Citat:
Ursprungligen postat av
WatchItNow
De största företagen får automatiskt fokus och FAANG dominerar alla världens indexfonder per definition. Jag känner inte till ATT det är före min tid, men jag har svårt att tro att de steg 300% efter att de redan blivit ett av världens största företag.
Apples värde (på toppen) är nästan lika stort som hela Englandsbörsen, som är 4:a största börsland i världen. Inte hållbart. Inte normalt.
FAANGs kanske kommer bli krossade du kan ha rätt i det. FAANGs kommer antagligen inte gå upp 300% på några år igen, du kan ha rätt i det.
Men, du har fel i att detta är ett problem för aktiemarknaden. I 1936 så var AT&T 13% av USAs aktiemarknad. AT&T var alltså mer än dubbelt så dominant som Apple är idag och det var inga problem. AT&Ts investerare hade det inte så roligt men den som var diversifierad klarade sig jättebra.
Det är lätt att tro att eftersom FAANGs är så pass stor del av marknaden så är avkstningen beroende av hur dessa går. Men det stämmer inte. Det finns inget stöd i historiskt data för att det är ett problem för marknaden att vissa företag blir enormt stora.
AT&T är bara ett exempel, det finns många fler. General Electric, General Motors och IBM är några andra.