2022-03-13, 22:40
Medlem
MrEGreys avatar
Sanktionerna kommer vara kvar så länge Ukraina inte kontrollerar hela sitt territorium, inklusive Krim, Donbass och Luhansk, försåvitt inte Ukraina anger annat, samt så länge Putinregimen är kvar.

Hur skulle en överenskommelse med den regim som återkommande ljugit och hotat väst och som brutit varje avtal om Ukraina som man träffat se ut? Hur skulle väst kunna lita på den regimen? Det är omöjligt.

Vi befinner oss i ett nytt kallt krig, om än med en påtagligt mycket svagare motståndare än förra gången så är det fortfarande en motståndare med mängder av massförstörelsevapen. Vi får knäcka Ryssland på samma sätt som Sovjet knäcktes, ekonomiskt och genom en kapprustning som Ryssland aldrig kan vinna.
Citera
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Jag misstänker att Ryssland aldrig i helvete släpper Krim frivilligt.

Nej, det lär bli svårt. Dock kan jag tycka att någon from av kompromiss kan vara acceptabel där. Låt Ryssland leasa Krim i 100 år mot en ordentlig betalning t ex.
Citera
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qy0MAW/wagner-gruppen-skickar-inte-elitstyrka-till-ukraina

Om man nu ska tro på vad Wagnergruppen säger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Ryska källor säger, vilka ryska källor?

Läser du inte RT? Broderfolkens flaggor sida vid sida
Citera
2022-03-13, 22:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ja vi får se. Fan vet hur mkt ryska förhandlingar är värda. De har sin egen lilla bubbla av verklighet. Ska hur som helst bli intressant att se, och jag hoppas innerligt att de kan lösa det på ett för Ukraina bra sätt
Jag gissar att Ryssland ligger sämre till än vi tror, att även om Ryssland går all in så är det UA och egen ruin som blir resultatet.
Ett Ryssland som tappar 30 % i BNP och som tvingas hålla 1 miljon man på krigsfot blir Rysslands ruin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag ser att du bara svarade på 1 av mina frågor.

Nu vill jag att du tittar på datumet för publicering i artikeln och följer upp detta med att googla på när Ryssland gick in och annekterade Krim, Luhansk och Donetsk.

Ryssland har inte annekterat Luhansk och Donetsk. Det är inkorrekt. Dom är självständiga republiker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qy0MAW/wagner-gruppen-skickar-inte-elitstyrka-till-ukraina

Om man nu ska tro på vad Wagnergruppen säger.
Haha lilla putler framstår mer å mer som bortgjord
Citera
2022-03-13, 22:42
Medlem
Futuretraders avatar
Ryssland har bombat ett sjukhus

https://www.dn.se/varlden/barnsjukhus-uppges-ha-traffats-i-rysk-attack/

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ukraina-barnsjukhus-bombat-i-mariupol

Men Ryssland har bombat ett sjukhus pga Zelenskyj har besökt ett sjukhus för att hälsa på soldater.
länk: https://9gag.com/gag/a5162qg

Alltså ljuger median? eller så gick Zelenskyj medvetet till ett sjukhus i hopp om att ryssland bombar stället så att ryssland får skit för det.

Sedan har vi en journalist som vill att andra länder ingriper och krigar mot ryssland.
länk: https://www.youtube.com/watch?v=Hqzk1JNXKm0&ab_channel=BBCNews

Sedan har vi en propaganda video som visar hur andra länder riskerar att invaderas av ryssland ifall de inte hjälper ukraina militärt.

Alltså finns det någon där som vill pusha för ett ww3.
Citera
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Det låter lustigt, med tanke på att Ukriana tidigare vägrat att ge upp sitt självbestämmande (vilket de gör helt korrekt i) samt att Ryssland inte lär dra sig tillbaka tills de fått igenom sina krav där minst krim och de två övriga områden ses som minimum krav. Det jag ser som det största hindret är dock just självbestämmande delen, Ryssland vägrar ge Ukraina den rätten att själv bestämma sin framtid. Dessvärre ser jag inte att detta slutar genom ett avtal där ena parten ger upp en del.

Antigen så får Ryssland slut på resurser och måste pga detta dra sig tillbaka (vilket får ses som rätt liten sannolikhet i dagsläget även ifall det vore positivt). Det mer troliga är att Ryssland fortsätter sin invasion i samma eller ökad takt. Det är även svårt att få bra insyn i vad som sker i Ryssland, men vi kan inte riktigt se att en majoritet av folket gjort uppror mot kriget (även ifall gemene man är negativt inställd). Att de rika oligarkerna skulle kunna påverka på något sätt är väl en möjlighet.

Att Ukraina skulle ge ifrån sig hela öst, inkluderande miljonstäder, låter otroligt. Då får man försöka hitta någon form av delad kontroll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Ryska källor säger, vilka ryska källor?

Alltså ryska medier som vi alla vet vad dem går för.
Citera
2022-03-13, 22:43
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ryssarna i Donbass vill inte tillhöra några gangsterstyrda folkrepubliker. Ryssland kommer släppa dom direkt om UA lovar att inte gå med i Nato.
Det där med Nato är bara en ursäkt. En av Putinismens huvudpunkter är att förena ryssar, med ryssar menar Putin vitryssar och ukrainare. Låt gå att vitryssar är ryssar men ukrainare är inte längre ryssar om de nu någonsin har varit det. Putin drömmer om ett Stor Ryssland.
Citera
2022-03-13, 22:43
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Jag misstänker att Ryssland aldrig i helvete släpper Krim frivilligt.
Krim tänkte jag faktiskt inte ens på, men lät det inte tidigare som ukrainarna kunde tänka sig att "diskutera" bl.a. Krim, alltså låta ryssarna behålla halvön? Det har ju tom. rått viss konsensus här inne kring uppfattningen att Krim är ryskt. Lite fult spel när Ryssland återannekterade Krim, men det är glömt vid det här laget.

Om Ukraina skulle erkänna Krim som ryskt har ryssarna gamblat som fan och gjort en liten vinst på pappret.
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-03-13 kl. 22:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in