2022-03-13, 18:18
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Vad innebär ”kemiska vapen”?

VX, Sarin, osv.

Fosfor, även om det ej är ett kemiskt vapen, lades till, till listan
efter USA ´s "terrorbombningar" av Fallujah i Irak.
Citera
Medlem
Zingo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Fast det var väl Rysslands krav innan de invaderade? Det är väl det Ukraina inte vill gå med på?
Rätta mig om jag har fel men svårt tro att Ukraina skulle gå med på det nu. Eller?
Du har rätt, men nu tycker jag man borde göra så. Vad tycker du?
Putin är ändå körd nu i omvärlden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Kemiska vapen är så vidrigt så det finns inte, och jag håller med dig. Bara inte någon skojare som vill tvinga in NATO i kriget drar igång en attack någonstans, false flag, på eget initiativ eller inte.

Med tanke på hur desperata ukraina är och typen av stollar som finns i deras led så finns risken där. Usa har ju haft massa biolab i ukraina, vem vet vem bortsett från ryssen som kan ha lagt vantarna på det.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Kemiska vapen är så vidrigt så det finns inte, och jag håller med dig. Bara inte någon skojare som vill tvinga in NATO i kriget drar igång en attack någonstans, false flag, på eget initiativ eller inte.
Det får vi verkligen hoppas!

Det finns faktiskt lite ljus i detta mörker.

Uppdatering om dagens fredssamtal:

"Förhandlingarna mellan Ryssland och Ukraina har gjort "betydande framsteg" enligt en rysk delegat, rapporterar Sky News med hänvisning till ryska statsägda nyhetsbyrån Ria Novosti.

Delegaten säger också att de två länderna kan komma att nå en överenskommelse snart.

Även Zelenskyjs rådgivare Mykhailo Podolyak uppger att samtalen går framåt.

– Ryssland har redan börjat samtala konstruktivt med oss. Jag tror att vi kommer att uppnå resultat "bokstavligen inom ett par dagar", säger han."
Citera
2022-03-13, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Man får ge Ryssland en vinst då det kommer till denna insats. 7, 15, 40, 180 eller 200 är siffror som kommunicerats beroende på vilken sida man är på. Mitten kanske stämmer bra? 100?

Ofta så är det någon partisk journalist med relativt stor följeskara som postar en "gjädjesiffra" och då hakar twitterarmén på. Detta gäller för både Ukraina och Ryssland.

Exempel:

Redan för en vecka sedan var 85% av Ukrainas styrkor utslagna enligt Ryssland.
Det är ORIMLIGT med tanke på hur sjukt långsamt den andra veckan gått jämfört med den första
då Ukraina ska ha haft mycket mer styrkor.

Men sen har vi Ukraina som kommunicerar nedskjutna IL-76or men inga bilder dyker någonsin upp.

Jag gör min egen bedömning:
- Det går trögare för Ryssland än vad de tänkt.
- Ryssland tar ändå lite mark varje dag
- Det är matematiskt omöjligt för Ryssland att vinna detta utan en Ukrainsk kapitulation då de inte kan hålla landet med det manskap de har. Tänk på att för varje bit mark de tar måste de lämna kvar trupp att projecera makt.
Fast nu var det ju en brasse som påstod sig vara på plats som kom med siffran "över 200". Till och med fler än vad rysssarna hävdat. Brassen kan ju även ha överdrivit för att anspela på folks känslor.
Grejen är ju den, vi vet egentligen ingenting om hur det går varken för ryssarna eller ukrainarna.
Det är en soppa utan dess like med all info som av alla håll och kanter påstås vara desinfo och propaganda.
Citera
2022-03-13, 18:20
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Ett sådant budskap skickar även meddelanden om att de är det enda som kan få väst att gå in i konflikten, vilket teoretisk kan öka risken för en sådan attack.
Problemet med kemvapen är att man egentligen inte vet vem som ligger bakom och det är svårt att utreda under pågående konflikt.
Det var min tanke. Lätt illavarslande om det kommer "uppgifter" nu och ryssarna avstår från användning av kemiska vapen, bl.a. av den anledningen (det skrivs om det). Och så åker de fram ändå. Hur ska man kunna veta...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Vart tror du?

"From an American volunteer on the front lines outside of Kyiv:
— "Sitting close to the frontline, the last safe mode of transportation leaves for greener pastures.

A core group of about 30 foreign fighters remains out of around 200 people who were here just minutes ago..."

The base we came from was struck by rockets in the early morning hours. People we lived with for a couple days are confirmed dead.

It is only a matter of time before our location is targeted. We are about to be cut off by a Russian tank column any day now..."

"Food, water, and ammunition dwindle slowly.The mood is somber, people are sending their last messages to friends and family."

"Where is NATO? Where is the supposed good of western civilization?" "

"An important note: this American is a special ops veteran who completed combat deployments to Afghanistan.

He came to Ukraine before Russia's full-scale war on Feb. 24.

He is an experienced, well-trained soldier who gave up his lucrative career in the US in order to help Ukraine"

Aj aj, läget ser dystert ut för alla de som gick på lögnerna och krigspropagandan från Zelensky och packet.
Fyfan det är tragiskt alltså. Matade till köttkvarnen för absolut ingenting.
Citera
Medlem
okok1s avatar
När attackeras Kyiv?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Sluta tramsa, finns ingen chans att NATO skulle anfalla en annan kärnvapenmakt.

Är ju rena fantasier att det skulle ske.

Hur vet du det? Har du en kristallkula där du kan se in i framtiden?

Spelar ingen roll vad USA/NATO säger eller försäkrar nu. Saker och ting ändras med tiden.

Huvupoängen är: Ryssland vill inte ha en militärallians, dess missiler och trupper utplacerade vid sin gräns. Då kan man inte tvinga sig på heller bara för att visa ”vem som bestämmer”
Sådant är bara bäddat för trubbel. Denna typ av översitteri funkar kanske på svagare nationer, men inte på en militär stormakt. Det ser vi resultatet av idag. Ukraina och dess befolkning betalar priset.
Senast redigerad av PackMan123 2022-03-13 kl. 18:29.
Citera
2022-03-13, 18:21
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2
Du har rätt, men nu tycker jag man borde göra så. Vad tycker du?
Putin är ändå körd nu i omvärlden.

Varför skulle de gå med på det nu när Putin redan är körd?
Har ingen bestämd uppfattning om Krim och östra Ukraina, många var väl för Ryssland där åtminstone före invasionen men nu tror jag aldrig Ukraina och omvärlden går med på att erkänna de.
Citera
Medlem
Om Ryssarna anfaller ett NATO-land, exempelvis Litauen, är Väst indraget i konflikten.
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Spännande tider man lever i . . . . .

Snart kanske du får jobba med återvändande Svenskar, som tänkte
att kriga låter coolt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera