Citat:
Ursprungligen postat av
Flaskpost2
Både och. Är det inte det yttrandefrihet handlar om eller?
Yttrandefriheten är inte hotad överhuvudtaget, du är fri att uttrycka nästan vad du vill.
Censuren du skriver om, är det Ryssland (Putin) som bedriver. Det har ju gått så långt att t.o.m ryska medier inte längre anser sig kunna driva den journalistik de vill. De säger själva att de inte kan skriva sanningen.
Utländska journalister kan inte längre befinna sig i Ryssland, då de riskerar 15 års fängelse om de skriver något kritiskt om "den speciella militära operationen". Krig är helt uteslutet att säga, det är fängelsestraff på det också. Detta gäller också för ryska medborgare och journalister.
Att du inte med lätthet kan hitta rysk information idag på t.ex. Youtube, Facebook o.s.v. är inte censur, det betyder bara att de inte vill stå bakom information som med stor sannolikhet inte stämmer. Man kan naturligtvis inte stå bakom information från ett land där ledningen uttryckligen förbjuder folk från att säga något kritiskt.
Om du väljer att inte läsa det jag har skrivit och inte visar upp det för alla du känner, så betyder inte det att jag har blivit censurerad eller att min yttrandefrihet har blivit det minsta begränsad.
/ Jonas