Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-03-12, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Med så stor variation så kan du inte förlora jättemycket. Men inte heller tjäna mycket. I bästa fall kommer hälften kommer att gå bra hälften dåligt.
Det är inte min erfarenhet för det har gått otroligt bra för mig med mina val på börsen.
Citera
2022-03-12, 18:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
15% är inte normalt, varken upp eller ner, och inte ett enda år 2016-2022 har varit "normalt". Men i år kommer det att sättas sväng-rekord, det är jag övertygad om. Det är absolut omöjligt att sia om ens 3 månader vad inflationssiffran blir, vinsten för apple, Putins kommande beslut, Kinas bostadskrasch. Det är som om år 2022 är år Noll när det gäller börsen. Kombinera detta med att alla är supernervösa och att penningkranen hos varenda människa sakta kommer att dras åt under året och jag känner med nöjd med mina xact bear ett tag till.

Mina fonder gick ner ca 20% under första coronavåren så 15% nedgång känns rätt ”normalt”. Jag är inte så orolig. Tror att läget i Ukraina kommer stabiliseras inom nåt år och då kommer börserna lyfta rejält.
Citera
2022-03-12, 18:03
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det är inte min erfarenhet för det har gått otroligt bra för mig med mina val på börsen.
Det är ju bra. men vi har världens genom tiderna längsta bullmarket 2008-2021 med undantag för några få månader. Alla som varit på börsen dessa år har tjänat pengar. Det är under en krasch som det avgörs om man kan något om aktier. Kanske i år.

Jag har klarat IT-kraschen 2000 och bank-kraschen 2008. Men ett tag 2009 var mina pengar halverade. Corona-året 2020 är mitt lönsammaste år någonsin. Jag har laddat för repris.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-03-12 kl. 18:06.
Citera
2022-03-12, 18:06
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Mina fonder gick ner ca 20% under första coronavåren så 15% nedgång känns rätt ”normalt”. Jag är inte så orolig. Tror att läget i Ukraina kommer stabiliseras inom nåt år och då kommer börserna lyfta rejält.
Det är så mycket mer än kriget på gång just nu, USA-börsen började ju sjunka 28 december alltså långt innan. Dessutom kan ingen i världen förutsäga vad Putin tar sig för, eller vad en total blockad av Ryssland innebär för världens företag, eller vad som händer om Kina och Ryssland blir riktigt tighta, eller vad ett oljepris på USD 130 innebär. Jobbigt år.
Citera
2022-03-12, 18:28
Medlem
Citat:
Det är ju bra. men vi har världens genom tiderna längsta bullmarket 2008-2021 med undantag för några få månader. Alla som varit på börsen dessa år har tjänat pengar. Det är under en krasch som det avgörs om man kan något om aktier. Kanske i år.

Jag har klarat IT-kraschen 2000 och bank-kraschen 2008. Men ett tag 2009 var mina pengar halverade. Corona-året 2020 är mitt lönsammaste år någonsin. Jag har laddat för repris.
Ja visst! Jag köpte bla. Trelleborg efter raset 2008 och fick en fin resa minst sagt. Men men...jag är rätt så opurtunistisk förutom mina stora ankar aktier då. Kul är det ju i alla fall!
Citera
2022-03-13, 10:18
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
De största företagen får automatiskt fokus och FAANG dominerar alla världens indexfonder per definition. Jag känner inte till ATT det är före min tid, men jag har svårt att tro att de steg 300% efter att de redan blivit ett av världens största företag.

Apples värde (på toppen) är nästan lika stort som hela Englandsbörsen, som är 4:a största börsland i världen. Inte hållbart. Inte normalt.

FAANGs kanske kommer bli krossade du kan ha rätt i det. FAANGs kommer antagligen inte gå upp 300% på några år igen, du kan ha rätt i det.

Men, du har fel i att detta är ett problem för aktiemarknaden. I 1936 så var AT&T 13% av USAs aktiemarknad. AT&T var alltså mer än dubbelt så dominant som Apple är idag och det var inga problem. AT&Ts investerare hade det inte så roligt men den som var diversifierad klarade sig jättebra.

Det är lätt att tro att eftersom FAANGs är så pass stor del av marknaden så är avkstningen beroende av hur dessa går. Men det stämmer inte. Det finns inget stöd i historiskt data för att det är ett problem för marknaden att vissa företag blir enormt stora.

AT&T är bara ett exempel, det finns många fler. General Electric, General Motors och IBM är några andra.
Senast redigerad av KJosef 2022-03-13 kl. 10:22.
Citera
2022-03-13, 10:25
Medlem
KJosefs avatar
Det här är en fortsättning på samma tema men det är så pass intressant att det får ett eget inlägg:

1950 så utgjorde de tio största bolagen i USA 50% av marknadsvärdet. FEMTIO PROCENT TIO BOLAG.
Detta var helt vansinnigt men det var ingen anledning att sälja sina aktier och bli en björn.
Vi vet att globala aktier avkastade fantastiskt bra på 1900-talet trots detta.

