2022-03-12, 06:38
Medlem
B´stards avatar
Har en chassifläkt som är rätt högljudd, och som dessutom börjar låta än mer efter att ha varit igång 10 h:

https://www.delta-fan.com/AUB0912VH-CX09.html

Air Flow67.80CFM (1.920 m3/min)
Static Pressure0.302inchH2O (07.67mmH2O)

Men tystare chassifläktar har ju ganska så mycket lägre värden än dessa, så måste man byta till en fläkt med liknande värden?

Temperaturen på cpu:n brukar ligga på 20-25 grader, så det kanske inte är så farligt om den blir lite varmare?
Citera
2022-03-12, 07:40
Medlem
-=Damian=-s avatar
https://www.dustinhome.se/product/5011232859/nf-a9-pwm?ssel=true&gclid=CjwKCAiAg6yRBhBNEiwAeVyL0DVCm9 42Dw0_ISLlZNyoIXBUnAcU8eRglMRDQDuSnSV-z8SQIIGwvxoCZYgQAvD_BwE&tab=specification

denna har ju typ halva ljudnivån, och ändå inte ett dåligt luftflöde.
Bör duga utan problem. tror inte du kommer få nämnvärd högre temp på CPU, den ligger väldigt lågt redan så även om den skulle ökat 15 grader så hade du haft en bra temp ändå
Citera
2022-03-12, 12:38
Medlem
BigFatCones avatar
Utan att du berättar mer om din rigg så går det inte att ge några vettiga svar annat än att du bara kommer att få "problem" om du jagar grader och vill att din dator ska hålla sig inom en viss temperatur.

Sen beror det ju på om det är en in- eller utfläkt.

Men samtidigt så är det egentligen förhållandevis skit samma hur ens chassifläktar presterar, så länge dom faktiskt flyttar luft.

Om man inte vill betala ur röven, så är Artics P12-fläkt ett tramsigt bra köp.
Citera
2022-03-13, 06:39
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Utan att du berättar mer om din rigg så går det inte att ge några vettiga svar annat än att du bara kommer att få "problem" om du jagar grader och vill att din dator ska hålla sig inom en viss temperatur.

Sen beror det ju på om det är en in- eller utfläkt.

Men samtidigt så är det egentligen förhållandevis skit samma hur ens chassifläktar presterar, så länge dom faktiskt flyttar luft.

Om man inte vill betala ur röven, så är Artics P12-fläkt ett tramsigt bra köp.

Har en närmast antik dator, men den duger till surfa se film så:

CPU
AMD Phenom II X3 B75 22 °C
Heka 45nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 664MHz (9-9-9-24)
Motherboard
Hewlett-Packard 3047h (XU1 PROCESSOR) 18 °C
Graphics
S22C350 (1920x1080@60Hz)
1024MB ATI AMD Radeon HD 7000 series (Dell) 43 °C

92 mm fläkt är det som får plats. infläkt.
Citera
2022-03-13, 07:18
Medlem
Ratads avatar
Om det blir missljud, susar eller om datorn riskerar att slå av på grund av värmen efter några timmars användning så byt för Faith No Mores skull fläkten även om burken inte är imponerande. Fläktar är mekaniska delar och prestandan försämras efter några år. Även om värdena är lite olika för komponenterna så kommer en ny fläkt göra jobbet som en åtta år gammal inte alls kan.

Jag hade själv ett gammalt lik till dator med en fläkt som hade friktionsmissljud när den arbetade. Jag drog mig för att byta men den flyttade inte runt luften som den skulle och burken höll på att dö.

Gör dig en tjänst och byt fläkt! Om inte annat så låter det mindre.
Senast redigerad av Ratad 2022-03-13 kl. 07:21.
Citera
2022-03-13, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Har en chassifläkt som är rätt högljudd, och som dessutom börjar låta än mer efter att ha varit igång 10 h:

Men tystare chassifläktar har ju ganska så mycket lägre värden än dessa, så måste man byta till en fläkt med liknande värden?

Temperaturen på cpu:n brukar ligga på 20-25 grader, så det kanske inte är så farligt om den blir lite varmare?

