2022-03-14, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Lustigt, när SVT var där och intervjuade folk så ville dom inte ha krig med verkade skita i om ryssen eller Ukraina kontrollerade staden.
Jaa, dessutom har det kommit skumma inslag från Marioupol...straffas folket för att de kanske inte tagit ställning. Vem håller dem instängda egentligen? Är det Ukraina som håller dem gisslan
Senast redigerad av popll 2022-03-14 kl. 10:41.
Citera
2022-03-14, 10:37
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Hur många fungerar? Sen hur många piloter har de?

Om det sovjetiska flygvapnet hörde jag skräckhistorier. Kanske likadant än idag.

Runt 2003 konsultade jag åt det då nya litauiska klockmärket Vostok Europe. En anställd där hade jobbat på den framskjutna sovjetiska flygbasen Klaipeda som låg i dåvarande Lituaiska SSSR.
Och flygintresserad som jag är började vi såklart prata om detta.

Flygbaserna i Ventspils (Estland), Liepaja (Lettland) och Klaipeda (Litauen) var Sveriges skräck under Kalla kriget. Så det var intressant att få höra hur illa ställt det var med funktionaliten och säkerheten på Klaipeda. Dom opererade bla attackflygplanet SU-24 Fencer och han jag pratade med menade att två av 20 flygplan var fullt operativa. Resten i uselt och med nöd och näppe flygbart skick.

Piloterna ville inte flyga skiten pga säkerhetsbrister. Och det som Klaipeda var tvungna att rapportera tillbaka till Moskva var antal starter och landningar samt bränsle. Så en vanligt förekommande taktik som gjordes med flottiljchefens goda minne var tanka SU-24: orna fulla, sedan flyga ut en bit över Östersjön, dumpa bränslet och landa de livsfarliga SU-24: orna snarast möjligt. Ibland körde man lite touch and go för att få upp statistiken på start och landningar. I Moskva var man nöjd med hur effektiva och aktiva attackförbanden på Klaipeda var.

SU-24 Fencer finns kvar än idag och det var två såna rishögar samt två gamla SU-27: or som nu senast kränkte svenskt luftrum. Det var även en SU-24 som Turkiet sköt ner 2015.

Nåväl, jag frågade litauern om han visste ifall det var lika illa ställt med ryska flygvapnet idag som på Sovjet-tiden. Det visste han naturligtvis inte, men han sa att den ryska mentaliteten är densamma.
Citera
2022-03-14, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Mängden totalt materiell är nog inte så avgörande. Vi har sett att flaskhalsarna ligger annorstädes, kommunikation, loggestik, underhåll, utbildat manskap, etcetera.

Precis antalet piloter är viktigt. Underhållet är nog sådär. Dessutom har man inte jättemånga smarta bomber och de man har vill man spara om NATO agerar
Citera
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Tjetjenien är en delrepublik i Ryssland och de strider under ryskt befäl så de står under rysk lag.

Jo, jag vet att det är en delrepublik. Men det var så dom typ förklarade det på nyheterna. Tjetjener eller andra kan göra saker som ej är okej inom lagen för krigslagar. Och Ryssland kan då ta avstånd. Om jag fattade det rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
En vanlig rysk taktik, var samma med anekteringen av Krim och områdena i Ukraina 2014, var visst inga Rysska trupper där.
Bara värnpliktiga på permision som lånat med sig sin utrustning.

Jag missade hela detta med Krim. Känner att jag borde varit med från början för att förstå mig på allt.
Citera
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej inte för en specifik sak. Det jag vet är att ryska piloter flyger 80-120 timmar om året. De flesta av dem har kört en vända i Syrien. Amerikanska har runt 130h. De bör vara 160-200h. Amerikaner har dock mer simulatortid.

Men frågan är hur många stridspiloter har Ryssland och kan lägga till hur många utbildas per år.

