2022-03-14, 04:12
Medlem
arbetets avatar
Kineserna har aldrig hört talas om att Ryssarna skulle bett om hjälp:

Chinese embassy says has never heard of Russian requests for help
WASHINGTON, March 13 (Reuters) - The spokesperson for China's embassy in Washington responded to media reports on Sunday that Moscow had asked Beijing for military equipment since launching its invasion of Ukraine by saying, "I've never heard of that."

The spokesperson, Liu Pengyu, said China's priority was to prevent the tense situation in Ukraine from getting out of control.

"The current situation in Ukraine is indeed disconcerting," he said in an emailed response to a query from Reuters.

"The high priority now is to prevent the tense situation from escalating or even getting out of control."
https://www.reuters.com/world/chinese-embassy-says-has-never-heard-russian-requests-ukraine-help-2022-03-13/
Citera
2022-03-14, 04:17
Medlem
arbetets avatar
Hög aktivitet under natten hos det ryska bombflyget längs Ukrainas gräns. Möjligtvis stand-off-avfyrning av kryssningsmissiler mot mål i Ukraina. Inga rapporter än mer än flyglarm över flera städer under natten:

ELINT News
@ELINTNews
Russian strategic bombers airborne, possibly ALCM strikes on Ukraine soon
Air-launched cruise missiles*, usually launched by Tu-95 Bear or Tu-160 Blackjack strategic bombers at stand-off range over Russia and likely won’t enter Ukrainian airspace. Missiles are normally Kh-55SM (3000km range), Kh-555 (3500km range), Kh-101 (2500-2800km range).
https://twitter.com/ELINTNews/status/1503161905195540481?s=20&t=7KPejm_flJJJip_-nKbxxg
Citera
2022-03-14, 04:22
Medlem
Upperkutts avatar
Fox news om läget just nu i Ukraina:

https://youtu.be/mPsTGX8lUes

Dom tar även upp Irans missilattack på Irak.
Citera
2022-03-14, 04:22
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kineserna har aldrig hört talas om att Ryssarna skulle bett om hjälp.

Du tolkade texten fel.

Talespersonen för den kinesiska ambassaden påstod att han aldrig hört talas om att ryssarna skulle bett om hjälp. Det är inte samma sak om att han aldrig hört talas om detta.

Kanske har han hört. Kanske inte. Men vad han säger är ganska irrelevant eftersom han säger vad den kinesiska ledningen förväntar att han ska säga. Detta oavsett hur verkligheten ser ut.
Citera
2022-03-14, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det märkliga är att inte Ryssland har större möjlighet att producera ammunition själv.

Vad behövs, mässing till patroner och lite krut? De borde ha råvaror och fabriker till detta, fattar ingenting,. tillverkar de kalasjnikov, men inga kulor.

Rysk produktion alltså
Rysk produktion är alltid ett mysterium.

Svaret är kanske korruption, som vanligt.

Pengarna som skulle gått till kulor, hamnade väl i nåns fickor istället.
Citera
2022-03-14, 04:26
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Er käre Clown sitter med Ghost of Kiev och häckar på USA:s ambassad i Warszawa.
När du kommer med sådan uppseendeväckande information så hade det varit tacksamt med en länk till källan eller att du berättar hur du kan veta, det du påstår!
Du vill väl inte bli anklagad för att vara ett obegåvat troll med bristfällig utbildning?
Citera
2022-03-14, 04:26
Medlem
NiceChaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
Nej jag hoppas att alla judiska oligarker "tas hand om" både i Ryssland och Ukraina.
Då kommer nog den här konflikten gå att lösa rätt snabbt.
Framför allt den judiske Clown presidenten i Ukraina.
Meeen eftersom ni 99 % av världens befolkning blivit hjärntvättade att inte se juden för vad den är kommer krigen att fortsätta.

Skönt att veta att 1% av de icke hjärntvättade beskyddar oss andra som lever i detta kaos av informationsflöde.
Citera
2022-03-14, 04:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Du tolkade texten fel.

Talespersonen för den kinesiska ambassaden påstod att han aldrig hört talas om att ryssarna skulle bett om hjälp. Det är inte samma sak om att han aldrig hört talas om detta.

Kanske har han hört. Kanske inte. Men vad han säger är ganska irrelevant eftersom han säger vad den kinesiska ledningen förväntar att han ska säga. Detta oavsett hur verkligheten ser ut.
Du uppvisar alla klassiska tecken på kognitiv bias.

