2022-03-14, 06:19
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Finns inte många som är 'oberoende' i dagsläget...

Finns klart medier som verkar under mer pressfrihet och demokrati än andra medier. Bara kolla pressfrihet index vilka länders medier som kan rapportera vad de vill.

https://www.reportrarutangranser.se/pressfrihetsindex-2021-fri-och-oberoende-journalistik-blockeras-i-132-lander/
Citera
2022-03-14, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Från igår.

We are ready to fight': Kyiv mayor says Ukraine is ready to defend the city

https://www.youtube.com/watch?v=7MH7i6C7S84
Där ser man. Skönt att dom lever.
Dom kommer få det svårt dock. Ryssarna kommer ju blitzbomba innan marktrupper går in och det är väl dags snart. Attacken på basen igår visar ju att dom är kapabla att träffa mål på distans.
Jag tror Kiev blir sista skådeplatsen, där det avgörs. Faller Kiev, då faller Ukraina och jag tror i så fall Putin delar Kiev som ett nytt Berlin.
Får se vad fredsdelegaterna kommer fram till idag. Hopps dom löser nåt.
Citera
2022-03-14, 06:21
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Det publiceras garanterat propagandabilder/information från Ukrainska myndigheter. Ryssarna gör det samma.
Men i slutändan är det ett av länderna som har startat ett anfallskrig mot ett grannland. Det kan ju inte ens du förneka?

Precis, diskussioner runtomkring kan ta fokus från faktumet att Putin invaderat Ukraina.

UN General Assembly, including Israel, votes overwhelmingly to condemn Russia
https://www.timesofisrael.com/un-general-assembly-including-israel-votes-overwhelmingly-to-condemn-russia/

Ukraine: World must unite in face of Russia’s ‘violation of international law’
https://news.un.org/en/story/2022/03/1113692
Citera
2022-03-14, 06:23
Medlem
Om ni vill veta hur man ska se skillnad på ryska och ukrainska stridsvagnsvrak så ska ni se denna video.

Här är en snabbkurs

https://www.youtube.com/watch?v=2doYYblaLFU

Titta på hjulen!
Citera
2022-03-14, 06:25
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Dom kommer få det svårt dock. Ryssarna kommer ju blitzbomba innan marktrupper går in och det är väl dags snart. Attacken på basen igår visar ju att dom är kapabla att träffa mål på distans.
Jag tror Kiev blir sista skådeplatsen, där det avgörs. Faller Kiev, då faller Ukraina och jag tror i så fall Putin delar Kiev som ett nytt Berlin.

Ja Ryssarna har mer övergått till bombningar innan de går in för att försöka mala ned motståndet. Jag tror inte Kiiv blir sista skådeplatsen men historien är inte skriven än. Ja vi får se vad som händer idag, både Ukraina och Ryssland har intresse av att detta inte fortsätter. Tiden är emot dem båda. Ju längre detta tar desto mer kommer båda att få lida.
Citera
2022-03-14, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79

Det blir inget kvar av Kiev.
Ryssarna kommer inte att ta Kiev i konventionell mening. De kommer att göra Kiev till grus.

Att Kiev skulle vara skruven som håller ihop hela Ukraina, tvivlar jag på.

Är ukrainarna smarta, är deras motstånd plåttrigt och komplext, utan uppenbart centrum.

De verkar ju jobba med små enheter, på gerillavis.

Och så har vi stödet utifrån. Väst skapar ett helvete för Putin.....

Han har lång väg att vandra, oavsett vad han gör.
Kortaste vägen leder iaf hem till Ryssland......

Stick hem.
Citera
2022-03-14, 06:31
Medlem
geir44s avatar
Zelenskji verkar vara desperat över denna himmel som ska stängas.

Norska VG skriver om Jesper Söder, en sorts svensk hjälte som räddade många tiotals legosoldater i javriv. Men dom kämpade inte på, dom åkte istället tillbaks till Polen!

"– Det jeg vet er at jeg tok med mange skandinaver ut. Jeg hadde minst fire-fem svensker på bussen, to dansker, fire finner og en eller to nordmenn, hevder Söder:

– De er nå i sikkerhet i Polen. Alle kommer til å gi seg med krig."

Är det det som kallas att komma cryingly home to mama? Dom deserterade!
Citera
2022-03-14, 06:31
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Vem ska man tro på? Igår kväll läste jag på Flashback att ryssy har slut på ammunition.

Men idag på morgonen läser man i tidningen att flyglarmen går över hela Ukraina.
Ammunition till markstyrkorna, de har massor av ammunition, men det gäller att föra fram den till stridande förband.
Flyget som startar från ryska baser har inga sådana problem, likaså skickar de in många många robotar.
Nu tror jag inte att markstyrkorna har helst slut på ammo, men de börjar nog ha ont om det, Ukraina sabbar deras underhålls linjer.
Det verkar mest vara raketattacker, artilleriet är tystare.
Senast redigerad av Knut-Anne 2022-03-14 kl. 06:34.
Citera
2022-03-14, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Vem ska man tro på? Igår kväll läste jag på Flashback att ryssy har slut på ammunition.

Men idag på morgonen läser man i tidningen att flyglarmen går över hela Ukraina.
Tänk för dig själv. Hur vet dom att ryssland har slut på ammunition och tror du verkligen att ryssland skulle låta det hända och inte har flera planer i plats? De tillverkar sina egna vapen plus köper från andra länder.
Citera
2022-03-14, 06:32
Medlem
Någon som vet hur Putin ska ha råd med att ge alla anhöriga pengar för dom döda? För betala måste han ju göra, han kan ju inte bara ljuga sådär :P.
Senast redigerad av killercan1 2022-03-14 kl. 06:35.
Citera
2022-03-14, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killercan1
Någon som vet hur Putin ska ha råd med att ge alla anhöriga pengar för dom döda? För betala måste han ju göra, han kan ju inte bara ljuga sådär :P.
Han tar dem av de oligarker och generaler han kallar förrädare.
Citera
2022-03-14, 06:38
Medlem
Citat:
Någon som vet hur Putin ska ha råd med att ge alla anhöriga pengar för dom döda?
Han kan betala av sina egna pengar eller bara producera mer pengar och eller betala med skatter. Betala en viss summa varje måndad iställe för allt på en gång. Plus en del av dem har ej familjer som de ej pratar med därför brukar de gå i militär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in