Man kan alltid hedga sig mot dålig avkastning från Large Cap Growth genom att vara investerad i tillväxtmarknader och värdeaktier. Att sälja och bli en björn är aldrig rätt lösning.
Senast redigerad av KJosef 2022-03-13 kl. 10:28.
Citera
2022-03-13, 13:55
Medlem
Tycker du verkligen att det låter rimligt att luta sig mot tur i uppgång och påstådd kompetens i nedgång? Folk som använder tomma klyschor tenderar att snubbla över sina egna fötter 😉

Vad du säger är att avkastning bygger på tur i uppgång och att kompetensen kommer in först i nedgång som skyddar mot fördärv - som senare blir ett kvitto på din kunskapsbank.

Sen halverade du ditt kapital under den perioden som du anser visa ens kompetens?😁👋

Citat:

Citera
2022-03-13, 14:03
Medlem
KJosefs avatar
Det finns inga indikatorer man kan använda för att framgångsrikt tajma marknaden och undvika alla nedgångar. Allting som folk tror funkar dvs värderingar, inverterade räntekurvor osv kan inte användas för detta syfte. Om man undersöker hur aktiva förvaltare presterar när marknaden går ner så går det lika dåligt för denna grupp som när marknaden går upp.

Det är tydligt att alla strategier som går ut på att systematiskt gå ut och in ur marknaden vid olika tillfällen inte har goda odds att fungera. Om det har fungerat för någon individ någon gång (vilket det garanterat har) måste man dra slutsatsen att det beror på tur.
Citera
2022-03-13, 14:05
Medlem
Citat:
Jag har inte alls överskattat apples värde, jag följer det företaget varje månad och market cap igår var 2.3B USD. När jag skrev "Englands börs" så brukar jag lägga till "de 50 största företagen på..." så är jämförelsen korrekt. Jag täntke inte att någon kverulant skulle komma och klaga.

Men i dina inlägg avslöjar du att 1B USD inte är några problem att greppa för dig för någon Billion hit eller dit spelar inte så stor roll. Och det är lärorikt för mig, att det finns människor som inte förstår pengars värde. Har du varit inne i krypto eller tesla?...

Ifall det var det som du menade tror jag att du får bli lite bättre på att utrycka dig.

Ifall vi tittar på NYSE så ser man ganska tydligt att de senaste årens uppgångar inte har varit onormalt stora.

Citat:
De största företagen får automatiskt fokus och FAANG dominerar alla världens indexfonder per definition. Jag känner inte till ATT det är före min tid, men jag har svårt att tro att de steg 300% efter att de redan blivit ett av världens största företag.

Apples värde (på toppen) är nästan lika stort som hela Englandsbörsen, som är 4:a största börsland i världen. Inte hållbart. Inte normalt.

Citat:
Tvärtom, jag kan se att det är mot sunt förnuft att apple har så stor värdering så att den jämställs med samtliga företag i ett så stort land som England. Det räcker med att iphone blir ute, den ger majoriteten av apples vinst, så är apples börskurs körd.
Citera
2022-03-13, 14:22
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Det finns inga indikatorer man kan använda för att framgångsrikt tajma marknaden och undvika alla nedgångar. Allting som folk tror funkar dvs värderingar, inverterade räntekurvor osv kan inte användas för detta syfte. Om man undersöker hur aktiva förvaltare presterar när marknaden går ner så går det lika dåligt för denna grupp som när marknaden går upp.

Det är tydligt att alla strategier som går ut på att systematiskt gå ut och in ur marknaden vid olika tillfällen inte har goda odds att fungera. Om det har fungerat för någon individ någon gång (vilket det garanterat har) måste man dra slutsatsen att det beror på tur.

Omöjligt att undvika alla nedgångar, men jag tror att en börs inte kan vara övervärderad hur länge som helst. Vi ligger nära samma nivåer som år 2000, men att tro att vi alltid kommer ligga här uppe är dumt.

Om man går in idag i börsen är risken mycket större att förlora pengar än att vinna, med andra ord, du tar en större risk idag att investera p.g.a ett flertal faktorer. Därför tror jag att det är fel strategi att ligga kvar just nu. Jag gör hellre några procent i garanterad vinst för att täcka inflationen än att förlora pengar i detta läge. För ponera att vi gör ett störtdyk i höst som ett flertal verkar tro, hur lång tid kommer det ta innan vi är uppe på dessa nivåer igen? 10 år, 20 år?
Citera
2022-03-13, 14:41
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Omöjligt att undvika alla nedgångar, men jag tror att en börs inte kan vara övervärderad hur länge som helst. Vi ligger nära samma nivåer som år 2000, men att tro att vi alltid kommer ligga här uppe är dumt.

Om man går in idag i börsen är risken mycket större att förlora pengar än att vinna, med andra ord, du tar en större risk idag att investera p.g.a ett flertal faktorer. Därför tror jag att det är fel strategi att ligga kvar just nu. Jag gör hellre några procent i garanterad vinst för att täcka inflationen än att förlora pengar i detta läge. För ponera att vi gör ett störtdyk i höst som ett flertal verkar tro, hur lång tid kommer det ta innan vi är uppe på dessa nivåer igen? 10 år, 20 år?

Hur mäter du upp denna "övervärdering"?
Är inte detta bara din subjektiva uppfattning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in