2022-03-13, 22:43
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Ryssland har inte annekterat Luhansk och Donetsk. Det är inkorrekt. Dom är självständiga republiker.

Nej, dom har gått in med vapenmakt i Luhansk och Donetsk och stöttat rebeller. Förstår du inte själv hur patetisk du ser ut när du så uppenbart utelämnar Krim från diskussionen?
Citera
2022-03-13, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qy0MAW/wagner-gruppen-skickar-inte-elitstyrka-till-ukraina

Om man nu ska tro på vad Wagnergruppen säger.

Wagnergruppen kryllar av nazister, Putler kan ju avrätta dom först.
Citera
2022-03-13, 22:44
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Nej, det lär bli svårt. Dock kan jag tycka att någon from av kompromiss kan vara acceptabel där. Låt Ryssland leasa Krim i 100 år mot en ordentlig betalning t ex.

Jag tror den lösningen hade funkat förr, men svårt att bara backa från en annektering. De släpper inte krim, men "donbassrepublikerna" skiter man nog i
Citera
2022-03-13, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FFL96
Så du menar att alla Ukrainare, speciellt unga nationalister, skulle tala flytande ryska?

Vet du hur många nynazister det finns i ryssland? Finns otaliga klipp på bland annat YT med ryska nynazister som attackerar svart och muslimer, även videos på ryska nynazister som tränar för framtida aktioner. Man ska inte kasta sten i glashus vetdu!

Jag menar att det inte är osannlikt om de är födda i de östra delarna av Ukraina. Jag har aldrig förnekat att det finns ryska nazister. Även om jag tycker att det är konstigt. Precis som att jag tycker att det är konstigt att det finns Norska nazister. Men vad jag vet är varken norska eller ryska nazister delar i interna säkerhetsstyrkor som terroriserar civila.
Citera
2022-03-13, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ryssarna i Donbass vill inte tillhöra några gangsterstyrda folkrepubliker. Ryssland kommer släppa dom direkt om UA lovar att inte gå med i Nato.

Detta krig handlar för ryssarna om att de vill ha inflytande och kontroll av Ukrainas territorium och naturresurser, inget annat.

Snacket om NATO är endast retorik. Ryssland har mängder med kärnvapen och en enorm ubåtsflotta, man är knappast rädda för att NATO skulle invadera Rysslands "core territory". Man har dessutom redan NATO på betydligt farligare avstånd än Ukraina iom de baltiska staterna.
Citera
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Att Ukraina skulle ge ifrån sig hela öst, inkluderande miljonstäder, låter otroligt. Då får man försöka hitta någon form av delad kontroll.

Nä precis, Ryssland är ju fullt medvetna om att deras krav är orimliga.
Citera
Medlem
Citat:
Ryssland har inte annekterat Luhansk och Donetsk. Det är inkorrekt. Dom är självständiga republiker.

Det är bara Ryssland i hela världen som påstår att dom är självständiga republiker.
Om Finland skulle påstå att Karelen är en självständig republik, tror du ryssarna och Putler skulle acceptera det?
Citera
2022-03-13, 22:46
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi får grubbla i natt mellan sömnperioderna, hur Ryssland kunnat skjuta upp sin ammunition efter bara 18 dagar. Det är nog ändå så att soldaterna får ett visst antal patroner att hushålla med.

Det kan också vara någon annan teknisk utrustning som dom saknar.

Jag tror att striderna snart övergår i ställningskrig. Inringningen av Kiev kommer inte att lyckas och förr eller senare kommer ukrainska stridsgrupper att slå ryssarna.

Skall vi ge det 3 veckor till?

3 veckor, nu när man börjar kika på facit!

Jag tror kriget Ryssland för mot Ukraina är slut inom 7 dagar, ryska befolkningen kommer få leva under misär i årtionden för det Putte saboterade på lite drygt 3 veckor. Rysslands befolkning kommer förbli dom fattigaste människorna på norra jordklotet.

Jag hoppas verkligen inte Ukraina går med på någonting med den falske Putin, han kan max få retirera sina trupper utan att bli beskjuten!
Citera
2022-03-13, 22:46
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Källor säger att Ryssland gett upp.

Vilka källor?
Citera
2022-03-13, 22:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Det där med Nato är bara en ursäkt. En av Putinismens huvudpunkter är att förena ryssar, med ryssar menar Putin vitryssar och ukrainare. Låt gå att vitryssar är ryssar men ukrainare är inte längre ryssar om de nu någonsin har varit det. Putin drömmer om ett Stor Ryssland.
Jo men den illusionen försvann i Ukraina, nu vill Putler ha en seger att visa upp, så fungerar politik. En politiker kan sälja sin egen mor som köttfärs så länge politikern vinner på det.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Krim tänkte jag inte ens på, men lät det inte tidigare som ukrainarna kunde tänka sig att "diskutera" bl.a. Krim, alltså låta ryssarna behålla halvön? Det har ju tom. rått viss konsensus här inne kring uppfattningen att Krim är ryskt. Lite fult spel när Ryssland återannekterade Krim, men det är glömt vid det här laget. Om Ukraina skulle erkänna Krim som ryskt har ryssarna gamblat som fan och gjort en liten vinst på pappret.

Ja alltså, det är 70% etniska ryssar som bor där (även om det beror på inflytt av ryssar under kejsardömet Ryssland och soviettiden). Anledningen till att man annekterade krim rätt av är nog att man aldrig tänker släppa halvön. (Till skillnad från donbasrepublikerna). Om jag var Ukrainas regering skulle jag skita i krim, men om man erkänner det som ryskt lär man få problem med diverse nationalister. Jag tror det kan landa i att man på något sätt låter ryssarna behålla krim men att man på något sätt slingrar sig ur att regelrätt erkänna det som ryskt.
Citera
Medlem
Citat:
Jag menar att det inte är osannlikt om de är födda i de östra delarna av Ukraina. Jag har aldrig förnekat att det finns ryska nazister. Även om jag tycker att det är konstigt. Precis som att jag tycker att det är konstigt att det finns Norska nazister. Men vad jag vet är varken norska eller ryska nazister delar i interna säkerhetsstyrkor som terroriserar civila.
Då vet du fel, stora delar av Wagnergruppen är nazister och det finns många videos på fd soldater som stridit i bl a Tjetjenien, Georgien och nu senast Syrien som öppet visar sina nazist sympatier och utbildar och tränar nynazister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in