2022-03-13, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Och de 400 modiga svenskarna som reste dit va tydligen en lögn säger Jesper på sin facebook, de är 15 personer och nu påväg hem. Det var inte lika kul längre när det blev allvar.
kan ju vara så att dem svenskar på basen samtliga blev skadade och behöver bege sig hem ochså. sen finns det nog fler på andra ställen
Citera
2022-03-13, 18:01
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Det e mycket fake news i omlopp. Jag upplever CNN som trovärdiga i rapporteringen.
Jag gillar normalt inte CNN men de är oslagbara i sin utlandsrapportering. Vem minns inte Blitzer och Amanpour under tidiga 90-talet. Proffsigt och pålitligt.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solskenihelvetet
man kan följa honom på hans fb:
https://www.facebook.com/jesper.soder.9

Bara en massa tjejer som följer honom, inga militärer. Honom skulle jag inte lita på, man får inte hålla på och berätta allt sådant om militära saker.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Tackar för källa och skärmdump med översättning.
Det var nog ett snabbt uppvaknande för många att de faktiskt befann sig i en krigszon, fy fan.
Lite videor och bilder:

https://t.me/BellumActaNews/73695?single
Citera
2022-03-13, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Finland går emot trenden istället för att köpa rysk gas.

Bara hoppas ryssland kan hålla sig därifrån bara
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lursan
ryssland säger 180 utslagna och det kan ju stämma men det är inga 180 döda. andra säger 35 döda och 134 skadade det låter mer rimligt om dem nu var ungefär 200 på plats. men ser absolut ut som att många fler skulle kunna ha dött
Vart har du läst att det var 200 st där? Det är en stor bas har jag fått för mig. 200 låter som få med tanke på hur många som åkt ner. Jag vette fan, jag bara länkade det som fanns.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Centraleuropa är ordet du söker.

Helt rätt 👍, men lite svårt att förklara allt på 1 gång till folk som verkligen är så insnöade
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Tänka är kul men tråden behöver mer källkritik och källhänvisning. Så har du information om just detta specifikt, välkommen. Jornalister har inte haft det så fritt i Ryssland på sistone. Jag tänker att Putin inte gillar journalister.

pressfree index
Ukraina 97. Ryssland 150.
https://rsf.org/en/ranking

Vi får hoppas att UA:s regering klättrar upp på den listan. Ser inte så imponerande ut enligt min mening. Klart positivare än Ryssland förstås. Tumme upp för det.
Citera
Medlem
Frickys avatar
"Nato fruktar att Ryssland ska ta till kemiska vapen i Ukraina.

Ett angrepp som skulle göra det svårt för västvärlden att hålla sig utanför kriget.

– Det skulle helt och hållet förändra krigets karaktär, säger överstelöjtnant Joakim Paasikivi"

"Även grannlandet Polen befarar att Ryssland kan använda sig av kemiska vapen. President Andrzej Duda säger att det skulle vara en ”gamechanger”.

– Putin befinner sig i en väldigt svår sits. Politiskt sett har han redan förlorat kriget och internt vinner han inte heller, säger han.

– Självklart skulle Nato behöva sätta sig ner och överväga vad som måste göras, för då är det inte bara farligt för Europa eller vår region, utan hela världen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/V9MgA3/experten-kemiska-vapen-skulle-helt-forandra-kriget
Citera
2022-03-13, 18:03
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Den ökända neo-nazistiska Azov-styrkan har tagit de civila i staden Mariupol som gissla.

Azov-styrkorna hävdar att de inte kan låta de civila lämna för att den ryska armen inte respekterar de avtalade vapenvilorna. Vilket naturligtvis är lögner då ryska armen samt separatisterna som har familj och vänner i staden har allt att vinna på att evakuera ut de civila säkert från staden.

Men om de här bilderna verkligen är från Mariupol så har ryska trupper nu tagit sig in i staden.

https://t.me/RVvoenkor/3438

Påven som varit lite tyst ett tag uttalade sig om staden idag.

At the conclusion of the Sunday Angelus, Pope Francis recalled that the faithful had just prayed to the Virgin Mary, as the city that bears her name, Mariupol, has "become a city of martyrs in the terrible war ravaging Ukraine."

The Pope expressed horror over the barbarity of the killing of children, innocents and unarmed civilians, and called for an end to the unacceptable armed aggression, before it reduces cities to cemeteries.

https://www.vaticannews.va/en/pope/news/2022-03/pope-at-angelus-in-the-name-of-god-stop-this-massacre.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Den ökända "neo-nazistiska" Azov-styrkan har tagit de civila i staden Mariupol som gissla.

Azov-styrkorna hävdar att de inte kan låta de civila lämna för att den ryska armen inte respekterar de avtalade vapenvilorna. Vilket naturligtvis är lögner då ryska armen samt separatisterna som har familj och vänner i staden har allt att vinna på att evakuera ut de civila säkert från staden.

Men om de här bilderna verkligen är från Mariupol så har ryska trupper nu tagit sig in i staden.
https://t.me/RVvoenkor/3438
Det är det som är det tragiska att azov gömmer sig bland civila och sen skyller man på ryssen när civila dör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpost2
Både och. Är det inte det yttrandefrihet handlar om eller?

Yttrandefriheten är inte hotad överhuvudtaget, du är fri att uttrycka nästan vad du vill.

Censuren du skriver om, är det Ryssland (Putin) som bedriver. Det har ju gått så långt att t.o.m ryska medier inte längre anser sig kunna driva den journalistik de vill. De säger själva att de inte kan skriva sanningen.

Utländska journalister kan inte längre befinna sig i Ryssland, då de riskerar 15 års fängelse om de skriver något kritiskt om "den speciella militära operationen". Krig är helt uteslutet att säga, det är fängelsestraff på det också. Detta gäller också för ryska medborgare och journalister.

Att du inte med lätthet kan hitta rysk information idag på t.ex. Youtube, Facebook o.s.v. är inte censur, det betyder bara att de inte vill stå bakom information som med stor sannolikhet inte stämmer. Man kan naturligtvis inte stå bakom information från ett land där ledningen uttryckligen förbjuder folk från att säga något kritiskt.

Om du väljer att inte läsa det jag har skrivit och inte visar upp det för alla du känner, så betyder inte det att jag har blivit censurerad eller att min yttrandefrihet har blivit det minsta begränsad.

/ Jonas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in