Citat:
Ursprungligen postat av
awoke11
Omöjligt att undvika alla nedgångar, men jag tror att en börs inte kan vara övervärderad hur länge som helst. Vi ligger nära samma nivåer som år 2000, men att tro att vi alltid kommer ligga här uppe är dumt.
CAPE (Cyclically Adjusted Price / Earnings även kallad "Shiller PE") är på samma nivåer som år 2000, det stämmer. Skillnaden är att tioårsräntan i USA gav något helt sjukt år 2000 typ 5-7% jag minns inte exakt men det var högt. Tioårsräntan idag ligger på 2%.
Om man korrigerar för detta, man tar inversen av CAPE och subtraherar yielden på tioåringen och använder detta för att kolla hur värderingen är nu jämfört med historien då är vi inte så höga. Det är inte billigt men det är inte dyrt heller, det är någonstans i mitten. Rättvis värdering.
Om man använder värderingar som indikator då förutspår man Nikkei bra jobbat och man förustpår dotcom, bra jobbat. Men, man kommer också göra som Jeremy Grantham och förustpå den amerikanska 2011-bubblan, 2012-bubblan, 2013-bubblan.... 2021-bubblan osv och det är här man slarvar bort all sin avkastning.
Det där därför jag menar att man måste vara försiktig om man använder värderingar som indikator. Alla proffessionella investerare vet vad CAPE är och hur den används, du har inget informationsövertag mot marknaden genom att inse att CAPE är högt. Alla vet detta redan.