2022-03-14, 09:23
Medlem
Jag såg en dokumentär om att många av de yngre välutbildade ryssarna lämnar landet för karriär utomands då de inte ser någon framtid under Putins regim. Är inte detta ett jätteproblem för landet Ryssland och framtiden?
Citera
2022-03-14, 09:27
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Jag såg en dokumentär om att många av de yngre välutbildade ryssarna lämnar landet för karriär utomands då de inte ser någon framtid under Putins regim. Är inte detta ett jätteproblem för landet Ryssland och framtiden?

Givetvis ett gigantiskt problem förr Ryssland, vilken ryss vågar i dagsläget bygga upp något som inte är baserat på ryska råvaror eller kontakter med ryska myndigheter.
Innovationer och högteknologiska företag kommer inte att byggas upp i Ryssland då ingen kommer att våga satsa där framöver.
Citera
2022-03-14, 09:29
Medlem
DeValeras avatar
Citat:

Det är självklart ett jätteproblem, men det beror ju på hur många som väljer att lämna. Kan tänka mig att det blir svårare att ta sig ut ur Ryssland, som under Sovjettiden. Dessutom kanske ryssar kommer att bemötas med negativ attityd som gör att flera drar sig för att emigrera.

Men förlorar landet de allra mest utbildade och drivna människorna så är det en stor förlust. Dessutom kommer flera av dem kanske bilda familjer och skaffa barn i andra länder, så även demografiskt kan landet påverkar i mindre omfattning.
Citera
2022-03-14, 09:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Självklart, men om Putin sitter kvar vid makten så kommer han nog stänga gränserna så att ingen kan fly som under Sovjettiden. Men nya Ryssland kommer nog att bli värre än sovjet.
Citera
2022-03-14, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det är självklart ett jätteproblem, men det beror ju på hur många som väljer att lämna. Kan tänka mig att det blir svårare att ta sig ut ur Ryssland, som under Sovjettiden. Dessutom kanske ryssar kommer att bemötas med negativ attityd som gör att flera drar sig för att emigrera.

Men förlorar landet de allra mest utbildade och drivna människorna så är det en stor förlust. Dessutom kommer flera av dem kanske bilda familjer och skaffa barn i andra länder, så även demografiskt kan landet påverkar i mindre omfattning.

Det finns bara en plats för ryssar utanför ryssland, och det är som livegna i återuppbyggandet av ukraina.

De har inte gjort sig förtjänta av världen efter att ha gött och strykit Putins ego i 20år....
Citera
2022-03-14, 09:32
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:

Tror inte att de inser det själv. Redan innan kriget minskade Rysslands befolkning med ca 1 miljon per år. Och nu offras tusentals unga pojkar i ett krig och många vill lämna landet. Hur många år kommer det ta innan Rysslands befolkning är under 100 miljoner?
Citera
2022-03-14, 09:32
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Jag såg en dokumentär om att många av de yngre välutbildade ryssarna lämnar landet för karriär utomlands då de inte ser någon framtid under Putins regim. Är inte detta ett jätteproblem för landet Ryssland och framtiden?
Jo, detta har pågått under en mycket lång tid. Men nu lämnar de i mycket större skala och våglängd. Kvar blir fattiga och folk som saknar ambitioner. Någon teknologisk utveckling härstammande från Ryssland får vi nog inte se på ett bra tag framöver, om någonsin. Näst intill allt som ryssen gör kommer i grunden och är beroende av väst. Kvar blir baggis sysslor som att spannmål och slanga upp olja. Men även där kan de komma att få problem när maskineriet behöver underhåll.
Citera
2022-03-14, 09:33
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Självklart, men om Putin sitter kvar vid makten så kommer han nog stänga gränserna så att ingen kan fly som under Sovjettiden. Men nya Ryssland kommer nog att bli värre än sovjet.

Ja på några sätt kan det bli värre. Dagens övervakning och kontroll är på vissa sätt mer skrämmande och absoluta med tekniks övervakning osv.

I gamla sovjet fanns det trota allt en sorts trygghet och solidaritet, det finns INTE i nya sovjet.
Orwells 1984.
Citera
2022-03-14, 09:33
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Givetvis ett gigantiskt problem förr Ryssland, vilken ryss vågar i dagsläget bygga upp något som inte är baserat på ryska råvaror eller kontakter med ryska myndigheter.
Innovationer och högteknologiska företag kommer inte att byggas upp i Ryssland då ingen kommer att våga satsa där framöver.

Nej, och då är Ryssland redan innan i princip ett tekniskt U-land. Inte många prylar eller uppfinningar som används i världen med ryskt ursprung.

Som sagt. Det här kriget är lika mycket Putins krig mot sitt eget land som det är ett krig mot Ukraina. Helvete, vilken baksmälla det kommer att bli.
Citera
2022-03-14, 09:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Ja på några sätt kan det bli värre. Dagens övervakning och kontroll är på vissa sätt mer skrämmande och absoluta med tekniks övervakning osv. I gamla sovjet fanns det trota allt en sorts trygghet och solidaritet, det finns INTE i nya sovjet.
Orwells 1984.

Ja och Sovjet i alla fall efter Stalins död styrdes inte av en envåldshärskare som Putin, det fanns ett sorts system. De var också ett större och mäktigare land, nu har de förlorat alla sovjetrepubliker förutom Ryssland, samt alla allierade i Östeuropa.
Citera
2022-03-14, 09:38
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera

Ryssland har redan ett stort problem med en minskad befolkning, varje ryska föder i snitt 1,7 barn, betydligt lägre bland den slaviska befolkningen och betydligt högre bland tjetjenier och andra muslimer, men snittet är 1,7.
Citera
2022-03-14, 09:41
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Ryssland har redan ett stort problem med en minskad befolkning, varje ryska föder i snitt 1,7 barn, betydligt lägre bland den slaviska befolkningen och betydligt högre bland tjetjenier och andra muslimer, men snittet är 1,7.

Ja den muslimska befolkningen ökar, framför allt den i Kaukasus med bland annat tjetjener. Hos de två största grupperna Volgatatarer och basjkirer så vet jag inte någon om nativitet, men deras livsstil liknar mera ryssarnas och de bor i förhållandevis ekonomiskt utvecklade delar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in