2022-03-13, 23:54
Medlem
Ryssland har haft svårt att klara underhållet av sina styrkor. Alltför många tankbilar har slagits ut och moralen har inte varit den bästa.

Ryssland klarar högst 3 veckor till.

Men det är bara min oproffsiga bedömning. Och turning point någon gång i nästa vecka. Ukrainas armé verkar starkare och segare, trots underläge i luften.

Drönarna räddade friheten för Ukraina.
Citera
2022-03-13, 23:54
Medlem
[quote=Saruman|79498694]Varför skulle svensktalande i Finland välja att tillhöra Finland?[/QUOT

För att rysktalande i Ukraina behandlas annorlunda. Finns en anledning till att Donetsk och Luhansk ville ha självständighet.
Citera
2022-03-13, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Men det blir ju spännande att se då! Lycka till 👍

Tackar!
Citera
2022-03-13, 23:55
Medlem
Det är en knepig situation denna. Åt ena sidan har vi en marionett som är styrd av USA. till vilken grad vet vi inte exakt. Det finns de som påstår att tom hans gnäll över att NATO inte hjälper till är regisserat. Jag personligen tror inte det. Han nämns i pandora papers i samband med ett off-shore bolag. Han, har jag hört, ska tydligen ha 1.3 miljarder USD undanstoppade och en villa i USA värderad till 31 miljoner USD. Det är stora summor för en komiker eller president som enbart suttit vid makten sedan 2019. Är det USA-mutor eller inhemsk korruption där USA återigen är inblandat, se Kerry och Biden, är svårt att veta.

Åt andra sidan så har vi en despot som dock har en stor del av både etablissemanget och folket bakom sig än så länge. Han hade nog inte så många alternativ till denna invasion då NATO ställde sig på hans dörrmatta. Frågan är hur långt detta krig blir. Ryssland har en svaghet och det är att de måste ta hänsyn till de civila. Annars skulle de kunna ha bombat sönder alla städer och redan varit klar. Det skulle se hemskt ut, inte bara i Väst, utan även på hemmaplan där ukrainare trots allt är ett brödrafolk. Historiens dom kommer inte bli nådigt om han bombar sönder städerna och därför är det uteslutet att han gör det. Det som försiggår nu är bara riktade attacker mot främst militär och civil infrastruktur. Att vi har civila offer är ofrånkomligt och beror främst på Ukraina som gömmer sina militära mål bland civilbefolkningen. Jag lägger ingen värderingen i det utan konstaterar bara fakta. Ryssland påstår att det är terroristtaktiker men jag skulle i motsatts påstå att det är den svage motpartens taktik. Ukraina kan ju inte kriga i öppet landskap så detta är det enda som återstår.

Ironisk bara att det verkar som om ryssarna är mer bekymrade över civila offer än Ukraina. Och när man nämner Ukraina så är det svårt definiera vem man menar. Vi vet inte hur mycket som återstår av deras armé. Det kommer rapporter om att nynazist-bataljonerna slutat lyda order från Kiev och kör sitt eget race, vem vet? Även allt tjafs om dessa humanitära korridorer tyder på att det är Ukraina som vill hålla de civila kvar i städerna då de förhindrar en fullskallig attack från ryskt håll.

De ryska kraven i dagsläget är helt rimliga enligt mig. Erkänn Donbass och Krim och håll Ukraina utanför NATO. Frågan är om Zelensky får gå med på detta. Kommer USA tillåta det? Kan USA hindra det? Israel uppmanade Zelensky i veckan att gå med på ryssarnas krav. Ignorerar Zelensky USA och kör sitt eget race?

Mycket frågor som uppstår och som bekant så är sanningen krigets första offer så vi kan bara spekulera.
Citera
2022-03-13, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Tror inte man kan slå ut så mycket mer av Ukrainas militär som håller sig i städerna det har dom inte kapacitet och göra om man inte ska jämna städerna till marken. Annars är det nog en korrekt analys. Jag tror ju dock att Ukraina kommer gå på offensiven om Ryssland drar sig tillbaka.

På offensiven med vad? Det mesta kommer att vara utslaget. Ska dom se det som ett självmordsuppdrag att attackera Luhansk/Donetsk?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Haha vad fan gör den krigsgalna dåren där
Enligt hans telegram ska han befinna sig nära kiev. Vilken galning
Citera
Medlem
Sarumans avatar
[quote=punishersweden|79498785]
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Varför skulle svensktalande i Finland välja att tillhöra Finland?[/QUOT

För att rysktalande i Ukraina behandlas annorlunda. Finns en anledning till att Donetsk och Luhansk ville ha självständighet.
Donetsk och Luhansk ville inte ha självständighet. De vill tillhöra Ukraina, allt annat är fria fantasier från ryssar som gått på Putlers propaganda.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungleBONGOS
Nu ber Ryssland till China att ge Militärmaterial till dom. Hoppas China säger NEJ. Bevisar ju hur Ryssland blir allt mer svagare för varjedag som går. Ursäkta för min Dylexi.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-kring-ukraina
Kommer mest troligen inte ske.

Kina vinner absolut ingenting på det, det kommer bara skapa katastrofala konsekvenser för dom.

En god relation med EU/USA är betydligt mer värdefullt för Kina jämfört med Ryssland.
Citera
2022-03-13, 23:58
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Det är ngt dyl JA som lär komma ske gissar jag också, Kommer bli intressant se för gissar nog det tryter på Ryska sidan rejält där av så kommer eftergifterna snabbt!
Håller med Ryssland har bränt sina broar med EU och USA för en lång framtid och eventuella avtal med Kina kommer att bli extremt ensidiga, Kina kommer bestämma samtliga överensstämmer. Ukraina kommer ha ett klart mycket bättre uthångsläge och då kommer frågan upp igen när ryssarna ser hur ett större välstånd byggs upp hos deras broderfolk. De ser redan med bitterhet hur Central Europa har lyckats på kort tid.
Citera
2022-03-13, 23:59
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
En Bayraktar är en glorifierad spaningsdrönare som tar två små "smarta" bomber. Den kan alltså ta ut två mål som högst per runda.

4 ST MAM-L eller Cs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Luckie Joe

https://youtu.be/EgKcVOLpgZA

För övrigt rapporteras det friskt på Twitter och telegram och FB att ukrianska artilleriet och infanteri slagit ut ryssen

https://www.ukrinform.ua/rubric-ato/3428885-u-melitopoli-zsu-rozgromili-veliceznu-kolonu-vorozoi-tehniki.html

Det finns så många Baghdad Bobs. Avtalet kommer kommer spegla framgångarna på slagfältet.
Citera
Medlem
[quote=Saruman|79498799]
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Donetsk och Luhansk ville inte ha självständighet. De vill tillhöra Ukraina, allt annat är fria fantasier från ryssar som gått på Putlers propaganda.

Dom vill vara självständiga och fria från granateld från nazister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in