2022-03-14, 00:13
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoent

De behandlas så pass annorlunda att presidenten är rysktalande.

Men han är nazist. Det finns fotobevis.

https://static.timesofisrael.com/www/uploads/2019/05/zelenskiy-1-1024x640.jpg
Senast redigerad av goseigen 2022-03-14 kl. 00:17.
Citera
2022-03-14, 00:13
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Några där ville att området inte skulle vara en del av Ukraina.De skred till verket med våld och med hjälp av Ryssland.

Det är viktigt att definiera händelser på rätt sätt.
Det enda som står klart i Donbass-regionen är att Ryssland gått in med militär under falsk flagg för att bryta loss Luhansk och Donetsk från Ukraina. I framtiden kommer vi få svar på vad det fanns för lokala organisationer som stödde Putler i detta.
Citera
2022-03-14, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpost2
Det är en knepig situation denna. Åt ena sidan har vi en marionett som är styrd av USA. till vilken grad vet vi inte exakt. Det finns de som påstår att tom hans gnäll över att NATO inte hjälper till är regisserat. Jag personligen tror inte det. Han nämns i pandora papers i samband med ett off-shore bolag. Han, har jag hört, ska tydligen ha 1.3 miljarder USD undanstoppade och en villa i USA värderad till 31 miljoner USD. Det är stora summor för en komiker eller president som enbart suttit vid makten sedan 2019. Är det USA-mutor eller inhemsk korruption där USA återigen är inblandat, se Kerry och Biden, är svårt att veta.

Åt andra sidan så har vi en despot som dock har en stor del av både etablissemanget och folket bakom sig än så länge. Han hade nog inte så många alternativ till denna invasion då NATO ställde sig på hans dörrmatta. Frågan är hur långt detta krig blir. Ryssland har en svaghet och det är att de måste ta hänsyn till de civila. Annars skulle de kunna ha bombat sönder alla städer och redan varit klar. Det skulle se hemskt ut, inte bara i Väst, utan även på hemmaplan där ukrainare trots allt är ett brödrafolk. Historiens dom kommer inte bli nådigt om han bombar sönder städerna och därför är det uteslutet att han gör det. Det som försiggår nu är bara riktade attacker mot främst militär och civil infrastruktur. Att vi har civila offer är ofrånkomligt och beror främst på Ukraina som gömmer sina militära mål bland civilbefolkningen. Jag lägger ingen värderingen i det utan konstaterar bara fakta. Ryssland påstår att det är terroristtaktiker men jag skulle i motsatts påstå att det är den svage motpartens taktik. Ukraina kan ju inte kriga i öppet landskap så detta är det enda som återstår.

Ironisk bara att det verkar som om ryssarna är mer bekymrade över civila offer än Ukraina. Och när man nämner Ukraina så är det svårt definiera vem man menar. Vi vet inte hur mycket som återstår av deras armé. Det kommer rapporter om att nynazist-bataljonerna slutat lyda order från Kiev och kör sitt eget race, vem vet? Även allt tjafs om dessa humanitära korridorer tyder på att det är Ukraina som vill hålla de civila kvar i städerna då de förhindrar en fullskallig attack från ryskt håll.

De ryska kraven i dagsläget är helt rimliga enligt mig. Erkänn Donbass och Krim och håll Ukraina utanför NATO. Frågan är om Zelensky får gå med på detta. Kommer USA tillåta det? Kan USA hindra det? Israel uppmanade Zelensky i veckan att gå med på ryssarnas krav. Ignorerar Zelensky USA och kör sitt eget race?

Mycket frågor som uppstår och som bekant så är sanningen krigets första offer så vi kan bara spekulera.

Ryssland hade ingen rätt att invadera ett grannland. Dessutom ljög man och sade att en invasion inte var aktuell. En aggression skall inte belönas. Rättvisan kommer att segra.
Citera
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Att han är jude är oväsentligt. Han är bara en marionett.

En marionett som har folkets stöd och vunnit stort i valen efter 2014. Varför stödjer inte Putin bara en ryskvänligt motståndare?

Det enkla svaret är att Ukrainas folk vill närma sig EU och väst och inte vara en lydstat åt Ryssland.
Citera
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpost2
Det är en knepig situation denna. Åt ena sidan har vi en marionett som är styrd av USA. till vilken grad vet vi inte exakt. Det finns de som påstår att tom hans gnäll över att NATO inte hjälper till är regisserat. Jag personligen tror inte det. Han nämns i pandora papers i samband med ett off-shore bolag. Han, har jag hört, ska tydligen ha 1.3 miljarder USD undanstoppade och en villa i USA värderad till 31 miljoner USD. Det är stora summor för en komiker eller president som enbart suttit vid makten sedan 2019. Är det USA-mutor eller inhemsk korruption där USA återigen är inblandat, se Kerry och Biden, är svårt att veta.

