Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-03-12, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det går inte att tolka din fråga. Börserna toppade 28 december.
Kollade du på Kalle Anka då?
Senast redigerad av Truefighter 2022-03-12 kl. 15:49.
Citera
2022-03-12, 15:49
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teriir
Antar att du menar london stock exchange när du pratar om ”englandbörsen”, LSE har en market cap på cirka 4 biljarder USD medan Apple peakade på 2.9 så din jämförelse är fel med nästan hela Spaniens BNP. Sen så visar inte LSE värdet på samtliga företag i England utan endast de företag som är noterade där.

Edit:
5 biljarder USD är rätt siffra, hade din felräkning varit ett lands BNP hade det varit världens 8 största ekonomi.
Ändå rätt kul att min ungefärliga uppskattning diffar "ett helt lands BNP", vilket var fel. Men att apple i så fall har värdet av två länders BNP har du inga problem med?

FB är lärorikt. jag lär mig hur andra personer, helt utan referenser, matematisk kunskap, erfarenhet, tänker. Och även ni har aktier så ni påverkar priset lika mycket som jag.
Citera
2022-03-12, 15:50
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Kollade du på Kalle Anka då?
Jag älskar Kalle Anka på TV. Nu åter till topic. Du har fortfarande inte en enda kommentar om topic.
Citera
2022-03-12, 15:52
Medlem
Citat:
Konstigt för du hade med två "?".
Exakt men för att inte tråka dig och andra så lämnar vi det nu bestämmer jag.
Så när tror du börsen kan vända upp?
Citera
2022-03-12, 15:52
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Exakt men för att inte tråka dig och andra så lämnar vi det nu bestämmer jag.
Så när tror du börsen kan vända upp?
Det är omöjligt att veta när börsen vänder upp eller ner. Hade jag vetat det hade jag varit miljardär. Att du ens ställer frågan antyder att din portfölj < 10.000 kr.

Jag kommer att börja köpa så smått när OMXS30 går under 1900, samma värde som dagen innan corona.
Citera
2022-03-12, 15:54
Medlem
Citat:
Det är omöjligt att veta när börsen vänder upp eller ner. Hade jag vetat det hade jag varit miljardär. Att du ens ställer frågan antyder att din portfölj < 10.000 kr.
Nä...lägg på några nollor.
Citera
2022-03-12, 16:07
Medlem
Citat:

Jag kommer att börja köpa så smått när OMXS30 går under 1900, samma värde som dagen innan corona.
Ja men det låter väll vettigt? Jag ligger mer åt guld och ädelmetaller nu fast har en del annat. Har funderat på att dra mig ur helt men gillar spänningen och utmaningen att generera avkastning även i dessa tider. Vi får se....
Citera
2022-03-12, 16:46
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ja men det låter väll vettigt? Jag ligger mer åt guld och ädelmetaller nu fast har en del annat. Har funderat på att dra mig ur helt men gillar spänningen och utmaningen att generera avkastning även i dessa tider. Vi får se....
Guld har både maximalt värde OCH kronkursen är maximalt nerpressad mot USD just nu så du måste tjänat massor om du handlat före december. Men jag har själv svårt att gå in på toppen, eller att rekommendera det.

Jag köpte själv guld ca 1985 och det var en usel investering, jag fick inte igen pengarna förrän kanske år 2006 eller så. En guld-sovereign kostade 750 kr, 1985 i Sverige nu på absoluta toppen 36 år senare kostar den 4500 kr. Vilken bostad som helst i Sverige har stigit mycket mer. Eller glass. Inte ens guld är självklart för framtiden.

Om USD ryker för att USA får idiot-presidenter som oavbrutet ökar delas belåning tills USA går i konkurs, DÅ hade jag handlat guld. I det läget finns inget kvar i världen att lita på utom guld. Kanske är vi där redan nu.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-03-12 kl. 16:52.
Citera
2022-03-12, 16:55
Medlem
Citat:
Guld har både maximalt värde OCH kronkursen är maximalt nerpressad mot USD just nu så du måste tjänat massor om du handlat före december. Men jag har själv svårt att gå in på toppen, eller att rekommendera det.

