbasen Klaipeda som låg i dåvarande Lituaiska SSSR.
Och flygintresserad som jag är började vi såklart prata om detta.

Flygbaserna i Ventspils (Estland), Liepaja (Lettland) och Klaipeda (Litauen) var Sveriges skräck under Kalla kriget. Så det var intressant att få höra hur illa ställt det var med funktionaliten och säkerheten på Klaipeda. Dom opererade bla attackflygplanet SU-24 Fencer och han jag pratade med menade att två av 20 flygplan var fullt operativa. Resten i uselt och med nöd och näppe flygbart skick.

Piloterna ville inte flyga skiten pga säkerhetsbrister. Och det som Klaipeda var tvungna att rapportera tillbaka till Moskva var antal starter och landningar samt bränsle. Så en vanligt förekommande taktik som gjordes med flottiljchefens goda minne var tanka SU-24: orna fulla, sedan flyga ut en bit över Östersjön, dumpa bränslet och landa de livsfarliga SU-24: orna snarast möjligt. Ibland körde man lite touch and go för att få upp statistiken på start och landningar. I Moskva var man nöjd med hur effektiva och aktiva attackförbanden på Klaipeda var.

SU-24 Fencer finns kvar än idag och det var två såna rishögar samt två gamla SU-27: or som nu senast kränkte svenskt luftrum. Det var även en SU-24 som Turkiet sköt ner 2015.

Nåväl, jag frågade litauern om han visste ifall det var lika illa ställt med ryska flygvapnet idag som på Sovjet-tiden. Det visste han naturligtvis inte, men han sa att den ryska mentaliteten är densamma.

Det är fel på hela det ryska samhällets hierarki. Det där beteendet verkar vara ett genomgående inslag i Sovjet/Ryssland, att inget som rapporteras stämmer, utan man skarvar för att det ska se bra ut uppåt. Om man ska tro på serien om Tjernobyl så var det varit samma sak där.

Det måste finnas enorma kunskapsluckor vad som egentligen finns och hur dugligt det är.
Citera
2022-03-14, 10:47
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det här had jag missat!
Ryssland planerar att konfiskera utländska företag som sanktionerar och lämnar ryssland. Böand annat McDonalds, IKEA, H&M mm.
Man vill ju inte ha hundratals arbetslösa på gatorna som skriker.
Det är bara att byta ut ledningen och behålla personalen. Varför inte anställa ännu mer med statliga pengar för att sänka arbetslösheten så att Putin får ännu mer populäritet!

https://www.investmentmonitor.ai/special-focus/ukraine-crisis/russia-nationalise-assets-foreign-companies
Vart ska ryss-IKEA och McPutins få sina varor ifrån har de tänkt?

Jag vet inte om ryssarna duger till att snickra ihop delar till Billy Bokhylla.

Som vanligt, ren desperation från ryssarna. Ingen kommer någonsin att vilja eller våga investera i Ryssland efter sådana uttalanden.
Senast redigerad av Jiren 2022-03-14 kl. 10:50.
Citera
2022-03-14, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Sluta gå på detta! Nu är media desperata går på kvinnor och barn!
Dessutom bryter man mot publicistisk sed att visa dessa bilder. Ska anmäla PON
JÄVLA LÅGT SVENSK MEDIA SJUNKIT

Men det går ju in i folks hjärnor. Den ryska ambassaden är bombarderad med hotelser för övrigt. Inget går bra för Ryssland nu.

Var finns Putin? Skall man ta fram en gammal film när han talar till folket?
Citera
2022-03-14, 10:48
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Den här videon från Moskva visar två saker:

1. Vad som händer dig som Ryss om du är emot kriget och visar det.

2. Vad som händer om du som Ryss är FÖR kriget och visar det.

Se och lär: https://www.reddit.com/r/Unexpected/comments/tddlnc/two_words_moscov_2022/
Citera
2022-03-14, 10:49
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Jag var snabbt inne på sexistiska Expressen också. Stora rubriker om att Ryssland sköt på ett BB samt att den gravida kvinnan och hennes barn dog.

Oj oj oj oj oj.....Ryssland helt utskämt i den civiliserade världen.

Hur skall någonsin Ryssland få upp sitt anseende? 10 år räcker inte, det kan ta 30 år.

Ryssland och feminism går inte ihop.

Var finns Putin?

De får göra som Tyskland, ta bort alla kärnvapen, minska försvaret och visa att de får bort korruption.
Citera
2022-03-14, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Att västerländsk media inte är där är väl förstårligt, skulle någon yttra att de flyr från ett krig så får man ju 15års fängelse.
Så hurde tas emot eller behandlas lär vi inte få reda på fören efter Putinregimens fall. Om det blir inom nån månad eller om 30 år får framtiden utvisa.
Ja men detta visar ju på hur isolerade vi också blivit.
Får hoppas på asiatiska journalister e.l är ju total mediaskugga. Jag tror inte de behandlas dåligt. tvärtom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in