Ryssarna är bra bomba saker som inte flyttar på sig. Broar, hus och m.m. Ett problem är deras samarbete med armen är dåligt. Jag trodde med flera att det hade blivit bättre i Syrien

Du har säkert rätt. Jag har dålig koll på Rysslands piloter, eller USA för den delen. Det enda jag egentligen kan uttala mig om är att jag aldrig litar på ryska uppgifter. Alla gillar säkert snygga till sina berättelse, men Ryssland ligger ändå alltid främst. Man lever på myter och väldigt ofta hot mot sin omgivning.
Citera
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
EU kommer heller aldrig mer släppa in en stat med omfattande korruptionsproblem utan att det finns garantier för att den gör upp med de problemen. Erfarenheterna med Rumänien och Bulgarien (och i viss utsträckning Ungern) där man kände till de systematiska korruptionsproblemen men pga främst UK lät dem komma med ändå, grundat på en from förhoppning om att de frivilligt och med EU-stöd skulle göra upp med korruptionen är alltför smärtsamma. Kommer inte att återupprepas. Korruption är dock möjligt att åtgärda om det finns tillräckligt stor politisk vilja i landet att göra det och stöd utifrån. Jag är rätt övertygad om att båda sakerna kommer att vara giltiga för Ukraina och om det är korrekt så kommer man att ta fram en process för att hantera de problemen, gemensamt.

Ukraina kan inte köras fast-track som medlemskap men det kan köras in som kandidatland och ges en särskilt förmånlig behandling avseende fri rörlighet för arbetskraft och kapital, genom bilaterala eller multilaterala överenskommelser. Som kandidatland kan de till och med få delta på alla möjliga möten, få tillgång till fonder, program etc. I praktiken kan man på det viset skräddarsy lösningar på de flesta områden förutom rösträtt och representation i institutionerna (Kommissionen, Europaparlamentet, domstolen etc) tills de är redo för formellt medlemskap. När man tog in de gamla öststaterna tog man det stegvis redan när de var kandidatländer så det finns tidigare exempel.
Ja..Herregud. Varför skulle Ukraina bli särbehandlat? Av strategiska skäl? Och dom hade långt upp till målen innan kriget. Tänk hur det skulle vara efter...Tänk vad det skulle kosta EUs skattebetalare med ett så stort land med dom problemet. Oavsett Rysslands skick efter detta så tror jag inte man vill reta upp dom i onödan heller, till skillnad mot USA. Tyskland och Frankrike säger nej, då är det så bara.

Jag kan bara tänka mig att grannländerna i östra centraleuropa gärna vill ha in dom så dom kan ännu enklare få arbetskraft därifrån. Sen är det inte dom som behöver stå för notan heller.
Citera
2022-03-14, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Knarkarna också, t.o.m. knarkarna slåss mot Ryssland.
kan knarkare slås eller ?!
Citera
2022-03-14, 10:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nu börjar detta kriget balla ur fullständigt. UAF har monterat en ksp på en BMW cabriolet.

https://twitter.com/Ukrain_War/status/1503289721833029636

Fan, ta bort länken illa kvickt annars kanske Ali Khan får idéer...
Citera
2022-03-14, 10:40
Medlem
Är det nån som sett reportage om de över hundra tusen Ukrainare som flytt till Ryssland? (källa svt) Vet inte vem som kollar dessa siffror..Fler som flytt dit än till Rumänien o Moldavien.
Hur tas de omhand etc?

Var är media? .
Senast redigerad av popll 2022-03-14 kl. 10:42.
Citera
2022-03-14, 10:40
Medlem
Jag var snabbt inne på sexistiska Expressen också. Stora rubriker om att Ryssland sköt på ett BB samt att den gravida kvinnan och hennes barn dog.

Oj oj oj oj oj.....Ryssland helt utskämt i den civiliserade världen.

Hur skall någonsin Ryssland få upp sitt anseende? 10 år räcker inte, det kan ta 30 år.

Ryssland och feminism går inte ihop.

Var finns Putin?
Citera
2022-03-14, 10:42
Medlem
Det här had jag missat!
Ryssland planerar att konfiskera utländska företag som sanktionerar och lämnar ryssland. Böand annat McDonalds, IKEA, H&M mm.
Man vill ju inte ha hundratals arbetslösa på gatorna som skriker.
Det är bara att byta ut ledningen och behålla personalen. Varför inte anställa ännu mer med statliga pengar för att sänka arbetslösheten så att Putin får ännu mer populäritet!

https://www.investmentmonitor.ai/special-focus/ukraine-crisis/russia-nationalise-assets-foreign-companies
Citera
2022-03-14, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Det är nazistisk knarkarmagi som gör att de likt de ondskefulla demoner som de är återuppstår. Samma magi som låter Ukrainas luftvärn, flygstridskrafter och drönare operera trots att Ryssland haft luftherravälde sedan krigets början.

Ok tack det förklarar en hel del
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in