Använd hjärnan istället. Något sådant skulle tolkas som att kineserna väljer att aktivt delta. Det kommer de inte att göra av flertal olika skäl. Där borde dina varningsklockor ha ringt och BS-radarn kickat igång.

Edit:

Detta är snarare i samklang med Kinas politik:

Hu Xijin 胡锡进
@HuXijin_GT

China state-affiliated media
I think China and the US should reach an agreement: all countries should stop providing military assistance to any side of the Russia-Ukraine conflict, and only humanitarian aid is allowed.
https://twitter.com/HuXijin_GT/status/1503205005632843779?s=20&t=7KPejm_flJJJip_-nKbxxg
Senast redigerad av arbetet 2022-03-14 kl. 04:34.
Citera
2022-03-14, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Så förnedrande! Jag hoppas Putin verkligen inser att hela världen hånskrattar åt hans totala misslyckande.

Det här måste svida för honom.

Om det går pissigt efter tre veckor, tänk dig då framtiden haha

30 miljoner människor ska kontrolleras, gränserna kommer att läcka som såll hela tiden, NATO ska hanteras i väster, Väst sponsrar motståndet och halva världen vill hänga Putin.

Samt att rysk ekonomi förvandlats till bajs.

Jag har aldrig sett en stormakt fucka upp på detta vis, så snabbt.
.
Jag trodde att George Bush Jr var misslyckad.

Jag; "George Bush Jr var ett klantarsel!"

Putin: "Håll min öl"
Citera
2022-03-14, 04:42
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Du uppvisar alla klassiska tecken på kognitiv bias.

Använd hjärnan istället. Något sådant skulle tolkas som att kineserna väljer att aktivt delta. Det kommer de inte att göra av flertal olika skäl. Där borde dina varningsklockor ha ringt och BS-radarn kickat igång.

Nu pratar vi om olika saker.

Att ryssarna tigger om hjälp är inte samma sak som att Kina accepterat att hjälpa Ryssland. Jag har inte läst något om hur Kina svarat här. Jag har bara läst att ingen vet vad Kina svarat här.

Jag tror Kina är ovilliga att hjälpa här eftersom de är mån om sina ekonomiska förbindelser med väst. Men det hindrar ju inte att Putin i desperation ber om hjälp från en av de få i världen som inte är fientligt inställd mot honom.
Citera
2022-03-14, 04:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nu pratar vi om olika saker.

Att ryssarna tigger om hjälp är inte samma sak som att Kina accepterat att hjälpa Ryssland. Jag har inte läst något om hur Kina svarat här. Jag har bara läst att ingen vet vad Kina svarat här.

Jag tror Kina är ovilliga att hjälpa här eftersom de är mån om sina ekonomiska förbindelser med väst. Men det hindrar ju inte att Putin i desperation ber om hjälp från en av de få i världen som inte är fientligt inställd mot honom.
And I call Bullshit!

Fan alltså, har ni inga filter?

Vad skulle Putin be om hjälp med? Han har militära resurser så det räcker och blir över. Ryssland har med ett anfall förintat den utländska styrkan som aldrig mer kommer att spela någon roll i detta krig med de "frivilliga" flyende till sina respektive hemländer med svansen mellan bena.

Hoppas du fortfarande på en seger för de tappra ukrainarna?

Jag hoppas att förhandlingarna idag bär frukt och att Zelensky tar sitt förnuft tillfånga och avslutar detta.
Citera
2022-03-14, 04:58
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Nej. Det är inte så illa. Upperkutt är ett ljugande ryskt troll. Se upp för honom.

Kvinnan på bilden är inte Inna Derusova utan kvinnan på bilden heter Tetiana Ostashchenko.

Det framgår bland annat i bildtexten till en bild i denna artikel:

Och här står några rader om Tetiana Ostashchenko (även där finns en bild på henne):
https://en.wikipedia.org/wiki/Tetiana_Ostashchenko

De är lika varandra (Inna Derusova och Tetiana Ostashchenko) vilket ryska troll utnyttjat i sin desinformation.

Menar du att Reuters inte är en tillförlitlig nyhetskälla?

https://www.reuters.com/article/factcheck-ukraine-russia/fact-check-these-images-do-not-show-ukrainian-president-zelenskiy-fighting-after-russia-invaded-his- country-idUSL1N2V02DG
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in