Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-08, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
De flesta begår grova feltänk när de diskuterar valutaeffekter. Ett vanligt fel är att anta att allt annat förblir lika trots att valutan ändras, så sker i regel inte.

För t.ex. ett exporterande företag med utgifter i SEK (löner mm) och inkomster i andra valutor så blir vinsten mindre när SEK stärks eftersom produkterna blir dyrare mätt i andra valutor. Minskad försäljning eller sänkta priser är alternativet vilket leder till lägre börskurs i SEK räknat. Om SEK försvagas gäller det omvända.

Kan vara mer rätt att fundera på företagets verksamhet istället för aktiens noteringsvaluta. Noteringsvalutan innebär ingen som helst valutarisk även om många inbillar sig det. T.ex. kan du köpa Ericsson i Sverige för SEK eller i USA med USD men vad du väljer saknar som sagt helt betydelse för valutarisken. Vad du än betalar aktierna med är du exponerad mot Ericssons verksamhet och inte emot den valutan du har betalat aktierna med.
Fast nu tänkte jag på handel i vix, köper man någon warrant med den som underliggande får man väl även ta valutarisken? Kolla tex minishrt vix bnp70 , 100% utveckling på ett år genom att korta vix, när den nu står på rekordnivåer, kan väl bara förklaras med dollarns utveckling?
Citera
2022-03-08, 14:09
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Fast nu tänkte jag på handel i vix, köper man någon warrant med den som underliggande får man väl även ta valutarisken? Kolla tex minishrt vix bnp70 , 100% utveckling på ett år genom att korta vix, när den nu står på rekordnivåer, kan väl bara förklaras med dollarns utveckling?

Jag känner inte till det exemplet och har inte tid att kolla just nu men generellt skulle jag svara att du kan glömma valutarisken, den bygger i regel på feltänk. De flesta kommer däremot säga emot mig om detta men de flesta har dock en väldigt grund förståelse för vad pengar är och går därför bort sig.
Citera
2022-03-08, 14:25
Medlem
Citat:
Jag känner inte till det exemplet och har inte tid att kolla just nu men generellt skulle jag svara att du kan glömma valutarisken, den bygger i regel på feltänk. De flesta kommer däremot säga emot mig om detta men de flesta har dock en väldigt grund förståelse för vad pengar är och går därför bort sig.
Förstår inte hur man bara ska glömma det.

Blankar du någon aktie som handlas i usd med en warrant som handlas i sek, och de mycket riktigt var rätt eftersom aktien gick ner 10% blir ju din glädje kortvarig om USD faller 10% mot SEK på samma tid..

Som exempel, oavsett om du gick lång eller kort Apple senaste månaden gick du plus, trots att Apple sjunkit 9%, eftersom USDn blev 10% dyrare under samma tid. Ponera nu vad som händer om dollarn istället faller 10% kommande månad.. Kanske inte hela världen om man är långsiktig, men ska man köra trades på vix index kan det däremot slå tillbaka.
Citera
2022-03-08, 14:45
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:

Bäst att vara tyst då.
Citera
2022-03-08, 14:46
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Man får dollarn mot sig då med väl? Men visst går kronan upp och vix sjunker blir de en bra hävstång på de.

De warranter jag handlar har ingen valutarisk.
Citera
2022-03-08, 14:48
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belsubub
Frågan är hur länge marknaden orkar hålla uppe vixen, det brukar vara en gräns för hur länge man orkar kräkas. Kanske läge att börja sälja volla ist.

Japp. Jag kortade vix när kriget började och stängde dan efter innan helgen. Nu börjar det bli intressant att sälja igen. Är dock lite skraj att någon stor råvarutrader ska detonera och orsaka någon systemkris. Senast igår detonerade någon nickelmogul och ett kolföretag.
Citera
2022-03-08, 16:43
Medlem
magicwizards avatar
Börsen fortsätter ned
Citera
2022-03-08, 16:44
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Förstår inte hur man bara ska glömma det.

Blankar du någon aktie som handlas i usd med en warrant som handlas i sek, och de mycket riktigt var rätt eftersom aktien gick ner 10% blir ju din glädje kortvarig om USD faller 10% mot SEK på samma tid..

Som exempel, oavsett om du gick lång eller kort Apple senaste månaden gick du plus, trots att Apple sjunkit 9%, eftersom USDn blev 10% dyrare under samma tid. Ponera nu vad som händer om dollarn istället faller 10% kommande månad.. Kanske inte hela världen om man är långsiktig, men ska man köra trades på vix index kan det däremot slå tillbaka.

Fundera lite kring vad en valuta är.

Eller ta ett töjbart måttband som representation av vad en valuta är. Om du drar ut detta töjbara måttband så kommer allt du mäter med det bli kortare. Eller vänta nu, är det allt som du mäter med det som har ändrat längd eller är alla dessa saker exakt detsamma oavsett hur du drar i ditt måttband?

Fundera över vad som är orsak och verkan, förändras värdet på saken för att valutan/måttbandet förändras eller är det måttbandet som har förändrats?
Citera
2022-03-08, 20:15
Medlem
Dagens handel på S&P500 är bland det mest märkliga jag sett. Har det gått från plus till minus och minus till plus 10 ggr idag?
Citera
2022-03-09, 11:18
Medlem
rskworpbs avatar
Hur går det för björnjägarna, kan vi få en update?
Citera
2022-03-09, 11:43
Medlem
KJosefs avatar
Lika dumt som det är att utropa krasch för att börsen har någon dålig månad är det att utropa tjurmarknad för att Europa går upp 3-4% en dag. Jag förväntar mig hög volatilitet framöver och om tjurarna eller björnarna till slut får rätt vet vi om några år.
Citera
2022-03-09, 11:46
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Lika dumt som det är att utropa krasch för att börsen har någon dålig månad är det att utropa tjurmarknad för att Europa går upp 3-4% en dag. Jag förväntar mig hög volatilitet framöver och om tjurarna eller björnarna till slut får rätt vet vi om några år.

Precis, stora slag upp och ned från dag till dag är vad jag har sagt tidigare också. Det är därför jag gjort mina köp på blodiga dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in