Jag köpte själv guld ca 1985 och det var en usel investering, jag fick inte igen pengarna förrän kanske år 2006 eller så. En guld-sovereign kostade 750 kr, 1985 i Sverige nu på absoluta toppen 36 år senare kostar den 4500 kr. Vilken bostad som helst i Sverige har stigit mycket mer. Inte ens guld är självklart för framtiden.

Om USD ryker för att USA får idiot-presidenter som oavbrutet ökar delas belåning tills USA går i konkurs, DÅ hade jag handlat guld. I det läget finns inget kvar i världen att lita på. Kanske är vi där redan nu.
Mina mineral aktier sticker ut i portföljen och ger fin avkastning förutom en där det blev en strejk i två gruvor tyvärr. Men förutom det och oljan har även livsmedel samt läkemedel räddat min portfölj från en total kollaps + en och annan raket i mina nano investeringar.
PS. Glömde nämna mina försvarsaktier!
Senast redigerad av Truefighter 2022-03-12 kl. 17:07.
Citera
2022-03-12, 17:10
Medlem
Citat:
Ändå rätt kul att min ungefärliga uppskattning diffar "ett helt lands BNP", vilket var fel. Men att apple i så fall har värdet av två länders BNP har du inga problem med?

FB är lärorikt. jag lär mig hur andra personer, helt utan referenser, matematisk kunskap, erfarenhet, tänker. Och även ni har aktier så ni påverkar priset lika mycket som jag.
Att jämföra BNP och market cap är helt ointressant då de båda mäter två helt olika saker. Dock är det svårt att jämföra med något annat du missade med så mycket. Men kan ge ett annat ett annat exemple. Du överskattade apples börsvärde med 75%, det är fler procentenheter en skillnaden mellan bobs blandsaft och absinth.

Ifall det är ett problem med det eller inte tänker jag inte uttala mig om, beror helt på hur ens syn på framtiden är. men om läget var så dåligt som du beskriver tror jag inte att du skulle behöva överdriva.
Citera
2022-03-12, 17:16
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teriir
Att jämföra BNP och market cap är helt ointressant då de båda mäter två helt olika saker. Dock är det svårt att jämföra med något annat du missade med så mycket. Men kan ge ett annat ett annat exemple. Du överskattade apples börsvärde med 75%, det är fler procentenheter en skillnaden mellan bobs blandsaft och absinth.

Ifall det är ett problem med det eller inte tänker jag inte uttala mig om, beror helt på hur ens syn på framtiden är. men om läget var så dåligt som du beskriver tror jag inte att du skulle behöva överdriva.
Jag har inte alls överskattat apples värde, jag följer det företaget varje månad och market cap igår var 2.3B USD. När jag skrev "Englands börs" så brukar jag lägga till "de 50 största företagen på..." så är jämförelsen korrekt. Jag täntke inte att någon kverulant skulle komma och klaga.

Men i dina inlägg avslöjar du att 1B USD inte är några problem att greppa för dig för någon Billion hit eller dit spelar inte så stor roll. Och det är lärorikt för mig, att det finns människor som inte förstår pengars värde. Har du varit inne i krypto eller tesla?...
Citera
2022-03-12, 17:18
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Mina mineral aktier sticker ut i portföljen och ger fin avkastning förutom en där det blev en strejk i två gruvor tyvärr. Men förutom det och oljan har även livsmedel samt läkemedel räddat min portfölj från en total kollaps + en och annan raket i mina nano investeringar.
PS. Glömde nämna mina försvarsaktier!
Med så stor variation så kan du inte förlora jättemycket. Men inte heller tjäna mycket. I bästa fall kommer hälften kommer att gå bra hälften dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in