Åt andra sidan så har vi en despot som dock har en stor del av både etablissemanget och folket bakom sig än så länge. Han hade nog inte så många alternativ till denna invasion då NATO ställde sig på hans dörrmatta. Frågan är hur långt detta krig blir. Ryssland har en svaghet och det är att de måste ta hänsyn till de civila. Annars skulle de kunna ha bombat sönder alla städer och redan varit klar. Det skulle se hemskt ut, inte bara i Väst, utan även på hemmaplan där ukrainare trots allt är ett brödrafolk. Historiens dom kommer inte bli nådigt om han bombar sönder städerna och därför är det uteslutet att han gör det. Det som försiggår nu är bara riktade attacker mot främst militär och civil infrastruktur. Att vi har civila offer är ofrånkomligt och beror främst på Ukraina som gömmer sina militära mål bland civilbefolkningen. Jag lägger ingen värderingen i det utan konstaterar bara fakta. Ryssland påstår att det är terroristtaktiker men jag skulle i motsatts påstå att det är den svage motpartens taktik. Ukraina kan ju inte kriga i öppet landskap så detta är det enda som återstår.

Ironisk bara att det verkar som om ryssarna är mer bekymrade över civila offer än Ukraina. Och när man nämner Ukraina så är det svårt definiera vem man menar. Vi vet inte hur mycket som återstår av deras armé. Det kommer rapporter om att nynazist-bataljonerna slutat lyda order från Kiev och kör sitt eget race, vem vet? Även allt tjafs om dessa humanitära korridorer tyder på att det är Ukraina som vill hålla de civila kvar i städerna då de förhindrar en fullskallig attack från ryskt håll.

De ryska kraven i dagsläget är helt rimliga enligt mig. Erkänn Donbass och Krim och håll Ukraina utanför NATO. Frågan är om Zelensky får gå med på detta. Kommer USA tillåta det? Kan USA hindra det? Israel uppmanade Zelensky i veckan att gå med på ryssarnas krav. Ignorerar Zelensky USA och kör sitt eget race?

Mycket frågor som uppstår och som bekant så är sanningen krigets första offer så vi kan bara spekulera.

Kraven är helt orimliga! Ukraina kommer aldrig gå med på detta. Om en månad är ryssland bankrutt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Varför skulle rysktalande i Krim vilja tillhöra Ukraina.
Tja, de har inte Putin som statsöverhuvud. Bara en sån sak.

Varför kan finsktalande i tornedalen stå ut med att bo i Sverige?
Citera
2022-03-14, 00:15
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Invånarna är separatister.

Mariupol ligger i Donetsk, som röstade för självständighet 2014 och 89.07% röstade för med 74.87% röstdeltagande.

Den ryska militären vill nog inte vänta tills de civila svälter ihjäl eller kanske till och med mördade av Ukrainas militär. Ryska Tass har rapporterat om att civila har blivit avrättade i annan del av Donbasss.

(Tass) Russia’s Investigative committee to probe into mass execution of civilians in LPR
https://tass.com/society/1421495?utm_source=flashback.org&utm_medium=referr al&utm_campaign=flashback.org&utm_referrer=flashba ck.org

Att det är propaganda år ovidkommande. Frågan är om det är sant eller inte, och i det här fallet så ser jag det inte bara som möjligt, utan även troligt.

För även om det är det värsta vi har hört än så länge i kriget, så är det i linje vad vi vet om de Ukrainska styrkorna som har bombar och skjutit civila i Donbassområdet i över 7 år nu. Att de nu kanske har avrättat civila i det område av Donbass som de själva kontrollerar är chockande men inte förvånande.

Bara att genom att länka till TASS så vart hela argumentationen diskvalificerad.

Ukraina har inte bombat och skjutit civila. Vad har det dött 340 civila någonting åt det hållet under 8 år ryssen ockuperat ukrianska territorium.
Citera
2022-03-14, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungleBONGOS
Kan kriget vara över om 2-3 dagar? Om jag uppfattade det rätt. Kan ha missuppfattat det helt dock.
https://mobile.twitter.com/christogrozev/status/1503004404911325185

Ryssland har väll förlorat 20%-40% av sin armé om 3 dagar. De börjar nog bli sugna på ett avslut och kunna rotera sina förband inför nästa krig…
Citera
2022-03-14, 00:17
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungleBONGOS
Kan kriget vara över om 2-3 dagar? Om jag uppfattade det rätt. Kan ha missuppfattat det helt dock.
https://mobile.twitter.com/christogrozev/status/1503004404911325185
Möjligen 2-3 veckor, men jag gissar på längre, dock inte lika intensivt som nu.
Mordors härars försörjning är hårt ansträngd, men vi är inte där än.
Citera
2022-03-14, 00:18
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det enda som står klart i Donbass-regionen är att Ryssland gått in med militär under falsk flagg för att bryta loss Luhansk och Donetsk från Ukraina. I framtiden kommer vi få svar på vad det fanns för lokala organisationer som stödde Putler i detta.

Ja, jag såg att citeringarna har blivit fel. Inlägget var ämnat åt konspirationsteoretikern.
Citera
2022-03-14, 00:19
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Ryssland har väll förlorat 20%-40% av sin armé om 3 dagar. De börjar nog bli sugna på ett avslut och kunna rotera sina förband inför nästa krig…
Viktigt att de inte erbjuds ta med sig sin utrustning hem, de får åka hem i bussar.
Citera
2022-03-14, 00:19
Medlem
raskenss avatar
Bara hålla tummarna det är sant. 200 fordon utslagna. Obekräftat än:

https://twitter.com/Cornubot/status/1503133350470590476?t=44dKzyv8r6wQXKC0APFTEA&s=19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in