Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-03-14, 10:46
Medlem
Ja kriget i Ukraina, hotet som riktas mot Sverige, inflationen och allt blir dyrare med tiden medans länderna är detsamma.

Man undrar om det finns framtid kvar i Sverige? Eller om folk börjar fundera redan hitta flykt vägar?

Eller lever folk fortfarande som vanligt? Dvs köper lägenhet och investerar pengar osv? Eller lever ni mer försiktig och sparsamt med era pengar?

Jag har 100k på sparkontot. Känner mig inte ens ekonomisk säker. Känns jag behöver minst 1 miljon kronor vid ett kris eller krig för att vara absolut säker och inte oroad.
Citera
2022-03-14, 10:48
Medlem
vividcarrots avatar
Orolig i onödan behövs inte. Förbered dig och låt allt brinna. Sedan när det börjar brinna, så stick utomlands.

Ungefär så.
Citera
2022-03-14, 10:54
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Orolig i onödan behövs inte. Förbered dig och låt allt brinna. Sedan när det börjar brinna, så stick utomlands.

Ungefär så.
Utomlands? var hade du då tänkt dig? Ett stabilt land som inte har utlämningsavtal med Sverige. Det är minst 4 års fängelse vid flykt.
Citera
2022-03-14, 10:56
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MENTgu
Utomlands? var hade du då tänkt dig? Ett stabilt land som inte har utlämningsavtal med Sverige. Det är minst 4 års fängelse vid flykt.

Japan har det inte förslagsvis. Inte vad jag vet i alla fall, kan har fel. Inte för att det spelar någon jätteroll ändå. Tror Sverige har större problem än jaga hundratusentals svenskar om inte miljoner som flyr.
Citera
2022-03-14, 11:06
Citat:
Japan har det inte förslagsvis. Inte vad jag vet i alla fall, kan har fel. Inte för att det spelar någon jätteroll ändå. Tror Sverige har större problem än jaga hundratusentals svenskar om inte miljoner som flyr.
Det är ett problem att starta ett liv utomlands som efterlyst och svenska Sas-flyg och färjor lär nog vara ganska avstängda. Det finns all anledning att vara orolig om man vill undanfly försvarsplikten.
Citera
2022-03-14, 11:08
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Det är ett problem att starta ett liv utomlands som efterlyst och svenska Sas-flyg och färjor lär nog vara ganska avstängda. Det finns all anledning att vara orolig om man vill undanfly försvarsplikten.

Sant, bättre att stanna och kriga så slipper man problem. Slipper oroa sig för fängelse när man är död.
Citera
2022-03-14, 11:15
Citat:
Sant, bättre att stanna och kriga så slipper man problem. Slipper oroa sig för fängelse när man är död.
Nej, bättre att inse att det faktiskt finns skäl för oro. Att "sticka utomlands" är inte så enkelt när det väl "börjar brinna" pågrund av anledningarna jag gav, Din problemlösning som du föreslog till TS är inte hållbar.
Citera
2022-03-14, 11:56
Medlem
369Qs avatar
Ett tips är att sluta oroa sig för saker du inte kan påverka. Vad kan du påverka? Ditt inre lugn.

Du kanske "dör" imorgon. So what. Se varje dag som en gåva. Vårda din relationer. Pengar är ditt sista problem i det läget du beskriver. (Och dit kommer vi inte)

Stäng av TVn så känns det bättre.
Citera
2022-03-14, 11:59
Medlem
Ja att sticka när kriget är redan startat är nog dummaste, man ska helst fly när varningarna kommer typ som Ukraina fick varning om att stor rysk konvoj står utanför gränsen.

Sen är det ju inte ens säker om bankomaten kommer funka för att ta ut pengar. Eller svårt ta sig ur Europa då flyg och transportvägar kommer vara avstängda, eller vart ska man ens fly nånstans? Jag kommer inte på nånting för då är ju hela Europa i krig.
Citera
2022-03-14, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 369Q
Ett tips är att sluta oroa sig för saker du inte kan påverka. Vad kan du påverka? Ditt inre lugn.

Du kanske "dör" imorgon. So what. Se varje dag som en gåva. Vårda din relationer. Pengar är ditt sista problem i det läget du beskriver. (Och dit kommer vi inte)

Bra tips. Lättare sagt än gjort. Tror det beror på att man har förväntningar på sig men också för att undvika lidande typ som ångest om varför man inte kunde göra bättre.
Citera
2022-03-14, 12:02
Citat:
Ursprungligen postat av 369Q

TS syftade nog mer på oro och förberedelser för sin ekonomi gällande besparningar och investeringar som han/hon i allra högsta grad kan påverka , detta är ekonomiforumet. Stänga av Tv'n och livets gåva och relationer är ganska irrelevant.
Citera
2022-03-14, 12:12
Medlem
369Qs avatar
Citat:
TS syftade nog mer på oro och förberedelser för sin ekonomi gällande besparningar och investeringar som han/hon i allra högsta grad kan påverka , detta är ekonomiforumet. Stänga av Tv'n och livets gåva och relationer är ganska irrelevant.

Ja om det enbart är det anseendet så tror jag inte heller att det är någon idé att oroa sig nämnvärt.

Köp förnödenheter som är bra vid ev kris i några veckor. Hela det ekonomiska systemet ska ner oavsett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in