2022-03-13, 18:10
Medlem
Zingo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
"Nato fruktar att Ryssland ska ta till kemiska vapen i Ukraina.

Ett angrepp som skulle göra det svårt för västvärlden att hålla sig utanför kriget.

– Det skulle helt och hållet förändra krigets karaktär, säger överstelöjtnant Joakim Paasikivi"

"Även grannlandet Polen befarar att Ryssland kan använda sig av kemiska vapen. President Andrzej Duda säger att det skulle vara en ”gamechanger”.

– Putin befinner sig i en väldigt svår sits. Politiskt sett har han redan förlorat kriget och internt vinner han inte heller, säger han.

– Självklart skulle Nato behöva sätta sig ner och överväga vad som måste göras, för då är det inte bara farligt för Europa eller vår region, utan hela världen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/V9MgA3/experten-kemiska-vapen-skulle-helt-forandra-kriget
Så tror jag det är, hoppas jag har fel.
Putin är en Idiot!!!
Citera
2022-03-13, 18:11
Medlem
En till brasilianare som sa att han skulle "skjuta ryssen" och "han var inte rädd". Nu är han tillbaka i Polen.

Tänk så mycket ett par cruise missiler kan göra.

https://t.me/intelslava/22244
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
"False flag alert" på detta — kanske cyniskt av mig, men så tänker jag. Öppen för alla möjligheter. Om man redan nu flaggar för att Ryssland kan komma att använda sig av kemiska vapen kan det mycket väl bli så, på ett eller annat sätt. Eller, så här: om de faktiskt gör det nu när de har omvärldens ögon på sig är de dummare än...
Jag tror att det är smart att detta lyft frams i media och att NATO mest troligen kommer agera om det skulle bli aktuellt med biologiska vapen.

Det kommer förhoppningsvis få Putin att inte gå över den tröskeln. Finns många alternativ han kan använda mot Ukraina som inte skulle få NATO att komma in i bilden.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Vart har du läst att det var 200 st där? Det är en stor bas har jag fått för mig. 200 låter som få med tanke på hur många som åkt ner. Jag vette fan, jag bara länkade det som fanns.

Man får ge Ryssland en vinst då det kommer till denna insats. 7, 15, 40, 180 eller 200 är siffror som kommunicerats beroende på vilken sida man är på. Mitten kanske stämmer bra? 100?

Ofta så är det någon partisk journalist med relativt stor följeskara som postar en "gjädjesiffra" och då hakar twitterarmén på. Detta gäller för både Ukraina och Ryssland.

Exempel:

Redan för en vecka sedan var 85% av Ukrainas styrkor utslagna enligt Ryssland.
Det är ORIMLIGT med tanke på hur sjukt långsamt den andra veckan gått jämfört med den första
då Ukraina ska ha haft mycket mer styrkor.

Men sen har vi Ukraina som kommunicerar nedskjutna IL-76or men inga bilder dyker någonsin upp.

Jag gör min egen bedömning:
- Det går trögare för Ryssland än vad de tänkt.
- Ryssland tar ändå lite mark varje dag
- Det är matematiskt omöjligt för Ryssland att vinna detta utan en Ukrainsk kapitulation då de inte kan hålla landet med det manskap de har. Tänk på att för varje bit mark de tar måste de lämna kvar trupp att projecera makt.
Citera
Medlem
Det verkar iaf som att kriget är påväg att klaras upp. Står på Aftonbladet att Ryssland och Ukraina närmar sig en uppgörelse.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ryssarna fortsätter att operera flyg från Vitryssland. Här kommer fyra till. Går ett rykte nu också att UAF har skjutit ner ett plan men inget bekräftat.

https://twitter.com/MotolkoHelp/status/1503052899928137730
Citera
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kemiska_vapen

Står bland annat att användning av kemiska vapen är förbjudet i krig.

Putler kan vänta sig en rättegång i Haag

Problemet är att han aldrig kommer lämna Ryssland, då han vet vilka konsekvenser det kan bli för honom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Men nu får man ju Nato till grannar ändå genom själva invasionen. Ockuperar man Ukraina får man gräns mot Polen, Slovakien, Ungern och Rumänien. Och tillsätter man ett ryssvänligt styre nu efter invasionen, så lär det ju knappast ha folkets (Ukrainarnas) stöd utan sannolikt har ju detta krig nog mer lett till att folkets vilja att distansera sig från Ryssland har ökat, dvs sannolikheten för att självständigt Ukraina söker sig mot Nato har nog ökat med invasionen. Och ju mindre självständighet Ryssland har tänkt ge Ukraina, desto mer blir ju Ukrainas gräns mot Nato i praktiken Rysslands egen gräns mot Nato även med en marionett som president i Kiev.

Brukar aldrig bli bra med krig som vi sett i USAs framfart,men skälen till invasioner varierar och tror inte Ryssen ser så långt som du ser utan bara att foten måste sättas ner
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Jag tackar för länkarna.

Borde inte det här få större uppmärksamhet i msm. Jag är inte någon expert på militära vapen men fosfor är ett brutalt vapen så som jag har uppfattat det?

Det är desperat fake news, "atrocity propaganda" även kallat.

Ingen tar detta seriöst.
Citera
2022-03-13, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
"Nato fruktar att Ryssland ska ta till kemiska vapen i Ukraina.

Ett angrepp som skulle göra det svårt för västvärlden att hålla sig utanför kriget.

– Det skulle helt och hållet förändra krigets karaktär, säger överstelöjtnant Joakim Paasikivi"

"Även grannlandet Polen befarar att Ryssland kan använda sig av kemiska vapen. President Andrzej Duda säger att det skulle vara en ”gamechanger”.

– Putin befinner sig i en väldigt svår sits. Politiskt sett har han redan förlorat kriget och internt vinner han inte heller, säger han.

– Självklart skulle Nato behöva sätta sig ner och överväga vad som måste göras, för då är det inte bara farligt för Europa eller vår region, utan hela världen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/V9MgA3/experten-kemiska-vapen-skulle-helt-forandra-kriget
Ett sådant budskap skickar även meddelanden om att de är det enda som kan få väst att gå in i konflikten, vilket teoretisk kan öka risken för en sådan attack.
Problemet med kemvapen är att man egentligen inte vet vem som ligger bakom och det är svårt att utreda under pågående konflikt.
Även frågan om vilken sida skulle gynnas mest vid en attack med kemiska stridsmedel?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Det är det som är det tragiska att azov gömmer sig bland civila och sen skyller man på ryssen när civila dör.

Gömmer sig? är det inte redan uträtt att ryssarna genomför ett ilegetimt anfallskrig och borde packa ihop och åka hem till sin raserade valuta och stadigt kollapsande skurkstat ryssland?

https://news.un.org/en/story/2022/03/1113152

Citat:
The resolution demands that Russia “immediately, completely and unconditionally withdraw all of its military forces from the territory of Ukraine within its internationally recognized borders.”

It was sponsored by more than 90 countries and needed a two-thirds majority in the Assembly to pass.

Five countries - Belarus, the Democratic People’s Republic of Korea (more commonly known as North Korea) Eritrea, Russia and Syria - voted against it, while 35 abstained.

Eller tänker du att Kim Jong och någon Eritriansk diktators känslor blir kränkta då?
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
"Deras tillgångar" Ha,ha,ha ... Dessa mångmiljardärer disponerar tillgångar som de stulit från den ryska staten, dvs från det ryska folket. Varför ömmar du för dessa vidriga tjuvar?

Ömmar? Det är en rent semantisk sak att kalla det för deras tillgångar. Självklart är det finansierat genom stöld och skall konfiskeras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in