Pratar du cpukylning eller chassiefläktar?
Citera
2022-03-13, 11:42
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:

CPU
Heka 45nm Technology
RAM
Motherboard
Graphics
S22C350 (1920x1080@60Hz)

En Compaq 6005 Pro va? I så fall kan du sätta i vilken 92mm-fläkt som helst. Lådan i sig har så dåligt luftflöde att det räcker med något som skyfflar in luft. Du vill helst ha något med högt CFM-värde men i praktiken och för just ditt case så spelar det egentligen ingen roll.

Om du har en utfläkt på baksidan så kan du egentligen i stort sett bara sätta den där framme. Ut kommer luften alltid till sist, men in vill den gärna ha hjälp med.
Citera
2022-03-13, 11:44
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Om det blir missljud, susar eller om datorn riskerar att slå av på grund av värmen efter några timmars användning så byt för Faith No Mores skull fläkten även om burken inte är imponerande. Fläktar är mekaniska delar och prestandan försämras efter några år. Även om värdena är lite olika för komponenterna så kommer en ny fläkt göra jobbet som en åtta år gammal inte alls kan.

Jag hade själv ett gammalt lik till dator med en fläkt som hade friktionsmissljud när den arbetade. Jag drog mig för att byta men den flyttade inte runt luften som den skulle och burken höll på att dö.

Gör dig en tjänst och byt fläkt! Om inte annat så låter det mindre.
Och den som letar vanliga 120-fläktar bör tittar på Arctic P12. Dom har visserligen bättre statiskt tryck än CFM men är så tysta att man kan ha dom på rätt höga varv utan att det blir jobbigt. Dom är inte mycket sämre än Noctua, fast dom kostar under hunkan.
Citera
2022-03-13, 12:50
Medlem
swebarbs avatar
Citat:

delta fläktar är rätt overkill ja, speceillt i en hemdator dom är ju värsta tornado blåsare så bytt till nån tystare spelar nog inte så stor roll. men tvivlar din cpu temp är bara ynka 25 grader, det är helt omöjligt.
Citera
2022-03-13, 15:28
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Och den som letar vanliga 120-fläktar bör tittar på Arctic P12. Dom har visserligen bättre statiskt tryck än CFM men är så tysta att man kan ha dom på rätt höga varv utan att det blir jobbigt. Dom är inte mycket sämre än Noctua, fast dom kostar under hunkan.
Jag litar på din kunskap och kompetens vad gäller exakta pryttlar. Min poäng är att en bra burk med dåliga fläktar är som att ta Mama June i munnen efter ett hett yogapass.
Citera
2022-03-13, 15:32
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Jag litar på din kunskap och kompetens vad gäller exakta pryttlar. Min poäng är att en bra burk med dåliga fläktar är som att ta Mama June i munnen efter ett hett yogapass.
Lite beroende på vilken fläkt och hur dålig den är. Har man en i taket som exhaust så räcker det i stort sett med att den snurrar men kyler den faktiskt kisel så bör man ju som du säger byta fläkt ASAP så fort den börjar strula.

Är du glad amatör så köper du vilken fläkt som helst som passar. Är du inte det, så finns det en hel del att nörda ner sig i. Som visserligen kokar ner till "köp dom som du vill ha, bara dom snurrar".
Citera
2022-03-15, 00:06
Medlem
Boggas avatar
Citat:

CPU
Heka 45nm Technology
RAM
Motherboard
Graphics
S22C350 (1920x1080@60Hz)

Tro inte på temperaturerna du ser... 18-22 grader på din processor och moderkort är fysiskt omöjligt om du inte har en rumstemperatur på typ 10-15 grader. AMD var tidigare ökända för att visa felaktiga temperaturer...

Med det sagt så måste din dator låta som en jävla turbin om du kör delta-fläktar! Köp den här https://www.inet.se/produkt/5320533/be-quiet-pure-wings-2-92mm
Sätt sen en fläktkurva så du slipper ha den körandes i maxfart hela tiden. Gissar att ditt moderkort saknar PWM, därav mitt val av fläkt.

Statiskt tryck är bra om du ska använda fläkten på en radiator, så tänk inte så mycket på det...
Senast redigerad av Bogga 2022-03-15 kl. 00:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in